Hur införskaffar man sig absolut vetande?

Moderator: Moderatorgruppen

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Inlägg: 505
Blev medlem: 18 mar 2011 12:24
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Hur införskaffar man sig absolut vetande?

Inläggav Sefket Ramovic » 09 apr 2011 10:35

:D  :)  :)  :D

Morningstar

Inläggav Morningstar » 09 apr 2011 15:07

---

M.L
Inlägg: 110
Blev medlem: 26 jul 2010 16:18

Inläggav M.L » 09 apr 2011 17:56

sailaways skrev:Och vet du ens vad visdom är? Jag anser visdom var en "pansarkostym" som vi alla växer in i, och när vi gör det, bara då kommer vi känna oss fullkomliga, vilket är vår gudomliga rätt.

Varför anser du det?

Morningstar

Inläggav Morningstar » 09 apr 2011 18:31

---

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 09 apr 2011 21:23

De senaste dagarna har jag fått en ny synvinkel på relationer och relationer är ju vad vetande handlar om, eller jag vet inte. Men jag kom på fyra symboler för relationer av vilka man i grunden kan bygga upp alla relationer.

1. Förvaltning.

2. Obligationer.

3. Försäkring.

4. Optioner.

Om man vill förenkla verkligheten så tror jag att detta är en god förenkling. Förvaltning innebär vad det låter som, att ta hand om någon, vilket medför ansvar, ofta över längre tid. Obligationer innebär att man lånar ut något mot ränta, det är ganska stabilt men kan medföra risk vid stora belopp, kan ske på både kort och lång sikt. Försäkring handlar om att bekräfta varandra, t.ex. säga "åh vad snygg du är!" Försäkring sker i realtid. Optioner är det mest riskabla men kan inbringa mycket, att ställa ut en option innebär att man erbjuder människor möjligheter under en viss tid.

Men man får tänka på att det handlar om relationer med verkliga människor och inte om pengar. Man skall alltid handla moraliskt efter sina känslor.

Jag tror att "vetande" främst har att göra med optioner, för där vet man möjligheten, att veta är väl att vara medveten om en möjlighet. Vid förvaltning finns ju också möjligheter, men där påverkar möjligheterna ingen annan än dig själv, det är bara du som har möjligheten, personen vars kapital du förvaltar får bara se resultatet. Och när du talar om vetande antar jag att du menar något som existerar mella människor och inte bara i din egen värld. Vid obligation har du överlåtit alla möjligheter till någon annan, allt du får är ränta. Möjligheter vid försäkringar existerar här och nu men inte över tid.

Jag vet inte om det ligger något i det jag säger eller om ni får någon behållning av det. Ta det inte för allvarligt. Det är nog bara skitsnack som jag glömt om en vecka.

Användarvisningsbild
freddemalte
Inlägg: 3393
Blev medlem: 04 mar 2006 20:04

Inläggav freddemalte » 09 apr 2011 22:08

Hej

Kort fråga från en iPhone:

Vad är skillnaden mellan vetande och absolut vetande?

Vänligen

Fredrik
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 09 apr 2011 22:18

freddemalte skrev:Hej

Kort fråga från en iPhone:

Vad är skillnaden mellan vetande och absolut vetande?

Vänligen

Fredrik


Du får väl ta reda på vad absolut betyder, därefter kan du ju göra en skillnad mellan något absolut och icke absolut,
som vanligt tycks ingenting vara självklart för dig.

M.L
Inlägg: 110
Blev medlem: 26 jul 2010 16:18

Inläggav M.L » 09 apr 2011 22:35

sailaways skrev:
M.L skrev:
sailaways skrev:Och vet du ens vad visdom är? Jag anser visdom var en "pansarkostym" som vi alla växer in i, och när vi gör det, bara då kommer vi känna oss fullkomliga, vilket är vår gudomliga rätt.

Varför anser du det?


För att jag har upplevt det.

Intressant att du antyder att upplevelsen i sig genererar vetande. Är det inte en tolkning av upplevelsen inblandad också? Förvisso kan tolkning inkluderas i upplevelsebegreppet. Gör vi inte det så vill jag poängtera att upplevelsen av någonting inte garanterar tolkningens sanning. Att uppleva tillvaron som att man råkar ut för otur efter att en svart katt korsar vägen innebär inte att tolkningen 'svarta katter som korsar vägen för otur med sig' är sann.

Vilken gudomlighet talar du om när du säger att det är en gudomlig rätt?

Morningstar

Inläggav Morningstar » 09 apr 2011 23:38

---

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 10 apr 2011 00:02

freddemalte skrev:Hej

Kort fråga från en iPhone:

Vad är skillnaden mellan vetande och absolut vetande?

Vänligen

Fredrik

Jag tror att man kan säga såhär (men jag vet inte), absolut vetande är när man vet något som ingår i allt, absolut vetande är att kunna en variabel som ingår i ekvationen för alla objekt. Men man kan nog också säga såhär, om du visste något igår men inte vet det längre, så är det inte absolut vetande, absolut vetande är något du alltid vetat eller aldrig kommer veta. Så kanske det är.

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 10 apr 2011 00:17

Men man kan fråga sig hur man vet att man vet? När vet man att man vet?

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Inläggav Marko » 10 apr 2011 01:34

kort skrev:Men man kan fråga sig hur man vet att man vet? När vet man att man vet?


När saker funkar vet man tillräckligt : )

har suttit tre dagar med att hitta ett fel i Bios vs Grub + 7st hårddiskar.
nu funkar det utan att jag i detalj behöver veta mer. (man kan gräva och hitta mer detaljer om man vill)
men jag vet att det bootar upp bra nu.. men inte 100% var felet exakt låg. (90% säker)
inom tid så kan jag nog lista ut de resterande 10%. men det är inte mitt jobb att fixa och debugga.

så vist vet vi sker till 100% ibland.

kort
Inlägg: 529
Blev medlem: 21 maj 2010 20:18

Inläggav kort » 10 apr 2011 11:22

Marko skrev:
kort skrev:Men man kan fråga sig hur man vet att man vet? När vet man att man vet?


När saker funkar vet man tillräckligt : )

har suttit tre dagar med att hitta ett fel i Bios vs Grub + 7st hårddiskar.
nu funkar det utan att jag i detalj behöver veta mer. (man kan gräva och hitta mer detaljer om man vill)
men jag vet att det bootar upp bra nu.. men inte 100% var felet exakt låg. (90% säker)
inom tid så kan jag nog lista ut de resterande 10%. men det är inte mitt jobb att fixa och debugga.

så vist vet vi sker till 100% ibland.
Okej, det låter som att det kan vara så, det är en väldigt bra och rimlig tanke, tack för den!! Egentligen, vill jag att min uppfattning skall vara oberoende av extern bekräftelse... jag vill inte veta att jag vet för att jag med mina ögon ser att det fungerar, jag vill veta för att jag känner att det är så, oberoende av yttre verklighet, så jag ska ändå försöka övertyga mig själv så att jag når vetskap utan denna bekräftelse och endast kan se funktionaliteten som ett slags begrundande tidsfördriv.

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Inlägg: 505
Blev medlem: 18 mar 2011 12:24
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 10 apr 2011 12:25

:D  :)  :)  :D

Sefket Ramovic
Avslutat konto
Inlägg: 505
Blev medlem: 18 mar 2011 12:24
Ort: många gånger har jag velat vakna ur en dröm, vaknat och funnit att jag drömmer!

Inläggav Sefket Ramovic » 10 apr 2011 12:34

:D  :)  :)  :D


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster