Demokrati - en bra idé?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

CoDx

Inläggav CoDx » 02 mar 2005 18:02

Camilla skrev:
Kalle skrev:Man borde låta IQ-testa befolkninge, och de 200 personerna med högst IQ kan bilda regering.

Coolt, då kanske jag får vara med! I så fall skulle jag genast börja arbeta för att återinföra konstitutionell demokrati.

IQ är skit, att den intellektuella kvoten är hög har ingen betydelse om man inte har rätt programmvara.. jag jämför med en dator, om prosessorn är snabb (högt IQ) men man har helt fel program eller blivit smittad av nått virus så spelar det ingen roll hur snabb prosessorn är, datorn funkar inte ändå.
non scholae sed vitae discimus

Makterna

Re: Demokrati - en bra idé?

Inläggav Makterna » 08 maj 2005 23:57

Morales skrev:Är demokrati en bra idé?

Rösträtt för alla? Oavsett kunskap om det man faktiskt röstar om?

Är det på det viset vi får det bästa samhället och de bästa besluten tagna?

Jag börjar bli osäker...

Möjligen vore ett kunskapstest en idé innan man röstar i frågor som t.ex. EMU...

Vad tros?

Vi måste först fråga oss vad syftet med demokratin egentligen är.
Syftet med demokrati är INTE att det är något slags magisk källa av visdom eller berättigande, som automatiskt ser till att ledaren blir snäll eller att folket mår bra. (Däremot brukar det oftast bli så, fast av indirekta orsakssamband)

Syftet med demokratin är att det är den ENDA lösningen på frågan: Hur kan vi slumpa fram ett styrelsesätt som alla någorlunda kompromissvilliga intressegrupperingar kan acceptera?

Man kan dock tänka sig situationer där styrelsesättet inte är framtaget genom en demokratisk process, utan att detta fördenskull gör den politik som förs till mer skadlig för folket.
Däremot är det förstås rent statistiskt så att alla makthavare hittills, som inte fått makten genom demokratimetoden, utövar ett egoistiskt och/eller förtryckande välde. Fast det är inte definitionsmässigt så. Någon gång i framtiden kanske vi även får praktisk anledning att tänka på det.

Ovan använde jag ordet "demokrati" i betydelsen "folkomröstning". Ordet har även en rad andra innebörder, mer eller mindre luddiga, många använder det synonymt med allt som är positivt eller politiskt korrekt.

Återgå till "Politik och samhälle"