Stefan skrev:Talböcker är dyra, kolla själv i affären. "Brott och Straff", t ex, kostade mig 26 kr som ny pocketbok (OK, det är extremt). Den är inläst på 22 CD-skivor.
Sorry, borde tillfogat att jag menade att man skulle spela upp skivorna på dator (så att man också kan få visuell stimulans). Då är man inte bunden till begränsningarna i en vanlig CD-spelare. De 22 CD-skivorna (jag medger att 22 CD är dyrare än en bok) får plats på en (1) DVDR, även med enklare visuell stimulans på skivan (man kan välja ett mer komprimerat format som .wma för uppspelning då dator). En sådan skiva kan också raderas och fyllas på nytt, istället för att köpa en ny bok varje gång.
Man skulle, menar jag, få en besparing tack vare mer ekonomiskt val av media, men givetvis skulle det kosta att "byta system". Bl.a. förutsätter detta att varje elev har ohämmad tillgång till en dator.
Stefan skrev:Visst är detta ett alternativ, men i grunden är det samma form av undervisning: nöta, nöta, nöta.
Repetition är kunskapens moder - det kommer vi inte ifrån. Men låt oss inte förringa betydelsen av att tillhandahålla alternativ för att nå samma mål. Istället för att fälla träd 8 timmar om dagen i fyra år, sedan såga till veden 8 timmar om dagen i fyra år och slutligen forma veden till möbler i resten av sitt liv kan det bli roligare med lite variation, även om det fortfarande är "nöta, nöta" som gäller. Även mitt hypnosalternativ bygger ju på nöta, nöta. Kunskapen hoppar inte bara magiskt in i huvudet, det är jag medveten om.
Stefan skrev:Sånt här görs också i viss utsträckning. Jag är klart negativ till all form av filmvisning i skolan. Eleverna är aldrig lika uppmärksamma som på en lärare. Däremot kan de få det som läxa.
Om varje elev får sitta i sitt lilla bås så hindrar man dem från att snacka och kasta sudd på varandra medan de kollar på filmen (om de är snälla kan man sticka bananer åt dem genom en lucka!). Sedan är ju uppmärksamheten i sig inte en garant för inlärning. Jag är exempelvis mer koncentrerad när jag läser Wittgenstein än när jag kollar på ett avsnitt av LOST, men ändå minns jag LOST-avsnittet bättre och kan ge (även om detta är svårt att värdera) fler detaljer om någon skulle fråga ut mig.
Stefan skrev:Problemet är att de icke-traditionella metoderna ställer höga krav på både elever och lärare. Om läraren inte är karismatisk och entuiasmerande så faller dessa idéer ofta platt till marken. Likaså om eleverna inte är aktiva och någorlunda tysta.
Jag håller med om att det ställer höga krav. Vad gäller "aktiva" elever är det ju just aktiviteten (motivationen, lusten som Fann skriver) som förändringen syftar till att stimulera. Om någon sådan fördel inte uppkommer kan man naturligtvis slopa hela skiten. Att elever ska vara någorlunda tysta beror på den övning som är för handen. Vid traditionell katederundervisning är tystnad snarare regel än undantag. Om man kör ett pass geografi-jeopardy får man acceptera att det blir lite pratigare.
Stefan skrev:Har man vanlig katederundervisning så vet man vad man får; det kan aldrig bli riktigt dåligt.
Ungefär som kommunism då. Hm, vid närmare eftertanke skiljer sig våra erfarenheter - jag har upplevt Riktigt Dålig Katederundervisning.
Stefan skrev:Den främsta anledningen till det (liksom till filmvisning, datauppgifter, mm.) är inte att det har ett pedagogiskt värde utan att det gör att läraren får mindre arbete. Det gäller inte alla, men de flesta av mina lärare som använt dessa metoder har gjort det för att de inte orkat förbereda sig tillräckligt för att stå och prata i fyrtio minuter.
Man måste alltid förbereda sig för att det ska bli bra. Som du skriver kräver det stort engagemang från lärarens sida för att lyckas med "pedagogiska alternativ". Det är inte konstigt att eleverna inte orkar göra någon insats när läraren inte ids själv. Har du varit med på ett aerobics pass nån gång? Kolla in förhållandet instruktörens rörelser/deltagarnas rörelser nästa gång. Där finns en proportionalitet.
Fann skrev:Själv tror jag att skolan i sig själv medför att lärande av mer genuint slag motverkas. Det har att göra med relationen mellan bytesvärde och bruksvärde. Innan vi börjar skolan lär vi oss inte för att få betyg eller poäng utan för att vi vill kunna göra olika saker. Bruksvärdet är det rådande. Med obligatorisk skolgång korrumperas bruksvärdesprincipen och läranddet blir en del i en ekonomisk transaktion där den nödvändiga följden blir "minsta möjliga insats till mesta möjliga utdelning". "Korvstoppning" blir en tänkbar följd av detta förhållande.
Håller med. Tycker du att det är OK med kunskap som bytesvärde, eller bör vi sträva mer efter att bibehålla bruksvärdet?
MrTambourineMan skrev:På ett seriösare plan: Om din chef tycker att du är en tillgång för företaget, så kan jag inte se hur det kan räknas som "fusk"? Du gör trots allt det som förväntas, verkar det som...
Där får man skilja på två förväntningar. Den ena förväntningen är att jag ska klara av en rimlig arbetsbörda. Det gör jag, och engagerar mig dessutom lite till så alla blir nöjda. Den andra förväntningen är att jag ska ägna mig åt arbete under arbetstiden. Det gör jag inte. Det är precis analogt med hur jag gjorde i skolan, där hela fenomenet sammanfattas utmärkt av:
Fann skrev:"minsta möjliga insats till mesta möjliga utdelning".
Jag kör på det fortfarande. Det beror inte på att jag är lat (jag kan uträtta stordåd och ger aldrig upp när jag bestämt mig), utan ointresserad. Själva "fuskandet" som jag refererar till är närmast en känsla jag har. Om du hade konfigurerat ditt tangentbord på ett optimalt sätt för att du snabbt skulle kunna plocka upp arbete och plocka ner det du höll på med när chefen kom inte, och till och med övat på att få det att se naturligt ut, skulle inte du känna dig lite fuskig då?
Fann skrev:"Lust" är ett uttryck för "motivation" men man kan vara "motiverad" utan att just för stunden förnimma lustkänslor. För att vara motiverad till något som inte omedelbart är belönande måste man uppleva att det är meninsgfullt "på sikt". Att vi blivit mindre benägna att uppleva mening på avstånd är antagligen sant. Vi tror inte längre på att världen kommer att bli bättre genom att vi lär oss en massa nytt.
Här (i den icke-kursiverade jämför med den kursiverade) upplever jag att du använder "mening" och "meningsfullhet" i två olika betydelser. I den första (icke-kursiverade) betydelsen är jag motiverad att utföra mitt arbete i något högre utsträckning än vad som krävs för att jag ska få min lön och inte väcka missnöje (för då skulle arbetslivet vara ännu tråkigare). Jag upplever att själva arbetet är cirka 20% lustbetonat, men naturligtvis är jag motiverad att få min lön. Det är, i den betydelsen, meningsfullt "på sikt" att utsätta mig för en aktivitet som endast medför 20% lust, istället för något mer lustbetonat, eftersom jag får pengar som jag kan köpa lust (till viss del) och förnödenheter för.
I den andra (kursiverade) betydelsen upplever jag inte meningsfullhet i arbetet. Det finns ingen adekvat kausalitet mellan vad jag gör i arbetet eller lär mig i arbetet, och att världen blir bättre. Detta är frustrerande för mig, eftersom jag vill att världen blev bättre och gärna skulle arbeta för det. Det är bland annat frustrationen som får lusten (ovan) att gå ner till futtiga 20%. Så i den bemärkelsen är meningsfullhet och lust starkt kopplade.
§