Citat

Moderator: Moderatorgruppen

Morningstar

Inläggav Morningstar » 23 nov 2010 11:34

--

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Inlägg: 3721
Blev medlem: 08 maj 2005 22:58
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

Mitt bidrag:

Inläggav * KYREUS * » 23 nov 2010 12:25

"Allt finns!"
**********************


(c) KYREUS, anno 1986
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM


  /*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

   =  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

    (c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Anna Sara
Inlägg: 2002
Blev medlem: 14 apr 2009 15:31
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 04 jan 2011 11:32

"Just finding that “I am nobody”… and that’s how existence is. What is a marigold flower? What is a rose? They are both nobodies. And we belong with them." -OSHO

Användarvisningsbild
STP
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jan 2011 04:00

Inläggav STP » 09 jan 2011 05:54

"We all die. The goal is not to live forever, the goal is to create something that will."

"This is your life and it is ending one minute at a time"


// Chuck Palahnuik

Användarvisningsbild
Anna Sara
Inlägg: 2002
Blev medlem: 14 apr 2009 15:31
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 13 jan 2011 20:48

"Excess of sorrow laughs. Excess of joy weeps." –William Blake, Proverbs of Hell.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 22 jan 2011 19:34

konsten att argumentera
Än idag minns jag med beundran den sant gentlemannamässiga, vänliga och öppenhjärtliga tonen i mitt brev. Jag var alldeles särskilt nöjd med den "lätta ton", ja, nästan nonchalans (fast helt inom gränserna för det passande) som min penna plötsligt presterade och som bättre än all världens argument omedelbart lät dem förstå att jag betraktade "de där obehagligheterna i går" med ganska stort överseende; jag var ingalunda, på intet sätt, alls icke så förkrossad som herrarna förmodligen antog, utan såg tvärtom saken så som det anstår en gentleman med lugn självrespekt.


svårt att bestämma sig:
Jag svär att jag inte tror på ett enda ord, inte en minsta stavelse av allt det jag rafsat ihop! Det är klart att jag kanske egentligen tror på det, men samtidigt, jag vet inte varför, känner jag, misstänker jag att jag ljuger som en borstbindare.


perpetuum mobile
[N]i tror väl ändå inte att jag skäms över det här[...]? [M]en ni har rätt, förresten, det är både smaklöst och tarvligt. Det mest smaklösa av allt är dock att jag nu börjat rättfärdiga mig inför er. Och om möjligt ännu smaklösare är det att jag kommenterar det så här. Men nu får det räcka, annars tar det aldrig slut, det ena blir bara smaklösare än det andra...


-Fjodor Dostojevskij

lassemera
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 aug 2010 23:44

Inläggav lassemera » 23 jan 2011 23:01

Zokrates skrev:
sailaways skrev:To live alone one must be a beast or a god, says Aristotle.  Leaving out the third case:  one must be both - a philosopher.
Friedrich Nietzsche


Kvinnan var guds andra misstag.


Då var väll manen det första?

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 23 jan 2011 23:08

Väll rättstavas väl
Ursäkta, en svartskalle kan svenska-
maximal utdelning med minimal ansträngning

monstret
Inlägg: 215
Blev medlem: 08 okt 2010 18:58

Inläggav monstret » 23 jan 2011 23:40

"Hjärtat har sina skäl som förnuftet inte förstår."
– Blaise Pascal

"Han är ung, men se upp! Han har läst gamla böcker."
– Ryskt ordspråk.

"Två saker är oändliga. Universum och människors dumhet. Men jag är inte så säker på universum."
– Albert Einstein

"Eftersom jorden är rund så måste vi hålla fred."

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 24 jan 2011 13:32

People lose their health to make money, and lose their money to regain their health.

lassemera
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 aug 2010 23:44

Inläggav lassemera » 25 jan 2011 23:12

lösdrivaren skrev:Väll rättstavas väl
Ursäkta, en svartskalle kan svenska-

Ursäkta om en dyslektiker driftar sig till att skriva på forumet. Förstår att hela meningen gick förlorad i inlägget.
Du kan nog få jobb som granskare på mitt jobb, dom brukar oftast klanka ner på totalt oviktiga saker på en ritning.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 31 jan 2011 23:54

Sören Kierkegaard skrev:
Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag först finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när han tror att han kan hjälpa andra. För att undervisa någon måste jag visserligen förstå mer än vad hon gör, men först och främst förstå det hon förstår. Om jag inte kan det så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan, så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa henne. All äkta undervisning börjar med ödmjukhet inför den jag vill lära, och därför måste jag förstå, att detta med undervisning inte är att härska, utan att tjäna. Kan jag inte detta, så kan jag heller inte hjälpa någon.


Hade en lärare som avslutade sin föreläsning med just detta citat. Kom då att tänka på att jag pratade om bemötande i en annan tråd, där jag skrev att jag upplevde att användarna "Minded" och "nytt namn" inte bemötte varandra. Med bemötande tänkte jag mig nog ungefär som Kierkegaard skriver här, att "först finna [människan] där hon är och börja just där".

monstret
Inlägg: 215
Blev medlem: 08 okt 2010 18:58

Inläggav monstret » 01 feb 2011 09:34

Blaise Pascal har en liknande aforism som jag gillar.

"When we wish to correct with advantage, and to show another that he errs, we must notice from what side he views the matter, for on that side it is usually true, and admit that truth to him, but reveal to him the side on which it is false. He is satisfied with that, for he sees that he was not mistaken, and that he only failed to see all sides."

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Inläggav David H » 11 feb 2011 18:05

Ärelystnad är tankens död

Sårad stolthet är grunden till den största ondska

Karaktär [är] mycket viktigare i filosofi än intelligens


-"visdomsord" från Ludwig Wittgenstein

Användarvisningsbild
Pho-ku
Inlägg: 300
Blev medlem: 04 maj 2008 16:08
Ort: Mayorna

Inläggav Pho-ku » 11 feb 2011 20:24

Känn dig själv.

Gud skapade människan till sin avbild.
1 Mos, 1:27
 
Jag har format henne och andats in i henne något av Min ande.
Koranen, 15:29
 
Gud som skapar allt, det stora självet, dväljs alltid i människors hjärtan.
Śvetāśvatara-upanisad, 4.17
 
Himlarna och jorden kan inte inrymma Mig, men den troendes hjärta inrymmer Mig.
Hadith qudsi 
 
Något finns i själen som är oskapat och oskapbart; om hela själen vore sådan, vore den oskapad och oskapbar; detta är Intellektet.
Mäster Eckhart (1260-1327)
 
Vad skulle kunna börja förneka jaget, om det inte i människan fanns någonting åtskilt från jaget?
William Law (1686-1761)
 
När en människa dras i två motsatta riktningar, till och från samma objekt, antyder detta av nödvändighet två distinkta principer i henne.
Platon (427-347 f. Kr)
 
Det som dör är inte den styrande delen av oss, utan det underkastade subjektet, och så länge som det senare vägrar göra bot och medge sin perversion, så kommer det att hållas av döden.
Filon av Alexandria (20 f.Kr.-50 e.Kr.)
 
Den som känner sig själv, känner sin herre.
Muhammad (570-632)
 
Den som känner sig själv, känner Gud.
S:t Antonios Eremiten (251-356)
 
Den som känner sig själv väl, känner sin skapare.
‘Ali (599-661)
 
Om en människa känner sig själv, ska hon känna Gud.
S:t Clemens av Alexandria (150-215)
 
Låt mig känna mig själv, Herre, så ska jag känna Dig.
S:t Augustinus (354-430)
 
Den som känner Honom, känner sig själv.
Atharva-Veda, 10.8.44
 
Jag säger er, att ingen människa känner Gud som inte först känner sig själv.
Mäster Eckhart (1260-1327)
 
Människan måste först av allt känna sin egen själ innan hon kan känna sin Herre.
Ibn ’Arabi (1165-1240)
 
För att du ska kunna känna Gud, känn först dig själv.
S:t Cyprianus av Kartago (ca 200-258)
 
Om du känner den som har skapat dig, så skulle du känna dig själv.
Pythagoras (570-497 f.Kr.)
 
Den som reflekterar över sig själv, reflekterar över sitt eget original.
Plotinos (204-270)
 
Om du äger sann kunskap, O själ, så kommer du förstå att du är besläktad med din skapare.
Hermes (ca 300 f.Kr)
 
Den som har uttömt hela sin mentala uppbyggnad känner sin egen natur. I kännedomen om sin egen natur, känner han himlen.
Mencius (372-289 f.Kr)
 
Kunskapen om ens egen identitet med det rena Självet, som negerar den felaktiga föreställningen om identiteten mellan kroppen och Självet, frigör en människa även mot hennes egen vilja när den blir lika stadig som hennes tro på att hon är människa.
Shankara (788-820)
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster