Vad är filosofi?

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är filosofi?

Inläggav David H » 14 mar 2023 22:41

Anders skrev:
David H skrev:Om något som skiljer filosofi från övriga ämnen tänker jag att det är att filosofin har en relativt sett högre abstraktionsnivå. Andra ämnen är mer nischade och detaljerade, medan filosofin är på en högre abstraktionsnivå. Men hamnar filosofin på en alltför hög abstraktionsnivå blir det bara irrelevant och verklighetsfrånvänt fluff-fluff.

Just eftersom filosofin är på en högre abstraktionsnivå tänker jag också att det faller naturligt att filosofin är sammanvävt med många olika andra ämnen, så som vetenskap, matematik och logik, psykologi, politik, religion och litteratur.... Alla dessa ämnen har inte nödvändigtvis så mycket med varandra att göra. En vetenskapsman kan till exempel vara bra vetenskapsman utan att intressera sig för litteratur, och författaren kan vara en bra författare utan att intressera sig för vetenskap. Men filosofin kan vara en gemensam nämnare för alla dessa, tänker jag.
Och något som kännetecknar en riktigt bra filosof är att det är en person som har förmåga att väcka intresse inom alla dessa områden. En person som såväl vetenskapsmän som poeter och matematiker och religiösa tänkare kan knyta an till och inspireras av.

Känner ”både ja och nej” inför den. Filosofen vill ha den stora bilden klar för sig, men ett väsentligt inslag i filosofin är att argumentera och det innebär ofta en djupdykning i detaljer. Frågeställningen är ofta av karaktären ”hur är det egentligen med…” men sedan kan man i diskussionerna bli hur detaljerad som helst. Utmaningen är lite att inte fastna i detaljerna utan att hela tiden kunna föra upp det man lärt sig till det större perspektivet.


Det är långt ifrån så enkelt som det kan verka. Vad är en detalj exempelvis? Går jag in på detaljnivå när jag ifrågasätter betydelsen av begreppet "detalj"?

Det går säkert att ge en massa kloka svar på frågan om vad är filosofi. Ett problem är dock att alla andra kommer tolka det som skrivs på helt olika sätt.

Jag brukar nämna att två av mina favoritfilosofer är Bourdieu och Wittgenstein. Och jag tycker de båda väl uppfyller kriterierna för att klassas som filosofer. Men det går också att konstatera att de är i mångt och mycket olika varandra. Bourdieu exempelvis ägnade mycket tid och energi åt empiriska fältstudier, medan Wittgenstein tog tydligt avstånd från att använda empirisk metod inom filosofi. Vid en ytlig anblick skulle det kunna förefalla paradoxalt, men jag menar att det inte alls behöver vara paradoxalt...

Detta om att ha hela bilden klar för sig....det må vara eftersträvansvärt, men så finns det också ordspråk som talar om att greppa efter mycket och mista hela stycket. Att ha viss ödmjukhet inför den egna okunskapen är viktigt tänker jag.

Vissa må vinna mycket popularitet bland en viss grupp under en viss tidsepok. Men något som kännetecknar riktigt bra filosofer tänker jag då är att de både klarar "tidens tand", och att de har förmåga att väcka intresse över kulturella gränser. Något som kan tilltala både människor i nutid, 100 år bak i tiden, 100 år fram i tiden, och tilltala människor från världens olika hörn,,, resonera såväl med analytisk filosofi som kontinental filosofi och österländska visdomstraditioner etc.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Pilatus » 15 mar 2023 00:32

Algotezza skrev:Det rådet fick jag när jag läste engelska och en gästföreläsare från USA var där på besök. Börja i det allmänna, "gå ner i detaljerna, ge exempel" och lyft sedan blicken till det allmänna planet men på en högre nivå av förståelse genom djupdykningen i detaljerna.

Påminner litet om den hermeneutiska cirkeln (eller något från Hegels dialektik).
Algotezza skrev:Det är väl vad filosofi handlar om, att försöka förstå sig själv, sitt tänkande och omvärlden. Om man sedan finner en och annan sanning på vägen, är bara en bonus.

Ja om människans villkor, att vi är dödliga varelser som hela tiden söker efter ett sätt att förstå vår tillvaro. Existentialisterna gillade jag som ung och även filosofer som anser att det är bra med litet ordning på hur vi uttrycker oss.

Jag tror det gemensamma för filosofer är den institution där de utbildade sig, den filosofiska. I sitt tänkande är de spridda över ett stort fält som gett upphov till de flesta av våra skolämnen. Att i efterhand försöka bunta ihop dem tror jag inte går.

Filosofer är problemlösare, några har varit begåvade och gett sina efterföljare en del att gå vidare med. Flertalet på detta forum har säkert någon idé om att vara människa, att förstå något om vår värld, vad som driver oss. Det är mer än nog att diskutera på ett forum som detta.

Jag har ett lästips och rekommenderar André Malraux.
Moderator

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är filosofi?

Inläggav xion » 21 mar 2023 07:19

Filosofins uppgift måste vara att försöka förstå hur det verkligen är.
Inte hur det synes vara, för det vet vi redan.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Smisk » 21 mar 2023 11:12

xion skrev:Filosofins uppgift måste vara att försöka förstå hur det verkligen är.
Inte hur det synes vara, för det vet vi redan.


Detta är oftast vetenskapens uppgift men jag håller med om att det även är filosofins.
Att filosofera är att få klarhet genom att se saker ur olika perspektiv och reflektera över hur de på djupet fungerar både i avseendet av vad saker är och vad som är värt något. Oftast landar det i frågor om värde och dessa är inte något vi kan hitta med vetenskapens hjälp utan endast med filosofins.

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är filosofi?

Inläggav xion » 21 mar 2023 11:18

Smisk skrev:
xion skrev:Filosofins uppgift måste vara att försöka förstå hur det verkligen är.
Inte hur det synes vara, för det vet vi redan.


Detta är oftast vetenskapens uppgift men jag håller med om att det även är filosofins.
Att filosofera är att få klarhet genom att se saker ur olika perspektiv och reflektera över hur de på djupet fungerar både i avseendet av vad saker är och vad som är värt något. Oftast landar det i frågor om värde och dessa är inte något vi kan hitta med vetenskapens hjälp utan endast med filosofins.


Det som vetenskapen kommer fram till är just "hur det synes vara".
Och är sällan eller aldrig fullkomlig.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Pilatus » 21 mar 2023 18:51

xion skrev:
Smisk skrev:Detta är oftast vetenskapens uppgift men jag håller med om att det även är filosofins. Att filosofera är att få klarhet genom att se saker ur olika perspektiv och reflektera över hur de på djupet fungerar både i avseendet av vad saker är och vad som är värt något. Oftast landar det i frågor om värde och dessa är inte något vi kan hitta med vetenskapens hjälp utan endast med filosofins.

Det som vetenskapen kommer fram till är just "hur det synes vara". Och är sällan eller aldrig fullkomlig.

Det låter litet lurigt. Vetenskapen utvecklar teorier och prövar hypoteser.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Anders » 21 mar 2023 19:57

Smisk skrev:
xion skrev:Filosofins uppgift måste vara att försöka förstå hur det verkligen är.
Inte hur det synes vara, för det vet vi redan.


Detta är oftast vetenskapens uppgift men jag håller med om att det även är filosofins.
Att filosofera är att få klarhet genom att se saker ur olika perspektiv och reflektera över hur de på djupet fungerar både i avseendet av vad saker är och vad som är värt något. Oftast landar det i frågor om värde och dessa är inte något vi kan hitta med vetenskapens hjälp utan endast med filosofins.

Skulle säga att ”värde” här ramlar ner i att vara ”mått i människans värld”. Till skillnad från naturvetenskapens. Värdet att jag har en kroppstemperatur på38,8 är rätt ointressant filosofiskt. 130 i IQ blir bums mer intressant.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är filosofi?

Inläggav xion » 22 mar 2023 09:28

Filosofins uppgift måste vara att ifrågasätta invanda mönster och föreställningar.
Om man håller för hårt fast i det gamla, finns ingen plats för det nya.
I Tao te ching står det att man måste tömma för att kunna fylla.

I en bok jag läste nyligen (Broarna i Madison County) säger fotografen Robert Kincaid när han berättar om hur han brukar efterbehandla sina fotografier för att få den effekt han önskar: "Detaljerna skymmer helheten".
Denna mening tycker jag är värd att få ha en generell innebörd.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Smisk » 22 mar 2023 09:58

Anders skrev:Skulle säga att ”värde” här ramlar ner i att vara ”mått i människans värld”. Till skillnad från naturvetenskapens. Värdet att jag har en kroppstemperatur på38,8 är rätt ointressant filosofiskt. 130 i IQ blir bums mer intressant.


Kroppens temperatur är och har inget värde så som vi använder begreppet här, det är viktigt att skilja på data och värde.
Kroppstemperaturen är den mätbara värmen som kan beskrivas med ett numerisk data och vi kallar det för värde. Om temperaturen är önskvärd eller inte är en helt annan fråga. Samma sak gäller med IQ.

Jag tror jag håller med om att önskvärdheten vi talar om delvis är "mått i människans värld", det är en specifik typ av mått av mänsklig önskvärdhet som kräver kvalitativ erfarenhet, medvetenhet, föreställningar och val.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Algotezza » 22 mar 2023 10:18

xion skrev:Filosofins uppgift måste vara att försöka förstå hur det verkligen är.
Inte hur det synes vara, för det vet vi redan.


Definera "hur det verkligen är" och beskriv hkur det är möjligt att ta reda på detta, tack! Sinneserfarenheten och därmed det via sinneserferenheten mät- och vägbara, kan ju inte duga för det bygger ju på hur något "synes vara" (för sinnena, främst synen och hörseln). Vilken kunskapskälla handlar det om och hur ser densamma ut ut för att vi skall kunna nå "hur det verkligen är"?
Göran Egevad egevad@gmail.com

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är filosofi?

Inläggav xion » 22 mar 2023 10:23

Algotezza skrev:
xion skrev:Filosofins uppgift måste vara att försöka förstå hur det verkligen är.
Inte hur det synes vara, för det vet vi redan.


Definera "hur det verkligen är" och beskriv hkur det är möjligt att ta reda på detta, tack! Sinneserfarenheten och därmed det via sinneserferenheten mät- och vägbara, kan ju inte duga för det bygger ju på hur något "synes vara" (för sinnena, främst synen och hörseln). Vilken kunskapskälla handlar det om och hur ser densamma ut ut för att vi skall kunna nå "hur det verkligen är"?


Det viktiga tycker jag är ordet "försöka". Vi söker oss fram mot ökad förståelse och får inte tro att nått ett slutmål.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Pilatus » 22 mar 2023 10:56

Filosofer löser problem, de är tankens ingenjörer.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är filosofi?

Inläggav David H » 22 mar 2023 11:26

xion skrev:
Algotezza skrev:
xion skrev:Filosofins uppgift måste vara att försöka förstå hur det verkligen är.
Inte hur det synes vara, för det vet vi redan.


Definera "hur det verkligen är" och beskriv hkur det är möjligt att ta reda på detta, tack! Sinneserfarenheten och därmed det via sinneserferenheten mät- och vägbara, kan ju inte duga för det bygger ju på hur något "synes vara" (för sinnena, främst synen och hörseln). Vilken kunskapskälla handlar det om och hur ser densamma ut ut för att vi skall kunna nå "hur det verkligen är"?


Det viktiga tycker jag är ordet "försöka". Vi söker oss fram mot ökad förståelse och får inte tro att nått ett slutmål.


Låter rimligt tycker jag. Men det kan nog vara bra att betona att det inte handlar om att "försöka det omöjliga". Jag tänker att det är något som dragit ner filosofin i ett dåligt rykte...att filosofin associeras till att försöka besvara obesvarbara frågor. Och att det bara är filosoferna som är tillräckligt korkade för att fatta att frågorna inte går besvara som försöker besvara frågorna, medan de som förstår bättre har lämnat filosofin.

Ett exempel är "three utilities problem" som jag nämnde i en annan tråd: https://en.wikipedia.org/wiki/Three_utilities_problem
Detta är en typ av problem som saknar lösning om man gör en normal tolkning av problemet. Den som inte fattar detta, och ändå försöker sig på att lösa problemet på "normala sättet", är inte särskilt smart, tror jag många håller med om. Och jag tänker att det är olyckligt om filosofi associeras till liknande typ av meningslösheter.
Men även något som three utilities problem går det ju ändå att utveckla kunskap och förståelse om. Det är till exempel möjligt att kartlägga villkor för dess lösbarhet, och beroende på hur man väljer att tolka problemet går det att presentera lösningar. Även att kunna bevisa att ett problem är olösbart, borde kunna ses som en slags lösning, eller åtminstone "upplösning" av ett problem.

Och när filosofin kan förstås på detta senare sätt tänker jag att filosofin kan vara både nyttig och användbar.

Om vi jämför Three utilities problem med Kants Kritik av det rena förnuftet, är det nog tyvärr många som tolkar Kants kritik ungefär såhär:
https://www.archimedes-lab.org/How_to_S ... puzzle.gif

(ett virrvarr av resonemang, som innehåller felslut, vilket gör att lösningen inte stämmer vid närmare granskning)

Medan en mer korrekt tolkning av Kants kritik är mer likt Wikipedia-artikeln som postades tidigare:
https://en.wikipedia.org/wiki/Three_utilities_problem

(en rationell pedagogisk förklaring om villkor för problemets lösbarhet eller olösbarhet)
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Smisk » 22 mar 2023 11:53

David H skrev:Medan en mer korrekt tolkning av Kants kritik är mer likt Wikipedia-artikeln som postades tidigare:
https://en.wikipedia.org/wiki/Three_utilities_problem

(en rationell pedagogisk förklaring om villkor för problemets lösbarhet eller olösbarhet)


Jag håller helt med, du pratar om tänkandets förmåga att se saker ur olika perspektiv och tillföra genomtänkthet och klarhet med hjälp av dem.

Detta kan man göra för alla saker vi kan tänka på. Det som gör att saker som existensen, kunskapens och värdets natur är filosofiska är för att dem för att vi skall kunna få klarhet i dem kräver av oss att vi använder perspektiv som skapar lite av ett sånt "olösligt problem" vid första anblicken.

Att vi kan få sann kunskap om vad som är värt något är ett sådant olösligt problem eftersom metoden för att veta vad som är sant inte svarar på vad något är värt. Man försöker spela piano med en hammare, den är inte gjord för pianomusik ;)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är filosofi?

Inläggav Pilatus » 22 mar 2023 12:38

Smisk skrev:Det som gör att saker som existensen, kunskapens och värdets natur är filosofiska är för att dem för att vi skall kunna få klarhet i dem kräver av oss att vi använder perspektiv som skapar lite av ett sånt "olösligt problem" vid första anblicken.

De används som subjekt, dem om objekt.
Moderator


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster