Åter har vi fått rätt...

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 apr 2009 12:40

Och just därför menar jag att privatkapitalet utgör en revolution mot det tidigare feudala ägandeförhållandena Avantgardet. Att landet ägde sin härskare, för att låna en bildlig beskrining av Marx, vilket övergår till att göra landägaren till en kapitalist.

Vad är revolutionärt? Jag ger det en definition av att det ändrar tidigare rådande förhållanden. Detta mer drastiskt och mera genom en uteslutande rörelse som går mot syntes, än den revisionistiska inkluderande syntetiska rörelsen.

Jag talar alltså inte om "revolutionärt" som en social rörelse, som en attityd eller kraft subjekt håller, utan som en förhållande mellan det som var och det som kom att bli. Jag talar om det som en omedveten rationalisering för instiftandet av privatkapital. Vill man ge de antagna skälen krävs en längre förklaring.

Helt enkelt privatkapitalet är revolutionärt feodala förhållanden.

Så ja jag står fast vid, inte att Marx kallar privatkapitalet revolutionärt, utan att han talar om det så som jag beskriver med begreppet revolutionärt. Hade han sagt det hade jag sagt att han sagt det och inte talat om det.

Och till Jbig, varför skulle jag översätta något jag referar till för att ge stöd åt min tolkning? Jag är inte lika mycket av en retoriker som du. Jag ger min tolkning sen ger jag orginaltext som jag tolkat från för att ge folk en chans att bestämma sig för att instämma eller förkasta min tolkning. Kucku din gök!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 04 apr 2009 17:25

Mitt inlägg: "Jag skrev inte att någon inte får ställa upp i val, kommunisterna får även vinna." Responsen blev:

biggj skrev:Se där, sakta tvingar vi Chloe att - om än motvilligt - erkänna att han nog trots allt inte ansåg att kommunisterna skulle få deltaga i valen, precis som bigj ju redan påpekat några gånger.

Inte så mycket att göra åt saken.
Jack Bauer Rocks!

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 04 apr 2009 18:31

Hejsan!

Jodå, Chloe, vi förstår att den nyliberala kollapsen har tagit hårt på dem som tror på det hele. Men detta kan ju inte få framstå som något befriande vad gäller sanningen, anser vi på den humanistiska och goda sidan!  :wink:

Varför inte erkänna Chloe, du skrev att kommunisterna inte skulle få rätt att ställa upp i valen för att risken fanns att de skulle genomföra sitt program. Då är man logiskt sett emot att alla får deltaga i demokratin, svårare äro det ej! :D

Hittade ett gammalt citat av Chloe, från den 3 augusti 2008, där vi dividerade detta med att kommunisterna skulle få deltaga eller inte!
Bigj skrev:
"Chloe vidhåller att hon/han vill förbjuda att folkets majoritet, om det skulle hända, genom kommunismen vill införa sitt styrelseskick....."
Chloe svarade då:
"Precis. Man får inte i demokratin avfärda den metod (demokratin) som ger en fullmakten...."

Därmed var det klart! Chloe vill förbjuda att vissa skall få majoritet, vilket är ett klart brott mot demokratin och folkmajoritetens vilja. :lol:

Bigj däremot har inga som helst restriktioner, alla skall få ställa upp, annars har vi ingen demokrati - svårare äro det ej!  :)

MVH
biggj - den som med stil och kunskap plågar de fula fiskarna.....
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Berlusconis Italien

Inläggav biggj » 05 apr 2009 10:28

Hejsan!

Berlusconis Italien - Barn bodde i kloaker i Rom            

Så här lever en del i Berlusconis nyliberala, och med nyfascistiskt stöd styrda, Italien år 2009. Nyliberalismen visar sitt rätta ansikte hela tiden, inte ens barnen är fredade i detta totalitära ekonomiska system.

”Polisen i Rom har hittat 24 afghanska barn som bodde i kloaksystemet under en järnvägsstation. Italienska medier rapportera att barnen som är mellan 10 och 15 år bodde i kloakerna utan anhöriga. De sov i kartonger och under smutsiga filtar i gömstället, inte långt från Colosseum, skriver den italienska tidningen La Repubblica.              
Polisen hittade också närmare 100 vuxna afghaner som också bodde i kloakerna. Alla har nu tagits hand om av Italiens sociala myndigheter.”  
Källa: SVT Text, söndag 5 april, 2009

MVH
biggj

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 07 apr 2009 12:19

Hejsan!

Vi kollar vidare i det nyliberala härdsmältan, och ser oss om kring i det samhälle Reinfeldt-Alliansen för ökad fattigdom skapat på bara några få år!

Trots ihärdiga försök från regeringens sida att tysta ned och helst lägga ned, har ändå Skatteverket kommit med en rapport om de fifflande företagarna. Statskassan fick in ca 2,5 miljarder kronor extra efter den specialgranskning av svartjobb som Skatteverket gjort mellan 2006 och 2008. Granskningen har också lett till att 272 personer hamnat i fängelse. Svartjobbare upptäcks enligt Skatteverket oftast genom tips och därefter granskas företaget. En granskning ger i snitt 2,7 miljoner kronor. Ca 75-80 procent av alla ärenden kommer från Stockholms län och har ofta koppling till organiserad brottslighet. Ett nytt granskningsprojekt ska pågå till den 31 december 2012.  
(Källa: SVT-Text, 7 april, 2009)

Vi noterar att det var företagare, eller deras hantlangare, som i samtliga fall som åkte in i fängelse. Ännu ett bevis på att det lönar sig att klämma åt privata företagare, eftersom en så stor majoritet av dem är kriminella. Regeringen Reinfeldt gillar naturligtvis inte detta, eftersom det ju sprätter mot Allianspolitiken, men vi får hoppas att regimen Reinfeldt inte också tystar ned Skatteverkets granskande personal!
Sådana saker som skattefiffel är närmast omöjligt i ett system med ekonomisk demokrati och rejäla lagar som efterföljs! Ännu ett argument som talar för ett mer demokratiskt samhälle, på kapitalismens bekostnad. :wink:

MVH
biggj - den som granskar och sprider kunskaper om nyliberalismen...

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 10 apr 2009 09:28

biggj skrev:Hittade ett gammalt citat av Chloe, från den 3 augusti 2008, där vi dividerade detta med att kommunisterna skulle få deltaga eller inte!
Bigj skrev:
"Chloe vidhåller att hon/han vill förbjuda att folkets majoritet, om det skulle hända, genom kommunismen vill införa sitt styrelseskick....."
Chloe svarade då:
"Precis. Man får inte i demokratin avfärda den metod (demokratin) som ger en fullmakten...."

Därmed var det klart! Chloe vill förbjuda att vissa skall få majoritet, vilket är ett klart brott mot demokratin och folkmajoritetens vilja. :lol:

Fel slutsats igen, men ingen väntar på under. Den som kan läsa ser ju att det inte är rätten till majoritet som ska förbjudas. Här utesluts biggj ganska effektiv. Hur annars.
Jack Bauer Rocks!

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 10 apr 2009 10:30

Hejsan!

Här har vi ett annat citat av våran Chloe där det åter påvisas att någon demokrati för alla inte avses med den samhällsform våran kämpe för fram! Från förra sommaren igen:

.....Men har inte kommunisterna rätt att införa folkets diktatur om de får en majoritet av rösterna? Nej, för gör de det så avfärdar de den metod som gett dem fullmakten att styra...."

Notera nejet och sammanhanget, där avslöjas våran vän rejält!  :lol:

Men det är en klurig debattering vår vän förer, inget om krisen, och den nyliberala härdsmältan, enbart hugg mot sanningens timide och lågmälte budbärare! Är månne verkligheten så grymt påtaglig nu när alla ser kapitalismens totala kollaps, återstår endast att strida om petiseringen av vad man i striden heta hävde ur sig? Ho ho ho.....lika pinsamt det!  :oops:

Men samtidigt har vi gjort en välgärning, vi visar läsarna på de skillnader som finns mellan totalitärt tänkande nyliberaler och den goda humanisterna och demokraterna. Vi ser vilka som undertrycker friheten och vilka som inte räds den alls! Vi kan här på den goda sidan enbart njuta över den överlägsna moraliska hållningen vi haver gentemot sådana som ständigt vill rasera den och förminska demokratien för flertalet!  :lol:

MVH
biggj - den som med ordet plågar den totalitära sidan...

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 10 apr 2009 11:54

Hejsan!

Vi noterar med ett visst leende att vi fått rätt på ännu en punkt. Privatriseringarna av skolorna, en sak den totalitära "allians för ökad fattigdom" har varit med om att förfuska till ren plundring av statliga medel, nu äntligen fått sitt naturliga efterspel:

Försäljning av skola var olaglig      
Att rea ut skolor och hemtjänst är olagligt, enligt kammarrätten i Stockholm. Tibble gymnasium i Täby och Vantörs hemtjänst kan åter bli kommunala. Kritiker menade att Täbys försäljning av Tibble gymnasium till personalen hade en för låg prislapp. I två domar i Stockholms kammarrätt slås nu fast att försäljningarna bröt mot kommunallagen. Kommunernas beslut om försäljningarna upphävs därför. Kommunerna har nu tre veckor på sig att begära prövningstillstånd i Regeringsrätten.                      
Källa: SVT Text, fredag 10 april, 2009

Vi noterar att de totalitärt troende nu åter fått känna på den rättvisa vi som tror på det goda samhället alltid har förespråkat. Nu bör processen fortsätta, så att Televerket, Järnvägen och hela elförsörjningssystemet åter kommer i samhällets ägo. Detta för att göra det hela mer effektivt, billigare för användrana och säkrare för alla!  :wink:

MVH
biggj - den totalitära statens osvikliga avslöjare...

Användarvisningsbild
Chloe

Inläggav Chloe » 10 apr 2009 13:28

biggj skrev:.....Men har inte kommunisterna rätt att införa folkets diktatur om de får en majoritet av rösterna? Nej, för gör de det så avfärdar de den metod som gett dem fullmakten att styra...."

Exakt. Är du av annan åsikt beträffande införandet av diktatur?

Ännu har marknadsekonomin inte avfärdats. Och det lär nog dröja ett bra tag innan så sker.
Jack Bauer Rocks!

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 10 apr 2009 13:45

Hejsan!

Se där, där kom det sista erkännandet av Chloe! Våran kämpe erkände till slut, tack vare bigj:s förmåga att spara de svar vi alltid vet kan komma till användning!  :)  

Notera Chloes svar på frågan huruvida kommunisterna får införa sitt "folkets diktatur" om de har majoriteten av rösterna bakom sig - nej svarar Chloe. Därmed ser läsaren att hon inte acepterar demokratin!

Men visst får man införa i stort sett vad man vill om man har majoriteten med sig, anser biggj. Hur det sedan går är nästa steg. Strider man mot lagarna skall detta naturligtvis beaktas.
Kommunisterna kallar sin diktatur för "proletariatets diktatrur". De totalitära borgarna kallar sin diktatur för "kapitalism". Och inte protesterar bigj exempelvis mot Allians för ökad fattigdom och deras rätt att styra mot sin ekonomiska diktatur. De har ju vunnit valet - men jag behöver ju inte gilla det!
Bigj acepterar alltid demokratin, men andra gör det inte - här ser vi vem som står för demokratin - och vem som inte gör det! :lol:

Inte skall vi ta bort marknaden, vem har påstått något sådant? Vi kräver bara att få bort kapitalismen, då kommer marknaden att fungera till fördel för alla. Kapitalismen fungerar bara för fåtalet, vilket vi som demokrater naturligtvis är emot! Vi har ju sett den nyliberala härdsmältan. Borta är Johan Norberg och andra Timbro-nötter, de skriver i sin förtvivlan försvarstal för nyliberalismen, men idag tar få deras utsagor för vettiga! :wink:

Ho ho ho....våran Chloe ser ut att ha det svårt på vår krok - likt en mask söker våran kämpe komma av kroken - men bigj är stadig i handen och håller spöet i ett järngrepp! Inga fula fiskar kommer loss ur detta grepp! Vad vi njuter...... :wink:

MVH
biggj - den store fiskaren av fula fiskar......

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 14 apr 2009 08:08

Hejsan!

Vi noterar att den totalitära, och allt igenom fascistiska, thailändska staten nu gungar inför de folkliga protesterna. De "röda" har ett troligt folkligt stöd kring 75-80 procent av den thailändska valmanskåren bakom sig. Deras representanter var dessutom en gång valda i ett någorlunda äkta av en majoritet av befolkningen.
Den nuvarande eliten, med kungaparet och den ekonomiska överklassen, har med hjälp av armén lyckats hålla samman landet, men för hur länge?
Thailands befolkning går inte längre att manipulera som tidigare, deras sympatier för kungen och särskilt kungamakten är idag bruten, äntligen börjar demokratin även där få luft under vingarna! Och man förkastar även här kapitalismen som ett sätt att bygga en stat kring. Man inser också här att det bara leder toill mer problem!

MVH
biggj

J R Auk

Inläggav J R Auk » 14 apr 2009 13:15

biggj skrev:Hejsan!

