David H skrev:Det rödmärkta här är jag benägen att hålla med om. Men min invändning är väl då att jag menar att även inom österländska traditioner behandlas etiska frågor om det goda livet på ett välgrundat sätt. Det finns goda och välgrundade argument inom exempelvis taoism och buddhism menar jag. Samtidigt som det också går att göra invändningar på olika sätt....liksom det också går att argumentera för eller emot Aristoteles, tänker jag.
Hämtar inte filosofin inspiration från andra? Nog är det väl så att filosofer ofta läser och citerar personer inom andra områden i alla fall...och det tänker jag är något som hör samman med att låta sig bli inspirerad.
Jo olika filosofer tar ju säkerligen upp argument och analyser från andra discipliner det är inget konstigt med det. Men när det gäller t.ex. vetenskapen så sysslar ju just vetenskapsteorin med att dissikera vetenskapens argument och kunskapsanspråk. Filosofin är ju egentligen ingen vetenskap utan lite utav vetenskapernas polis.
När det gäller österländska vishetsläror så kan de säkerligen bygga på en hel del goda argument men inte på samma stringenta sätt som hos akademisk filosofi. Men det är svårt att säga då de olika traditionerna skiljer sig oerhört redan på ett begreppsmässigt plan. Vi får ofta bilden av större likhet i och med att texter mm översätts med språkliga begrepp från våran tanketradition vilket redan per definition ger en felaktig förståelse. Som att det t.ex. benämns "filosofi".
Angående filosofiundervisning i grundskolan...är jag benägen att hålla med, men det krävs ju såklart att det är vettig filosofiundervisning. Filosofiundervisningen på gymnasiet var okej tycker jag, men höll inte jättehög kvalitet, och det ingick ingen undervisning i logik alls, vilket jag tycker är märkligt. Det talas ibland om att det är viktigt att lära sig matte för att öva upp det logiska tänkandet....men varför då inte lära sig LOGIK för att öva upp det logiska tänkandet? Matematiken kan väl sägas handla om logikens kvantitativa aspekter, medan exvis satslogik och formell argumentationsanalys handlar mer om kvalitativa aspekter inom logik. Det senare är nog minst lika viktigt, tänker jag.
Nej "filosofi" blir väldigt ofta nån typ av blaskig idéhistoria, tyvärr. Ja i dagens samhälle med datorer och programmering och allmänna digitalisering så är ju logiken helt klart oerhört viktig. Från argumentationsanalys, satslogik mm till programmeringsspråk eller hela datorns uppbyggnad. Eller varför inte trafiksystem, tåg....inte minst hos stadsplanerarna tycks det vara brist på det.
Jag tycker alltid det är lustigt när religiösa människor skriver med mobil eller data att vctanskap och logik är strunt utan det är tron som är allt..samtidigt som beviset för logiken överlägset fungerar är mediet de använder för att skriva påståendet