Inläggav nytt namn » 29 jan 2011 18:08
Spontana tankar från iphone: både spegelproblemet och 1+1=2 är exempel på matematiska funktioner, även kallat linjära mappningar.
Har funderat lite på kunskap senaste dagarna och kommit fram till detta, den klassiska synen på kunskap har handlat om att tänka utifrån "nödvändigheter", dvs när jag påstår något inom ett språk som logik eller matematik så handlar detta om att påvisa det nödvändiga i systemet, dvs man letar efter en "representation av det nödvändiga", dvs säger jag att det är sant att det snöar så menar jag att det är nödvändigt att det snöar. I den postmoderna kritiken så attackerar man denna nödvändiga syn på språket, med språket, man påvisar istället det "omöjliga" i att försöka "representera det nödvändiga". Den postmoderna kritiken menar alltså att vi har en felaktig modell av språket fullständigt kan representera det nödvändiga. Det nödvändiga blir därför något kontextuellt, och vi kan när som helst utöka kontexten så att det vi tidigare trodde var nödvändigt nu istället var begränsat till vår presentation.
Ett annat sätt att säga detta är följande, den klassiska synen handlar om att hitta ett sätt "att beskriva nödvändigheter". Lås oss kalla detta för "representation". "det är sant att det snöar" är alltså en "representation". Postmedernisteb säger här att det inte endast existerar en "representation" utan det även existerar en "presentation" (av representationen) och att denna presentation innehåller maktanspråk, ett anspråk på att beskriva världen, en presentation av representationen. Man talar här om "omöjligheten" att representera, att representationer är sociala konstruktioner i ett maktspel.
Men här försöker jag påvisa att även synen på språket som "omöjlighet" i representation är en felaktig modell av språket.
Lösningen ur den ironiska krisen i postmodernismen attack av misstroende, är att förstå "vilken typ av social konstruktion" en representation är. Och lösningen på detta är vad jag kallar för synen på språk som ett "socialt kontrakt" snarare än en social konstruktion.
Man pratar om vikten av att definiera begrepp, men det handlar inte bara om definitionen utan även om acceptansen av definitionen.
Vi tar ett debattprogram som exempel. Person A och B tror a och b, båda tror dig representera kunskapen i ämnet, och strävar därför om tolkningsföreträde. Person C som är postmodernist påpekar det underliggande maktspelet men i sin misstro mot A och B så ser han bara omöjligheten i situationen. Person D däremot ser språket som ett socialt kontrakt, han anser att varje diskussion är en förhandling i vad språket ska betyda. Att säga "att det snöar ute är sant", är alltså en "presentation av en representation, som ett kontrakt", visar det sig att det inte snöar ute trots att han sagt det, så har han ljugit och således endast brutit det kontrakt han försökt presentera.
"lögnarparadoxen", dvs "det är sant att jag ljuger" är alltså "ett kontrakt över min presentation av min representation", och alltså ingen paradox alls när man har en bra modell över språket. Att endast säga att språket är en representation (klassisk) eller endast en presentation (postmodern) är såledess båda två, bristfälliga modeller över språket.
Ett annat exepel för att illusgrera detta är en kommentator som kommenterar en fotbollsmatch, i ena stunden säger han att en spelare har bollen, i andra stunden säger han att en annan spelare har bollen, ljuger han inte då? Nej eftersom vi förstår att syftet är att beskriva världen i termer av "momentum", inte i termer att fånga matchen som "nödvändig sanning". "makt" är såledess bara ett momentum, en fart, en rörelse.