Vi noterar att den totalitära, och allt igenom fascistiska, thailändska staten nu gungar inför de folkliga protesterna. De "röda" har ett troligt folkligt stöd kring 75-80 procent av den thailändska valmanskåren bakom sig. Deras representanter var dessutom en gång valda i ett någorlunda äkta av en majoritet av befolkningen.
Den nuvarande eliten, med kungaparet och den ekonomiska överklassen, har med hjälp av armén lyckats hålla samman landet, men för hur länge?
Thailands befolkning går inte längre att manipulera som tidigare, deras sympatier för kungen och särskilt kungamakten är idag bruten, äntligen börjar demokratin även där få luft under vingarna! Och man förkastar även här kapitalismen som ett sätt att bygga en stat kring. Man inser också här att det bara leder toill mer problem!

MVH
biggj

Var det inte folkliga protester om korruption som ledde till att den förre ledaren skickades på porten?

Att deras sympati för kungen är bruten tror jag inte på förr än jag ser det.

Kungen är ju en slags demokratisk aktör, vänder kappan efter vinden.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 14 apr 2009 14:05

Hejsan!

Nix, det var inga "folkliga" protester som fick väck Thaksin - det var en militärkupp. Men totalitärt tänkande kanske kallar militärkupper för "folkliga protester"?  :wink:

Den förre ledaren, i vintras, tvingades bort av överklassen, alltså den fascistiska/borgerliga/aristokratiska sidan som kallas "de gula". Det är en helt igenom fascistisk rörelse med kontakter upp i kungahuset!
Jag var ofta i Thailand förr i tiden, och redan då var vördnaden för kungahuset inte enbart genuin, utan även spelad. När jag var där för några år sedan var tilltron till kungahuset helt borta hos nästan alla jag träffade.
Kungen är ingen demokratisk "aktör" han har hållt den rika minoriteten under armarna ända sedan han tillträdde på militärelitens villkor i början av 1950-talet. Då styrdes landet av USA-vänliga generaler.
När den gamle kung Bhumiphol är borta, faller den nuvarande thailändska staten samman i dess beståndsdelar, kanske de totalitära krafterna inför en mer synlig militärdiktatur, men den hjälper knappast i längden. Thaksin och de 80 procenten av landets befolkning som stödjer demokratin, kommer att segra till slut!

Thailand har aldrig varit någon demokrati, som okunniga västerländska journalister tycks tro, alla vänsterpartier är förbjudna, fackföreningar bekämpas och våldsstyret är utbrett. Landet har alltid varit en militärdiktatur, men det syns inte vid turiststråken, men väl vid gränserna samt i städerna och regionerna i norr och nordöst.

Vid en demokratisk öppning kan landets enhet mycket väl spricka, då den tätbefolkade nordöstra delens människor har mer gemensamt med Laos än med Bangkok-regionen. Men det finns fler oroshärdar, både längst i söder och i nordväst.
Thailands timma är slagen, Chakri-dynastin, som genom ett fegt mord kom till makten år 1782, kommer nog att drivas ut ur landet. Den thailändske folkhjälten är egentligen den man som styrde före 1782 - Thaksin. Idag är hans namne kanske åter på väg tillbaks, vem vet?  :)

MVH
biggj - ert historiska väsen.....

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 14 apr 2009 20:45

Hejsan Jbig skoj att kunna läsa dig igen.  :D Läste att Thailändska Kungen var en motståndare till slaveriet som var en direkt konkurrent till kunglig corveeplikt.  
http://en.wikipedia.org/wiki/Corv%C3%A9e
http://www.bokus.com/b/9789185507252.html

Vill även  tipsa dig om ett ganska fint fiskevatten.  Om du kan tänka dig insjö fiske istället för havsfiske vilket kräver lite annan teknik.
Hos DD har man möjlighet att kommentera alla ledare och debatt artiklar av tex. redaktör Greider vilket attraherar en del okunniga fiskar.
http://www.dalademokraten.se/
When you play the fiddle at the top of the state, what else is to be expected but that those down below dance?
Karl Marx

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 14 apr 2009 21:08

Hejsan!

Några thailändska kungar har knappast varit emot slaveri eller livegenskap, det existerar ju delvis än idag! Att påstå det är att gå på den propaganda som Chakri-dynastins kungar varit bra på att föra ut under 200 år. Att slaveriet officiellt förbjöds berodde på att kungarna av Siam tvingades till det, annars hade deras välde sopats bort redan för över hundra år sedan!
Tvärtom infördes slaveriet på nytt av Chakrikungarna när dynastin var ny mot slutet av 1700-talet.  :lol:

MVH
biggj

Återgå till "Politik och samhälle"