Det konstruktiva

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18496
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 16 maj 2012 11:02

Dina ord går oftast rakt in i hjärtat.

Galler? Vad talar du om?

Det finns fängelser omvärlden upprätthåller. Det som befinner sig där, bakom galler, är dock bara bilden av den fängslade.

/Algotezza
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Inläggav Harald Davidsson » 17 maj 2012 07:06

Algotezza skrev:Dina ord går oftast rakt in i hjärtat.

Galler? Vad talar du om?

Det finns fängelser omvärlden upprätthåller. Det som befinner sig där, bakom galler, är dock bara bilden av den fängslade.

/Algotezza


skalden vennerbom har ju en verklig insikt i sig själv,
hur slita ut gallret i bröstet,
som är ditsatt på grund av att vi är förbjudna att vara oss själva,
det individuella ska dödas menade Kafka och på sista sidan i processen ger de huvudpersonen KNIVEN,
och de skrattade, för de sa att Han dog som en hund,

du undrar varför du är anklagad,
du undrar varför de sätter dit gallret i halsen
så du bara kan prata det sociala språket,

men de som vet är tysta,
för den största synden emot samhället är att fråga efter sig själv

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Re: Det konstruktiva

Inläggav Harald Davidsson » 14 jul 2012 08:59

jag bär på hennes läppar,

jag kysser mina ord till dig
i de stora salarna där de gamla liken
håller prat-motorn i gång
i sina torra munnar,

jag är konstruktiv

Användarvisningsbild
Harald Davidsson
Inlägg: 5897
Blev medlem: 28 okt 2009 13:48

Det konstruktiva

Inläggav Harald Davidsson » 20 aug 2012 07:50

det konstruktiva uppskattas som något fint i samhället, men det destruktiva som något som skall arresteras, hållas under hårda tyglar,
fast min filosofisk ide är att det destruktiva har en högre giltighet än det konstruktiva, jag utgår från ett paradigm som jag naturligtvis själv satt ihop, men har sin giltighet genom mina egna erfarenhet och genom vissa ideer jag snappat upp här och där,

för hur ska en duktig kirurg kunna skära bort det sjuka inom människan utan att använda sin destruktiva kraft,
på samma sätt måste man uppfatta samhället att det sjuka i samhället måste skäras bort för att
ett bättre tillstånd ska kunna uppnås,

men det destruktiva uppfattas som något ont,
kanske på grund av att människorna ej vill ändra på sig,

men hur ta bort det onda i det goda köttet utan att vara destruktiv.

Användarvisningsbild
nuddle
Inlägg: 2685
Blev medlem: 24 jun 2010 20:27

Det konstruktiva

Inläggav nuddle » 22 aug 2012 07:31

Det konstruktiva = viljan till att göra gott
Allt lov o pris tillkommer Gud, den allsmäktige, den som inget kan liknas vid,
den som enbart vill väl hela sin skapelse, som allt beror utav, men som själv är oberoende allt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Det konstruktiva

Inläggav Pilatus » 22 aug 2012 10:29

nuddle skrev:Det konstruktiva = viljan till att göra gott

Viljan att göra gott (sinnelagsetiken) kan i extremfallet leda till slutsatser som att det inte var fel att fälla Little Boy över Hiroshima, (den 6 augusti 1945 klockan 08.15) eftersom avsikten var god och konstruktiv, att sätta stopp för den japanska aggressionen.

Får den goda och konstruktiva tanken medföra varje tänkbar konsekvens? -Hur många föräldrar har inte ursäktat sig med: "Vi ville så väl." Men så gick det likväl som det brukar gå.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7795
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Det konstruktiva

Inläggav Anders » 22 aug 2012 15:39

Bra formulerat Pilates!

Lösningen på den är väl att det där ganska få "tunga" grejer som inte har både konstruktiva och destruktiva drag.
En bra ledare, förälder eller grupp kan ta beslut fast det finns destruktiva drag i beslutet.

Det som uppfattas som destruktivt av en kan ju också uppfattas konstruktivt av en annan.

Sen kan man ju se det så också, att motsatsen till det konstruktiva inte är det destruktiva, utan det inaktiva. Till exempel då beslut behöver tas i en "jobbig" fråga, men man låter det bero. Det konstruktiva är inte alltid det bästa här heller. Det kan vara klokt att vänta ibland.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Det konstruktiva

Inläggav Pilatus » 22 aug 2012 16:41

Anders skrev:En bra ledare, förälder eller grupp kan ta beslut fast det finns destruktiva drag i beslutet.

Ja, men alltför reaktiva chefer är ett otyg. Det har blivit vanligare med sådana ledarstilar. Den som inte platsar i laget skall ut! Förr gick det litet långsammare, besluten var ofta mer övertänkta, men var mer auktoritära. Ett negativt beslut kunde vara förödande.
Sen kan man ju se det så också, att motsatsen till det konstruktiva inte är det destruktiva, utan det inaktiva. Till exempel då beslut behöver tas i en "jobbig" fråga, men man låter det bero. Det konstruktiva är inte alltid det bästa här heller. Det kan vara klokt att vänta ibland.

Syrien, vem vill stöta sig med dessa jättar och vapenleverantörer? Ingenting vettigt händer, taktiken segrar.
Moderator

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Det konstruktiva

Inläggav SigurdV » 27 aug 2012 22:32

Harald Davidsson skrev:Det konstruktiva uppskattas , men det destruktiva skall tyglas.
Hur ska en kirurg kunna skära bort det sjuka utan att använda sin destruktiva kraft.
Jag tycker du har goda sidor Harald, men kirurgen använder ingen "destruktiv kraft" när han skär bort det sjuka. Du skiljer för dåligt mellan händelse och handling.
Det som händer må vara destruktivt för det sjuka, men kirurgen handlar rätt.
(Om det inte är Stalin eller Hitler han botar.)

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Det konstruktiva

Inläggav förstår mig själv » 29 aug 2012 10:25

Beskriva och övertyga om egna ideer för att uppnå mål är utveckling och konstruktivt. Att gå utanför ramar, visa vad som är möjligt och mänskligt tex.


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 43 och 0 gäster