Kan de tu skiljas åt?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 24 aug 2010 15:07

Skogsälvan skrev:( :smt049 , Avant) Inte hatar jag min unge för att han drämmer en plastspade i huvudet på en annan unge.


Det är bara bra med mig. Förstår att du undrar.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 24 aug 2010 15:07

Vad är det för skillnad på den som pratar och det han säger,
jo samma skillnad som mellan ögonen och
det som sees med ögonen

Harald Davidsson
den utfryste från Indien

Gassendi
Avslutat konto
Inlägg: 155
Blev medlem: 31 maj 2010 23:49

Inläggav Gassendi » 24 aug 2010 15:10

Avantgardet skrev:Så hur kommer det sig att du då fortsätter förutsätta den? Varför skiljer, alltså, du på "sak" och "person"?
Verket är ett ting som står avskiljt från subjektets intentionalitet. Det är ingen dualism och den förutsätter ingen metafysisk plattform.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 24 aug 2010 15:17

Gassendi skrev:
Avantgardet skrev:Så hur kommer det sig att du då fortsätter förutsätta den? Varför skiljer, alltså, du på "sak" och "person"?
Verket är ett ting som står avskiljt från subjektets intentionalitet. Det är ingen dualism och den förutsätter ingen metafysisk plattform.


Är subjektet verkligen något mer eller annat än sina handlingar, än sina verk? Eller vad är denna "intentionalitet" som du talar om. Inget materiellt hävdade du för en stund sen (liksom chimärer m.m.), men ändå avskilt från tingvärlden? Klingar metafysiskt i mina öron det. Fast det beror förstås på vad man lägger in i "metafysik".
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 24 aug 2010 15:23

Harald Davidsson skrev:Harald Davidsson
den utfryste från Indien


Du har ju uttryckligen sagt att du inte vill att jag kommenterar dina inlägg, vilket jag trotsar ibland. Den ende som uttryckligen har fryst ut någon är du som har fryst ut mig.

Oj, vad roligt att höra av dig igen, avant, och höra att du mår bra!

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 24 aug 2010 15:29

Men även om jag fryser ut dig kan jag ju vara utfryst själv.
Jag förstår inte din logik.
förstår du själv din logik.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 24 aug 2010 15:32

Jodå, som en prins mår en, förutom att det stinker avtändningssvett och mäsk här (och stanken emanerar ur min kroppshydda), kände för att boxas lite för att fördriva tid. Har fullt upp på alla fronter annars. Begraver mig själv i projekt. Men ni tycks klara er lika bra utan mig (vad det nu än ska betyda), så jag är nöjd. Ni har ju nya stjärnor här, som denne Gassendi, att axla lite ansvar och inte låta skiten dränkas i trams. En liten intellektuell hjälpstäd i cyberrymden. Verkar lovande. Säger annars som Nietzsche gjorde till Georg Brandes i ett brev, alldeles på slutet, att det är ingen match att finna mig, vem kan låta bli att stirra sig närmast blind på geniet, nu återstår den svåra biten, att göra er kvitt mig.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 24 aug 2010 15:35

Just nu pratar jag om din, Haralds, i mitt tycke helt oresonliga attityd att stöta ut mig så till den grad att du uppger att du inte vill att jag kommenterar dina inlägg och så kommer du och säger att du är utfryst?

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 24 aug 2010 15:37

Kört redan, avant. Du kommer alltid finnas i mitt minne  :) Men visst gillar jag Gassendi.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 24 aug 2010 15:45

Skogsälvan skrev:Kört redan, avant. Du kommer alltid finnas i mitt minne  :) Men visst gillar jag Gassendi.


I viss mening, för att vara konsekvent här och inte ge Gassendi möjlighet att trycka till mig (som dialektiker så handlar det ju också om en övertygelse, men jag måste ju få skoja till saken ändå), så är jag i ditt minne, för vad skulle jag väl vara annat än de "avtryck"/"intryck" som "jag" genererar (reserverar mig för detta "genererar" då det inte är frågan om någon enkel aktivitet/produktion, utan om en process som är både aktivitet och passivitet, både produktion och konsumtion, på en och samma gång och aldrig nånsin kan dessa "motsatser" existera åtskilda).
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 24 aug 2010 15:47

Jag förstår inte din logik, förstår du den själv, att ifall jag fryser ut dig jag inte kan vara utfryst. Och tror inte att du är den ende människan på jorden. tror du det själv verkligen.


Det finns andra människor än du, i Indien har jag 25 millioner
som har en varm och härlig relation till mig, speciellt de unga
vackra Indiskorna, som jag tyvärr inte kan leva utan att se
på åtminstonde en gång om dagen.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 24 aug 2010 15:52

Jag är glad att få tillfälle att tala om för dig, avant, att du har gett mig mer än jag förstod för stunden, när jag några gånger tyckte att du var helt puckad i huvudet. Det är klart jag bär minnen med mig av ditt sätt, dina ord, ditt uttryck, dina levnadsberättelser dessutom. Smiter du iväg igen för gott efter denna dag vill jag verkligen förtydliga att jag är tacksam för att fått ta del av dina tankar och reflektioner. Men lämna oss inte i sticket nu!  :)

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 24 aug 2010 15:55

Jovisst, Harald, kring 25 miljoner (litar på din siffra), men det är bara du, enligt egen utsago, som är älskad av gud worldwide.

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 24 aug 2010 15:58

Jag har som fullt upp. Naturligtvis kan det hända att lusten faller över mig och ett oemotståndligt sug efter en förstklassig intellektuell drabbning vaknar i mig, och det här är ett bra ställe att hitta folk att svinga på - och har man tur får man sig en törn själv också. Självfallet förstår jag att de frön jag sått småningom går i blom, jag har ju försäkrat mig om att de är friska och ska kunna gro, och självfallet kan jag inte klandra andra när jag mest får skit (kanske gödsel) för det när jag bara självsäkert stövlar omkring och sår grejer i andras trädgårdar. Så är det för oss genier som lever före vår tid.  :wink:
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 24 aug 2010 16:02

Jag har aldrig sagt att jag ensam är älskad av Gud, men Brahminska Präster har sagt det, Och idag sa de att Gud tycker att du är den ende gode människan på hela jordklotet.

Jag vet inte om det är sant. Men egen uppfattning håller
jag för mig själv. Jag är mer än nöjd av den kärlek de
indiska kvinnorna ger mig. Fast kärleken är egentligen
Guds kropp, och innehållet Det Sköna.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 82 och 0 gäster