implikationer av "justice as fairness"

Moderator: Moderatorgruppen

sisältää
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 feb 2005 17:46

implikationer av "justice as fairness"

Inläggav sisältää » 16 feb 2005 18:00

Hej, ny här.

Jag sitter och skriver på en tenta rörande Rawls rättviseteori. Det går bra för jag har, mer och mindre djupgående, läst om Rawls teorier vid ett flertal tillfällen under min studietid. En uppgift lämnar mig dock konfys, jag förstår inte vad examinatorn vill åt: ”’Justice as fairness’ har, enligt Rawls, vissa kunskapsteoretiska implikationer för hur man ska argumentera för hans teori. Förklara dessa.”

Jag skrev och frågade, med några egna förslag, om vad som åsyftades med ”kunskapsteoretiska implikationer” i det här fallet och fick följande föga klargörande svar: ”Det som avses är Rawls ideer om hur man ska berättiga HELA hans teori, alltså inte bara principerna utan även kontraktssituationen och principernas implikationer - det han själv kallar reflektivt eqvilibrium.”

Någon som anar vad som menas?

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 16 feb 2005 21:07

Kanske den här länken kan bringa lite klarhet: http://plato.stanford.edu/entries/refle ... uilibrium/

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 16 feb 2005 23:59

”Det som avses är Rawls ideer om hur man ska berättiga HELA hans teori, alltså inte bara principerna utan även kontraktssituationen och principernas implikationer - det han själv kallar reflektivt eqvilibrium.”


Rawls använder sig av en koherentistisk teori för att nå reflektivt ekvilibrium. Denna kunskapsteori säger att man når kunskap inte genom att bygga upp kunskapen från säkra axiom (som att lycka är något gott), utan genom att man väger olika saker mot varandra, för att nå en rimlig teori. Rawls menar att denna metod används t ex av Goodman, och noterar till honom.

Ett mycket relevant stycke är det långa stycket som börjar på slutet av sidan 40 och fortsätter till början av 41 i den svenska versionen. Har du den engelska versionen så är det stycke 7 i kapitel 1, sektion 4. Det börjar:

I sökandet efter den lämpligaste beskrivningen av begynnelsepositionen arbetar vi från båda hållen...


Ursprungsfrågan är konstig. Vad menas överhuvudtaget med den? Jag antar, och hoppas, att det är denna begripliga fråga som uttrycks: "Justice as fairness" rättfärdigas med hjälp av en speciell kunskapsteori. Hur karaktäriseras den? Och då får man svaret; koherentism, man försöker nå reflektivt ekvilbrium, etc. På något annat sätt kan jag inte se att den kan besvaras.

Läs Stanford-artikeln, den ger nog bra hjälp.

Var läser du, och vilken lärare har du? Vilket ämne?

sisältää
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 feb 2005 17:46

Inläggav sisältää » 17 feb 2005 01:16

Aaah, är det koherentismen som åsyftas. Det verkar rimligt. Tack så mycket, det hade jag aldrig räknat ut utan hjälp (faktum är att jag redan, i förbifarten, skrivit om just Rawls koherensvurm fast som delsvar på en annan fråga). Och även om han syftar på någonting annat kan jag skriva bra nog om ert förslag för att godkännas. :) Tack för artikeln också.

Var läser du, och vilken lärare har du? Vilket ämne?


Just nu läser jag ingenstans men jag tar igen en delkurs från b-kursen i praktisk filosofi vid Göteborgs universitet, studierektorn Christian Munthe är kursansvarig.

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 17 feb 2005 02:49

Stefan skrev:
Ett mycket relevant stycke är det långa stycket som börjar på slutet av sidan 40 och fortsätter till början av 41 i den svenska versionen. Har du den engelska versionen så är det stycke 7 i kapitel 1, sektion 4. Det börjar:

[


Ibland imponerar du, till och med över förväntan, som en sökbar uppslagsbok :shock:
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 17 feb 2005 13:43

Stefan skrev:


Ett mycket relevant stycke är det långa stycket som börjar på slutet av sidan 40 och fortsätter till början av 41 i den svenska versionen. Har du den engelska versionen så är det stycke 7 i kapitel 1, sektion 4. Det börjar:

[


Ibland imponerar du, till och med över förväntan, som en sökbar uppslagsbok


Jag har skrivit tre uppsatser som berört Rawls, och hade markerat det stället i min bok. Konstigare än så är det inte.

Förresten, har du sett mitt PM till dig?


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster