Vad är det som är så bra med bra?

Moderator: Moderatorgruppen

BuySeeChair10
Inlägg: 41
Blev medlem: 07 feb 2005 03:08

Vad är det som är så bra med bra?

Inläggav BuySeeChair10 » 10 feb 2005 02:02

Kul. Fint. Roligt. Härligt. Spännande. Intressant. Bra helt enkelt. Eller?

Jag ifrågasätter inte alls för att kritisera, jag är på fullaste allvar bara intresserad av svaren. Det ligger ingenting dömande i frågorna, de är bara vanliga frågor. De förväntar sig bara vanliga svar.

Har du tankar om hur andra människor skulle kunna leva sina liv för att få det bättre?
Har du ett behov av att på något sätt uttrycka eller dela med dig av dessa tankar för dem?
Varför har du det behovet?
Vad menar du egentligen med "bättre" när du tänker att du tror (eller vet?) hur andra skulle kunna leva sina liv för att få det just bättre?
Vad får dig att tro att du vet bättre än de hur de ska leva sina liv?
Tror du att det finns någon ultimat/konstant/urubblig definition av vad "bra" är och är det i så fall det "bra" du försöker tillämpa varje gång du känner ett behov av att "lägga över" dina tankar på andra?
Naturligtvis är du ute efter att det ska bli bättre. Fint också? Roligt kanske, vad vet jag? Härligt? Spännande? Intressant? Bättre helt enkelt förstår jag, helt klart. Men vad är det som är så bra med bättre? Vad är det som är så bra med bra?

mrlogik
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 jan 2005 12:03
Ort: Umeå

Vad är det som är så bra med bra?

Inläggav mrlogik » 14 feb 2005 14:14

det enda som är bra är det som känns bra och det enda som känns bra är att man själv överlever.
och det finns massor med faktorer som gör att man överlever lättare.
tror jag.

Användarvisningsbild
Plato
Inlägg: 77
Blev medlem: 03 jun 2004 21:15

Inläggav Plato » 14 feb 2005 17:10

det enda som är bra är det som känns bra och det enda som känns bra är att man själv överlever.

Det finns människor som inte behöver överleva för att känna sig "bra". En självmordsbombare som spränger sig i luften har en avsikt att dö, ändå mår han bra av det. Har man andra mål som överstiger detta liv så kan dessa frånta överlevnadsinstinkten i ett visst läge hos människor, om deras mål sätter ett högre pris för deras död än deras liv. Nu snackar jag inte om ängsliga självmord som skapas av depression och annat personligt utan om människor som vill dö för sin sak och visa "rätt väg" för sina egna...
Alla generaliseringar är farliga, även den här

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Re: Vad är det som är så bra med bra?

Inläggav J R Auk » 14 feb 2005 19:21

Har du tankar om hur andra människor skulle kunna leva sina liv för att få det bättre?
Ja

Har du ett behov av att på något sätt uttrycka eller dela med dig av dessa tankar för dem?
Nej

Varför har du det behovet?
Det har jag inte. Men oftast finns det behovet för att stilla en egen otrygghet. Trygghet i massan, och om inte massan är med mig får jag övertala dem.

Vad menar du egentligen med "bättre" när du tänker att du tror (eller vet?) hur andra skulle kunna leva sina liv för att få det just bättre?
Bättre därför att jag inte lägger press på mig själv. Jag förväntar mig inget, håller önskningar för önskningar och inte sannolikheter. Det skulle andra också kunna göra och på så sätt vara nöjda, som jag är. Veta att det enda vi kan veta är att vi inte, vet.

Vad får dig att tro att du vet bättre än de hur de ska leva sina liv?
Uppenbarligen går många runt och lider, annars skulle inte så mycket sjävhjälp säljas. Men jag vet inte hur dom ska leva sina liv. Jag vet bara hur man lever någorlunda friktionsfritt. Om jag visar min trygghet i mina resonemang tyr sig människor till mig. Därför att det dom saknar är trygghet. Dom vågar inte skapa sig den tryggheten själva, och det kan jag lära ut hur man gör :)

Tror du att det finns någon ultimat/konstant/urubblig definition av vad "bra" är och är det i så fall det "bra" du försöker tillämpa varje gång du känner ett behov av att "lägga över" dina tankar på andra?
Nej. Det är som allt annat en subjektiv bedömningsfråga, ett värdesättande.

Naturligtvis är du ute efter att det ska bli bättre. Fint också? Roligt kanske, vad vet jag? Härligt? Spännande? Intressant? Bättre helt enkelt förstår jag, helt klart. Men vad är det som är så bra med bättre? Vad är det som är så bra med bra?[/quote]
Om du frågar det så svarar du ja på din föregående fråga.
Bra är bra. Bättre är bättre. Varför, jo för att jag säger det.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

mrlogik
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 jan 2005 12:03
Ort: Umeå

Inläggav mrlogik » 15 feb 2005 12:10

"Det finns människor som inte behöver överleva för att känna sig "bra". En självmordsbombare som spränger sig i luften har en avsikt att dö, ändå mår han bra av det. Har man andra mål som överstiger detta liv så kan dessa frånta överlevnadsinstinkten i ett visst läge hos människor, om deras mål sätter ett högre pris för deras död än deras liv. Nu snackar jag inte om ängsliga självmord som skapas av depression och annat personligt utan om människor som vill dö för sin sak och visa "rätt väg" för sina egna."

kan det då vara möjligt att vi människor som lever i flock vill överleva men om alla andra säger att man ska självmordsbomba nånting så går man med på det för att rädda ens flock?

om det är så så ska jag ändra lite på vad jag sagt tidigare:

det enda som är bra är det som känns bra och det enda som känns bra är att ens flock överlever.
och det finns massor med faktorer som gör att ens flock överlever lättare.
tror jag(för tillfället).

nu kanske det stämmer...

ahimsavadin
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 jun 2004 22:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

tillfredsställelse som drivkraft

Inläggav ahimsavadin » 15 feb 2005 16:18

Någon som läst Peter Kropotkins "Anarkismens moral"? Verkligt intressanta tankebanor från en av anarkismens klassiker, rysk naturvetare som förespråkar evolutionsteorin men menar att samarbete (inom grupper) är det mest "naturliga", snarare än konkurrens (vilket förstås förekommer mellan arter).

Man behöver inte vara socialdarwinist för att se gränsen mellan natur och kultur som tämligen flytande...

Användarvisningsbild
db
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 okt 2004 16:27
Ort: Göteborgstrakten

Vad är det som är så bra med bra?

Inläggav db » 15 feb 2005 23:10

Har du tankar om hur andra människor skulle kunna leva sina liv för att få det bättre?
Ja. (Och inte bara människor.)

Har du ett behov av att på något sätt uttrycka eller dela med dig av dessa tankar för dem?
Ja.

Varför har du det behovet?
Vill känna mig duktig.

Vad menar du egentligen med "bättre" när du tänker att du tror (eller vet?) hur andra skulle kunna leva sina liv för att få det just bättre?
Varierar mycket. (Men i slutänden handlar det som alltid om minskat lidande och ökad lycka.)

Vad får dig att tro att du vet bättre än de hur de ska leva sina liv?
Alla har olika information och kunskap. Ibland kan en persons information och kunskap vara användbar för någon annan.

Tror du att det finns någon ultimat/konstant/urubblig definition av vad "bra" är och är det i så fall det "bra" du försöker tillämpa varje gång du känner ett behov av att "lägga över" dina tankar på andra?
Ja, lycka. (Den ultimata/konstanta/orubbliga definitionen av "dåligt" är lidande.) Nej, då använder jag mindre abstrakta och ofta instrumentella värden.

Naturligtvis är du ute efter att det ska bli bättre. Fint också? Roligt kanske, vad vet jag? Härligt? Spännande? Intressant? Bättre helt enkelt förstår jag, helt klart. Men vad är det som är så bra med bättre? Vad är det som är så bra med bra?
Det är ju bra, ju. Hur som helst så finns det inget att förlora.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Re: tillfredsställelse som drivkraft

Inläggav J R Auk » 15 feb 2005 23:39

ahimsavadin skrev:Någon som läst Peter Kropotkins "Anarkismens moral"? Verkligt intressanta tankebanor från en av anarkismens klassiker, rysk naturvetare som förespråkar evolutionsteorin men menar att samarbete (inom grupper) är det mest "naturliga", snarare än konkurrens (vilket förstås förekommer mellan arter).

Man behöver inte vara socialdarwinist för att se gränsen mellan natur och kultur som tämligen flytande...


Fan va sjysst jag skulle läsa författaren, men glömde bort vad han hette. Är iofs inte helt säkert att det är samma som du talar om än, men det låter som det.
Man tackar och bockar :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Vad är det som är så bra med bra?

Inläggav Stefan » 16 feb 2005 11:57

Vad är det som är så bra med bra? Tja, det som är bra är helt enkelt bra. Det som är koppar är helt enkelt koppar. Allting är identiskt med sig självt.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster