Fantasi

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Fantasi

Inläggav Algotezza » 21 nov 2011 17:01

Vad är fantasi?

Hur funkar den?

Har djur fantasi?

Är det en nyckel till en andlig kollektiv värld? Finns en sådan värld eller vi är alla inlåsta i vår personliga andliga värld? Är det bara via yttre språkformer vi kan öppna dörrar mellan våra inre världar? Eller är telepati möjlig?

Är fantasi och inbillning samma företeelse?


/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Zokrates
Inlägg: 9945
Blev medlem: 14 maj 2007 02:27

Inläggav Zokrates » 21 nov 2011 18:01

Fantasi är att synliggöra något för sig själv eller andra, verkligt eller påhittat,
inbillning är något man tror sig uppleva och lutar mer åt något som inte är sant,
gränserna är lite svävande beroende på syftet med fantasin, inbillningen,
man vet att en fantasi är osann, men en inbillning kan man missta för att vara sann,
men på många språk har de samma ord för fantasi/inbillning, ex.vis grekiskans
fantasía eller engelskans imagination, ryskans воображение.

Apor kan definitivt fantisera, alltså föreställa sig något som inte är för handen,
se det framför sig och önska vilja ha eller undvika det. Jag tror att de flesta
högre stående djurarterna har förmåga att skapa inre projektioner.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 21 nov 2011 23:14

Bra fråga...tack.

from L. phantasia, from Gk. phantasia "appearance, image, perception, imagination," from phantazesthai "picture to oneself," from phantos "visible," from phainesthai "appear," in late Greek "to imagine, have visions," related to phaos, phos "light," phainein "to show, to bring to light" (see phantasm)

Fantasi...visualisering...
Man visualiserar något i sin fantasi , för att sedan förstå det , eller för att sedan förverkliga det .
Man tänker oftast i bilder , man behöver bilder kopplade till orden , där kommer fantasin in...
Djur har också fantasi eftersom de kan planera inbrott i skafferiet tex,kanske inte de minsta djuren ....
Förmågan att föda fram ideer och fantasier och bilder är instinktiv eller PSI , eller en logisk  följd av tidigare bilder som man sätter ihop. :shock:


The gift of fantasy has meant more to me than my talent for absorbing positive knowledge.
Albert Einstein

jo...man kan lära sig hur mycket som helst , men utan fantasins hjälp , utan kreativitetens hjälp kommer man inte så långt kanske..
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Marko
Avstängd
Inlägg: 5409
Blev medlem: 13 jan 2011 01:47

Re: Fantasi

Inläggav Marko » 22 nov 2011 00:21

Algotezza skrev:Vad är fantasi?

Hur funkar den?

Har djur fantasi?

Är det en nyckel till en andlig kollektiv värld? Finns en sådan värld eller vi är alla inlåsta i vår personliga andliga värld? Är det bara via yttre språkformer vi kan öppna dörrar mellan våra inre världar? Eller är telepati möjlig?

Är fantasi och inbillning samma företeelse?


/Algotezza


Fantasin kanske fungerar som en motor som har förmåga att se surrealistiskt på den samlade kunskap som finns.
Djur har nog till största sannolikhet allt som människan har, och även förmåga till att tänka i nya banor och inte bemöta en statisk värld utan kan anpassa sig till en dynamik i naturen.

För mig är fantasi ett verktyg som betyder något och har ett ursprung, en historia som man lär ut
sen frågar du om inbillning, jag tar ordet inbillning inte som fantasi, utan är med kopplad till oro och en överdriven oro för eventualiteter som kan ske, så det är en liten utveckling från fantasin där man kanske tror lite för mycket på det sagan berättar...

finns telepati ?, vem vet, jag tror att kommunikation mellan människor kan ske på ett mer komplext vis än vid ren ljud eller ljus överföring, eller med metoder som stimulerar de sinnen vi har. Den inre världen är för mig en yttre värld, det blir lite som man vänder in och ut på en boll, insidan blir bollens utsida, de speglar varandras existens.
Jag ser inte liv som ett subjektivt svart hål.

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 22 nov 2011 09:47

Fantasi kan också vara en dålig sak ...
När man inbillar sig saker under en tid och de inbillningarna växer till vanföreställningar tex... :shock:
Å andra sidan kan bristande föreställningsförmåga klassas som ett handikapp (autism ) , medan överdrivet fantiserande kan vara mytomani , mani mm.
Konsten att fantisera rätt är svårbemästrad men ack så viktig !

Fantasilös vill man inte vara
men allt är inte fantastiskt.

...eller så är allting fantastiskt .
Man kan se på allt som händer som konstigt , eller att inget  någonsin är konstigt .
Jag tycker att inget är konstigt , men vissa saker som händer sticker ut , de liksom biter sig fast i ens fantasi och blir överproportionerade ... när man i själva verket hade kunnat tagit dem på ett annat sätt , mer sansat .

Att kunna se sig själv utifrån ska vara en sådan förmåga som bara människor besitter , sade psykexperterna på en föreläsning jag var på ...det kanske är så.

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 22 nov 2011 09:49

Tack för era svar! Jag skall fundera över dem.

Själv ser jag fantasi som den syntetiserande delen av vår kombinerade känsla-förnuft. Med känsla-förnuft kan vi analysera det vi erfarit och värdera det, moralsikt och estetiskt för att nämna några exempel. Analys här innebär att se vilka beståndsdelar som bygger upp  det man upplevt, vilka dimensioner eller delar det består av. När vi fått fram dessa upplevelsernas  "legobitar", använder vi oss av känsla-förnuft för att skapa berättelser och mening, planera, prioritera och värdera vårt framtida handlande.

Kort sagt fantasiförmågan är förmågan till syntes av de delar analysen kommit fram till. Den ökar var inre och yttre frihet.

Inbillning är negativt laddad fantasi och som leder till inskränkning av ens frihet.

Alla som har någon form av känsla-intelligens har fantasi. Detta har även djur, åtminstone däggdjur under människans aura.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE
Inlägg: 939
Blev medlem: 20 nov 2008 11:45
Ort: någon som söker sin själ.

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 05 dec 2011 19:39

Jo...för 20 år sedan , när jag höll på med mnemonics...(konsten att memorera långa listor och texter och utveckla sitt fotografiska minne så att man kan exakt memorera även musik och bilder och känslor och teknik mm...)
...då sade hypnotisören/instruktören på banden(Kevin Mark Trudeau,ingen seriös person för övrigt men gjorde detta bra) att rörelse var någonting som stimulerade fantasin och minnet  och även starka känslor , känslor som man fick av våld , sex och uppförstorade saker , (enorma mjölkpaket , mjölk över hela E4an mm...),detta är bekräftat med hjälp av andra böcker också , om bla hur man memorade saker i antiken
och moderna minnesexperter , och jag har själv experimenterat med detta och uppnått fina resultat i studier och biljardspel . :wink:

Jag kände mig tvungen att lägga till detta . :)

mvh
1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

debre
Inlägg: 70
Blev medlem: 27 jun 2010 23:22

Inläggav debre » 06 dec 2011 01:10

Såg ett youtube -klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=41orN2hT8X4

Med en modern filosof "daniel bennett". Ordade bla om dethär med "själen".
(endel intressant stoft, dock framgår inte av det klippet att personen ifråga är ateist, o en fundamentalistisk sådan... fatalist.

Morningstar

Inläggav Morningstar » 06 dec 2011 01:59

---

Användarvisningsbild
INDIEPOP
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 jun 2012 00:02

Inläggav INDIEPOP » 18 jun 2012 01:16

Fantasin skulle väl egentligen kunna vara verklighet?
Vi upplever ju trots allt det, inget säger att det inte är riktigt.
Skulle kunna vara ett parallelt universum likaväl som det skulle kunna vara verkligheten.
Fantasin skulle ju vara det som händer just nu.
Människor är ju djur och vi har väl liknande uppbyggnad i hjärnan, nu är jag ingen hjärnforskare så utgår lite från vad jag själv tror. Så därför borde dom ju även kunna ha fantasin inom sig.

Om fantasin nu är påhitt. Är det väl egentligen något underbart. Att kunna koppla bort och hitta något nytt inom sig själv. Som man även kan skapa till hur vackert som man än vill. Då är du ju plötsligt skaparen, och kanske där vi får fram något som vi kallar gud?
Kanske är vi en fantasi skapad av någon annan.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Inläggav förstår mig själv » 18 jun 2012 05:46

INDIEPOP skrev:Fantasin skulle väl egentligen kunna vara verklighet?
Vi upplever ju trots allt det, inget säger att det inte är riktigt.
Skulle kunna vara ett parallelt universum likaväl som det skulle kunna vara verkligheten.
Fantasin skulle ju vara det som händer just nu.
Människor är ju djur och vi har väl liknande uppbyggnad i hjärnan, nu är jag ingen hjärnforskare så utgår lite från vad jag själv tror. Så därför borde dom ju även kunna ha fantasin inom sig.

Om fantasin nu är påhitt. Är det väl egentligen något underbart. Att kunna koppla bort och hitta något nytt inom sig själv. Som man även kan skapa till hur vackert som man än vill. Då är du ju plötsligt skaparen, och kanske där vi får fram något som vi kallar gud?
Kanske är vi en fantasi skapad av någon annan.

FANTASI=FÖRESTÄLLNING. Vi fantiserar ja men förstår man sig själv så slutar man att fantisera och att drömma. Fantasier är sjukdom. Vi föreställer oss världen på ett sådant sätt att vi mår så bra som möjligt.
Om man blir "verklig" så ändras även drömmarna och det känns som om man tänker när man är i remsömn.
I början när jag märkte detta med fantasin så känndes olust men nu är det underbart att inte fantisera man mår ju jättemycket bättre. Utan fantasi och dröm används hjärnan mycket bättre. Man kan uppnå sina mål bättre och enklare... OBS glöm inte att mål ni har ni som är fantasi kan bli verkligt om er verkningsgrad ökar. Och det finns inget rätt eller fel osv...Nya ideer/teorier som ni inte kunde finna tidigare kommer att infinna sig i era hjärnor.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Inläggav förstår mig själv » 18 jun 2012 05:46

INDIEPOP skrev:Fantasin skulle väl egentligen kunna vara verklighet?
Vi upplever ju trots allt det, inget säger att det inte är riktigt.
Skulle kunna vara ett parallelt universum likaväl som det skulle kunna vara verkligheten.
Fantasin skulle ju vara det som händer just nu.
Människor är ju djur och vi har väl liknande uppbyggnad i hjärnan, nu är jag ingen hjärnforskare så utgår lite från vad jag själv tror. Så därför borde dom ju även kunna ha fantasin inom sig.

Om fantasin nu är påhitt. Är det väl egentligen något underbart. Att kunna koppla bort och hitta något nytt inom sig själv. Som man även kan skapa till hur vackert som man än vill. Då är du ju plötsligt skaparen, och kanske där vi får fram något som vi kallar gud?
Kanske är vi en fantasi skapad av någon annan.

FANTASI=FÖRESTÄLLNING. Vi fantiserar ja men förstår man sig själv så slutar man att fantisera och att drömma. Fantasier är sjukdom. Vi föreställer oss världen på ett sådant sätt att vi mår så bra som möjligt.
Om man blir "verklig" så ändras även drömmarna och det känns som om man tänker när man är i remsömn.
I början när jag märkte detta med fantasin så känndes olust men nu är det underbart att inte fantisera man mår ju jättemycket bättre. Utan fantasi och dröm används hjärnan mycket bättre. Man kan uppnå sina mål bättre och enklare... OBS glöm inte att mål ni har ni som är fantasi kan bli verkligt om er verkningsgrad ökar. Och det finns inget rätt eller fel osv...Nya ideer/teorier som ni inte kunde finna tidigare kommer att infinna sig i era hjärnor.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Inläggav förstår mig själv » 18 jun 2012 05:47

INDIEPOP skrev:Fantasin skulle väl egentligen kunna vara verklighet?
Vi upplever ju trots allt det, inget säger att det inte är riktigt.
Skulle kunna vara ett parallelt universum likaväl som det skulle kunna vara verkligheten.
Fantasin skulle ju vara det som händer just nu.
Människor är ju djur och vi har väl liknande uppbyggnad i hjärnan, nu är jag ingen hjärnforskare så utgår lite från vad jag själv tror. Så därför borde dom ju även kunna ha fantasin inom sig.

Om fantasin nu är påhitt. Är det väl egentligen något underbart. Att kunna koppla bort och hitta något nytt inom sig själv. Som man även kan skapa till hur vackert som man än vill. Då är du ju plötsligt skaparen, och kanske där vi får fram något som vi kallar gud?
Kanske är vi en fantasi skapad av någon annan.

FANTASI=FÖRESTÄLLNING. Vi fantiserar ja men förstår man sig själv så slutar man att fantisera och att drömma. Fantasier är sjukdom. Vi föreställer oss världen på ett sådant sätt att vi mår så bra som möjligt.
Om man blir "verklig" så ändras även drömmarna och det känns som om man tänker när man är i remsömn.
I början när jag märkte detta med fantasin så känndes olust men nu är det underbart att inte fantisera man mår ju jättemycket bättre. Utan fantasi och dröm används hjärnan mycket bättre. Man kan uppnå sina mål bättre och enklare... OBS glöm inte att mål ni har ni som är fantasi kan bli verkligt om er verkningsgrad ökar. Och det finns inget rätt eller fel osv...Nya ideer/teorier som ni inte kunde finna tidigare kommer att infinna sig i era hjärnor.

Användarvisningsbild
serendipityy
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 jun 2012 17:05

Inläggav serendipityy » 18 jun 2012 17:23

Jag tror inte att det går att styra över sin egna hjärna när det gäller sånt. Och hur kan fantasier vara sjukdom? Då borde väl tankar också vara det eftersom att fantasierna alltid finns där och så länge du kan tänka kan du fantisera, det är nog inget som går att träna bort hur mycket man än vill. Skulle inte fantasier vara verkliga kan ju inte ens tankar vara det heller för om fantasier inte skulle vara verkliga på grund av att det aldrig hänt eller för att man hittat på det själv så måste väl idéer också vara overkliga? Det är ju det som är fantasier och vad finns att tänka på utan dom?
Verkligheten? För det som vi kallar verkligheten är det vi skapat från fantasier.
"Man kan uppnå sina mål bättre och enklare". Hur kan man ha mål om man inte har fantasier? Det är ju något man måste föreställa sig.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 20 jun 2012 07:11

fantasin ska inte göra en mental resa in i nonsens-riket,

men vi ska stoppa in vår fantasi i vårt hjärta
och skriva en roman, poesi, göra en film  eller i största allmänhet uppleva skönheten i världen,

men det högsta är att stoppa in vår fantasi i varje liten cell i vår kropp
och sedan ta oss ut ur kroppen genom att skapa ett symboliskt vara
och då befria oss från ny födelse till jorden.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster