Sätt att gå sönder

Moderator: Moderatorgruppen

Fann
Inlägg: 482
Blev medlem: 28 nov 2003 14:34

GENOM begreppen inte I dem

Inläggav Fann » 27 apr 2005 18:29

Att "tvångstankar styr världen" tycks mig vara en minst sagt spekulativ och oklar utsaga. Jag förstår inte poängen med såna uttalanden.

Visst kan man associera kring begrepp som "gå sönder". Dock ser jag det som intressant endast om man därifrån kan gå till något annat. Att bara rabbla upp vilka associationer man får när man tänker på ett begrepp, i "stream of consciousness"-stil, tycker jag inte är vidare intressant.


Nej men det man inte tycker är intressant behöver man ju inte heller delta i eller? Rabblande kan ha sin tjusning det med. Men nu tycker jag inte att det handlar om det i just detta fall utan mer att "analoga" dvs pröva en tanke om ett begrepp från ett sammanhang på ett annat sammanhang och se om det GENOM detta händer att man får syn på något på ett nytt sätt. Det handlar inte om rätt eller fel, sant eller falskt utan fruktbart eller dödfött. Det där GENOM är centralt för mitt eget sätt att tänka och förhålla mig. Det är sällan det är utsagans sanningsvärde, dvs i vad mån den stämmer med verkligheten, som är det viktiga i den här sortens utredningar, utan vad det kan bli GENOM den.

Men jag misstänker att du, vad du än säger, faktiskt driver med mig. Har svårt att tro att du på allvar menar det du säger. :?[/quote]

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 28 apr 2005 10:52

Fann/

Men nu tycker jag inte att det handlar om det i just detta fall utan mer att "analoga" dvs pröva en tanke om ett begrepp från ett sammanhang på ett annat sammanhang och se om det GENOM detta händer att man får syn på något på ett nytt sätt. Det handlar inte om rätt eller fel, sant eller falskt utan fruktbart eller dödfött. Det där GENOM är centralt för mitt eget sätt att tänka och förhålla mig. Det är sällan det är utsagans sanningsvärde, dvs i vad mån den stämmer med verkligheten, som är det viktiga i den här sortens utredningar, utan vad det kan bli GENOM den.


Visst, och det är precis det jag pratade om ovan med "hypotesgenerering" (OK, det låter kanske lite väl högtidligt). Min poäng var bara att man inte bör stanna vid att konstatera vilka infall man får när man hör "gå sönder", utan bör diskutera vilka distinktioner som verkligen är fruktbara/intressanta, om vardagsspråkets "gå sönder" verkligen fångar dessa intressanta distinktioner, etc. Dvs., associerandet är en ingång, men det är just bara en ingång och har inget egenvärde.

Fann
Inlägg: 482
Blev medlem: 28 nov 2003 14:34

Brainstorming och äggulor

Inläggav Fann » 30 apr 2005 18:18

Stefan skrev:Fann/

Men nu tycker jag inte att det handlar om det i just detta fall utan mer att "analoga" dvs pröva en tanke om ett begrepp från ett sammanhang på ett annat sammanhang och se om det GENOM detta händer att man får syn på något på ett nytt sätt. Det handlar inte om rätt eller fel, sant eller falskt utan fruktbart eller dödfött. Det där GENOM är centralt för mitt eget sätt att tänka och förhålla mig. Det är sällan det är utsagans sanningsvärde, dvs i vad mån den stämmer med verkligheten, som är det viktiga i den här sortens utredningar, utan vad det kan bli GENOM den.


Visst, och det är precis det jag pratade om ovan med "hypotesgenerering" (OK, det låter kanske lite väl högtidligt). Min poäng var bara att man inte bör stanna vid att konstatera vilka infall man får när man hör "gå sönder", utan bör diskutera vilka distinktioner som verkligen är fruktbara/intressanta, om vardagsspråkets "gå sönder" verkligen fångar dessa intressanta distinktioner, etc. Dvs., associerandet är en ingång, men det är just bara en ingång och har inget egenvärde.



Nåväl, vi kanske är överens, men jag har antagligen ett större behov av "brainstorming". Om man hugger in och kräver korrekta analogier och definitioner i den fasen tar man kol (kål?) på det som skulle kunna utvecklas och man hamnar lätt i sönderpetande. Antingen tycker man att det är en fantasieggande ingång att fundera över detta med "sönder" eller så gör man det inte, skulle jag tro.

Apropå detta fick jag idag höra en underbar metafor som har med "sönder" att göra. En kompis till mig talade om hur känsligt det ibland kan bli i ett samtal och att det känns som man har en äggula i munnen som man hela tiden riskerar att ha sönder om man säger fel sak.

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

toddy time i intellektuella klubben

Inläggav Jonas Nystrom » 30 apr 2005 20:59

glllwwwff.. ppnng ... mmm

jn, skrockande
Ab aspera ad astra!

Fann
Inlägg: 482
Blev medlem: 28 nov 2003 14:34

Re: toddy time i intellektuella klubben

Inläggav Fann » 30 apr 2005 22:23

Jonas Nystrom skrev:glllwwwff.. ppnng ... mmm

jn, skrockande


"Intellektuella klubben"????

Jag skulle inte kalla Tina för "intellektuell" o inte hon själv heller, skulle jag tro. Och nån klubb har vi inte heller, vad menar du?

Skulle tro att metaforen kan kännas igen av alla som tyckt att det ibland är jobbigt att samtala, det handlar inte om att säga intellektuella perfektioner utan om att tex inte såra o inte sätta igång nervositet o sånt. Vårt samtal handlade om samarbetssvårigheter inte om något intellektuellt som vetenskapsteori eller så. Men skit samma. Jag blir bara lite trött av att hela tiden klassas som kategoritillhörig med vad följder denna etikettering nu kan ha. I detta falla kanske "ja ja ni intellektuella som har såna bekymmer med att säga smarta saker hela tiden" eller nåt sånt. (vi har haft ett animerat samtal på Cognito om just detta så det är aktuellt)


Nåja jag blev toddysugen o satt faktiskt o rörde till en sån när jag läste det du skrev. En Valborgs- barndomsvana. Inte det minsta intellektuell. I morgon ska jag hämta en egen BIL! Känner mig upprymd som en tonåring o inte alls som medlem i nån intellektuell klubb. Människor är sammansatta.

Jonas Nystrom
Inlägg: 709
Blev medlem: 04 jan 2004 23:04
Ort: errrr... Ahhh... it's all coming back now...

förspullna självironier och annat kladd i skägget

Inläggav Jonas Nystrom » 01 maj 2005 01:14

Snälla älskade vän, jag MÖS ju åt den där äggulan fattar du väl!

Riktigt KÄNDE hur den gjorde - och hur det lät.

Varför så snarstucken?

jn, vän
Ab aspera ad astra!

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 01 maj 2005 12:57

Nåväl, vi kanske är överens, men jag har antagligen ett större behov av "brainstorming".


Visst, det är nog snarare så att vi betonar olika saker än har helt olika syn på detta. Jag tycker att det är viktigare med definitioner och du tycker att det är viktigare med brainstorming, men ingendera säger att den andra verksamheten är värdelös.

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 01 maj 2005 12:58

Nåväl, vi kanske är överens, men jag har antagligen ett större behov av "brainstorming".


Visst, det är nog snarare så att vi betonar olika saker än har helt olika syn på detta. Jag tycker att det är viktigare med definitioner och du tycker att det är viktigare med brainstorming, men ingen av oss säger att den andra verksamheten är värdelös.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster