$$$-Demokrati-Diktatur-Cuba-Usa-Rika-Fattiga-TV-CIA-Makt-$$$
Moderator: Moderatorgruppen
-
suchanother
- Avstängd
- Inlägg: 4110
- Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
- Ort: Göteborg
"förlåt, men jag försökte vara så neutral som möjligt, och det är lite svårt"
Håller med dig. Från teori till praktik:
http://www.bahnhof.se/~danne/marx2.htm
Pengar är smidigare än byteshandel inget annat.
"här menar jag de riktiga goda komunister."
Finns mig veterligen inga sådana som innehaft makt. Brukar ofta följa det ganska trista med statlig styrning, kontroll, stagnation av ekonomin, dikatatur osv. Varför inte läsa gamla goa Grisfarmen en gång till? Sedan finns det väl myspyskommunistgubbar utan makt men det är ju en annan femma.
Håller med dig. Från teori till praktik:
http://www.bahnhof.se/~danne/marx2.htm
Pengar är smidigare än byteshandel inget annat.
"här menar jag de riktiga goda komunister."
Finns mig veterligen inga sådana som innehaft makt. Brukar ofta följa det ganska trista med statlig styrning, kontroll, stagnation av ekonomin, dikatatur osv. Varför inte läsa gamla goa Grisfarmen en gång till? Sedan finns det väl myspyskommunistgubbar utan makt men det är ju en annan femma.
-
suchanother
- Avstängd
- Inlägg: 4110
- Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
- Ort: Göteborg
Kalle stavar bra som vanligt, "dikatatur"
Är imponerad.
Felstavningen följer också hans tankar, om demokrati, näää, vi lever i den bästa demokratin och kan bruka våld mot andra därför att vi är bäst.
Politiskt våld har flera dimensioner, Kalle. Börjar du bruka våld i demokratins namn, vem säger att du är den rätte uttolkaren?I så fall kan alla andra också hävda att de i demokratins namn brukar våld. Det bästa sättet är att försöka komma överens med fredliga medel. Visa ett alternativ; så här lever vi i väst och har det gott. Varför inte hänga med!
Är imponerad.
Felstavningen följer också hans tankar, om demokrati, näää, vi lever i den bästa demokratin och kan bruka våld mot andra därför att vi är bäst.
Politiskt våld har flera dimensioner, Kalle. Börjar du bruka våld i demokratins namn, vem säger att du är den rätte uttolkaren?I så fall kan alla andra också hävda att de i demokratins namn brukar våld. Det bästa sättet är att försöka komma överens med fredliga medel. Visa ett alternativ; så här lever vi i väst och har det gott. Varför inte hänga med!
-
Prekognitivo
Okey(inte viktig med fördomar eller att vinna bara vigtigt att förstå)
"djupare förståelse av pengars ondhet".
$ Pengar är ett uppfinning peciss som det skrivna ordet, uppfinning från vem? stora tänkare och smarta människor som också kunde komma fram till tiden som ett medel, jag menar "klockan".$.
Tid är pengar brukar man säga, liksom Ord är makt brukar man också säga. vad är makt då? kan det vara pengar och ord?
Nu har vi tid, pengar, ord och makt, men själva makt är den enda som inte är en uppfinning, makten kan man definera som en naturligt drift i människans sätt att vara eller en intuitiv begär för att överleva.
Det måste ju finnas god makt och ond makt, beroende på vem som har det och i vilken samhällssystem man utövar det.
Komunism och kapitalism är två samhällssystem, frågan är hur skulle se ut en komunist eller kapitalist system om de styrs av en god makt eller ond makt? eller finns det andra möjligheter eler alternativ som balans mellan dessa makter för ett samhällssystem?
"djupare förståelse av pengars ondhet".
$ Pengar är ett uppfinning peciss som det skrivna ordet, uppfinning från vem? stora tänkare och smarta människor som också kunde komma fram till tiden som ett medel, jag menar "klockan".$.
Tid är pengar brukar man säga, liksom Ord är makt brukar man också säga. vad är makt då? kan det vara pengar och ord?
Nu har vi tid, pengar, ord och makt, men själva makt är den enda som inte är en uppfinning, makten kan man definera som en naturligt drift i människans sätt att vara eller en intuitiv begär för att överleva.
Det måste ju finnas god makt och ond makt, beroende på vem som har det och i vilken samhällssystem man utövar det.
Komunism och kapitalism är två samhällssystem, frågan är hur skulle se ut en komunist eller kapitalist system om de styrs av en god makt eller ond makt? eller finns det andra möjligheter eler alternativ som balans mellan dessa makter för ett samhällssystem?
"Kalle stavar bra som vanligt, "dikatatur" "
O tänk vad vasst det skulle bli om jag kör rättstavning och arbetar igenom texten? Jag måste ju ge er en sportslig chans
"Felstavningen följer också hans tankar, om demokrati, näää, vi lever i den bästa demokratin och kan bruka våld mot andra därför att vi är bäst. "
Hum nu hänger jag inte med? Vart har jag nu sagt detta?
"Politiskt våld har flera dimensioner, Kalle. Börjar du bruka våld i demokratins namn, vem säger att du är den rätte uttolkaren?"
Aha okej det kanske handlar om vad vi skulle göra gentemot diktaturer? Tja frågan är väl fortfrande het. Vad ska man göra gentemot diktaturer? Diktatorer som varken bryr sig om bannor och sanktioner som slaktar sin befolkning. Titta på och grubbla om definitioner om demokrati och diktatur, vad det innebär att döda någon? Det kanske finns morligt/filosofiskt berättigande att tillåta vissa människor slå ihjäl andra?
Ska inte FN agera ifall det sker uppenbara fall av folkmord? Vad är ett uppenbart fall? Agera hur? Militärt? Vart går gränsen? Vad är ett uppenbart fall? Osv. Dvs allt är inte enbart ett filosofiskt spörsmål.
"Visa ett alternativ; så här lever vi i väst och har det gott. Varför inte hänga med! "
Goda diktatur som Saddam hade säkerligen nappat på ditt förlag. Naive Chamberlin trodde väl på Hitler? Allt det du säger låter finfint i teorin dvs....
O tänk vad vasst det skulle bli om jag kör rättstavning och arbetar igenom texten? Jag måste ju ge er en sportslig chans
"Felstavningen följer också hans tankar, om demokrati, näää, vi lever i den bästa demokratin och kan bruka våld mot andra därför att vi är bäst. "
Hum nu hänger jag inte med? Vart har jag nu sagt detta?
"Politiskt våld har flera dimensioner, Kalle. Börjar du bruka våld i demokratins namn, vem säger att du är den rätte uttolkaren?"
Aha okej det kanske handlar om vad vi skulle göra gentemot diktaturer? Tja frågan är väl fortfrande het. Vad ska man göra gentemot diktaturer? Diktatorer som varken bryr sig om bannor och sanktioner som slaktar sin befolkning. Titta på och grubbla om definitioner om demokrati och diktatur, vad det innebär att döda någon? Det kanske finns morligt/filosofiskt berättigande att tillåta vissa människor slå ihjäl andra?
Ska inte FN agera ifall det sker uppenbara fall av folkmord? Vad är ett uppenbart fall? Agera hur? Militärt? Vart går gränsen? Vad är ett uppenbart fall? Osv. Dvs allt är inte enbart ett filosofiskt spörsmål.
"Visa ett alternativ; så här lever vi i väst och har det gott. Varför inte hänga med! "
Goda diktatur som Saddam hade säkerligen nappat på ditt förlag. Naive Chamberlin trodde väl på Hitler? Allt det du säger låter finfint i teorin dvs....
Vänta nu fick bara för mig att FN bryr sig om och agerar aktivt när folkmord sker men så är det ju inte. Rawanda hur många slogs ihjäl? 1 miljon?
Fast det är klart vad fan brys vi oss om negrerna slår ihjhäl varandra vi har ju bättre saker att diskutera såsom: ivsavgörande fråga, New Age Parti?, Är man för gammal får man inte gå på krogen, Krogens kassako, Sexsäljande lägenhetsletare!, Styrelsen för feministiskt initiativ, Linda Skugge-partiet, Legalisera psykedelia! osv
Verkliga viktiga saker som betyder så mycket.
Fast det är klart vad fan brys vi oss om negrerna slår ihjhäl varandra vi har ju bättre saker att diskutera såsom: ivsavgörande fråga, New Age Parti?, Är man för gammal får man inte gå på krogen, Krogens kassako, Sexsäljande lägenhetsletare!, Styrelsen för feministiskt initiativ, Linda Skugge-partiet, Legalisera psykedelia! osv
Verkliga viktiga saker som betyder så mycket.
Jag är totalt desillusionerad.
Det är förvåndande hur fort detta forums "filosofiska" diskussioner ballar ut i personangrepps- och ointressant raljerandediket (även om den här "diskussionen" var helt åt helvete redan från början). Förbluffande. Anmärkningsvärt.
De få vettiga saker som skrivs här drunknar i en stor, strid, brun flod av skit. Synd för de som faktiskt tänker innan de skriver (om de som är förmögna att tänka överhuvud taget).
Hur kan det komma sig att internets debattforums avskräde hamnar just här? Någon som har en idé?
Det är förvåndande hur fort detta forums "filosofiska" diskussioner ballar ut i personangrepps- och ointressant raljerandediket (även om den här "diskussionen" var helt åt helvete redan från början). Förbluffande. Anmärkningsvärt.
De få vettiga saker som skrivs här drunknar i en stor, strid, brun flod av skit. Synd för de som faktiskt tänker innan de skriver (om de som är förmögna att tänka överhuvud taget).
Hur kan det komma sig att internets debattforums avskräde hamnar just här? Någon som har en idé?
/Vimes
You are an angel heading for the land of sunshine, and fortune is smiling upon you.
You are an angel heading for the land of sunshine, and fortune is smiling upon you.
-
suchanother
- Avstängd
- Inlägg: 4110
- Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
- Ort: Göteborg
Spela inte viktigpetter Vymer.
Verkligheten är så här, vi sitter inte i finrummet och dricker punch med de fina herrarna.
För mej är Kalle Kula en naiv idiot som förespråkar våld till höger och vänster, hans argument är ung. att han vet bäst.
I nästa andetag är han "demokratins" försvarare. Jag får inte detta att gå ihop helt enkelt.
I förlängningen slår sånt tillbaka. Ty demokrati innebär också att respektera andra.
Om du Hymer tycker att sånt prat gör dej desillusioneradande, må vara hänt isåfall.
Verkligheten är så här, vi sitter inte i finrummet och dricker punch med de fina herrarna.
För mej är Kalle Kula en naiv idiot som förespråkar våld till höger och vänster, hans argument är ung. att han vet bäst.
I nästa andetag är han "demokratins" försvarare. Jag får inte detta att gå ihop helt enkelt.
I förlängningen slår sånt tillbaka. Ty demokrati innebär också att respektera andra.
Om du Hymer tycker att sånt prat gör dej desillusioneradande, må vara hänt isåfall.
"För mej är Kalle Kula en naiv idiot som förespråkar våld till höger och vänster, hans argument är ung. att han vet bäst.
I nästa andetag är han "demokratins" försvarare. Jag får inte detta att gå ihop helt enkelt."
Nej du min lilla vän jag märker det. Nåväl istället för att kasta okvädningsord kan vi ju börja med att argumentera istället. Låt se vad du har att ge kom med agument och konstruktiva förslag. Kolla tåden Krig mot diktaturer? För mycket annat än att just kasta okvädningsord har du inte kommit med hitintills.
Eller du kanske bara tycker det är roligt att kasta okvädningsord. Du vet min vän det om något är omoget i värsta fall tyder det på att man inte har något att komma med, så låt se.
I nästa andetag är han "demokratins" försvarare. Jag får inte detta att gå ihop helt enkelt."
Nej du min lilla vän jag märker det. Nåväl istället för att kasta okvädningsord kan vi ju börja med att argumentera istället. Låt se vad du har att ge kom med agument och konstruktiva förslag. Kolla tåden Krig mot diktaturer? För mycket annat än att just kasta okvädningsord har du inte kommit med hitintills.
Eller du kanske bara tycker det är roligt att kasta okvädningsord. Du vet min vän det om något är omoget i värsta fall tyder det på att man inte har något att komma med, så låt se.
-
Prekognitivo
Vimes skrev:Jag är totalt desillusionerad.
Det är förvåndande hur fort detta forums "filosofiska" diskussioner ballar ut i personangrepps- och ointressant raljerandediket (även om den här "diskussionen" var helt åt helvete redan från början). Förbluffande. Anmärkningsvärt.
De få vettiga saker som skrivs här drunknar i en stor, strid, brun flod av skit. Synd för de som faktiskt tänker innan de skriver (om de som är förmögna att tänka överhuvud taget).
Hur kan det komma sig att internets debattforums avskräde hamnar just här? Någon som har en idé?
Förundrardvärt kan jag säga om detta anallicering om olika inlägg som har gjort här. jag kan bara säga att Vimes resonemang är helt underbart och beundratsvärt att alla som har svarat, värkar vara analfabatiska fårar.
-
Prekognitivo
Vimer hjälp mig , så vi kan göra att alla förstår att Suchanother är en stor provokativ skit som vill bara förstöra för oss andra, det bästa sättet att frysa såna idioter är att ignorera den lilla skiten så han kan känna sig som en sånt.
Till er alla ,vet ni en sak, detta är min inlägg, och jag Prekognitivo vill inte se en fucking idiotisk inlägg utan en logisk resonemang som kan följa tråden, vad ska jag säga, antingen hjälperv mig Hovnarren eller så lägger jag ner hela inlägget i soptunnan , preciss som Suchanother vill.
Till er alla ,vet ni en sak, detta är min inlägg, och jag Prekognitivo vill inte se en fucking idiotisk inlägg utan en logisk resonemang som kan följa tråden, vad ska jag säga, antingen hjälperv mig Hovnarren eller så lägger jag ner hela inlägget i soptunnan , preciss som Suchanother vill.
-
suchanother
- Avstängd
- Inlägg: 4110
- Blev medlem: 14 feb 2004 23:37
- Ort: Göteborg
Jag är ibland provokativ, men anklaga mej inte för att snacka skit!
Mina inlägg är allt annat än skit.
Förstår Hovnarren som vill skapa ett seriöst underrum, därmed inte sagt att jag skulle platsa där, men herregud va trött man blir på evigt tuggande!
Om någon av moderatorerna, Johan eller Hovnarren, vill att jag avsäger mej medlemskapet i FF så gör jag det.
Mina inlägg är allt annat än skit.
Förstår Hovnarren som vill skapa ett seriöst underrum, därmed inte sagt att jag skulle platsa där, men herregud va trött man blir på evigt tuggande!
Om någon av moderatorerna, Johan eller Hovnarren, vill att jag avsäger mej medlemskapet i FF så gör jag det.
suchanother skrev:Om du Hymer tycker att sånt prat gör dej desillusioneradande, må vara hänt isåfall.
Öh, det var inte jag som skrev det där. Kan ni inte vara lite snällare mot varandra?
Prekognitivo, Jag är fortfarande beredd att lyssna på frågan om "pengars ondska". Jag kan ännu inte riktigt förstå ditt resonemang om pengar, ord och makt.
suchanother skrev:Spela inte viktigpetter Vymer.
Verkligheten är så här, vi sitter inte i finrummet och dricker punch med de fina herrarna.
Jon vs. Meanmans "herrklubb"? Hitta på något eget, suchanother, för det kan du!
suchanother skrev:För mej är Kalle Kula en naiv idiot som förespråkar våld till höger och vänster, hans argument är ung. att han vet bäst.
I nästa andetag är han "demokratins" försvarare. Jag får inte detta att gå ihop helt enkelt.
I förlängningen slår sånt tillbaka. Ty demokrati innebär också att respektera andra.
Om du Hymer tycker att sånt prat gör dej desillusioneradande, må vara hänt isåfall.
Alltså, egentligen var det inte menat att gnälla på varken dig eller kallekula, hymer och övriga som skrivit i tråden (den där pre...whatever verkar vara 14 eller möjligtvis 15 så honom tänker jag inte kommentera). Men jag tycker det är tråkigt att det ballar ut så fort. Det finns ett A-team på forumet (killarna som skriver snyggt, smart, och har tänkt till), jag hör inte dit, du hör inte dit, kallekula hör definitivt inte dit. Men vi ska ju få vara här vi också?
Men vi kan ju alla försöka diskutera och inte bara debattera.
/Vimes
You are an angel heading for the land of sunshine, and fortune is smiling upon you.
You are an angel heading for the land of sunshine, and fortune is smiling upon you.
Återgå till "Politik och samhälle"
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster