Meningen med livet

Moderator: Moderatorgruppen

Xargo
Inlägg: 26
Blev medlem: 02 maj 2004 22:06
Kontakt:

Meningen med livet

Inläggav Xargo » 15 mar 2005 21:23

Vad tror du är meningen med livet?
"Varför slava för verkligheten, när man kan vara kung i sin egen gränslösa fantasi"

Användarvisningsbild
db
Inlägg: 238
Blev medlem: 22 okt 2004 16:27
Ort: Göteborgstrakten

Inläggav db » 15 mar 2005 23:47

Vems mening då?

Vad tror du är meningen med förra veckans väder? Eller radiobruset?

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 16 mar 2005 01:59

Jag tror att meningen med livet är att det ska dö. Inte vår definition av dö och inte den österländska egots död heller.
Utan sluta existera, allt vill sluta existera.
Dom trånga lädertightsen skaver så förbannat, varför ha dom på. Jo för att värmefriktionen förhoppningsfullt skapar spontan självantändning.

Så tänkte jag skriva men inser det oseriösa och flummiga i mitt utalande och säger därför.

Livet är utan mening, livet behöver ingen mening; det fortsätter ändå.
Du behöver en mening, men om du inte är övertygad nog att ge livet en mening så kommer det vara meningslöst.
Och då tar du bara ett senare tillfälle till att sätta in den mening som du vill ha i den lösa meningen av livet.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Xargo
Inlägg: 26
Blev medlem: 02 maj 2004 22:06
Kontakt:

Inläggav Xargo » 17 mar 2005 23:29

Meningen med livet är att vara lycklig. Må bra.

Man måste kunna utvärdera vad det är som får en att må bra och koncentrera sig på det.[/i]
"Varför slava för verkligheten, när man kan vara kung i sin egen gränslösa fantasi"

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 18 mar 2005 10:06

JR Auk skrev:Livet är utan mening, livet behöver ingen mening; det fortsätter ändå.


Så tror jag också.

JR Auk skrev:Du behöver en mening


Gör man verkligen det? Finns det inte ett alternativ att liksom förlika sig med meningslösheten, att bara ge upp, också. Måste man fylla detta tomrum med något? Kan inte ett tomrum ha behag i sig självt?

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 18 mar 2005 13:40

Jo du har helt rätt hovnarr.

Jag uttryckte mig slarvigt.
Skulle skrivit; många behöver en mening.

Ett distanserat intagande av världen utan illusioner och utan förväntan är det bästa förhållningssättet enligt mig.
Då är man vis och rustad för lycka.

"Och då tar du bara ett senare tillfälle till att sätta in den mening som du vill ha i den lösa meningen av livet."

Men det här tror jag på också. Jag tror inte man kan leva i ett evigt tomrum.
Man måste låta dom positiva känslorna komma fram, dvs intressera sig för sin omvärld, då intresse är en aktiv inställning.
Tomrumet har nog mest funktion för att ställa sig utanför och möjliggöra en betraktelse utan det egna subjektets värderingar. (och ja, jag vet att det bokstavligt talat är omöjligt)

Man bör närmar sig kärnan i livet på 2 sätt. Aktiv i den praktiska biten och passiv i den teoretiska. Enligt mig då :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 18 mar 2005 14:19

JR Auk skrev:Man måste låta dom positiva känslorna komma fram, dvs intressera sig för sin omvärld, då intresse är en aktiv inställning.


Att förlika sig med meningslösheten ser jag inte som att anamma passivitet. Men man rättfärdigar inte, eller gör sig värdig. Man är intresserad men man tar inte sitt intresse på onödigt stort allvar.

JR Auk skrev:Då är man vis och rustad för lycka.


Haha, rustad för lycka. Det var en rolig metafor. För lyckan är det kanske bäst att vara orustad, för olyckan däremot... "Om det kommer lycka ivägen för mig, då jävlar vet jag hur jag ska handskas med den!"

JR Auk skrev:Man bör närmar sig kärnan i livet på 2 sätt. Aktiv i den praktiska biten och passiv i den teoretiska.


Jag tycker det låter bra. Vad jag skulle vilja komma bort ifrån - genom att se värdelösheten klart - det är rättfärdigandet. Jag vill bort från lidandet som medel, från offret och martyrskapet. Om allt är meningslöst så är lidandet det också, och vi "förtjänar" intet för att vi lider.

§

Zarathrustme
Inlägg: 113
Blev medlem: 10 mar 2005 12:04
Ort: Södermanland

Inläggav Zarathrustme » 23 mar 2005 03:15

Meningen med livet är att lära känna Gud och att komma in i hans plan för ens liv.

Zara..
Inte doppad
i gröt

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 23 mar 2005 10:15

Zara: Ere helt kört annars?

Användarvisningsbild
archaxe
Inlägg: 1353
Blev medlem: 15 nov 2003 01:35

Inläggav archaxe » 23 mar 2005 17:18

Zara: Det luktar infinit regress så det stänker om det.
Om meningen med mitt liv är att lära känna Gud och komma in i hans plan för mitt liv, och hans plan för mitt liv är att jag skall lära känna honom och komma in i hans plan för mitt liv (som ju är att jag skall lära känna honom och... ja, du ser var det barkar hän). Det låter för mystiskt för att jag skall förstå.

Där fick jag ett till citat att lägga på min "obegripliga citat men som gör sig bra i poesin"-lista:

Meningen med livet är att lära känna Gud och att komma in i hans plan för ens liv.


Skönt att du (om du) lyckats hitta ett (för dig) tillfredsställande svar på en fråga som jag finner obegriplig.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 23 mar 2005 19:08

Om meningen med mitt liv är att lära känna Gud och komma in i hans plan för mitt liv, och hans plan för mitt liv är att jag skall lära känna honom och komma in i hans plan för mitt liv (som ju är att jag skall lära känna honom och... ja, du ser var det barkar hän).


Den gode Per-Erik Malmnäs (logiklärare vid SU) sa nåt liknande vid en logikuppgift; ni ser vad det barkar hän, det fortsätter i all oändlighet, men man kan ju räkna om man vill. Sen mumlade han att "det hade Aristoteles gillat". Undrar vad han menade med det.

Zarathrustme
Inlägg: 113
Blev medlem: 10 mar 2005 12:04
Ort: Södermanland

Inläggav Zarathrustme » 24 mar 2005 01:09

hovnarr skrev:Zara: Ere helt kört annars?



Det kan vara kört att uppleva den högsta formen av mening, eller kanske till och med någon mening, men att säga något mer med bestämdhet vågar jag inte.

Det kan finnas flera vägar till Gud eller kanske inte. Bibeln håller dörren öppen för denna teoretiska möjlighet. (överöverkurs)

Allt jag med säkerhet kan säga (om inte min hjärna flyter i en skål i någons lab) är att den väg jag talar om leder till Gud.






archaxe skrev:Zara: Det luktar infinit regress så det stänker om det.
Om meningen med mitt liv är att lära känna Gud och komma in i hans plan för mitt liv, och hans plan för mitt liv är att jag skall lära känna honom och komma in i hans plan för mitt liv (som ju är att jag skall lära känna honom och... ja, du ser var det barkar hän). Det låter för mystiskt för att jag skall förstå.

Skönt att du (om du) lyckats hitta ett (för dig) tillfredsställande svar på en fråga som jag finner obegriplig.




Var inte så snabb med att kasta in handduken, min käre archaxe.

Kurt har badat och har just dragit ur proppen. Efter en stund bildas en decimeter lång virvel runt avloppshålet.

Han ser hur en mygga som kravlat sig upp på ett pappersfragment obönhörligen dras mot det oundvikliga.

När myggan fångats in av virveln och snurrat några varv, hör Kurt till sin stora förvåning hur den åksjuka myggan piper;

-Det luktar infinit regress så att det stänker om det.

Visst, å ena sidan, i sidled, men å andra sidan ändras positionen i höjdled, efter varje varv.

I myggans fall (Ofrälst mygga.....Mygge tråkigt.......) bar det nedåt, men i Guds barns fall bär det uppåt.

Zara.
[-o<
Inte doppad

i gröt

stahan
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 mar 2005 01:47

Meningen

Inläggav stahan » 24 mar 2005 01:55

Meningen med livet är att försöka hitta vem man själv är och därefter försöka fullgöra sina mål som i så långt som möjligt kommer ur vem man är. När man uppnår ett sådant mål når man en kort tillfredställelse och sedan får man försöka att hitta nya relevanta mål att uppfylla.

Någon sa: Målet är ingenting vägen är allt! men om målet är vägen är då inte vägen målet?

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 24 mar 2005 10:17

stahan skrev:Meningen med livet är att försöka hitta vem man själv är och därefter försöka fullgöra sina mål som i så långt som möjligt kommer ur vem man är. När man uppnår ett sådant mål når man en kort tillfredställelse och sedan får man försöka att hitta nya relevanta mål att uppfylla.


Målet är alltså att hitta på en massa saker och sedan göra dem.

FÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄRDI'!!!!

§

idun
Inlägg: 3
Blev medlem: 27 jan 2005 16:32
Ort: stockholm

Inläggav idun » 24 mar 2005 14:42

Stefan skrev:Den gode Per-Erik Malmnäs (logiklärare vid SU) sa nåt liknande vid en logikuppgift; ni ser vad det barkar hän, det fortsätter i all oändlighet, men man kan ju räkna om man vill. Sen mumlade han att "det hade Aristoteles gillat". Undrar vad han menade med det.

Det låter som argumentet om den tredje människan, som bl a Aristoteles använde sig av för att kritisera Platons idélära.
Alla saker med vissa egenskaper hör till en viss 'form', t ex hör människor till människans form. Människan förklaras med hjälp av människans form. Men människans form måste ju då ha någoting gemensamt med andra människor, eller kanske med en annan form som förklarar människans form... o s v i alla oändlighet. eller nåt sånt...


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster