watchjulia skrev:Hur blir man lycklig? Är det viktigt att vara lycklig? Kan man vara lycklig jämt eller krävs det att man har känt sorg för att kunna känna lycka?
Snälla hjälp mig med dessa frågor!
Tack! :P :D :D :D
Hej Watchjulia
Om jag väljer att göra en välvillig tolkning av din frågeställning och därmed inte fördjupa mig i att försöka definiera begreppet lycka etc, utan mer håller en allmän, vardaglig common-sense-approach till ordet ”lycka” skulle jag kunna tänka mig att man blir lycklig, är lycklig i de sammanhang då:
- man får möjlighet att handla i något sånär enlighet med ens önskningar och intentioner
- man lever i en kontext där man blir sedd, får uppskattning och kärlek etc.
- man är i ett tillstånd av eufori, upplevelse av något för en själv givande, spännande eller intressant – flow etc.
- man är i en frånvaro av det som man själv upplever som problem, bekymmer, smärta och lidande (oavsett orsaken till dessa).
Det finns säkert fler (och väldigt individuella) anledningar till att man är lycklig, men de ovan nämnda ser jag som exempel på lycka.
Jo, det är nog viktigt att få uppleva lycka i livet – men det är säkert inte nödvändigt att lyckan är ständigt närvarande för att man ska kunna leva ett något sånär drägligt liv.
Det finns nog så kallade sjukdomstillstånd, där individen i princip har ett dopamninergt påslag hela tiden och därmed är kroniskt centralstimulerad till den grad att det finns någon form av ständig lycka. Det är antagligen dock inte speciellt vanligt. Man kan troligtvis vara lycklig väldigt ofta och/eller att ens lycka håller i sig tämligen länge. Men i de flestas liv kommer nog lyckan mer som 1) tillfälliga händelser i livet då man själv är medveten om att man ”har det bra”, 2) att man är lycklig men inte är medveten om det men däremot har en frånvaro av lidande till den grad att åtminstone omgivningen har goda skäl att ”gissa” att man är lycklig. Dock lurigt det där!
Om jag ska dra slutsatser av vad ”andra människor säger” (t.ex. de som har råkat ut för en viss grad av elände), så är det inte allt för sällan man just får höra ”att de uppskattar livet mer än tidigare”. Huruvida det stämmer eller ej är ju en annan fråga. Men man skulle väl kunna argumentera att vi uppskattar vatten mer när vi är riktigt törstiga, sängen mer när vi är riktigt trötta, maten mer när vi är riktigt hungriga och kanske livet mer när vi har varit med om något tufft men tagit oss ”ur det tuffaste”. Det är antagligen väldigt individuellt hur man upplever sådant.
Om jag går till mig själv, så är jag i princip alltid glad, mår bra och upplever lycka ofta! Jag har dock inte varit med om så mycket negativt i mitt liv – så för min del verkar det inte behövas så mycket elände i mitt eget liv för att jag ska uppskatta tillvaron.
Om du är intresserad av lyckoforskning etc. så läs gärna Bengt Brüldes böcker. Han har forskat en hel del i ämnet!
http://www.hv.se/extra/pod/?module_instance=3&id=564
Mvh
Fredrik