Reality is an Illusion

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
freddemalte

Reality is an Illusion

Inläggav freddemalte » 30 mar 2012 13:27

Är de något på spåren eller ute och cyklar?

"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Reality is an Illusion

Inläggav Algotezza » 30 mar 2012 13:41

freddemalte skrev:Är de något på spåren eller ute och cyklar?

När jag krisade första gången hösten 1971 hade jag bl.a. snöat in på relationer, att allt bygger på relationer och att det som relaterar till vartannat innehåller relationer som utgör vad de består av. Kul det har kommit upp till ytan nu out there...

Det finns inga substanser bara relationer. Ser vi på en substans visar den sig bestå av relationer på planet under.

Relationer mellan relationer i all oändlighet uppåt och neråt i kosmos...

Allt blir på ett abstrakt plan relationer mellan relationer i tomrummet på mikro- och makronivåer.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 30 mar 2012 14:34

Jag tolkar ditt svar som att du lutar åt att de har kommit något på spåret ;-)

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 30 mar 2012 14:37

Jag tycker dom blandar ihop saker till en gigantisk röra,
massa finns, sen finns den inte, men vi använder massa för att bevisa att massa inte existerar.
hjärnan finns, men den finns inte, för det är en dröm.

Nope, jag köper inte hela den bilden.
Delar av universum fungerar säkert på detta viset, på kvantnivå händer vissa saker,
och på vår nivå händer andra saker.

alla dessa processer sker i sitt eget lager, och alla lager är inte knutna till varandra direkt. (styrkan av samverkan)
det finns antagligen nivåer och styrka av samband för att behålla strukturer som dom är.

Det jag köper är att utbytet av information är knutet på alla nivåer, mer eller mindre.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 30 mar 2012 14:40

Marko, mer specifikt - vad är det du är tveksam till respektive håller med om? Vad är det i din världsbil (tror du) som får dig att se det så?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 30 mar 2012 14:49

freddemalte skrev:Marko, mer specifikt - vad är det du är tveksam till respektive håller med om? Vad är det i din världsbil (tror du) som får dig att se det så?

Det är inte min världsbild, utan vår världsbild på denna planet som vi existerar i.
Vi använder teknologi, vi bygger upp våran värld med de kunskaper vi har om vår del av existensen.
Detta är inget jag vill eller kommer att förneka.

på ett plan och i vissa funktioner i massa så kan kommunikation ske via alla lager.

Hur många gånger jag än vill kasta en sten mot rutan och tro att rutan inte går sönder,
för att massan inte existerar, så kommer både du, jag och fastighetsägaren att inse att jag får sluta kasta stenen.
Det kommer att bli en dyr historia.

Det finns poäng i det som filmen säger, men dom flummar ihop allt.
om världen är ett hologram, så är hologramet även i vår massa och verklighet just nu.
Det existerar.

Användarvisningsbild
freddemalte

Inläggav freddemalte » 30 mar 2012 15:03

Ok, jag förstår. Kan man säga att du hänvisar till den, för dig, vardagliga realitetens tydliga form som en indikator på att de slutsatser som dras i filmen till stor del är flum?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 30 mar 2012 15:08

freddemalte skrev:Ok, jag förstår. Kan man säga att du hänvisar till den, för dig, vardagliga realitetens tydliga form som en indikator på att de slutsatser som dras i filmen till stor del är flum?

Det jag tror på är en naturvetenskaplig metod för att utforska verkligheten.
Det är storslagna ideer dom för fram, jag har själv haft samma uppfattning i många omgångar,
men har reviderat ner dem till en hanterbar nivå.

utifrån denna hanterbara nivå så kan vi börja undersöka världen.
Min själsliga och andliga sida håller med filme fullt ut,
det är nästan en kopia på hur jag upplever mitt inre.

på ett fysiskt plan blir bilden annorlunda.

Jag ser detta som 80 tals fiction, drömmar om hur det kan se ut, mer än hur det verkligen ser ut.

Kan man säga att du hänvisar till den, för dig, vardagliga realitetens tydliga form

Återigen NEJ, det är en gängse uppfattning och hur vi lever.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 30 mar 2012 15:30

freddemalte skrev:Jag tolkar ditt svar som att du lutar åt att de har kommit något på spåret ;-)

Ja, i stora drag.

Är relationer immateriella eller materiella?

Om materien kan visas vara bestående av relationer och relationer mellan relationer, finns ingen grundläggande materiell substans, utan verkligheten är i grunden lika immateriell som relationer är. Men den ter sig materiell när man inte fattar att materia reduceras till relationer.

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 mar 2012 17:48

Algotezza skrev:Om materien kan visas vara bestående av relationer och relationer mellan relationer, finns ingen grundläggande materiell substans, utan verkligheten är i grunden lika immateriell som relationer är. Men den ter sig materiell när man inte fattar att materia reduceras till relationer.

Varför inte hålla sig till vad vi kan beskriva och göra storslagna experiment med? Jag tänker på de fyra typer av växelverkan som vi känner till: stark växelverkan, svag växelverkan, elektromagnetisk växelverkan och gravitation. Det kanske saknas en väsentlig bit för att teorin om allt skall slå igen som ett lås, men ändå.

Relationer är meningsfullt att tala om då det gäller olika livsformer. Enkannerligen mänskliga relationer. De kan vara himmelska och omvandlas efterhand (i alla fall delvis) till att bli mycket materiella. :)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 mar 2012 17:53

Allt är ett eko, vibrationerna är ett eko av något annat, det vi kallar vår verklighet är ett eko,
universum är ett eko, en atom är ett eko, ett litet eko i form av vad?
I begynnelsen var ordet, kanske är det det som ekar än?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 30 mar 2012 18:01

Zokrates skrev:Allt är ett eko, vibrationerna är ett eko av något annat, det vi kallar vår verklighet är ett eko,
universum är ett eko, en atom är ett eko, ett litet eko i form av vad?
I begynnelsen var ordet, kanske är det det som ekar än?

Betyder det att atomen inte existerar ?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 mar 2012 18:13

Zokrates skrev:I begynnelsen var ordet, kanske är det det som ekar än?

Det var säkert ett inlån från Platon. Orden är ju från Johannes evangelium (som dateras 90-100 v.t).

Användarvisningsbild
Pho-ku

Inläggav Pho-ku » 30 mar 2012 22:02

Pilatus skrev:

Det var säkert ett inlån från Platon. Orden är ju från Johannes evangelium (som dateras 90-100 v.t).

Undra varifrån Platon fick det?
Flows are necessary—and indeed this is a thought in terms of flows—the feminine flow, following very determined trajectories, rises up following the lines of masculine flow, along the spinal column, to go to the brain, and that’s desire in its immanence as a process.
– Deleuze

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 30 mar 2012 22:39

Pho-ku skrev:
Pilatus skrev:

Undra varifrån Platon fick det?

Han hämtade sina idéer från Sokrates.

Återgå till "Filosofi"