det tysta förtrycket

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

det tysta förtrycket

Inläggav nuddle » 19 okt 2011 15:18

Många är inte medvetna om det tysta förtrycket,
ofta talar man om påfallande förtryck, att någon anser en av annan hudfärg än sin som mindre värd,
men få är medvetna om det förtryck som sker som ett resultat av hur en människa för sig.

Jag har skrivit om detta tidigare, för hur vi pratar, hur vi går och i övrigt beter oss, kan antingen
leda till att vi förtrycker andra eller inte.

Jag vill påstå att de människor som aldrig förtrycker är de få människor som beter sig likt personligheter
som Jesus, alltså fullständigt kärleksfulla människor. Dessa människor har ett speciellt sätt att prata på, och gå på.

De flesta av oss kan känna igen en högmodig människa på gatan, kanske kallar vi denne för en snobb,
men de flesta är inte medvetna om att just deras högmod indirekt förtrycker andra människor, och
om vi tillåter det berövar deras sätt att bete sig på oss vår vitala energi.

Är du förtryckt, eller är du den som förtrycker?    Förmodligen är svaret på båda frågorna för dig ett tvärsäkert JA!

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 19 okt 2011 17:11

Svårt att klura ut vad du menar med förtryck.
Nonchalans kanske är förtryck?
Själv gallrar jag bort allt religiöst svammel. Är detta förtryck?  
Har varken tid eller ork med pseudoförklaringar. Dessutom är de intellektuellt undermåliga. Någon medeltida bonnläpp som Muhammed har inte mycket att komma med. Varför lyssna till honom?
maximal utdelning med minimal ansträngning

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 19 okt 2011 17:16

lösdrivaren skrev:Svårt att klura ut vad du menar med förtryck.
Nonchalans kanske är förtryck?
Själv gallrar jag bort allt religiöst svammel. Är detta förtryck?  
Har varken tid eller ork med pseudoförklaringar. Dessutom är de intellektuellt undermåliga. Någon medeltida bonnläpp som Muhammed har inte mycket att komma med. Varför lyssna till honom?


Muhammed hade mer socialkompetens än dig, det är helt klart. Du kan dra lärdom av hans liv, även om du
inte delar hans alla åsikter.

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 19 okt 2011 17:21

Med socialkompetens menar du att han gifte sej med en 10-åring?
maximal utdelning med minimal ansträngning

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Inläggav nuddle » 19 okt 2011 17:28

lösdrivaren skrev:Med socialkompetens menar du att han gifte sej med en 10-åring?


Du skriver bara så för att negativisera honom, men man måste alltid se i vilket sammanhang något görs
och avsikten bakom handlingen. Enligt vad jag hört skall den lärare som jobbar i Lund med islamogi sägs
ha sagt att de flesta av hans giftermål var just av politiska skäl och om detta stämmer var hans giftermål
med en 10åring en intelligent politisk handling.

Men med socialkompetens menar jag hans förmåga att få igenom sin vilja och få
andra människor att villigt samarbeta. Det är något som jag definitivt kan utvecklas i.

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 19 okt 2011 17:41

Jo, jag förstår att på Muhammeds tid var boskap och harem av kvinnor statussymboler. Fortfarande så i många afrikanska länder. Kulturen lever kvar.
Här finns klart ett dilemma, som otroligt nog ni inte kan förklara för puckoskallarna, nämligen den historiskt bundna kulturtraditionen som iof inte gäller idag men och ingen rasist förstår.
Varför denna oförmåga att förklara? Vete fan men jag tror ni är för oblidade, saknar framför allt en historiskt relevant beskrivning.
Så kan det gå när man är en nollställd muslim utan egna åsikter.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 19 okt 2011 17:42

nuddle skrev:
lösdrivaren skrev:Med socialkompetens menar du att han gifte sej med en 10-åring?


Du skriver bara så för att negativisera honom, men man måste alltid se i vilket sammanhang något görs
och avsikten bakom handlingen. Enligt vad jag hört skall den lärare som jobbar i Lund med islamogi sägs
ha sagt att de flesta av hans giftermål var just av politiska skäl och om detta stämmer var hans giftermål
med en 10åring en intelligent politisk handling.

Men med socialkompetens menar jag hans förmåga att få igenom sin vilja och få
andra människor att villigt samarbeta. Det är något som jag definitivt kan utvecklas i.


Om du vet så skrämmande dåligt om hur det förhöll sig, så rekommenderar jag dig att hellre vara tyst!

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 19 okt 2011 17:56

nuddle skrev:Men med socialkompetens menar jag hans förmåga att få igenom sin vilja och få
andra människor att villigt samarbeta. Det är något som jag definitivt kan utvecklas i.

Som Adolf "mustachen" Hitler?
maximal utdelning med minimal ansträngning

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 19 okt 2011 17:59

Faktiskt hade Hitler en "bögmustach", inte omöjligt att han var bög innerst inne. Denna maktgalenskap, endast en bög med mindrevärdskänsklor är klok nog.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 19 okt 2011 18:14

lösdrivaren skrev:Faktiskt hade Hitler en "bögmustach", inte omöjligt att han var bög innerst inne. Denna maktgalenskap, endast en bög med mindrevärdskänsklor är klok nog.


Nja, han var tysk, (Österikare) då är det lederhosen och piska som gäller, SM i sex, men utöver det
var han kakoman, alltså tände på bajs, han lär ha haft ett glasbord som han låg under för att i detalj
kunna studera kvinnor som sket, börjar undra hur i helvete en del utvecklas?

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 19 okt 2011 18:28

Såg en dokumentär om Hitler för nåt år sen om Hitlers sista fäste ”örnfästet”, kan vara galet.
Hur som helst berättade en ”obetydlig” tjänsteman i en dokumentär (ville väl lätta sitt samvete) att det pågick vilda fäster på örnfästet. Två 14-åriga brudar dök upp och Hitler bara skrattade, ”mein Fuhrer”, sa tjejerna.
Ok, jag kanske inte kunde förklara allt, påverkad som jag är, men så.
maximal utdelning med minimal ansträngning

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 19 okt 2011 18:34

Nuddle, du måste komma ner på marken. Dina illusioner om fåraherden Muhammed är inte så skarpa.
Slut dröm Nuddle!
maximal utdelning med minimal ansträngning

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 19 okt 2011 18:53

nuddle skrev:
lösdrivaren skrev:Med socialkompetens menar du att han gifte sej med en 10-åring?


Du skriver bara så för att negativisera honom, men man måste alltid se i vilket sammanhang något görs
och avsikten bakom handlingen. Enligt vad jag hört skall den lärare som jobbar i Lund med islamogi sägs
ha sagt att de flesta av hans giftermål var just av politiska skäl och om detta stämmer var hans giftermål
med en 10åring en intelligent politisk handling.

Men med socialkompetens menar jag hans förmåga att få igenom sin vilja och få
andra människor att villigt samarbeta. Det är något som jag definitivt kan utvecklas i.

Så du menar att pedofili är ok om de histroriska ramarna är ok?
Historiska ramar är inte ok. Viss förståelse ok, men som Zok skrev, romersk tjej blev rövknullad av sin egen bror

Ones in a while, I was in love with a strange, she was a gipsy but so beatiful. She was laughting. So me.
maximal utdelning med minimal ansträngning

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 19 okt 2011 19:05

I must leave you. You are a shitbag. When or ever, I try to fight, so long with this ever lasting...
Skogsälvan, var lite riktat mot dej, tycker om dej.
maximal utdelning med minimal ansträngning

lösdrivaren
Avstängd
Inlägg: 869
Blev medlem: 16 okt 2010 12:33

Inläggav lösdrivaren » 20 okt 2011 03:44

Anledningen till att jag mår skit och behöver piller.

Vi är ett gäng syskon där vissa tar ansvar och övriga skiter i allt och lever loppan.
Vareviga gång dessa ”oansvariga” hamnar i knipa så är det legio att vända sej till oss ”ansvariga” och be om hjälp.
Vi har ställt upp ett otal gånger men fan någonstans finns en gräns.
Denna gången handlade det om en större summa och, same procedure as last year, kan inte du ställa upp som borgen för ett nytt lån så att vi löser in det gamla lånet?
Fick telefon från ”schyssta brorsan”, han sa nej, märkte att han mådde dåligt.
Vi kom överens om att inte ställa upp mer.
Nu började det hagla självmordshot. Allt detta i manipulationssyfte. Inte lätt att bortse från dessa hot, men vad göra?
Skulle aldrig förlåta mej själv om någon gör verklighet av hotet, har enormt med empati med dessa syskon men hur handskas med situationen?

Nu är läget att de har sagt upp kontakten med oss överlägsna.
Vill därför fråga kloka FF om råd, hur handskas i denna situation? Svarar gärna på frågor som inte outar någon.
maximal utdelning med minimal ansträngning


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 24 och 0 gäster