Vad är sanning?

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är sanning?

Inläggav hakkapeliitta » 09 apr 2022 13:47

Narcissister lever oftast i en egenkonstruerad alternativ verklighet.
Min egen amatörteori är att detta beror på deras begränsade förmåga att förstå sociala sammanhang.
Trots detta försöker de förstå och bildar konstiga föreställningar och förklaringar i huvudet som ofta är uppåt väggarna.
Men för dessa narcissister är dessa skeva förklaringar sanning.
Hur bemöta en sådan människa? Logiska, rationella förklaringar biter inte alls. Narcissisten tror sej nämligen vara supersmart och genomskådar bluffen fast i själva verket är de som en öppen bok som man lätt läser.

Detta om sanning, jag tror mest på kollektiv sanning. Vet inte riktigt hur det annars kan vara.

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är sanning?

Inläggav xion » 09 apr 2022 13:57

hakkapeliitta skrev:
Detta om sanning, jag tror mest på kollektiv sanning. Vet inte riktigt hur det annars kan vara.


Exempel på kollektiva sanningar:
Biden vann därför att valet i USA var riggat.
En stor del av USAs befolkning tror bokstavligt på Bibelns skapelseberättelse.
Ryssland för inget krig i Ukraina. De försöker bara befria landet från nazister.

David H
Moderator
Inlägg: 5206
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är sanning?

Inläggav David H » 09 apr 2022 14:06

hakkapeliitta skrev:Narcissister lever oftast i en egenkonstruerad alternativ verklighet.
Min egen amatörteori är att detta beror på deras begränsade förmåga att förstå sociala sammanhang.
Trots detta försöker de förstå och bildar konstiga föreställningar och förklaringar i huvudet som ofta är uppåt väggarna.
Men för dessa narcissister är dessa skeva förklaringar sanning.
Hur bemöta en sådan människa? Logiska, rationella förklaringar biter inte alls. Narcissisten tror sej nämligen vara supersmart och genomskådar bluffen fast i själva verket är de som en öppen bok som man lätt läser.

Detta om sanning, jag tror mest på kollektiv sanning. Vet inte riktigt hur det annars kan vara.


Men vad är ditt svar på frågan om hur en sådan människa ska bemötas då? Det är väl stora 10.000 kr frågan.

Jag tror att en aspekt kan vara att narcissisten tror aldrig helt fullt ut på sig själv. Jaget kan aldrig helt övervinna självet. Ju mer narcissistens medvetande matar jaget, ju mer kommer narcissistens undermedvetna behöva balansera/kompensera, bidra med mer negativ självbild. Ofta resulterar det nog i en slags självhat. Det är väl den amatörteori jag har.

Ett sätt att hantera kan väl vara principen "mata inte trollen", dvs ägna inte mer energi än nödvändigt åt negativt beteende. Sen visa acceptans för narcissistens självhatiska sida...så att narcissisten även vågar visa denna sida...det må vara ett första steg till en mer balanserad personlighet.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är sanning?

Inläggav Pilatus » 09 apr 2022 14:27

hakkapeliitta skrev:Narcissister lever oftast i en egenkonstruerad alternativ verklighet.

Illusionen utgår ju från att vi alla lever i en värld som inte riktigt motsvarar en mer sann föreställning om världen. Som t ex Platons grottliknelse. Men jag har invändningar mot sådana spekulationer. Vi lever alla i en sinnlig värld som vi måste lära oss att förstå. Ernst Mach gjorde ett försök att beskriva världen med dess uppfattningsbara egenskaper. Enligt hans empiri äger endast sinnesupplevelserna egentlig verklighet, och det är genom dem vi konstruerar både yttre ting och vår upplevelse av ett subjektivt jag. Det är inte så dumt som det låter och betydligt enklare än idealismens varianter.

Rena vanföreställningar kan självklart vara till skada. Livets erfarenheter och en missriktad fostran kan naturligtvis skada oss (neurotisering) och få oss att sky det vi uppfattar som sant. "Tar du livslögnen från en genomsnittsmänniska tar du omedelbart lyckan från denne". Doktor Relling i Henrik Ibsens pjäs Vildanden
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5206
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är sanning?

Inläggav David H » 09 apr 2022 14:40

xion skrev:
hakkapeliitta skrev:
Detta om sanning, jag tror mest på kollektiv sanning. Vet inte riktigt hur det annars kan vara.


Exempel på kollektiva sanningar:
Biden vann därför att valet i USA var riggat.
En stor del av USAs befolkning tror bokstavligt på Bibelns skapelseberättelse.
Ryssland för inget krig i Ukraina. De försöker bara befria landet från nazister.


En fråga som går att ställa sig är dock till vilken grad detta verkligen är kollektiva sanningar.

Ta till exempel frågan om Bibelns skapelseberättelse, som brukar leda till uppfattningar exempelvis om att jorden existerat bara omkring 10000 år, och att det aldrig skett någon makroevolution mellan olika arter. Det finns vissa personer som argumenterar för detta. Till exempel hade vi en tidigare aktiv medlem på det här forumet som gjorde det.
Men det jag kan undra då, är hur många av dessa personer som verkligen skulle hålla fast vid denna åsikt, om det så att säga var med kniven mot strupen, en fråga där det verkligen var viktigt att ge korrekt svar.

Tänk exempelvis ett hypotetiskt scenario där en person ställs inför frågan om jorden existerat i antingen omkring 10000 år (biblisk version) eller om jorden existerat i omkring 4-5 miljarder år (konventionell vetenskaplig version). Om personen svarar rätt får den ett pris utifrån önskemål, och svarar personen fel får den sin högra arm amputerad.

Personen kan då antas att bli pressad att svara vad den verkligen tror är sant.

I livets flesta situationer är dock så inte fallet. Konsekvenserna av att påstå något felaktigt blir oftast inte så allvarliga, åtminstone inte i kortsiktigt perspektiv. Det finns som regel alltid flera sätt att slingra sig undan, och ingen kommer kunna motbevisa dig. Och jag tror inte att vi ska ta för givet att människans främsta drivkraft alltid är just sanningen. Sanningsintresset behöver inte alltid vara det största intresset som finns.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är sanning?

Inläggav Pilatus » 09 apr 2022 14:52

rekoj skrev:Jag tror att en aspekt kan vara att narcissisten tror aldrig helt fullt ut på sig själv.

De föreställningar vi tidigt etablerar sitter ofta djupt. Nationalkänsla, religion och liknande. Men även (senare i livet) förvärvade beteenden som missbruk och kriminalitet är ju inte helt ovanliga. Identifikationen kan bli stark och försvarsmekanismerna svåra att bryta. En tokig självbild kan vara det (enda) stöd vår självkänsla har. Om narcissismen hör till denna kategori är jag inte helt säker på, men det verkar inte orimligt att det kan finnas starka samband med yttre faktorer.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är sanning?

Inläggav hakkapeliitta » 09 apr 2022 15:41

xion skrev:
Exempel på kollektiva sanningar:
Biden vann därför att valet i USA var riggat.
En stor del av USAs befolkning tror bokstavligt på Bibelns skapelseberättelse.
Ryssland för inget krig i Ukraina. De försöker bara befria landet från nazister.

Dina exempel är inte så bra men jag förstår att begreppet kollektiv sanning är komplicerat.

Men när jag tittar, just i detta, genom fönstret så verkar jorden vara platt. Helt rimligt enligt mej då min okulära besiktning aldrig svikit mej.
Borde jag gå med i Jordenärplatt-sällskapet? Jag har en hyllmeter böcker i fysik som säger annorlunda, men vad vet de? Har dessa författare någonsin lyft blicken från skrivbordet och med egna ögon, som jag, konstaterat att jorden är verkligen platt?

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är sanning?

Inläggav hakkapeliitta » 10 apr 2022 10:44

rekoj skrev:Tänk exempelvis ett hypotetiskt scenario där en person ställs inför frågan om jorden existerat i antingen omkring 10000 år (biblisk version) eller om jorden existerat i omkring 4-5 miljarder år (konventionell vetenskaplig version). Om personen svarar rätt får den ett pris utifrån önskemål, och svarar personen fel får den sin högra arm amputerad.

Personen kan då antas att bli pressad att svara vad den verkligen tror är sant.


Intressant scenario, för varje fel svar amputeras en kroppsdel. Sista frågan, du har endast huvudet kvar, var finns din gömda miljonförmögenhet? Är du villig att skriva om testamentet? Uppträd nu inte huvudlöst!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är sanning?

Inläggav Pilatus » 10 apr 2022 11:52

hakkapeliitta skrev:Intressant scenario, för varje fel svar amputeras en kroppsdel. Sista frågan, du har endast huvudet kvar, var finns din gömda miljonförmögenhet? Är du villig att skriva om testamentet? Uppträd nu inte huvudlöst!

I Roman Polanskis film, Hyresgästen (1976) frågar Trelkovsky: If you cut off my head, what would I say... Me and my head, or me and my body? What right has my head to call itself me?
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är sanning?

Inläggav hakkapeliitta » 10 apr 2022 13:28

Pilatus skrev:
hakkapeliitta skrev:Intressant scenario, för varje fel svar amputeras en kroppsdel. Sista frågan, du har endast huvudet kvar, var finns din gömda miljonförmögenhet? Är du villig att skriva om testamentet? Uppträd nu inte huvudlöst!

I Roman Polanskis film, Hyresgästen (1976) frågar Trelkovsky: If you cut off my head, what would I say... Me and my head, or me and my body? What right has my head to call itself me?

Lysande Pilatus, hur fasen hittade du det citatet?
Jag har sett alla Polanskis filmer (tror jag), han är rätt skruvad men tangerar väl ofta existentiella frågor.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är sanning?

Inläggav Pilatus » 10 apr 2022 14:16

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:I Roman Polanskis film, Hyresgästen (1976) frågar Trelkovsky: If you cut off my head, what would I say... Me and my head, or me and my body? What right has my head to call itself me?

Lysande Pilatus, hur fasen hittade du det citatet?
Jag har sett alla Polanskis filmer (tror jag), han är rätt skruvad men tangerar väl ofta existentiella frågor.

Det är från Trelkovskys dialog med Stella (Isabelle Adjani med glasögon i rollen). Jag har tidigare skrivit om just denna filmdialog och använt mig av den i någon konversation om vad en individ är (individuum, något odelbart).

Isabelle Adjani.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är sanning?

Inläggav hakkapeliitta » 10 apr 2022 19:45

Möjligt att i framtiden är folk med endast huvud intressanta, existensen sitter i skallen.
I framtiden möjligt att vi åker omkring i elrullstol med endast huvudet på pallen.
Vem vet. Om fyra miljarder år är vi ändå rökta .

Snygg tjej f.ö. Pilatus.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är sanning?

Inläggav Pilatus » 10 apr 2022 23:07

hakkapeliitta skrev:Möjligt att i framtiden är folk med endast huvud intressanta, existensen sitter i skallen.
I framtiden möjligt att vi åker omkring i elrullstol med endast huvudet på pallen.
Vem vet. Om fyra miljarder år är vi ändå rökta .
Snygg tjej f.ö. Pilatus.

Men jag har tolkat dialogen något annorlunda. Vad vi än förlorar av vårt kropp, eller mentala förmåga så påverkar det oss som individer. Vi är visserligen odelbara, men vårt format kan ju variera. Vi upptäcker det, om inte förr, då vi åldras.

Vill du se mer av Isabelle Adjani, se Subway, det är en riktigt bra rulle av Luc Besson.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är sanning?

Inläggav Anders » 11 apr 2022 09:25

Ja, hon såg riktigt bra ut där, glasögonen gjorde sitt till.

Tänkte på ett specialfall här :

Om man är osäker på något, om man tycker det är svårt. Har dumpat det eftersom jag inte trivdes med det men ett antal år jobbade jag i en chefsroll. Och framför allt i dialogen med de andra cheferna var standarden att man skulle låta vara tvärsäker på det mesta. Jag försökte vara ärlig och uttryckte osäkerhet då jag kände den. Togs INTE emot väl. Är osäkerhet en sanning man inte skall skylta med? Hur många uttrycker verkligen att det främst är SVÅRT att veta hur man skall göra med växthuseffekt. Och det flesta folk skriver uttrycker en klar ståndpunkt för eller emot, och ju mer tydlig ställning man tar ju mer likes får man...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är sanning?

Inläggav xion » 11 apr 2022 11:01

Anders skrev:Ja, hon såg riktigt bra ut där, glasögonen gjorde sitt till.

Tänkte på ett specialfall här :

Om man är osäker på något, om man tycker det är svårt. Har dumpat det eftersom jag inte trivdes med det men ett antal år jobbade jag i en chefsroll. Och framför allt i dialogen med de andra cheferna var standarden att man skulle låta vara tvärsäker på det mesta. Jag försökte vara ärlig och uttryckte osäkerhet då jag kände den. Togs INTE emot väl. Är osäkerhet en sanning man inte skall skylta med? Hur många uttrycker verkligen att det främst är SVÅRT att veta hur man skall göra med växthuseffekt. Och det flesta folk skriver uttrycker en klar ståndpunkt för eller emot, och ju mer tydlig ställning man tar ju mer likes får man...


Världen är proppfull med osäkerhet.
Därför flockas människor kring den som låtsas vara säker som flugor kring en hästskit.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 37 och 0 gäster