Om en gravid kvinna känner att hon inte är redo att skaffa barn kan hon avbryta graviditeten. Anledningen till abort kan vara att kvinnan anser sig vara för ung, ha för dålig ekonomi eller att hon helt enkelt känner att ett barn inte passar in i hennes liv. Oavsett anledning så har en gravid kvinna ett val. Dessutom anser en majoritet av Sveriges befolkning att kvinnans rätt till abort är odiskutabel.
Vore det då inte rimligt att även Pappan till ett växande foster har något att säga till om? Självklart anser jag att mannen inte ska kunna bestämma om kvinnan ska behålla barnet eller inte men han borde åtminstone få bestämma om han vill bli pappa eller inte.
Jag föreslår att en man, när han får reda på att en kvinna väntar hans barn ska få rättigheten att avsäga sig faderskapet och därmed slippa betala underhåll fram till barnets 18-årsdag.
Varför ska endast kvinnan få besluta om hon vill bli förälder eller inte?
Manlig abort?
Moderator: Moderatorgruppen
- AlLvEtArEn
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 27 feb 2005 22:50
I sådana fall skulle man kunna resonera som följande:
Om kvinnan inte vill ha barn får hon hålla skötet i styr.
Jag tycker AKsuiteds resonemang verkar rimligt. Förslaget gäller att få möjligheten att välja bort att vara far i lagens bemärkelse. Kvinnan får fortfarande bestämma över sin kropp och om hon vill bli mor.
Om kvinnan inte vill ha barn får hon hålla skötet i styr.
Jag tycker AKsuiteds resonemang verkar rimligt. Förslaget gäller att få möjligheten att välja bort att vara far i lagens bemärkelse. Kvinnan får fortfarande bestämma över sin kropp och om hon vill bli mor.
- AlLvEtArEn
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 27 feb 2005 22:50
Zi skrev:Förslaget gäller att få möjligheten att välja bort att vara far i lagens bemärkelse. Kvinnan får fortfarande bestämma över sin kropp och om hon vill bli mor.
Detta är orimligt då själva sexakten innebär en risk att kvinnan kan bli gravid. Detta är nåt som varje människa vet.
Att sedan lägga över hela ansvaret helt på kvinnan genom att säga det bara var på skoj, nu kan du göra abort innebär att man inte tar ansvar för sina handlingar.
Abort är inte nåt man gör lika lätt som att byta trosor.
Å andra sidan kan man ju vända på det och undra om en kvinna ska kunna döda ditt ofödda barn? Men då jag personligen betraktar abort som mord så är ju den frågan redan löst.
AlLvEtArEn skrev:Zi skrev:Förslaget gäller att få möjligheten att välja bort att vara far i lagens bemärkelse. Kvinnan får fortfarande bestämma över sin kropp och om hon vill bli mor.
Detta är orimligt då själva sexakten innebär en risk att kvinnan kan bli gravid. Detta är nåt som varje människa vet.
Att sedan lägga över hela ansvaret helt på kvinnan genom att säga det bara var på skoj, nu kan du göra abort innebär att man inte tar ansvar för sina handlingar.
Abort är inte nåt man gör lika lätt som att byta trosor.
Det är ingen som har hävdat att det skulle vara lätt att göra abort. Det jag säger är att även en man bör ha rätt att slippa bli förälder till ett oönskat barn, rent juridiskt alltså. Huruvida abort är moraliskt rätt eller inte är en annan debatt, men så länge det är lagligt i Sverige (oavsett anledning) så bör även män kunna avsäga sig faderskapet på samma grunder som en kvinna vill göra abort - många av de argument som stödjer kvinnans rätt till abort går lika bra att använda när man argumenterar för mannens rätt att avsäga sig sitt faderskap.
Det är svårt att:
-ha sex, bli gravid, inse att man inte vill ha/kan ta hand om barnet, göra abort.
Det är (kan jag tänka mig) inte svårt att:
-ha sex, göra någon gravid, inse att man inte vill ha/kan ta hand om barnet, säga ’nej, tack’.
Otäckt framtidsscenario:
Två personer bestämmer sig för att skaffa barn.
Killen ångrar sig när hon är gravid.
Hon har inte råd att försörja barnet själv.
Hon ser ingen annan utväg än att göra abort eller adoptera bort barnet.
Ditt förslag gör så att män inte skulle behöva ta något ansvar alls för vem dom hade sex med, eller om dom hade oskyddat sex. Låter bra… om man är kille.
Personligen tycker jag att ditt förslag är dåligt, därför att:
Så som det är nu måste både killar och tjejer ta ansvar för om tjejen blir gravid. Det är ju ganska rimligt, med tanke på att båda hade sex och är lika delaktiga.
Så som du tänkte det blir det bara tjejen som får axla ansvaret.
Visst det är orättvist att killar inte kan bestämma över sitt ofödda barn.
Det är också orättvist om användningen av preventivmedel bara skulle ligga på kvinnan.
-ha sex, bli gravid, inse att man inte vill ha/kan ta hand om barnet, göra abort.
Det är (kan jag tänka mig) inte svårt att:
-ha sex, göra någon gravid, inse att man inte vill ha/kan ta hand om barnet, säga ’nej, tack’.
Otäckt framtidsscenario:
Två personer bestämmer sig för att skaffa barn.
Killen ångrar sig när hon är gravid.
Hon har inte råd att försörja barnet själv.
Hon ser ingen annan utväg än att göra abort eller adoptera bort barnet.
Ditt förslag gör så att män inte skulle behöva ta något ansvar alls för vem dom hade sex med, eller om dom hade oskyddat sex. Låter bra… om man är kille.
Personligen tycker jag att ditt förslag är dåligt, därför att:
Så som det är nu måste både killar och tjejer ta ansvar för om tjejen blir gravid. Det är ju ganska rimligt, med tanke på att båda hade sex och är lika delaktiga.
Så som du tänkte det blir det bara tjejen som får axla ansvaret.
Visst det är orättvist att killar inte kan bestämma över sitt ofödda barn.
Det är också orättvist om användningen av preventivmedel bara skulle ligga på kvinnan.
Don't be too open-minded, your brains might fall out.
En man som inte vill ha barn bör tänka sig för några extra gånger innan han har sex. Redan ligger största ansvaret för preventivmedel på kvinnan (finns bara ett för män men många för kvinnor) och sedan ligger hela graviditeten på hennes ansvar. Det man kan begära av en man då är att inte ha sex om han inte är villig att ta konsekvenserna av att göra en kvinna gravid.
Nu tycker jag visserligen att alltför många av båda könen använder abort som "preventivmedel" och det gillar jag inte alls, men det är ändå en större grej för en kvinna än för en man.
Det är tråkigt att män inte kan välja att behålla ett barn som kvinnan inte vill föda, men eftersom samhället är uppbyggt med så mycket andra fördelar för män så ser jag det som smällar man får ta.
Dessutom kan kvinnor bli gravida mot sin vilja då män kan göra dem gravida med våld, jag har dock aldrig hört talas om en man som blivit far genom våld, mannen har större möjligheter att välja att ha sex.
Nu tycker jag visserligen att alltför många av båda könen använder abort som "preventivmedel" och det gillar jag inte alls, men det är ändå en större grej för en kvinna än för en man.
Det är tråkigt att män inte kan välja att behålla ett barn som kvinnan inte vill föda, men eftersom samhället är uppbyggt med så mycket andra fördelar för män så ser jag det som smällar man får ta.
Dessutom kan kvinnor bli gravida mot sin vilja då män kan göra dem gravida med våld, jag har dock aldrig hört talas om en man som blivit far genom våld, mannen har större möjligheter att välja att ha sex.
- AlLvEtArEn
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 27 feb 2005 22:50
Man kanske skulle bli tvungen att skriva på ett avtal innan man har sex med en kvinna.
"Äro du, man, villig att taga hand om ett eventuellt barn om detta följder utav edert, hmmm urrm sex?"
Ort, datum
..............................
Namnteckningar (alltså killen och tjejen så man vet vem som avses)
...............................
"Äro du, man, villig att taga hand om ett eventuellt barn om detta följder utav edert, hmmm urrm sex?"
Ort, datum
..............................
Namnteckningar (alltså killen och tjejen så man vet vem som avses)
...............................
embla skrev:Män kan också bli "gravida" mot sin vilja, inte genom våld men
genom bedrägeri.
Detta får du gärna utveckla. Kan en kvinna ha sex med en man utan att han vet om det?
Kvinnan kan ljuga t.ex. om att hon äter p-piller eller har spiral.
Visserligen är inga skydd hundraprocentiga men det är ändå ett
bedrägligt beteende som det händer att kvinnor använder sig av.
-
SyncMeister
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 09 aug 2005 18:02
jag tycker det är en konsekvens fråga. Vi alla har skylldigheten att ta ansvar för våra konsekvenser.
Väljer man att ha sex med någon, man som kvinna så ska man vara medveten om konsekvenserna det kan medföra och räkna in dom i sin handling.. Trots allt så har allt vid gör konsekvenser.
Visst kan det vara så att kvinnan är oärlig om ett barn eller dyl.
Ja det bör man ha i åtanke också helt enkelt.
Hur man än gör så kan man inte undgå konsekvenser.
"That's the way of life"
Väljer man att ha sex med någon, man som kvinna så ska man vara medveten om konsekvenserna det kan medföra och räkna in dom i sin handling.. Trots allt så har allt vid gör konsekvenser.
Visst kan det vara så att kvinnan är oärlig om ett barn eller dyl.
Ja det bör man ha i åtanke också helt enkelt.
Hur man än gör så kan man inte undgå konsekvenser.
"That's the way of life"
Återgå till "Politik och samhälle"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster
