Vad är filosofi?

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3188
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Smisk » 23 okt 2017 16:25

lynx skrev:Äsch, jag är nöjd med att ha läst handlingen :) Skriv gärna ett PM om du har någon teori.

Teori om vad? :)

***Spoilers nedan***

Här är hela grejen om man inte gillar att se filmer *mega spoiler*:
https://moviepilot.com/p/netflix-the-di ... ed/4236948

***Mer spolier angående vad filmen handlar om filosofiskt***
https://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_return

/Smisk

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är filosofi?

Inläggav xion » 20 apr 2018 07:43

Åsnor och krokodiler med flera klarar sig alldeles utmärkt utan att grubbla över tid och rum.
Varför skulle då inte vi?
Livet är till för att levas.

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är filosofi?

Inläggav David H » 21 jul 2022 10:56

Citerar från tråden "Vad är slump?".
Pollen skrev:Jag tycker fortfarande att det är intressant att du använder din upplevelse som argument i en filosofisk diskussion.


Jag tycker att det är intressant att du tycker det är intressant. Filosofiska argument handlar som jag ser det till sin kärna om maieutik, dvs att upptäcka/frammana insikten/kunskapen som vi har inom oss. Poängen är inte att du ska lära dig något som extern faktakunskap, utan du behöver förstå själv - och använda egna omdömet som måttstock om det är korrekt eller inte.

Sokrates använde sig av frågandet i sin maieutik, istället för att själv ge svar lät han sina samtalspartners komma på svaren själva, och det var ett sätt att tvinga fram denna inre förståelsen. Att uttrycka egna upplevelsen kan vara ett annat sätt att använda sig av denna teknik. Genom att jag bara uttrycker egna upplevelsen undviker jag att "lägga ord i munnen" på min samtalspartner, liksom att Sokrates undvek att lägga ord i munnen på andra parten genom att bara fråga. (Att använda sig av Sokrates frågeteknik har jag upplevt vara nästan lönlöst på filosofiforum, eftersom medlemmar här är inte lika lydiga som Sokrates interlokutörer. Om jag ställer en fråga här blir den vanligtvis förbisedd eller så får jag en motfråga till svars).
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är filosofi?

Inläggav David H » 21 jul 2022 18:57

Pollen skrev:
rekoj skrev:Citerar från tråden "Vad är slump?".
Pollen skrev:Jag tycker fortfarande att det är intressant att du använder din upplevelse som argument i en filosofisk diskussion.


Jag tycker att det är intressant att du tycker det är intressant. Filosofiska argument handlar som jag ser det till sin kärna om maieutik, dvs att upptäcka/frammana insikten/kunskapen som vi har inom oss. Poängen är inte att du ska lära dig något som extern faktakunskap, utan du behöver förstå själv - och använda egna omdömet som måttstock om det är korrekt eller inte.

Sokrates använde sig av frågandet i sin maieutik, istället för att själv ge svar lät han sina samtalspartners komma på svaren själva, och det var ett sätt att tvinga fram denna inre förståelsen. Att uttrycka egna upplevelsen kan vara ett annat sätt att använda sig av denna teknik. Genom att jag bara uttrycker egna upplevelsen undviker jag att "lägga ord i munnen" på min samtalspartner, liksom att Sokrates undvek att lägga ord i munnen på andra parten genom att bara fråga. (Att använda sig av Sokrates frågeteknik har jag upplevt vara nästan lönlöst på filosofiforum, eftersom medlemmar här är inte lika lydiga som Sokrates interlokutörer. Om jag ställer en fråga här blir den vanligtvis förbisedd eller så får jag en motfråga till svars).

Den sokratiska metoden går ut på att visa vilken slutsatsen blir om vi följer en tankegång från dess utgångspunkt till dess yttersta konsekvens.
Har inget med upplevelser att göra.


Så här definieras maieutik som var det jag syftade till:

Wikipedia skrev:Majeutik (maieutik, majevtik) är ett begrepp filosofen Sokrates använder sig av i sin kunskapsteori. Han menar att ett bra sätt att lägga kunskap på minnet är att locka fram kunskapen genom att en lärare stimulerar tänkandet istället för att ge svaren. Meningen är att den kunskap som kommer fram i en dialog skall uppfattas som själv alstrat vetande och inte som kunskap som kommer utifrån.


För att stimulera sin samtalspartner att "själv alstra vetande" kan man likt Sokrates göra ställa frågor, för att ta simpelt exempel
- "Vad blir 9 * 9?, eller "Stämmer det att 9 * 9 = 81?"
Men man kan också uttrycka det som:
- "Jag upplever att 9 * 9 blir 81" eller "enligt mig blir 9 * 9 = 81"

I båda situationerna undviker man att lägga ord i munnen på samtalspartnern. Vill samtalspartnern bilda sig en uppfattning om vad 9 * 9 blir behöver den göra ett eget ställningstagande.

Jag menar inte att göra någon särskild poäng av egna upplevelsen. Istället för att berätta om egna upplevelsen skulle jag kunna formulera det som en fråga, men som jag påpekade tidigare så är min erfarenhet att det fungerar dåligt att ställa frågor på filosofiforum eftersom jag då sällan får något svar. Oavsett om jag uttrycker det som en fråga eller berättar om egna upplevelsen är syftet detsamma, att samtalspartnern själv ska ta ställning / själv komma till insikt.

Kanske kan man kalla det ett sätt att argumentera, men det är inget jag själv tänkt på. Att ställa en fråga, är det att ge ett argument? Att berätta om en egen upplevelse, är det att ge ett argument? Jag tänker då att när målet är att samtalspartnern själv ska komma till insikt spelar det ingen direkt roll om jag gett eller inte gett något argument.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Anders » 22 jul 2022 09:03

Hm, sokrates är i min mening starkast (i Dialogerna alltså) då han INTE försöker vara dynglogisk. Då han är det, kommer det grejer som, ”om vi skall bryta ner problemet X så har vi delproblemen A, B, C och D - vilka man omedelbart tänker - okeej, visa att de delproblemen ortogonalt spänner upp hela problemfloran X. Tycker sällan det känns övertygande. Han är vassare då han släpper sargen, som i de tidigare dialogerna och i typ Staten, då han djärvare, samtidigt mer öddmjukt letar sig fram i en problemflora.

Vet inte vad den sokratiska metoden är, har bara läst de flesta av dialogerna, och nog sjutton har hans upplevelser mycket med det han skriver att göra. Den verklighet han och de andra filosoferna ser som inte kreti och pleti som bara ser skuggorna där i grottan, nog är det en ”sanning” som de upplever. Man förstår, inte bara kan. Och förståelsen kan jag inte se annat som en upplevelse av en djupare insikt av sakernas I frågas förhållande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är filosofi?

Inläggav xion » 22 jul 2022 10:42

Jag lånade "Staten" på bibblan eftersom den så ofta citeras i filosofiska sammanhang.
Tyvärr en besvikelse. Jag står helt enkelt inte ut att läsa den.
Filosofi i den här formen kan få de flesta att tappa sugen.
Den är lika tråkig som en dubbeltimme i matte på mellanstadiet.
Den kan vara bra om man vill bevisa att en katt har tio svansar genom utnötningsprincipen. Till sist orkar man inte säga emot.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Anders » 22 jul 2022 23:46

xion skrev:Jag lånade "Staten" på bibblan eftersom den så ofta citeras i filosofiska sammanhang.
Tyvärr en besvikelse. Jag står helt enkelt inte ut att läsa den.
Filosofi i den här formen kan få de flesta att tappa sugen.
Den är lika tråkig som en dubbeltimme i matte på mellanstadiet.
Den kan vara bra om man vill bevisa att en katt har tio svansar genom utnötningsprincipen. Till sist orkar man inte säga emot.

Håller inte med och om den vore alltigenom kass skulle den knappast vatit så pass känd efter 2500 år. Låt oss konstatera att smaken är som baken.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är filosofi?

Inläggav xion » 23 jul 2022 06:12

Anders skrev:
xion skrev:Jag lånade "Staten" på bibblan eftersom den så ofta citeras i filosofiska sammanhang.
Tyvärr en besvikelse. Jag står helt enkelt inte ut att läsa den.
Filosofi i den här formen kan få de flesta att tappa sugen.
Den är lika tråkig som en dubbeltimme i matte på mellanstadiet.
Den kan vara bra om man vill bevisa att en katt har tio svansar genom utnötningsprincipen. Till sist orkar man inte säga emot.

Håller inte med och om den vore alltigenom kass skulle den knappast vatit så pass känd efter 2500 år. Låt oss konstatera att smaken är som baken.


Det är en mycket omtalad bok som de flesta filosofiintresserade har läst.
Dessutom har den inspirerat många politiska tänkare.
Det är säkert mig det är fel på.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Anders » 23 jul 2022 08:31

xion skrev:
Anders skrev:
xion skrev:Jag lånade "Staten" på bibblan eftersom den så ofta citeras i filosofiska sammanhang.
Tyvärr en besvikelse. Jag står helt enkelt inte ut att läsa den.
Filosofi i den här formen kan få de flesta att tappa sugen.
Den är lika tråkig som en dubbeltimme i matte på mellanstadiet.
Den kan vara bra om man vill bevisa att en katt har tio svansar genom utnötningsprincipen. Till sist orkar man inte säga emot.

Håller inte med och om den vore alltigenom kass skulle den knappast vatit så pass känd efter 2500 år. Låt oss konstatera att smaken är som baken.


Det är en mycket omtalad bok som de flesta filosofiintresserade har läst.
Dessutom har den inspirerat många politiska tänkare.
Det är säkert mig det är fel på.

Läste nån engelsk översättning först, gillade den inte då, sen föll jag för Stolpes översättning. Har du läst fler dialoger? Platon är lite hårdsmält vid första läsningen, framför allt hans logik, men även texterna som sådana. Det är översatt och översatt ett antal gånger. Men då man kommer igenom det, han är bra klurig, Sokrates. Och det ger underbara historiska perspektiv. Visst, man kunde ha ett dåligt försvar, men då blev man dödad eller slav, så var det bara. Väldigt mycket är också spot on rent politiskt, som jag ser det. Den är grymt radikal, även om den är skämtsamt skriven. Man fattar lite varför han fick giftbägaren om den var en bestseller då. Mer radikal än någon nation vågat genomföra, då eller senare. De bäst tänkande styr, föräldrarnas uppgift är att föra rätt barn till rätt plats oavsett födelseplats, och kvinnor såväl som män deltar i den styrande filosofklassen, och det är inte de trögtänkta som platsar där. Lite, MRT’a ungarna vid födseln och låt dem verka där de bäst passar.

Det hjälpte också till att jag långt in i medelåldern tog 15 poäng kvällstid idehistoria på UU(det enda riktigt roliga ämne jag läst i någon form av utbildning) och hade Platon i ett sammanhang då jag läste Staten.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är filosofi?

Inläggav David H » 23 jul 2022 21:09

Sokrates pratade på en hel del, och möjligt att man från det kan uttolka olika metoder. Själv syftade jag endast till maieutiken, den så kallade barnmorskekonsten.

För många kan det nog vara svårt att föreställa sig en sanning eller förståelse som kommer inifrån. Det tycks ibland finnas en förväntan om att allt ska komma utifrån. Kanske därför detta tal om "argument" som jag har svårt att förstå mig på. Argument är väl nåt som matas på utifrån, och jag ser inte riktigt dess koppling till inre insikt. Tron att någon skulle försöka tuta i en att en katt har tio svansar, har väl även det och göra med föreställningen om att kunskapen är tänkt att komma utifrån och inte inifrån?

Jag funderar på om det är avsaknad av inre insikt som också kan driva en människa att vilja förkroppsliga sitt inre genom skapande av en ny individ. Ni vet, proceduren där en mans penis förs in i en kvinnas slida, som under vissa omständighet kan leda till att en ny individ skapas. Är det inte så att en nyfödd bebis för med sig en del svar om livets mysterium? Att bebisen är nära sanningen på nåt vis? Och att både mannen och kvinnan som är en del av denna process, får själva en slags ledtråd till livets mysterium om de är uppmärksamma och mottagliga för vad bebisen för med sig? Lite som i Fångarna på fortet när laget inte lyckas lösa gåtan som får porten att öppnas måste en av lagets deltagare stoppa in en lem i tigergapet för att få en ledtråd?

Här kom jag då in på barnmorskekonst rent bokstavligen. Kanske man kan uttrycka det som att maieutiken erbjuder en form av barnafödande utan att något fysiskt barn behöver vara inblandat, men den som inte gör sig mottaglig för maieutiken kommer vara mer benägen att sträva efter det fysiska barnafödandet? Finner man inte det inre barnet kommer det upplevas som ett större behov att få ett yttre/fysiskt barn?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är filosofi?

Inläggav xion » 24 jul 2022 17:30

rekoj skrev:Sokrates pratade på en hel del, och möjligt att man från det kan uttolka olika metoder. Själv syftade jag endast till maieutiken, den så kallade barnmorskekonsten.

För många kan det nog vara svårt att föreställa sig en sanning eller förståelse som kommer inifrån. Det tycks ibland finnas en förväntan om att allt ska komma utifrån. Kanske därför detta tal om "argument" som jag har svårt att förstå mig på. Argument är väl nåt som matas på utifrån, och jag ser inte riktigt dess koppling till inre insikt. Tron att någon skulle försöka tuta i en att en katt har tio svansar, har väl även det och göra med föreställningen om att kunskapen är tänkt att komma utifrån och inte inifrån?

Jag funderar på om det är avsaknad av inre insikt som också kan driva en människa att vilja förkroppsliga sitt inre genom skapande av en ny individ. Ni vet, proceduren där en mans penis förs in i en kvinnas slida, som under vissa omständighet kan leda till att en ny individ skapas. Är det inte så att en nyfödd bebis för med sig en del svar om livets mysterium? Att bebisen är nära sanningen på nåt vis? Och att både mannen och kvinnan som är en del av denna process, får själva en slags ledtråd till livets mysterium om de är uppmärksamma och mottagliga för vad bebisen för med sig? Lite som i Fångarna på fortet när laget inte lyckas lösa gåtan som får porten att öppnas måste en av lagets deltagare stoppa in en lem i tigergapet för att få en ledtråd?

Här kom jag då in på barnmorskekonst rent bokstavligen. Kanske man kan uttrycka det som att maieutiken erbjuder en form av barnafödande utan att något fysiskt barn behöver vara inblandat, men den som inte gör sig mottaglig för maieutiken kommer vara mer benägen att sträva efter det fysiska
barnafödandet? Finner man inte det inre barnet kommer det upplevas som ett större behov att få ett yttre/fysiskt barn?


Vad jag reagerar mot är känslan att bli manipulerad. Att motas vidare mot något som jag inte har kontroll över. Det skapar hos mig irritation och otålighet. Kanske därför jag aldrig lyckats så bra med studier.

David H
Moderator
Inlägg: 5203
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är filosofi?

Inläggav David H » 24 jul 2022 20:54

xion skrev:
Vad jag reagerar mot är känslan att bli manipulerad. Att motas vidare mot något som jag inte har kontroll över. Det skapar hos mig irritation och otålighet. Kanske därför jag aldrig lyckats så bra med studier.


Hm.. livet är inte alltid enkelt. Vet inte till vilken grad jag kan relatera till det du skriver. Jag är väl likt du rädd för att tappa kontroll och bli manipulerad. Viss existentiell djup diskussion kan få mig att känna mig obekväm ibland, och det kan trigga igång flykt och avledningsmanövrar från mig. T ex när jag såg filmen Waking Life tittade jag på direktsänt nyhetsprogram samtidigt för att jag inte ville tappa verklighetskontakten som jag liksom kände att filmen höll att suga ifrån mig. Eller hur jag ska uttrycka det, jag vet inte. Det kan ha handlat om annat också, som jag inte riktigt förmår uttrycka.

Men kan det inte också finnas lägen där det faktiskt är värt att släppa kontrollen? När det gäller att göra sig tillgänglig/mottaglig för Sokrates texter exempelvis...vad är det värsta som kan hända? Antagligen inget jättehemskt. Antagligen händer mig inget jättehemskt heller om jag ser filmen Waking Life utan att försöka undvika att tappa någon kontroll. Kanske borde jag se filmen igen och vara helt fokuserad när jag gör det (men mycket möjligt är väl också att jag inte är mottaglig för filmen nu på samma sätt som jag var när jag försökte undvika den).
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Anders » 25 jul 2022 10:40

xion skrev:Vad jag reagerar mot är känslan att bli manipulerad. Att motas vidare mot något som jag inte har kontroll över. Det skapar hos mig irritation och otålighet. Kanske därför jag aldrig lyckats så bra med studier.

Hm, lyckades själv rätt bra. Kände aldrig direkt att jag motades. Grundskolan vag ganska tydlig med vad som skulle läras ut och jag såg det som en rätt relevant allmänbildning. Sen valde jag det jag ville i gymnasium och på universitet. Allt var inte jättespännande i de paketen, de ospännande såg jag som sudokun att lösa för att få betyg och examen och glömde direkt efter tenta. Bortkastad tid? Tja, så kan man se det. Men vem är jag att få en guvernant som ger mig precis den utbildning jag vill? Som vanlig svenne inser jag at jag får köpa paket. Det är det sköna med att jobba, sen, och sen ha fritid (vilket jag numer har då ungar flugit ut och jobb lugnat sig) - man läser precis det man vill. Svante Nordins Politiska Historia, Studentlitteratur, just utläst, njöt jag nog betydligt mer än de flesta filosofistuderande. Och lärde mig nog mycket mer, trots min kanske 40 år äldre oplastiska hjärna…
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7793
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Anders » 25 jul 2022 10:46

rekoj skrev:
xion skrev:
Vad jag reagerar mot är känslan att bli manipulerad. Att motas vidare mot något som jag inte har kontroll över. Det skapar hos mig irritation och otålighet. Kanske därför jag aldrig lyckats så bra med studier.


Hm.. livet är inte alltid enkelt. Vet inte till vilken grad jag kan relatera till det du skriver. Jag är väl likt du rädd för att tappa kontroll och bli manipulerad. Viss existentiell djup diskussion kan få mig att känna mig obekväm ibland, och det kan trigga igång flykt och avledningsmanövrar från mig. T ex när jag såg filmen Waking Life tittade jag på direktsänt nyhetsprogram samtidigt för att jag inte ville tappa verklighetskontakten som jag liksom kände att filmen höll att suga ifrån mig. Eller hur jag ska uttrycka det, jag vet inte. Det kan ha handlat om annat också, som jag inte riktigt förmår uttrycka.

Men kan det inte också finnas lägen där det faktiskt är värt att släppa kontrollen? När det gäller att göra sig tillgänglig/mottaglig för Sokrates texter exempelvis...vad är det värsta som kan hända? Antagligen inget jättehemskt. Antagligen händer mig inget jättehemskt heller om jag ser filmen Waking Life utan att försöka undvika att tappa någon kontroll. Kanske borde jag se filmen igen och vara helt fokuserad när jag gör det (men mycket möjligt är väl också att jag inte är mottaglig för filmen nu på samma sätt som jag var när jag försökte undvika den).

Jag tänker att ingen jävel skall kunna manipulera mej. Sen lyckas det förstås, och det är nog rätt ofta bra. Men jag tror jag är mer svårmanipulerad än de flesta, lite kaxigt sådär. Försöker jag manipulera andra? Javisst, det gör vi allihop förutom de som bor under en sten. Vad är skillnaden mellan att bli påverkad och att bli manipulerad?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är filosofi?

Inläggav xion » 29 jul 2022 09:07

Pollen skrev: Själv ser jag inte att upplevelse/Erlebnis har någon relevans alls när vi talar filosofi.


Vilket ord skulle du själv föreslå som ersätter ordet upplevelse?


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster