PK kontra FK

Moderator: Moderatorgruppen

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

Ramlösa Brunn Är Djup Och Rymlig

Inläggav Jonas Nystrom » 20 apr 2005 01:32

Det är där det ramlösa kommer in.



Ramar är spännande. Som gammal törstig gränsfetischist kan jag svårligen låta bli att spetsa öronen när någon börjar prata om ramlösa - särskilt med den där omisskännligt indignerade rösten som min kära Fann kallar sprickfärdig och jag själv ser som kläckfärdig. Det är ju så att vi har olika höga träd i våra respektive delar av skogen. Och att vi är olika höjdrädda och olika benägna att ta oss ut på de höga grenarna för att se oss omkring i gränslanden. Den enes gränser är den andres jaktmarker, med andra ord. Det som ger fasta ramar kan liksom ett gips kring ett brutet ben ge trygghet och stadga åt en labil karaktär. Men när karaktären solidiserats ytterligare så kan man känna att gipset eller gruppens normer eller de enga grundantagandena om verklighetens beskaffenhet är för trånga och hindrar mer än de stöder. Man kan ha gjort sig erfarenheter som ligger utanför de givna ramarna och måste då omvärdera. Av sina vänner och forna likasinnade uppfattas sådana människor givetvis då som ramlösa - och hälls ut ur församlingen. Därför att de faktiskt stör ordningen. De borde inte vara där. De inramade behöver sina ramar - gränsvidgande är en individuell sak, inte en kollektiv. Det är det som är problemet med subkulturer.

jn, inte för god att kolsyra
Ab aspera ad astra!

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 20 apr 2005 07:17

Jn skrev:Ramar är spännande. Som gammal törstig gränsfetischist kan jag svårligen låta bli att spetsa öronen när någon börjar prata om ramlösa - särskilt med den där omisskännligt indignerade rösten som min kära Fann kallar sprickfärdig och jag själv ser som kläckfärdig.


Att ständigt sitta fast och knapra på ramarna låter som om det skulle
kunna bli ett väldigt begränsat och fattigt liv. Det finns ett stort vitt fält
innanför ramarna som man glömmer bort på grund av en massa fördomar mot det som är "tillåtet" vilket per definition är tabu för den
som sitter där och knaprar på sina ramar.

Själv är jag otroligt gränsöverskridande jämfört med den miljö jag
har levt i men jag är ändå övertygad om att gränser måste finnas och
gränsen går vid att göra människor illa eller där risken är för stor att
människor far illa om något blir accepterat.

Det finns alltså två sätt att skapa ramar - genom en lära - en ideologi -
eller ett försök att använda förnuftet. När inte ens förnuftet får vara
vägledande - det är nog då sprickfärdigheten kommer - det spelar ingen
roll vilka lik som körs över - det är ju viktigast att ha friheten att överskrida gränser - löjligt och barnsligt enligt mig. :smt069

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 20 apr 2005 08:01

Nonstop skrev: Hur menar du då som politik - till för att påverka? Till för att påverka andra?


Naturligtvis

Nonstop
Inlägg: 180
Blev medlem: 08 sep 2004 19:55
Ort: Finland

Inläggav Nonstop » 20 apr 2005 13:47

Viola skrev:
Nonstop skrev: Hur menar du då som politik - till för att påverka? Till för att påverka andra?


Naturligtvis


Jag vet inte hur du menar med att "moral är till för att påverka andra", men jag kan ju inte låta bli att se för mig Viola i talarstolen i glödande kampanjtal för att ingjuta den rätta moralen i massorna. :shock:

Ens "moral" är väl en högst integrerad del av ens personlighet och hur man har fått den, d v s längs vilka krokiga vägar man påverkats och fortsätter påverkas är väl lika svårt att säga som hur man fått andra delar av personligheten. Vad moral "är" är väl nästan omöjligt att definiera men jag ser den som en sorts personlig handlingsplan som man har att följa för att "må bra". D v s det är ett större "brott" eller "glapp" att handla i strid med sin egen moral än i strid med någon annans moral. Typ.

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 20 apr 2005 14:08

Nonstop skrev:
Jag vet inte hur du menar med att "moral är till för att påverka andra", men jag kan ju inte låta bli att se för mig Viola i talarstolen i glödande kampanjtal för att ingjuta den rätta moralen i massorna. :shock:

Ens "moral" är väl en högst integrerad del av ens personlighet och hur man har fått den, d v s längs vilka krokiga vägar man påverkats och fortsätter påverkas är väl lika svårt att säga som hur man fått andra delar av personligheten. Vad moral "är" är väl nästan omöjligt att definiera men jag ser den som en sorts personlig handlingsplan som man har att följa för att "må bra". D v s det är ett större "brott" eller "glapp" att handla i strid med sin egen moral än i strid med någon annans moral. Typ.


Moral är till för att vi ska fungera tillsammans i familjen, i samhället därför
funkar det inte att den är alltför individualistisk - det är inte i första hand
en handlingsplan för att jag ska må bra utan för att vi ska
må bra. Som vi på 60-talet hade en något överdriven kollektivism är
vi nu inne i en överdriven individualism - vi är som fyllkajor - kör ned
än i det ena diket - än i det andra :smt100

Nonstop
Inlägg: 180
Blev medlem: 08 sep 2004 19:55
Ort: Finland

Inläggav Nonstop » 20 apr 2005 14:41

Viola skrev:
Moral är till för att vi ska fungera tillsammans i familjen, i samhället därför
funkar det inte att den är alltför individualistisk - det är inte i första hand
en handlingsplan för att jag ska må bra utan för att vi ska
må bra.


Det är klart att det mesta av det vi stuvar in i moralpåsen är sånt som har att göra med umgänget med andra människor och annat levande, men nog finns det annat också, tycker jag, sånt som inte alls eller bara indirekt påverkar andras välmående. Jag tycker att det ingår i moralhandlingsplanen tex. att jag inte mår bra av att sitta och drälla vid datorn när jag borde befinna mig i min ateljé och åstadkomma något visionärt och nydanande. Alltså det vi kallar självdisciplin eller arbetsmoral.
Men åter till flockmoralen..Nej, jag upplever inte att jag handlar "moraliskt" för att "vi" ska må bra. Jag upplever att jag handlar för att JAG VILL handla på ett visst sätt. Jag undertrycker inga djuriska impulser av hänsyn till andras välmående. Jag är snäll mot folk och fä därför att det bjuder mig emot att vara på något annat vis.

Fann
Inlägg: 482
Blev medlem: 28 nov 2003 14:34

Inläggav Fann » 20 apr 2005 15:35

[quote="Nonstop] Jag tycker att det ingår i moralhandlingsplanen tex. att jag inte mår bra av att sitta och drälla vid datorn när jag borde befinna mig i min ateljé och åstadkomma något visionärt och nydanande.[/quote]

Och FÖRDOMSFRITT!! Glöm inte det!

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 20 apr 2005 16:17

Nonstop skrev: Men åter till flockmoralen..Nej, jag upplever inte att jag handlar "moraliskt" för att "vi" ska må bra. Jag upplever att jag handlar för att JAG VILL handla på ett visst sätt. Jag undertrycker inga djuriska impulser av hänsyn till andras välmående. Jag är snäll mot folk och fä därför att det bjuder mig emot att vara på något annat vis.


Om om det inte skulle bjuda dig emot att vara på något annat vis så
är det fritt fram - alltså! Ja, det finns en del som agerar efter det
och så får vi fiska upp väskor med likdelar bortikring bara för att ta
ett makabert, aktuellt exempel

Jag känner lite att du hela tiden går in för att ta en position som är den
motsatta mot min och struntar i nyanserna och logiken bara för det
- eller :?

Fann
Inlägg: 482
Blev medlem: 28 nov 2003 14:34

Inläggav Fann » 20 apr 2005 16:37

Viola skrev:
Fann skrev:Rolig distinktion! Och jag ÄLSKAR din irriterade sprickfärdighet! Jag kan hålla med dig att det är lite motsägelsefullt ibland. "Man får inte moralisera", moraliserar FK. För att använda jn:s favorituttryck - man "skjuter sig i foten".

Jag vet att du tex irriterar dig på min amoraliska iskyla ibland. För min del tror jag att denna kyla också har nån slags etisk/moralisk botten. Jag är rädd för det som kan hända om man inte vågar se vad som helst i vitögat och pröva det så förutsättningslöst som möjligt. Jag är livrädd för tvärsäkra och kategoriska ställningstaganden. Konsekvensen av sådana ställningstaganden blir en slags kyla, kan man säga. Och kanske ibland ett moraliserande gentemot moraliseringar. Hur fotskjutande det än kan verka.


Men ofta har det väl varit så att den man diskuterat med om det nu
handlar om att "kärleksfullt misshandla" någon eller att ha sexuella
relationer med barn har minst av allt varit förutsättningslösa.
Och jag är livrädd för att räcka en sådan person ett lillfinger. Då får jag på
mitt samvete att ha sanktionerat något som jag är övertygad om är destruktivt. Då skulle jag hellre förutsättningslöst diskutera med någon som inte har en personlig relation till en viss företeelse och där det
garanterat bara blir denna tankens verkstad som jag diskuterade med
Johan om.



Jag har inte läst alla inlägg i tråden men flera. Jag vet inte riktigt vad det är du vill diskutera, känner jag. Å ena sidan verkar det som att det hela handlar om de bemötanden du får när du talar om att du tycker att något är fel och å andra sidan verkar det som du argumenterar för att alla andra måste tycka samma företeelse ÄR fel. Att du ibland blir bemött på ett lite moraliserande sätt har jag lagt märke till. Och det är som sagt intressant som exempel på motsägelsefullhet. Det är inte dina åsikter i sig som man bemöter utan ATT du har dem, verkar det som. (Jag har säkert varit där och moraliserat jag med.)

Du brukar ju i en del andra sammanhang diskutera med "värdeobjektivister" och då säger du sådant som att värderandet är något som var och en gör, och att rätt och fel inte är något som finns. Ungefär som jag tycker att Nonstop nu säger. Men nu denna tråd låter det som att du menar att om man inte fastställer vad som ÄR rätt och fel så kommer det att hamna likdelar i alla buskage.

Det ena är din rätt att reagera som du reagerar och säga "Usch, detta kan jag inte acceptera" det andra är detta med allmänna regler för vad man får göra/säga/ tänka. Jag känner mig alltså osäker på vad det är du vill komma åt!

Du tar också upp detta med att ge personer stöd som du inte vill ge stöd. Det är ytterligare en aspekt. Jag kan förstå den tanken. För egen del tror jag att jag i sammanhang som dessa nog har kommit fram till att inte alls diskutera med personer som jag upplever som illasinnade eller destruktiva. Oavsett vad man svarar ger man ju dessa personer stöd eftersom det man främst vill ha när man skriver här är "svar"... Men jag vet inte, jag kanske ibland hamnar i sådana dilemman som du beskriver, jag med. Men som du tar upp det här handlar det då inte i och för sig om en diskussion om en sakfråga utan om att inte stödja personer som man inte vill stödja.

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

sam.vet.e

Inläggav Jonas Nystrom » 20 apr 2005 17:07

Evolutionärt införlivar vi moral. Vi får då samvete. Sammanhangsmedvetande i magen, typ. Den som ännu inte fått det behöver moralregler med straff och belöningar; himmelska eller jordiska, det är sekundärt. Och en sådan människa kan givetvis inte förstå eller tro på att andra människor har fungerande samveten. Så är det bara.

jn, gränsriddare
Ab aspera ad astra!

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 20 apr 2005 17:14

Fann skrev:

Jag har inte läst alla inlägg i tråden men flera. Jag vet inte riktigt vad det är du vill diskutera, känner jag. Å ena sidan verkar det som att det hela handlar om de bemötanden du får när du talar om att du tycker att något är fel och å andra sidan verkar det som du argumenterar för att alla andra måste tycka samma företeelse ÄR fel. Att du ibland blir bemött på ett lite moraliserande sätt har jag lagt märke till. Och det är som sagt intressant som exempel på motsägelsefullhet. Det är inte dina åsikter i sig som man bemöter utan ATT du har dem, verkar det som. (Jag har säkert varit där och moraliserat jag med.)

Du brukar ju i en del andra sammanhang diskutera med "värdeobjektivister" och då säger du sådant som att värderandet är något som var och en gör, och att rätt och fel inte är något som finns. Ungefär som jag tycker att Nonstop nu säger. Men nu denna tråd låter det som att du menar att om man inte fastställer vad som ÄR rätt och fel så kommer det att hamna likdelar i alla buskage.

Det ena är din rätt att reagera som du reagerar och säga "Usch, detta kan jag inte acceptera" det andra är detta med allmänna regler för vad man får göra/säga/ tänka. Jag känner mig alltså osäker på vad det är du vill komma åt!


Jag vet inte om jag hade ett så genomtänkt mål med mitt inlägg mer
än ge uttryck för en frustration för något som känns fel.
Och så växer tänkandet fram under tiden.

Nej, det finns ingen objektiv moral men samtidigt ligger det i moralens
natur att inte vara individualistisk, kanske något motsägelsefullt men
eftersom moralen huvudsakligen handlar om hur vi lever tillsammans så blir det moralen som med politiken den går ut på att påverka - att sträva mot ett koncensus - för att ta till ett tjusigt modeord.

Även om jag brukar hävda att jag ser även moraliska skyldigheter gentemot mig själv skulle jag om moralen bara angick individen och inte
hade ett dugg med samspelet mellan individer och i kollektivet att göra,
så skulle jag inte finna det värt att diskutera och det skulle definitivt
inte bli så känslomässigt laddat.


Du tar också upp detta med att ge personer stöd som du inte vill ge stöd. Det är ytterligare en aspekt. Jag kan förstå den tanken. För egen del tror jag att jag i sammanhang som dessa nog har kommit fram till att inte alls diskutera med personer som jag upplever som illasinnade eller destruktiva. Oavsett vad man svarar ger man ju dessa personer stöd eftersom det man främst vill ha när man skriver här är "svar"... Men jag vet inte, jag kanske ibland hamnar i sådana dilemman som du beskriver, jag med. Men som du tar upp det här handlar det då inte i och för sig om en diskussion om en sakfråga utan om att inte stödja personer som man inte vill stödja


Inte känner man sig stöttad i sin destruktivitet om man får motargument, speciellt inte om det är motargument med substans. En del kallar det
"tjafs" om man argumenterar mot och inte "tar till sig och prövar",
vilket väl skulle bli det mest uppskattade.
Det är en svår fråga om destruktivitet ska tigas ihjäl eller bemötas.
Det finns de som hävdar att det var alltför tyst om de nynazistiska
rörelserna i början - att ingen tog dem på allvar.....

Fann
Inlägg: 482
Blev medlem: 28 nov 2003 14:34

Inläggav Fann » 20 apr 2005 17:50

[quote="Viola]
Jag vet inte om jag hade ett så genomtänkt mål med mitt inlägg mer än ge uttryck för en frustration för något som känns fel. Och så växer tänkandet fram under tiden. ... Inte känner man sig stöttad i sin destruktivitet om man får motargument, speciellt inte om det är motargument med substans. En del kallar det "tjafs" om man argumenterar mot och inte "tar till sig och prövar", vilket väl skulle bli det mest uppskattade. Det är en svår fråga om destruktivitet ska tigas ihjäl eller bemötas. Det finns de som hävdar att det var alltför tyst om de nynazistiska rörelserna i början - att ingen tog dem på allvar.....


Jag hör och känner den här frustrationen och jag uppskattar att du visar den, även om jag inte delar den! Den smittar genom sin obändiga kraft och sin ärliga strävan! Men att du får sura bemötanden och anklagelser om "tjafs" och annat är kanske inte så konstigt? Ditt sätt att resonera är ju ofta i sin tur anklagande?

Jag skulle önska vi kunde klara av att låta bli att tillskriva varandra egenskaper och använda argument som "tjafs" , "destruktivitet" och liknande. Eller komma med moraliserande påpekanden om hur man "ska" vara ("öppen och ta till sig och pröva" tex).

Du säger det du tycker att du måste säga. Andra säger andra saker. Man kan hålla med dig eller inte hålla med dig. Öppen eller sluten, moraliserande eller kallt och sakligt analyserande är väl förhållningssätt som var och en får ta ställning till för egen del. Men det är förbaskat svårt att hålla sig till det som man rimligen kan hålla sig till.

Nonstop
Inlägg: 180
Blev medlem: 08 sep 2004 19:55
Ort: Finland

Inläggav Nonstop » 20 apr 2005 19:39

Viola skrev: Om om det inte skulle bjuda dig emot att vara på något annat vis så
är det fritt fram - alltså! Ja, det finns en del som agerar efter det
och så får vi fiska upp väskor med likdelar bortikring bara för att ta
ett makabert, aktuellt exempel


eh...? Nu tycker jag du trollar litet med nyanserna och logiken själv här..
Jag beskriver bara hur jag upplever "min moral". Alltså som en del av personligheten, ingenting som jag kan stänga av och knäppa på eller ändra från en dag till den andra. Jag kan inte bestämma mig för att tycka att det jag tycker är fel är rätt. Lika lite som jag kan bestämma mig för vem jag ska bli förälskad i eller vad som får mig att skratta.
Jag vet inte hur du menar att det "är"? Att vi blir moraliska vindflöjlar om inte någon håller efter oss med blåslampa?


Jag känner lite att du hela tiden går in för att ta en position som är den
motsatta mot min och struntar i nyanserna och logiken bara för det
- eller :?


Nja, jag tycker nog inte att jag går in för att ta någon särskilt position. Jag håller ofta med om det du skriver och också när jag inte gör det så tycker jag, som Fann skriver, om din obändiga kraft och strävan. Världen vore fattigare utan moraltanter, vilket inte betyder att den vore rikare med BARA moraltanter.
Men vad du menar med att "moralen är till för att påverka andra" det begriper jag inte riktigt ännu. Och vilken logik och vilka nyanser är det jag struntar i?
:twisted:

Nonstop
Inlägg: 180
Blev medlem: 08 sep 2004 19:55
Ort: Finland

Inläggav Nonstop » 20 apr 2005 20:09

Fann skrev:[quote="Nonstop] Jag tycker att det ingår i moralhandlingsplanen tex. att jag inte mår bra av att sitta och drälla vid datorn när jag borde befinna mig i min ateljé och åstadkomma något visionärt och nydanande.


Och FÖRDOMSFRITT!! Glöm inte det![/quote]


notworthy

suck nej..jag börjar undra om inte det enda riktigt fördomsfria i dessa tider vore en serie skira akvareller med blomstermotiv...eller nåt.

Viola
Avslutat konto
Inlägg: 851
Blev medlem: 17 jan 2004 14:53

Inläggav Viola » 20 apr 2005 21:48

Fann skrev:
Jag hör och känner den här frustrationen och jag uppskattar att du visar den, även om jag inte delar den! Den smittar genom sin obändiga kraft och sin ärliga strävan! Men att du får sura bemötanden och anklagelser om "tjafs" och annat är kanske inte så konstigt? Ditt sätt att resonera är ju ofta i sin tur anklagande?


Grinighet och ilska kan jag ta men jag tycker väl att det är orättvist
att kalla något som jag skriver och lägger ned möda på att underbygga
för tjafs, jag inbillar mig att jag inte är lika nonchalant mot andra och
tar vad andra skriver på allvar...

Jag skulle önska vi kunde klara av att låta bli att tillskriva varandra egenskaper och använda argument som "tjafs" , "destruktivitet" och liknande. Eller komma med moraliserande påpekanden om hur man "ska" vara ("öppen och ta till sig och pröva" tex).


Mig veterligen försöker jag undvika att bedöma andras egenskaper.

Du säger det du tycker att du måste säga. Andra säger andra saker. Man kan hålla med dig eller inte hålla med dig. Öppen eller sluten, moraliserande eller kallt och sakligt analyserande är väl förhållningssätt som var och en får ta ställning till för egen del. Men det är förbaskat svårt att hålla sig till det som man rimligen kan hålla sig till.


Jag tycker att jag analyserar sakligt men inte kallt :lol:


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster