Citat
Moderator: Moderatorgruppen
- * KYREUS *
- Inlägg: 3721
- Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
Mitt bidrag:
"Allt finns!"
**********************
(c) KYREUS, anno 1986
**********************
(c) KYREUS, anno 1986
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
konsten att argumentera
svårt att bestämma sig:
perpetuum mobile
-Fjodor Dostojevskij
Än idag minns jag med beundran den sant gentlemannamässiga, vänliga och öppenhjärtliga tonen i mitt brev. Jag var alldeles särskilt nöjd med den "lätta ton", ja, nästan nonchalans (fast helt inom gränserna för det passande) som min penna plötsligt presterade och som bättre än all världens argument omedelbart lät dem förstå att jag betraktade "de där obehagligheterna i går" med ganska stort överseende; jag var ingalunda, på intet sätt, alls icke så förkrossad som herrarna förmodligen antog, utan såg tvärtom saken så som det anstår en gentleman med lugn självrespekt.
svårt att bestämma sig:
Jag svär att jag inte tror på ett enda ord, inte en minsta stavelse av allt det jag rafsat ihop! Det är klart att jag kanske egentligen tror på det, men samtidigt, jag vet inte varför, känner jag, misstänker jag att jag ljuger som en borstbindare.
perpetuum mobile
[N]i tror väl ändå inte att jag skäms över det här[...]? [M]en ni har rätt, förresten, det är både smaklöst och tarvligt. Det mest smaklösa av allt är dock att jag nu börjat rättfärdiga mig inför er. Och om möjligt ännu smaklösare är det att jag kommenterar det så här. Men nu får det räcka, annars tar det aldrig slut, det ena blir bara smaklösare än det andra...
-Fjodor Dostojevskij
-
- Avstängd
- Inlägg: 869
- Blev medlem: 16 okt 2010 12:33
"Hjärtat har sina skäl som förnuftet inte förstår."
– Blaise Pascal
"Han är ung, men se upp! Han har läst gamla böcker."
– Ryskt ordspråk.
"Två saker är oändliga. Universum och människors dumhet. Men jag är inte så säker på universum."
– Albert Einstein
"Eftersom jorden är rund så måste vi hålla fred."
– Blaise Pascal
"Han är ung, men se upp! Han har läst gamla böcker."
– Ryskt ordspråk.
"Två saker är oändliga. Universum och människors dumhet. Men jag är inte så säker på universum."
– Albert Einstein
"Eftersom jorden är rund så måste vi hålla fred."
lösdrivaren skrev:Väll rättstavas väl
Ursäkta, en svartskalle kan svenska-
Ursäkta om en dyslektiker driftar sig till att skriva på forumet. Förstår att hela meningen gick förlorad i inlägget.
Du kan nog få jobb som granskare på mitt jobb, dom brukar oftast klanka ner på totalt oviktiga saker på en ritning.
Sören Kierkegaard skrev:
Hade en lärare som avslutade sin föreläsning med just detta citat. Kom då att tänka på att jag pratade om bemötande i en annan tråd, där jag skrev att jag upplevde att användarna "Minded" och "nytt namn" inte bemötte varandra. Med bemötande tänkte jag mig nog ungefär som Kierkegaard skriver här, att "först finna [människan] där hon är och börja just där".
Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när han tror att han kan hjälpa andra. För att undervisa någon måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör, men först och främst förstå det hon förstår. Om jag inte kan det så hjälper det inte att jag kan och vet mera.
Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa henne. All äkta undervisning börjar med ödmjukhet inför den jag vill lära, och därför måste jag förstå, att detta med undervisning inte är att härska, utan att tjäna. Kan jag inte detta, så kan jag heller inte hjälpa någon.
Hade en lärare som avslutade sin föreläsning med just detta citat. Kom då att tänka på att jag pratade om bemötande i en annan tråd, där jag skrev att jag upplevde att användarna "Minded" och "nytt namn" inte bemötte varandra. Med bemötande tänkte jag mig nog ungefär som Kierkegaard skriver här, att "först finna [människan] där hon är och börja just där".
Blaise Pascal har en liknande aforism som jag gillar.
"When we wish to correct with advantage, and to show another that he errs, we must notice from what side he views the matter, for on that side it is usually true, and admit that truth to him, but reveal to him the side on which it is false. He is satisfied with that, for he sees that he was not mistaken, and that he only failed to see all sides."
"When we wish to correct with advantage, and to show another that he errs, we must notice from what side he views the matter, for on that side it is usually true, and admit that truth to him, but reveal to him the side on which it is false. He is satisfied with that, for he sees that he was not mistaken, and that he only failed to see all sides."
Känn dig själv.
Gud skapade människan till sin avbild.
1 Mos, 1:27
Jag har format henne och andats in i henne något av Min ande.
Koranen, 15:29
Gud som skapar allt, det stora självet, dväljs alltid i människors hjärtan.
Śvetāśvatara-upanisad, 4.17
Himlarna och jorden kan inte inrymma Mig, men den troendes hjärta inrymmer Mig.
Hadith qudsi
Något finns i själen som är oskapat och oskapbart; om hela själen vore sådan, vore den oskapad och oskapbar; detta är Intellektet.
Mäster Eckhart (1260-1327)
Vad skulle kunna börja förneka jaget, om det inte i människan fanns någonting åtskilt från jaget?
William Law (1686-1761)
När en människa dras i två motsatta riktningar, till och från samma objekt, antyder detta av nödvändighet två distinkta principer i henne.
Platon (427-347 f. Kr)
Det som dör är inte den styrande delen av oss, utan det underkastade subjektet, och så länge som det senare vägrar göra bot och medge sin perversion, så kommer det att hållas av döden.
Filon av Alexandria (20 f.Kr.-50 e.Kr.)
Den som känner sig själv, känner sin herre.
Muhammad (570-632)
Den som känner sig själv, känner Gud.
S:t Antonios Eremiten (251-356)
Den som känner sig själv väl, känner sin skapare.
‘Ali (599-661)
Om en människa känner sig själv, ska hon känna Gud.
S:t Clemens av Alexandria (150-215)
Låt mig känna mig själv, Herre, så ska jag känna Dig.
S:t Augustinus (354-430)
Den som känner Honom, känner sig själv.
Atharva-Veda, 10.8.44
Jag säger er, att ingen människa känner Gud som inte först känner sig själv.
Mäster Eckhart (1260-1327)
Människan måste först av allt känna sin egen själ innan hon kan känna sin Herre.
Ibn ’Arabi (1165-1240)
För att du ska kunna känna Gud, känn först dig själv.
S:t Cyprianus av Kartago (ca 200-258)
Om du känner den som har skapat dig, så skulle du känna dig själv.
Pythagoras (570-497 f.Kr.)
Den som reflekterar över sig själv, reflekterar över sitt eget original.
Plotinos (204-270)
Om du äger sann kunskap, O själ, så kommer du förstå att du är besläktad med din skapare.
Hermes (ca 300 f.Kr)
Den som har uttömt hela sin mentala uppbyggnad känner sin egen natur. I kännedomen om sin egen natur, känner han himlen.
Mencius (372-289 f.Kr)
Kunskapen om ens egen identitet med det rena Självet, som negerar den felaktiga föreställningen om identiteten mellan kroppen och Självet, frigör en människa även mot hennes egen vilja när den blir lika stadig som hennes tro på att hon är människa.
Shankara (788-820)
Gud skapade människan till sin avbild.
1 Mos, 1:27
Jag har format henne och andats in i henne något av Min ande.
Koranen, 15:29
Gud som skapar allt, det stora självet, dväljs alltid i människors hjärtan.
Śvetāśvatara-upanisad, 4.17
Himlarna och jorden kan inte inrymma Mig, men den troendes hjärta inrymmer Mig.
Hadith qudsi
Något finns i själen som är oskapat och oskapbart; om hela själen vore sådan, vore den oskapad och oskapbar; detta är Intellektet.
Mäster Eckhart (1260-1327)
Vad skulle kunna börja förneka jaget, om det inte i människan fanns någonting åtskilt från jaget?
William Law (1686-1761)
När en människa dras i två motsatta riktningar, till och från samma objekt, antyder detta av nödvändighet två distinkta principer i henne.
Platon (427-347 f. Kr)
Det som dör är inte den styrande delen av oss, utan det underkastade subjektet, och så länge som det senare vägrar göra bot och medge sin perversion, så kommer det att hållas av döden.
Filon av Alexandria (20 f.Kr.-50 e.Kr.)
Den som känner sig själv, känner sin herre.
Muhammad (570-632)
Den som känner sig själv, känner Gud.
S:t Antonios Eremiten (251-356)
Den som känner sig själv väl, känner sin skapare.
‘Ali (599-661)
Om en människa känner sig själv, ska hon känna Gud.
S:t Clemens av Alexandria (150-215)
Låt mig känna mig själv, Herre, så ska jag känna Dig.
S:t Augustinus (354-430)
Den som känner Honom, känner sig själv.
Atharva-Veda, 10.8.44
Jag säger er, att ingen människa känner Gud som inte först känner sig själv.
Mäster Eckhart (1260-1327)
Människan måste först av allt känna sin egen själ innan hon kan känna sin Herre.
Ibn ’Arabi (1165-1240)
För att du ska kunna känna Gud, känn först dig själv.
S:t Cyprianus av Kartago (ca 200-258)
Om du känner den som har skapat dig, så skulle du känna dig själv.
Pythagoras (570-497 f.Kr.)
Den som reflekterar över sig själv, reflekterar över sitt eget original.
Plotinos (204-270)
Om du äger sann kunskap, O själ, så kommer du förstå att du är besläktad med din skapare.
Hermes (ca 300 f.Kr)
Den som har uttömt hela sin mentala uppbyggnad känner sin egen natur. I kännedomen om sin egen natur, känner han himlen.
Mencius (372-289 f.Kr)
Kunskapen om ens egen identitet med det rena Självet, som negerar den felaktiga föreställningen om identiteten mellan kroppen och Självet, frigör en människa även mot hennes egen vilja när den blir lika stadig som hennes tro på att hon är människa.
Shankara (788-820)
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze
– Deleuze
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster