Finns en absolut sanning?

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav klorofyll » 04 maj 2021 17:19

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:viewed or existing independently and not in relation to other things; not relative or comparative.

Kan du ge exempel på en absolut sanning?

Dagens datum den 4 maj 2021. Solen kommer att gå upp kl 04:36 i morgon (Stockholm). Sveriges statschef heter Carl den XVI Gustaf.

Och du skulle inte kunna ha fel?

NyKantianen
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 aug 2020 17:53

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav NyKantianen » 05 maj 2021 00:26

Smisk skrev:
NyKantianen skrev:Något intressant är den gamla föreställningen om olika grader av verklighet. Ett exempel är hur skuggan från en pinne kan anses vara mindre verklig än själva pinnen, även om båda existerar. Dvs om X verklighet beror på Y, så är Y mer verkligt än X. Om man kombinerar detta med iden om ett väsen som alltings existens beror på, så bildar de iden om ett väsen som är verkligast och som allt annat beror på.

En annan intressant ide är den om att det som är sant är det som är verkligt. Den absoluta sanningen måste då också vara absolut verklig. Därmed kan man tolka om frågan "Finns det en absolut sanning" till "Finns det en verklighet som allt annat beror på?" vilket är en intressant metafysisk fråga. (Som jag inte har någon aning om)


Vedanta och buddhism rakt av här. Vedanta menar att "allt beror på och är identiskt med Brahman" och Buddhismen menar att "Allt är Dharma/Buddhanatur", alltså allt har andliga egenskaper som sin natur enkelt uttryckt.


Det som är intressant här är att iden om varierande nivåer av verklighet är något jag snappat upp från Platon. Iden om ett väsen som allt annat beror på är också en gammal ide inom den västerländska filosofin med ex gud hos Aristoteles. Iden om att det som är sant är det som är verkligt hämtade jag från Aquino. Även om alla dessa idéer är västerländska så har de paralleller med icke-västerländsk filosofi, vilket är coolt.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 05 maj 2021 06:24

NyKantianen skrev:
Smisk skrev:
NyKantianen skrev:Något intressant är den gamla föreställningen om olika grader av verklighet. Ett exempel är hur skuggan från en pinne kan anses vara mindre verklig än själva pinnen, även om båda existerar. Dvs om X verklighet beror på Y, så är Y mer verkligt än X. Om man kombinerar detta med iden om ett väsen som alltings existens beror på, så bildar de iden om ett väsen som är verkligast och som allt annat beror på.

En annan intressant ide är den om att det som är sant är det som är verkligt. Den absoluta sanningen måste då också vara absolut verklig. Därmed kan man tolka om frågan "Finns det en absolut sanning" till "Finns det en verklighet som allt annat beror på?" vilket är en intressant metafysisk fråga. (Som jag inte har någon aning om)


Vedanta och buddhism rakt av här. Vedanta menar att "allt beror på och är identiskt med Brahman" och Buddhismen menar att "Allt är Dharma/Buddhanatur", alltså allt har andliga egenskaper som sin natur enkelt uttryckt.


Det som är intressant här är att iden om varierande nivåer av verklighet är något jag snappat upp från Platon. Iden om ett väsen som allt annat beror på är också en gammal ide inom den västerländska filosofin med ex gud hos Aristoteles. Iden om att det som är sant är det som är verkligt hämtade jag från Aquino. Även om alla dessa idéer är västerländska så har de paralleller med icke-västerländsk filosofi, vilket är coolt.


Orsaken till att man finner detta ni talar om är att det är människans natur. Självet representerade (för idag har alla fostrat att bli ateister och då inträffar vad som visas i slutet av den första videon) Kristus för människor i väst (återfinns i öst djupare tankar om verkligheten och människans natur). Och därmed att kunna förverkliga det absoluta inom oss själva.

Se videon nedan för detta är den psykologiska förklaringen av vad som sker runt om oss och i världen samt i människan idag.

Video nr 5 (om inte de tar bort den som off topic) handlar om effekterna för människan utan möjlighet att nå Självet (Kristus) - vilket är vår verklighet idag och vad som väntar bakom hörnet. Ni kan hitta hela serien om vår inre och därmed även yttre verklighet vid sidan om den jag lägger bi här.

https://www.youtube.com/watch?v=yJFZIc8pXyY

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 05 maj 2021 06:53

iris skrev:
NyKantianen skrev:
Smisk skrev:
Vedanta och buddhism rakt av här. Vedanta menar att "allt beror på och är identiskt med Brahman" och Buddhismen menar att "Allt är Dharma/Buddhanatur", alltså allt har andliga egenskaper som sin natur enkelt uttryckt.


Det som är intressant här är att iden om varierande nivåer av verklighet är något jag snappat upp från Platon. Iden om ett väsen som allt annat beror på är också en gammal ide inom den västerländska filosofin med ex gud hos Aristoteles. Iden om att det som är sant är det som är verkligt hämtade jag från Aquino. Även om alla dessa idéer är västerländska så har de paralleller med icke-västerländsk filosofi, vilket är coolt.


Orsaken till att man finner detta ni talar om är att det är människans natur. Självet representerade (för idag har alla fostrat att bli ateister och då inträffar vad som visas i slutet av den första videon) Kristus för människor i väst (återfinns i öst djupare tankar om verkligheten och människans natur). Och därmed att kunna förverkliga det absoluta inom oss själva.

Se videon nedan för detta är den psykologiska förklaringen av vad som sker runt om oss och i världen samt i människan idag.

Video nr 5 (om inte de tar bort den som off topic) handlar om effekterna för människan utan möjlighet att nå Självet (Kristus) - vilket är vår verklighet idag och vad som väntar bakom hörnet. Ni kan hitta hela serien om vår inre och därmed även yttre verklighet vid sidan om den jag lägger bi här.

https://www.youtube.com/watch?v=yJFZIc8pXyY


Fortsättningen som förklarar det ni diskuterar samt visar på vad som händer i världen idag via ateismen : https://www.youtube.com/watch?v=VcJhix2_6SM

Ateismen som utesluter människans djupare inre - dvs vår egen verklighet och de som vi KAN bli - har fokus utanför oss. I allt som finns omkring oss och utanför oss. Därav materialismen och konsumismen --- som ska kompensera för människan att utvecklas i sitt inre (som människa) eller som judarna alltid sagt: bli Mensch.
Den absoluta Sanningen bor inom oss.
Det är vår egen helhet. Eller som den kyrkan säger: Helighet. Vilket ingen människan kan nå utan Kristus i Gud.
Att människan blir hel.
Idag har vi istället en ökande ondska samlat i världen och människor som tar olika medel och substanser för att de blir något annat än - hela.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 05 maj 2021 10:06

Pilatus skrev:
iris skrev:Självet representerade (för idag har alla fostrat att bli ateister och då inträffar vad som visas i slutet av den första videon) Kristus för människor i väst (återfinns i öst djupare tankar om verkligheten och människans natur).

Vad jag förstår svarar inte uppfostringsfrågor på om det finns en absolut sanning.


Jo, det gör de. När, och om... uppfostringen går ut på att lära sig moralisk varande.
Det finns en korrelation mellan Moralen och Självet - såsom det finns en korrelation mellan vad psykologin förmår förklara om oss som människor när vi kan nå (hur vi kan nå) den bästa versionen av oss själva - och Aristoteles etik (medelvägen) - när dessa passas in med Gud.
Gud är inte synlig men kan leda människan till sin "fullbordan" - dvs den bästa versionen av oss själva vi kan bli.
Så sker via "Sonen" --- som en bild av Självet (se Aion) och där integreras även moralens effekter i att vi finner balans mellan det onda och det goda inom oss själva. Istället för att projicera det utanför oss på andra eller samhället.

Samlat är detta ovanstående i en extremkortform --- vad alla vetenskaper om människans psyke kan visa oss samt det nödvändiga - BÖRAT inom etiken som ger oss utveckling. Ett något - framåt.
Dvs etiken står för - "så här är det idag MEN det borde vara..." och vad som borde vara är en inre balans i människan. Där hon har integrerat sina onda sidor med de goda och kunna fått dem "förlösta" via Självet (Kristus enligt Jung). Symboliken i kristendomen vittnar om detta - denna samma symbolik återfinns hos alla folk i alla tider sedan vi blev - Sapiens Sapiens.
Där finns Sanningen... om oss.
Den som gäller oss - gäller vår omvärld - då det är den vi skapar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Pilatus » 05 maj 2021 10:39

iris skrev:
Pilatus skrev:
iris skrev:Självet representerade (för idag har alla fostrat att bli ateister och då inträffar vad som visas i slutet av den första videon) Kristus för människor i väst (återfinns i öst djupare tankar om verkligheten och människans natur).

Vad jag förstår svarar inte uppfostringsfrågor på om det finns en absolut sanning.

Jo, det gör de. När, och om... uppfostringen går ut på att lära sig moralisk varande.

Även om det du skriver har med religionsfilosofi och etik att göra, förstår jag inte om det svarar på någon fråga under denna flik om Filosofi.

Kan en utsaga om vår verklighet vara absolut sann? Kanske enkla utsagor som jag refererade till tidigare. Men omdömesfrågor om vad som är rätt i fråga om moral? Och ditt förhållande till ateism är inte av något intresse i denna tråd?
Moderator

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav iris » 05 maj 2021 10:47

Pilatus skrev:
iris skrev:
Pilatus skrev:Vad jag förstår svarar inte uppfostringsfrågor på om det finns en absolut sanning.

Jo, det gör de. När, och om... uppfostringen går ut på att lära sig moralisk varande.

Även om det du skriver har med religionsfilosofi och etik att göra, förstår jag inte om det svarar på någon fråga under denna flik om Filosofi.

Kan en utsaga om vår verklighet vara absolut sann? Kanske enkla utsagor som jag refererade till tidigare. Men omdömesfrågor om vad som är rätt i fråga om moral? Och ditt förhållande till ateism är inte av något intresse i denna tråd?


Jag förstår dina frågor!!
Men nej, det är tyvärr så att allt sitter samman i det som handlar om den Absoluta Sanningen.
Sanning som jag redan sagt - är per definition och därmed per se: Absolut.

vore inte sanning Absolut - vore det helt enkelt inte Sanning.
Utan något helt annat.

Detta sagt.
Kommer nästa punkt och allt det du frågar om.
Det du frågar om är relevant. MEN det har föga med religionsfilosofi att göra eller Etik.

Det jag skriver handlar om Sanning.
Sanningen om vad för slags väsen Människan är, mao VEM vi är, och VAD vi är.
Då det är människan - ingen annan levande varelse - som har kunskap, söker kunskap, söker förstå både sig själv och sin omvärld - söker människan Sanning.

OM vi kan vara överens om detta jag skrev nu - då inser du själv att det jag skriver har absolut med tråden att göra.
Eftersom vi kan bara finna - Sanningen --- om oss själva och världen om vi också förstår vad som kan ge oss svaret på detta samt hur vi kan implementera detta svar till fyllest.

OM vi bara hittar svaret, förstår det teoretiskt men inte kan implementera det - har vi ingen nytta av det.
Eller hur?
Vi vill ju veta vad som är Sanning, var den finns och hur vi kan nå den samt omsätta den.
Eller hur?

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Smisk » 05 maj 2021 12:26

iris skrev:De verkar som du inte ser ; tecknet ...
Mao innebär, betyder och meningen med - den första delen är --- den andra delen.
Därmed och därför kan vi konkludera att - absolut står för att detta INTE ÄR RELATIVT ELLER KOMPARATIVT.


Nu är du snurrig ;)

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Smisk » 05 maj 2021 12:41

iris skrev:Därmed och därför är denna fråga fel ställd.
Den förutsätter något som inte är möjligt.
Nämligen frågan OM.
Det är inte så att: om.
Det är snarare så med Sanningen att den är.
Vad detta innebär är att Sanningen är - absolut.
Är det nästan - är det inte sanning.
Är det inte - är det inte sanning.
Sanning är bara det den är - nämligen sanning. Därmed absolut.


Det finns många om och men i universum :)

Allt är relativt, till och med det.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Vertumnus » 05 maj 2021 15:17

Smisk skrev:
iris skrev:Därmed och därför är denna fråga fel ställd.
Den förutsätter något som inte är möjligt.
Nämligen frågan OM.
Det är inte så att: om.
Det är snarare så med Sanningen att den är.
Vad detta innebär är att Sanningen är - absolut.
Är det nästan - är det inte sanning.
Är det inte - är det inte sanning.
Sanning är bara det den är - nämligen sanning. Därmed absolut.


Det finns många om och men i universum :)

Allt är relativt, till och med det.


Enligt relativitetsteorin är ljusets hastighet absolut.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav xion » 05 maj 2021 15:41

Vertumnus skrev:
Smisk skrev:
iris skrev:Därmed och därför är denna fråga fel ställd.
Den förutsätter något som inte är möjligt.
Nämligen frågan OM.
Det är inte så att: om.
Det är snarare så med Sanningen att den är.
Vad detta innebär är att Sanningen är - absolut.
Är det nästan - är det inte sanning.
Är det inte - är det inte sanning.
Sanning är bara det den är - nämligen sanning. Därmed absolut.


Det finns många om och men i universum :)

Allt är relativt, till och med det.


Enligt relativitetsteorin är ljusets hastighet absolut.


Fast det beror på genom vilket medium det rör sig.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Pilatus » 05 maj 2021 16:00

Vertumnus skrev:Enligt relativitetsteorin är ljusets hastighet absolut.

Ett påstående är sant om det uppfyller kraven i systemet. Ljusets hastighet i vakuum, c, är en fysikalisk konstant och är 299 792 458 m/s (exakt värde).

Men absolut? Vem har kontrollerat att ljusets hastighet är lika med teorin = konstanten?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Pilatus » 05 maj 2021 16:22

xion skrev:
Vertumnus skrev:Enligt relativitetsteorin är ljusets hastighet absolut.

Fast det beror på genom vilket medium det rör sig.

Visst, men man brukar underförstå att det är i vakuum som denna hastighet gäller. I vatten och glas och andra ljusgenomsläppliga material rör sig ljuset något långsammare. I verkligheten tror jag inte att vi kan göra oss kvitt gravitationell objekt som påverkar ljusets hastighet. Rörelsen blir inte likformig.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Pilatus » 05 maj 2021 16:27

Kan det inte vara så att det är endast i den idealistiska filosofin som man finner absoluta sanningar? Francis Herbert Bradley, Ethical Studies från 1876, liksom annat som är inspirerat av ex vis Hegel.
Moderator

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Finns en absolut sanning?

Inläggav Vertumnus » 05 maj 2021 16:36

Pilatus skrev:
Vertumnus skrev:Enligt relativitetsteorin är ljusets hastighet absolut.

Ett påstående är sant om det uppfyller kraven i systemet. Ljusets hastighet i vakuum, c, är en fysikalisk konstant och är 299 792 458 m/s (exakt värde).

Men absolut? Vem har kontrollerat att ljusets hastighet är lika med teorin = konstanten?


Det är vad relativitetsteorin säger: ljusets hastighet i vakum är inte relativ utan absolut. Att mätbarheten faller utanför teorin är en annan historia


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster