Solipsism

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 18 sep 2010 19:13

Mr.M skrev:Frågan är varför jag har skrivit all den här smörjan och försöker förstå vad jag har skrivit.

Jag påstår att ju att soltipsismen tar bort all mening med livet och att jag kommer braka ihop.
varför har jag redan inte brakat ihop ?  och varför kom inte denna kollaps tidigare ?

Trotts allt borde jag redan veta allt innan det skett eftersom jag är min egen gud och skaparen av  mina egna tankar och fantasier...
Det måste finns en rationell objektiv värld inom mig eftersom jag redan skapat den världs ordningen.
men varför skapar jag en objektiv värld inom mig? en värld med ordning och reda som ger mening och hopp.
och jag har även skapat materia.. varför vill jag ha materia i mitt liv ?.
och varför skapar jag krig då ? och andra gudar, jag är ju guden!..

Jag tycker att jag har många problem i min soloptiska värld, så jag tar mig en titt ut som omväxling.

kort sagt, soltipsism är ickenaturligt motsägelsefull i total soltipsism.
Men det kanske finns en del små svarta singularis hål i universum där inget existerar och våra tankar kan ha dessa små svarta hål med...

mycket intressant tråd. (vem som nu har skapat den) ;)

jag kommer läsa igenom tråden en gång till. då soltipsism var ett helt nytt ord för mig,
men matchar mycket av hur jag tänker.
Jo, solipsismen är tämligen intressant - det finns dock inget som säger att det fenomen som kallas jaget (i den icke-solipsistiska världssynen) skulle vara en styrande enhet i solipsismen. Solipsismen ska nog inte heller blandas ihop med religiösa idéer om gudar eller annat liknande. Men du kommer se det närmare förklarat i de två trådarna (om du orkar läsa igenom allt).

Solipsismen går enbart ut på att din upplevelse av världen är världen (inget annat).

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Mr.M
Inlägg: 1258
Blev medlem: 17 sep 2010 20:12

Inläggav Mr.M » 18 sep 2010 19:30

Jag började läsa i den tråden, men det var en mindre gigantisk samling tankar där.
Just nu nöjer jag mig med att försöka förstå varför jag har en inre bild av en objektiv värld.

Religion blandar jag inte in i detta då jag försöker vara så neutral som möjligt i mina tankar.
Jag har jag en syn på gud/ars existens och anser det vara rimligt att anta att detta fenomen existerar. (men det är offtopic i denna tråd)
men som sagt, jag återkommer när jag mognat i vad soltipsism egentligen är.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 09 nov 2010 11:36

Mr.M skrev:Jag började läsa i den tråden, men det var en mindre gigantisk samling tankar där.
Just nu nöjer jag mig med att försöka förstå varför jag har en inre bild av en objektiv värld.

Religion blandar jag inte in i detta då jag försöker vara så neutral som möjligt i mina tankar.
Jag har jag en syn på gud/ars existens och anser det vara rimligt att anta att detta fenomen existerar. (men det är offtopic i denna tråd)
men som sagt, jag återkommer när jag mognat i vad soltipsism egentligen är.
Ok, det blir intressant!

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Solipsism

Inläggav Pilatus » 14 okt 2015 16:37

Har missat att Filosofiska rummet diskuterat solipsismen den 18 Jan 2009
Bara jag, ingen annan. Om solipsism

http://podtail.com/podcast/filosofiska-rummet-i-p1/bara-jag-ingen-annan-om-solipsism/
Moderator

Användarvisningsbild
cawi
Inlägg: 1136
Blev medlem: 18 mar 2012 17:03
Ort: `Folkdjupet´

Re: Solipsism

Inläggav cawi » 25 maj 2016 21:58

Förlåt mig men denna tråd och alla dessa taffliga inlägg kan jag inget annat likna vid än Coitus interruptus så kära govänner kom till skott!
..~

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Solipsism

Inläggav Algotezza » 26 maj 2016 07:33

cawi skrev:Förlåt mig men denna tråd och alla dessa taffliga inlägg kan jag inget annat likna vid än Coitus interruptus så kära govänner kom till skott!



Shoot, man, shoot!
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Solipsism

Inläggav Pilatus » 26 maj 2016 11:45

cawi skrev:Förlåt mig men denna tråd och alla dessa taffliga inlägg ...

Var gärna kritisk, citera, var mer specifik.

Har du läst Max Stirners bok Der Einzige und sein Eigenthum (1844), svensk titel Den ende och hans egendom (1910)?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Solipsism

Inläggav Algotezza » 26 maj 2016 18:45

Alla andra är solipsister.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Solipsism

Inläggav Pilatus » 26 maj 2016 18:55

Algotezza skrev:Alla andra är solipsister.

Suck!

Det är kanske ett ämne för vår tidsanda. Alla andra tänker på sig. det är bara jag som tänker på mig.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Solipsism

Inläggav Algotezza » 26 maj 2016 19:27

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Alla andra är solipsister.

Suck!

Det är kanske ett ämne för vår tidsanda. Alla andra tänker på sig. det är bara jag som tänker på mig.


Tänkte det mer som en paradox...

Är det möjligt att vara ensam icke-solipsist i en värld av solipsister?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Solipsism

Inläggav Pilatus » 26 maj 2016 21:00

Algotezza skrev:Tänkte det mer som en paradox...
Är det möjligt att vara ensam icke-solipsist i en värld av solipsister?

Vi är alla ensamma, varför vi naturligt inser att det finns andra människor som vi vill ta hänsyn till (och kanske värna om) kan vara hårdprogrammerat. Jag gissar att det handlar om våra barn, den långa omvårdnaden ställer stora krav på vår förmåga att förstå andra individers behov. De gamla dinosaurierna lade sina ägg och traskade iväg. Om de var solipsister gjorde ingen skillnad, ingen kom på idén att den andre hade några finare känslor att ta hänsyn till.

Det finns ett slags motsägelse i vår upplevelse att vara ett ensamt jag i en värld som myllrar av individer. Vi speglar oss i andra, i våra barn och barnbarn, men hur djup är kontakten?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Solipsism

Inläggav Algotezza » 27 maj 2016 06:49

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Tänkte det mer som en paradox...
Är det möjligt att vara ensam icke-solipsist i en värld av solipsister?

Vi är alla ensamma, varför vi naturligt inser att det finns andra människor som vi vill ta hänsyn till (och kanske värna om) kan vara hårdprogrammerat. Jag gissar att det handlar om våra barn, den långa omvårdnaden ställer stora krav på vår förmåga att förstå andra individers behov. De gamla dinosaurierna lade sina ägg och traskade iväg. Om de var solipsister gjorde ingen skillnad, ingen kom på idén att den andre hade några finare känslor att ta hänsyn till.

Det finns ett slags motsägelse i vår upplevelse att vara ett ensamt jag i en värld som myllrar av individer. Vi speglar oss i andra, i våra barn och barnbarn, men hur djup är kontakten?


Enligt senare forskning menar man att dinosarna faktiskt skötte sina ägg. Det äldsta yrket är kanske barnsköterska/dagisfröken.

Man kan väl vara egoist och egocentrisk utan att tro att man är det enda egot i världen?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Solipsism

Inläggav Pilatus » 29 maj 2016 01:24

Algotezza skrev:Enligt senare forskning menar man att dinosarna faktiskt skötte sina ägg. Det äldsta yrket är kanske barnsköterska/dagisfröken.

Fiskar försvarar och vårdar sin rom. Det finns även munruvare!
Algotezza skrev:Man kan väl vara egoist och egocentrisk utan att tro att man är det enda egot i världen?

Du menar att man kan ha den intellektuella insikten om andra människors känslor, men i praktiken bortse från det lidande de erfar. Rohypnol

Vid mindre utpräglad egoism kan väl andra vara synliga, om det inte direkt utmanar det egna intresset.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18524
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Solipsism

Inläggav Algotezza » 29 maj 2016 17:27

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:
Algotezza skrev:Man kan väl vara egoist och egocentrisk utan att tro att man är det enda egot i världen?

Du menar att man kan ha den intellektuella insikten om andra människors känslor, men i praktiken bortse från det lidande de erfar. Rohypnol

Vid mindre utpräglad egoism kan väl andra vara synliga, om det inte direkt utmanar det egna intresset.


Innebär alltid egoism och egocentrism definitionsmässigt att bortse från andras lidande?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Solipsism

Inläggav Pilatus » 29 maj 2016 18:58

Algotezza skrev:Innebär alltid egoism och egocentrism definitionsmässigt att bortse från andras lidande?

Det finns rätt mycket sagt om detta. Ayn Rand försvarade rationell egoism.
"Att offra sitt kortsiktiga egenintresse för att maximera ens långsiktiga egenintresse är även känt som "rationell egoism", och detta är idén bakom de flesta filosofernas förespråkande av etisk egoism." Wikipedia, Etisk egoism

Ayn Rand har jag inte förstått mig på. Kanske har man velat framställa henne som en hänsynslös egoist för att hon är intellektuellt skarp? T ex i filmerna The Passion of Ayn Rand (1999) eller The Fountainhead (1949).

Nej jag var tveksam till de slutsatser Ayn Rand kom fram till, det var ju uppenbart att de skadade andra.

Jag är kanske en aning misantropisk och tycker mig ha sett hur vi handlar om vi finner att någon förmån är tillgänglig, även då det skadar andra. Inom arbetslivet, ofta. Inom politik, mer regel än undantag. Senast Fridolins sätt att bevilja sig en andra chans, vilket tycks ha genomskådats av tillräckligt många (Sifo-mätningen).
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster