Filosofi A på Södertörn

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
CoolOperator
Kontakt:

Filosofi A på Södertörn

Inläggav CoolOperator » 14 apr 2011 21:56

Hej!

Till hösten kommer jag antagligen börja läsa Filosofi A på Södertörns Högskola i Stockholm.
Jag undrar lite om kursen och tänker mig att det här är rätt forum att rådfråga på.

Jag är huvudsakligen intresserad av kontinental filosofi. Är inte så orienterad i ämnet
men har läst filosofi A på distans i gymnasiet.

Är det någon här på forumet som har läst kursen?
Vad tyckte ni om den i så fall?
Hur var upplägget? Lärarna? Kurslitteraturen?
Vilken nivå skulle ni säga att den ligger på?

Generellt vill jag bara veta allt som kan tänkas vara viktigt för någon som ska läsa kursen?

Är oerhört tacksam för alla svar!

rara-gossen

Inläggav rara-gossen » 22 maj 2011 19:25

Hoppas detta når fram till dig, då jag ser att det var några veckor sedan du postade.

I varje fall så ska även jag börja Filosofi A på Södertörn till hösten. För tillfället studerar jag estetik på samma skola, men har valt filosofi som huvudämne.

Filosofin på Södertörns högskola (detta kanske du har hört) gör ingen skillnad på praktiskt och teorietisk filosofi. Vi kommer studera både etik och moral, samt logik,, metafysik och politik - de mer teoretiska grenarna alltså.

Vidare så kan det nämnas att många av lärarna på den filosfiska fakulteten är oerhört kompetenta, bland namn kan tex Sven-Olov Wallenstein och Hans Ruin nämnas. jag har haft bägge som gästföreläsare och båda är enorma. Anda lärare som jag har hört mycket gott om Fredrika Spindler och Cecilia Sjöholm.

På Södertörn läses mycket originaltexter, alltså när vi studerar Platon så läser vi platons verk, inte någon som har skrivit om Platons verk. Detta trivs jag med väldigt mycket, då man får ett nära förhållande till filosofen. Ämnet anses dock vara svårt just pga av denna läsning, tex så ingår Wittgenstein på B-nivå, vilket kan te sig utmanande.

Enligt högskoleverkets undersökning så är filosofin på Södertörn vädligt bra, om man googlar på det kan man få läsa hela deras bedömning av ämnet.

Hoppas du får nytta av denna läsning och vi kanske ses i höst :)

Användarvisningsbild
CoolOperator
Kontakt:

Inläggav CoolOperator » 22 maj 2011 20:00

Hej och vad kul med svar!

Jag kollade upp den föregående kurslitteraturen som de haft på filosofi A-kursen på Södertörn och kursen i praktisk filosofi vid Stockholms Universitet för att få mig en uppfattning om de båda kurserna. Fastnade direkt för Simone De Beauvoirs - för en tvetydighetens moral, så det får bli södertörn!

Jag är fortfarande inte så införstådd i vilka ämnen som går under teoretisk respektive praktisk filosofi.
Tänker mig att teoretisk filosofi drar lite mer åt det analytiska hållet?

Jag känner till Walle och har hört att han ska vara väldigt bra. Jag fick faktiskt Fredrika Spindlers bok Nietzsche - kropp, konst och kunskap i julklapp men har inte läst den än..

Jag är lite nervös, eller rätt mycket nervös faktiskt. Har inte läst på högskola tidigare och kommer direkt från gymnasiet. Men jag har hört mycket bra om södertörn och det var kul att höra från någon som har erfarenhet av skolan och ska börja läsa samma kurs. Tusen tack för informationen!

rara-gossen

Inläggav rara-gossen » 22 maj 2011 20:16

Teoretisk filosofi är som jag förstått det precis som du säger, mer analytiska och logiska resonemang kring teorietiska dilemman.
Snarare än praktisk filosfi som oftast utgör moral, politik och etik. Vilka alla tre är ämnen som används praktiskt i vår värld och inte bara på ett teoretisk plan.

Fredrikas bok låter trevlig och kan nog vara en väg in i hur södertörns filosofiska fakultet funkar. För på Södertörn använder de oftast sin egen forskning och de egna lärarnas arbeten. Vilket jag antar är ganska speciellt.

CAUSTIX

Inläggav CAUSTIX » 29 jun 2011 04:20

rara-gossen skrev:Teoretisk filosofi är som jag förstått det precis som du säger, mer analytiska och logiska resonemang kring teorietiska dilemman.
Snarare än praktisk filosfi som oftast utgör moral, politik och etik. Vilka alla tre är ämnen som används praktiskt i vår värld och inte bara på ett teoretisk plan.

Fredrikas bok låter trevlig och kan nog vara en väg in i hur södertörns filosofiska fakultet funkar. För på Södertörn använder de oftast sin egen forskning och de egna lärarnas arbeten. Vilket jag antar är ganska speciellt.

Nej blanda inte i hop Teoretisk/praktisk filosofi med analystisk /kontinental filosofi. Den stora skillnaden är att man inom praktisk filosofi sysslar med Etik och moralfrågor men t.ex. på SU så har de kontinentala influenserna varit stora inom den Teoretiska filosofin, men nästan obefintlig inom den praktiska...

De flesta av Södertörns filosofer kommer från SU:s Teoretiska del av instutitionen  så som Ruin, Wallenstein, Weigelt. Även Daniel Birnbaum.

Personligen så tycker jag det var en styrka att läsa Teoretisk filosofi på SU då vi fick båda delarna..  analytiskt och kontinentalt.... och man läste både kontinentala och analytiska filosofer.....

Jag gick även en kurs som gick varannan vecka på SU och Sh och det tråkiga som jag upplevde var att de som kom från Sh enbart talade om Dekonstruktion, fenomenologi, hermeneutik, medan de hade noll koll på predikatslogik, argumentationsanalys och vetenskapsteori....  medan vi från SU hade koll på både och.

Jag vet inte hur det ser ut i dagsläget, men jag tyckte det var en svaghet hos Sh...

Återgå till "Filosofi"