Lycka...

Moderator: Moderatorgruppen

Vad gör dig lyckligast?

Kärlek
8
40%
Pengar
1
5%
Mina tankar
3
15%
Mamma
0
Inga röster
Min familj
1
5%
De små sakerna i livet
3
15%
Musiken
2
10%
Fantasin
2
10%
 
Antal röster: 20

A_thought
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 mar 2005 23:25

Lycka...

Inläggav A_thought » 25 mar 2005 00:05

Lycka. Ett komplext begrepp.

Om det inte är lycka som allt liv strävar efter vad är det då?

Lycka kan vara kärlek, lycka kan vara gud, lycka kan vara en klunk coca cola. Det finns yttre lycka och inre lycka.

Jag anser att alla våra handlingar, tankar, rörelser strävar efter lycka. Men ofta så vet vi inte vad lycka är, så vi trasslar in oss i olyckan.

Världarnas liv strävar efter lycka, allas inskillda lycka är lika värd som den nästes enklida lycka.

Att vara lycklig i sitt inre är fantasikt, det är det bästa som finns.
Olycklig i sitt inre är det värsta som finns.

Inre lycka är lycka som du själv bär upp. Det du bär upp kan vara kärlekt till en annan person eller dina egna fatasiska tankar.

Yttre lycka är kärlek som du inte tagit in till dig själv, utan som den andra personen bärr på. En klunk coca cola är yttre lycka.

Om man baserar sitt liv på det yttre, så rasar dina chanser till lycka väldigt snabbt, eftersom det yttre är relativt. Det förändrars betydligt sanbbare än det inre. När de yttre ändras eller rasar så faller allt.
Därför försök basera livet på den inre lyckan som är betydligt stadigare och hållbarare.

Skriv gärna kommentar...
endast en tanke...

Tatjana
Inlägg: 471
Blev medlem: 29 okt 2004 05:25

Inläggav Tatjana » 25 mar 2005 00:25

Jag har svårt att se det som olika delar.
Jag blir lycklig av att köpa en ny tröja och jag blir lycklig av att se mina syskonbarn och jag blir glad när jag får min lön, min fantasi ger mig mycket roliga stunder. En vän är lycka, fast ibland blir jag så arg på dem,
igår blev jag lycklig av att jag hade städat innan jag reste bort på kurs för det var så skönt att komma hem igen.
Jag ser lycka i allting jag gör. Om jag gör saker som gör mig lycklig vill säga.

:D
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....

Användarvisningsbild
MikaelP
Inlägg: 67
Blev medlem: 06 sep 2004 18:38

Inläggav MikaelP » 25 mar 2005 11:04

De små sakerna i livet...

Njuter av morgonkaffet. Mina egna tankar och projekt. Vädret, som nu håller på att bli riktigt fint osv. Mina "små" saker är liksom det jag upplever och värdesätter. Hit räknar jag mina tankar, min hälssa osv. Kanske är det inte små, men de utgör en stor helhet, av små saker. En myra kan väcka stora tankar.

Användarvisningsbild
Zi
Inlägg: 256
Blev medlem: 05 mar 2005 23:34

Inläggav Zi » 25 mar 2005 15:10

endorfin, oxytocin och andra härliga ämnen.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 25 mar 2005 17:56

Kul att ingen röstat på pengar än...

Lycka är något som kommer inifrån och sedan gör att man kan uppskatta livet och dess olika ovan uppradade aspekter. Sedan kanske vissa av dem skapar en slags nyckelretning så att man automatiskt återfinner känslan av lycka vid exponeringen av dessa.

...men hallå, ingen har röstat på mamma heller...skäms på er, tänk om någon mamma läser det här..
:shock:

Ropix-Daniel
Inlägg: 3
Blev medlem: 14 mar 2005 14:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inläggav Ropix-Daniel » 25 mar 2005 22:41

Det här ska man dock komma ihåg när det gäller lycka: det som händer när man blir det man brukar kalla för lycklig är att ens kropp just då innehåller bra kemikalier.

Det är inte så att lycka är något gudomligt som kommer från himlen. Det är kemikalier. Vissa får bra kemikalier av att se sig själv som en "god" människa som hjälper andra, andra får bra kemikalier av att göra mer dekadenta saker.

Tänk på det här: ibland kanske vissa händelser får dig att må sämre, samtidigt som du skrattar åt samma händelse när den inträffar vid ett annat tillfälle. Det har att göra med kemikalier. När man har bra kemikalier glömmer man det negativa, när man har dåliga kemikalier förstorar man upp det negativa.

Om man tänker i dessa kemikalie-banor har man lättare att ta sig ur negativa perioder samtidigt som man inte svävar iväg i positiva perioder. Man tar udden av det mesta, blir en tommare men ärligare och mer upplyst människa.

A_thought
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 mar 2005 23:25

Inläggav A_thought » 26 mar 2005 00:06

Ropix-Daniel skrev:Det här ska man dock komma ihåg när det gäller lycka: det som händer när man blir det man brukar kalla för lycklig är att ens kropp just då innehåller bra kemikalier.

Det är inte så att lycka är något gudomligt som kommer från himlen. Det är kemikalier. Vissa får bra kemikalier av att se sig själv som en "god" människa som hjälper andra, andra får bra kemikalier av att göra mer dekadenta saker.

Tänk på det här: ibland kanske vissa händelser får dig att må sämre, samtidigt som du skrattar åt samma händelse när den inträffar vid ett annat tillfälle. Det har att göra med kemikalier. När man har bra kemikalier glömmer man det negativa, när man har dåliga kemikalier förstorar man upp det negativa.

Om man tänker i dessa kemikalie-banor har man lättare att ta sig ur negativa perioder samtidigt som man inte svävar iväg i positiva perioder. Man tar udden av det mesta, blir en tommare men ärligare och mer upplyst människa.


Det stämmer...
Endorfiner släpps ut i din kropp och det får dig att känna dig lycklig. Kroppen strävar efter välmående. Så när du sticker dig på en nål så gör det ont, kroppen sänder ut varnings singnaler för att säga att denna handling kommer inte få "mej" (kroppen) att må bra.
På samma sätt fungerar endorfiner och andra kemikaler som släpps ut i din kropp. Det fungerar som ett belöningssystem. När du trännar så släpps endorfiner ut. När du är kär släpps dessa kemikalier ut. Även när du äter mat. Ja, hela tiden. Kroppen uppmuntar dig och träna, kroppen uppmuntrar dig och föröka och sprida din avkomma, kroppen vill ha mat så den uppmuntar dig till att äta. Evulationen har sätt till så att det går till så här. Allt stävar efter livet, men är på väg på döden.

Men det är ett av många sätt och se på lyckan. DU ser det ut ett kemisk perspektiv, men man kan även se det ur ett filosofisk, evulotionärt, vetenskapligt, historisk, ja, det finns många andra sätt och se det på.

Ett exempel på ett mångsidigt sätt och se på en sak är till exempel ett brinande ljus. Varför brinner ljuset?

Är det för att ljuset förångas och dessa ångor stiger upp i eldens låga och syremolekylerna reagerar med elden och värme frigörs så elden kan forsätta brinna?

Är det för att jag tände ljuset?

Är det för att gud ville tända ljuset?

Man kan säkert se varför ett ljus brinner på andra sätt. Kanske nåt matematiskt sätt. Jag vet inte. Om någon kan hitta på en till förklaring är det alltid trevligt.

Men tillbaka till saken. Ditt sätt som du väljar att se på lyckan är helt rätt. Men lyckan precis som allt annat har flera synvinklar och som jag sa ibörjan av denna diskution (inlägget där uppe) är lycka ett vädligt komplext begrepp.
De synvinklar jag har på lycka är nu den kemiska synvinkel, den filosofiska (som jag egentligen inte vet vad den är men vet att den finns) och sen har jag ingen annan. Om någon skulle vilja förklara sin syn på lycka på ett filosofiskt stadium eller ett annat sätt skulle det uppskatas.
endast en tanke...

A_thought
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 mar 2005 23:25

Omröstningen

Inläggav A_thought » 26 mar 2005 00:09

Ett tillägg till omröstningen.

Som någon sa i diskutionen så blir man lycklig av flera olika saker och inte endast av mamma, pengar, tankar, fantasi, musik etc. Så denna omröstning om "vad gör dig lyckligst?" är irrelevant.
endast en tanke...

Användarvisningsbild
Conocimiento
Inlägg: 71
Blev medlem: 24 jul 2004 19:10

Inläggav Conocimiento » 26 mar 2005 11:13

Det är så mycket att jag inte ens tänker försöka nämna något…

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator
Inlägg: 2732
Blev medlem: 26 jul 2004 10:39
Ort: Början

Inläggav hovnarr » 26 mar 2005 14:05

Jag känner mig som mest lycklig när jag stannar upp och begrundar min lycka. På samma sätt kan jag känna mig mycket olycklig om jag begrundar om jag egentligen är lycklig eller något sånt. Gränsen är hårfin.

I varje fall tycks det bero mycket lite på yttre faktorer. Fåglarna kvittrar var dag och ibland gör deras sång mig lycklig. Kaffe dricker jag var dag och ibland är en kopp ett himmelrike. Ibland när jag lyfter upp min bärbara dator känner jag att jag haft tur i livet, och ibland knäpper jag bara på den.

Ibland när det regnar när jag ska cykla till jobbet är det en usel början på en usel dag. Ibland är det skönt eller en utmaning!

Ibland är jag inte ens intresserad av att känna mig lycklig. Jag hänger fast vid något trivialt som en ursäkt för att kunna vara grinig, och när jag inte står ut med mig själv så blir jag glad lika snabbt som det kan sluta regna. Men ändå bär det mig emot att påskynda processen...

Den bästa förklaringen jag kan ge är alltså den triviala: Jag är som mest lycklig när jag vill känna/känner mig lycklig.

§


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster