rekoj skrev:Vertumnus skrev:Algotezza skrev:Behöver kunskap vara relevant och användbar också - eller är det för mycket begärt?
Jag minns ett antal telefonnummer som inte varit i bruk på många år.
Är det kunskap? Ja. Är de relevanta? Nej. Är de användbara? Egentligen inte. Men på något vis kom de ändå till användning i det här inlägget.
Är det så med kunskap att den alltid bjuder på möjligheter så snart den hamnar i människans händer?
Jag menar att frågan om relevans är betydelsefull för kunskaps- och sanningsbegreppen. Bortser du från frågan om relevans går det att skapa en oändlig mängd kunskaps och sanningspåståenden. Till exempel, hur många havregryn åt rekoj till sin frukostgröt i morse? Vilket av Algotezzas två långfingrar befann sig i mest nordlig riktning den 23 september år 2020 kl 03:45? Är en ros en ros?
Varje område av mänsklig aktivitet kräver sin speciella kunskap, det som kan tyckas meningslöst inom ett område kan visa sig relevant inom ett annat. Själv skulle jag bli lite oroad om Algotezza visar fingret
Det är klart att man kan strunta i att vara relevant, hävda att man ändå bidrar med kunskap och sanning, och vara nöjd med det. Själv är jag däremot benägen att kalla sådant beteende för eskapism, och det är inget jag anser särskilt hedervärt. Huruvida det ändå är lämpligt att kalla irrelevanta satser av typen som nämndes ovan för kunskap eller sanning må vara en lingvistisk fråga, och i filosofiskt samtal försöker jag undvika lingvistiskt hårklyveri (om än de lingvistiska aspekterna inte helt kan bortses från).
Vilken är kontexten till ovanstående värdeomdömmen?
För att tala om mer verklig sanning eller kunskap, så menar jag att det behöver vara något som "står på spel". Att utmana sin egen eller någon annans felaktiga föreställning exempelvis, i en fråga som betyder någonting. Och då blir det också mer begripligt varför sanning är ett motsatsord till lögn och falskhet. Gällande frågan om antal havregryn jag åt i morse exempelvis finns det knappast någon lögn eller falskhet som behöver avslöjas eller dylikt. Men om du däremot tar en fråga som "Vad hände egentligen i Butja?" - Då har vi plötsligt en fråga där det är mycket som står på spel, och olika åsikter och faktapåståenden som skiljer sig åt. Här menar jag då det kan vara relevant att fråga sig, Vad är sanningen? Vad finns det för kunskapsunderlag?
Problemet med fakta på politikens område är dels att den inte är förhandlingsbar och dels att den inte kan göras till någons egendom. I politikens händer förvandlas fakta till vad som platsar på den politiska arenan nämligen åsikter.