Vad är filosofi?

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är filosofi?

Inläggav David H » 21 okt 2023 11:34

xion skrev:
Kanske som att svära i kyrkan, - men jag håller med Lin Yutang.
Filosofi ska inte handla om filosofi - det ska handla om livet.


En avgörande fråga här är väl - finns det några separata filosofiska problem, dvs problem som angår specifikt filosofin och inte andra ämnesområden?

Nog finns det filosofer som skulle svara ”ja” på denna fråga. Men jag vet inte om det finns någon mer känd eller populär filosof som förespråkar sådan ståndpunkt?
Bland de filosofer som fått mer erkännande senaste århundradet t ex Wittgenstein, Heidegger eller Rorty var väl ganska tydliga med att svara ”nej” på den frågan. Det finns inga rent filosofiska problem.

Anledning till att det kan uppstå en del oenighet och förvirring i frågan tänker jag beror på att ens svar beror på vilken nivå man betraktar frågan. Från mer ytligt perspektiv är det inte svårt att skilja mellan filosofiska problem, och psykologiska, estetiska, religiösa, politiska etc problem.
Jämför till exempel vid en arkeologisk utgrävning av ett enormt hjorthorn…i början kan det förefalla som att det är flera taggar som sticker upp, helt separerade från varandra. Men ju mer man gräver, ju mer inser man hur allt hör samman.
Och en framstående filosof kan inte nöja sig med att bara analysera en tagg, det kräver också att ägna sig åt grävarbete, tänker jag.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17397
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Pilatus » 22 okt 2023 21:30

David H skrev:En avgörande fråga här är väl - finns det några separata filosofiska problem, dvs problem som angår specifikt filosofin och inte andra ämnesområden?

Att filosofi måste handla om väsentliga problem. Det finns ett antal problem som är väsentliga, men vi väntar alltid till problemen är akuta och leder till onödigt lidande. Filosofer har alltid diskuterat etik, rättvisa, statskonst och ekonomi. Kanske kan Åsa Wikforss bok Filosofiska klarlägganden i en grumlig tid, vara något att läsa? Hon tar upp ett antal aktuella frågor.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5222
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är filosofi?

Inläggav David H » 23 okt 2023 21:58

Pilatus skrev:Att filosofi måste handla om väsentliga problem. Det finns ett antal problem som är väsentliga, men vi väntar alltid till problemen är akuta och leder till onödigt lidande.

Bättre sent än aldrig, tänker jag!
Pilatus skrev:Filosofer har alltid diskuterat etik, rättvisa, statskonst och ekonomi. Kanske kan Åsa Wikforss bok Filosofiska klarlägganden i en grumlig tid, vara något att läsa? Hon tar upp ett antal aktuella frågor.

Åsa Wikforss är inte en författare som jag själv skulle rekommendera, men om det är någon som läser hennes böcker och tycker att det hon skriver är intressant och lärorikt, så vill jag absolut uppmuntra den att sprida vidare sina tankar om det här på forumet. Om det på nåt vis kan hjälpa oss att hitta beröringspunkter där vi kan mötas i dialog, så är jag helt klart för det. Min förhoppning om detta är inte särskilt stor, men blir gärna positivt överraskad.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster