Julian Assange, skyldig eller konspiration?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 17 sep 2010 14:11

Justin Case skrev:
Vad spelar det för roll om en del kallar ett visst beteende x för våldtäkt och en del kallar x för något annat istället, det intressanta är väl hur grovt brott de tycker att x är, och hur hårt straff de tycker att det ska ge?

Jovisst, det kan väl vara rimligt. För mig är det inte viktigt vad man använder för ord om olika sexbrott. Det jag argumenterade för är att "våldtäkt" inte är ett enkelt och entydigt begrepp, och det har sin upprinnelse i en diskussion med Zokrates. Han skrev att "det bör vara lätt för en åklagare att kunna konstatera OM det har begåtts en våldtäkt, eller ej". Jag svarade då att det inte alls behöver vara så lätt att avgöra om vad som är våldtäkt. Sedan har han bett mig att ge exempel på vad vissa menar är våldtäkt, och argumentera mot detta.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 28 okt 2010 01:09

Jag tolkar detta som en Lex Assengelag, just därför att han inte nämns.

dn.se/nyheter skrev:– Det kan tillämpas vid situationer där offret reagerar med det som i forskningen kallas frozen fright, att man blir så rädd att man blir helt passiv. Men även vid sexuella bedrägerier där man utnyttjar mörker eller ett handikapp för att lura till sig sex.
Kravet på samtycke, eller tillåtelse som det heter i utredningen, har dock varit kontroversiellt. Det kan leda till ett ökat fokus på hur offret betett sig.
Begreppet är också svårt att definiera, anser Anne Ramberg generalsekreterare i Advokatsamfundet.

– Vi kan inte se att det är riktigt anpassat för verkligheten. Vilken form ska samtycket ta sig, när har man kvalificerat sig för ett tillstånd till en sexuell akt? Vi kan ju inte ställa upp ett krav på att det ska finnas ett skriftligt avtal som ska vara bevittnat.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sex-ut ... -1.1196919

utnyttjar mörker
Kan det vara så enkelt att det gäller dem som vill ha lampan släckt i sovrummet, nja det är nog snarare så att man vill förtydliga ångerrätten.
När Berta vaknade upp på morgonen fick hon en smärre chock, mannen bredvid henne såg helt enkelt för djävlig ut. På plejset där hon hade blivit uppraggad var det mer än halvskumt och hade det inte varit för detta, så hade hon aldrig haft sex med denna karl, han har helt enkelt utnyttjat mörkret, raskt upp med mobilen och anmäl, den här mannen skulle hon definitivt aldrig haft sex med frivilligt!

matahari

Inläggav matahari » 28 okt 2010 02:35

J R Auk skrev:
Zokrates skrev:Åja, jag skrattar ganska friskt ibland åt era kommentarer! :)

Loney, Dear - Ignorant Boy, Beautiful Girl, makes nonsense

http://www.youtube.com/watch?v=yaT46LebLKs

Problemet är att din feta offerkappa skymmer skenet.

Hur som helst vill jag be dig om ursäkt. Jag spelade bara ut på mina impulser, vilket ses i det ambiguösa tilltalet (om du behöver det bekräftat).

Men....

Fan Zokrates, din poäng om reellt, existentiellt, ansvar åt sidan, tycker du inte att det uttalas en något apologetisk attityd här.

Hmmm kanske inte det bästa citatet, men så är mina kommentarer här inte heller odelat positiva. Hur som helst så ser jag utrymme, men inte förbehållslöst för dina erfarenheter som norm. Dock tycker jag att du skall påtala dina känslor före dina analyser då det är väldigt ovanligt med män som blivit våldtagna som talar om sin upplevelse.

Hahaha! Vilken rövare! :)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 14 dec 2010 19:11

Efter att ha läst igenom allt som skrivits om Assenges sexhistorier, så kan det sammanfattas i följande.
Assange har haft sex med två kvinnor, i det ena fallet med kondom som dock sprack, i det andra fallet utan kondom.
Efter att ha lämnat kvinnorna nöjda och glada twittrade de glatt om sina erfarenheter, varpå de fick höra talas om varandra. Kontakt dem emellan togs då det framkom att både i praktiken haft oskyddat sex med honom och de blev oroliga för att han eventuellt skulle kunna ha en könssjukdom. De bestämde sig för att gemensamt gå till polisen för att fråga om råd huruvida det skulle vara möjligt att tvinga honom att testa sig. Det är här problematiken uppstår och politiken kommer in i bilden.

Advokatfirman Borgström&Bodström har kopplingar till socialdemokraterna, en av kvinnorna är bekant med Borgström både personligt och partimässigt. Borgström, känd som manshatare och rabiat feminist var inte sen att slå två flugor i en smäll. Angående konspirationsteorin är det inte otänkbart att även Bodströms USA resa har ett dubbelt syfte, att Mona även åkte över till USA kan även det tolkas som att de undersöker de lagliga medel som finns för att få Assenge utlämnad till USA, detta i sin tur innebär att våldtäktsmålet endast är en fasad för att gripa Assenge för att i sin tur utlämna honom till USA. Våldtäktsmålet är en fars som givetvis ej kan vinnas, men tjäna som underlag för att hinna iordningsställa en korrekt och laglig överlämning av Assange till USA, därmed är det en konspiration, det har blivit det. Att en av kvinnorna dessutom har haft kontakt med en organisation i Kuba med direkt koppling till CIA gör inte saken mindre konspiratorisk.

I övrigt vill jag påstå, att fälls Assenge så innebär det att alla barn i Sverige som blivit avlade på naturlig väg är resultatet av våldtäkter, vilket är den logiska innebörden av en fällande dom och därmed har begreppet avlad i synd fått en helt ny innebörd.

http://svt.se/2.22584/1.2276866/assange ... at_sverige Ett bananland vad gäller rättvisan, inget vi med huvudet på skaft inte redan kände till sedan tidigare.

gottlib

Inläggav gottlib » 19 feb 2011 01:44

Ursäkta att jag kommer in sent i den här tråden men jag förundras över vad det är som gör att just mannen är skyldig när det inte finns något klart medgivande från parterna att ha sex eller är kondomen spricker osv.

För övrigt inser jag nu att jag har blivit våldtagen ett flertal gånger, t.ex. när jag sagt nej pga trötthet mm. men till slut ändå gett med mig och låtit tjejen få sex. Eller när hon börjat ha sex med mig när jag sov, det kändes visserligen rätt bra men det har tydligen inte med saken att göra. När det gäller medgivande har jag aldrig varit med om att det har skett, vare sig från mig eller mina tjejer men där är det tydligen uppenbart att det är jag som är skyldig.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 19 feb 2011 10:18

gottlib skrev:Ursäkta att jag kommer in sent i den här tråden men jag förundras över vad det är som gör att just mannen är skyldig när det inte finns något klart medgivande från parterna att ha sex eller är kondomen spricker osv.

För övrigt inser jag nu att jag har blivit våldtagen ett flertal gånger, t.ex. när jag sagt nej pga trötthet mm. men till slut ändå gett med mig och låtit tjejen få sex. Eller när hon börjat ha sex med mig när jag sov, det kändes visserligen rätt bra men det har tydligen inte med saken att göra. När det gäller medgivande har jag aldrig varit med om att det har skett, vare sig från mig eller mina tjejer men där är det tydligen uppenbart att det är jag som är skyldig.

Håller med dig, aldrig fick jag vara ifred när JAG inte hade lust... Kvinnor kan de med. Å andra sidan, en gång under hösten 1999 tyckte min fd. att jag skulle ta initiativet så att hon slapp tjata, vaknade mitt i natten och tänkte ja varför inte ta tillfället i akt nu lika gärna, det är ju ett initiativ lika bra som något annat, det samlaget mindes hon som ett av de bästa hon haft...men med dagens lagar, tror jag inte att det skulle vara värt att ge överrasknigssex då det kan komma surt efter, preskriberingen är ju tio år och när som helst inom den tidsperioden kan hon ( ja jag skriver ta mig fan hon eftersom det vore otänkbart att en man skulle agera på ett sådant sätt såvida han inte är en jävla fjolla ) sätta dit en för våldtäkt, dvs samlag utan samtycke och det som då utlöser sådant agerande är ju oftast eventuella vårdnadstvister eller svartsjukedramer. Att som man tvingas leva med den vetskapen att kvinnan när som helst kan anmäla en om man inte bett om lov varje gång gör ju att hela idén med äktenskap faller, vad hände med att älska i nöd och lust? För de ogifta är det nog ännu värre, där står ett par utanför krogen och hånglar, plötsligt tar han henne på *, hon gör en anmälan med motiveringen att hon hade samtyckt till kram och pussar men inte en hand mellan benen.

Det enda raka är att sätta lagstiftarna bakom lås och bom, de är ju inte kloka.

gottlib

Inläggav gottlib » 19 feb 2011 19:15

Olle Andersson har skrivit flera artiklar om det här på newsmill också, bl.a. den här:

http://www.newsmill.se/artikel/2011/01/ ... r-v-ldt-kt
Härmed erkänner jag att jag gjort mig skyldig till sexuella övergrepp och våldtäkter av min hustru. Den senaste månaden har jag rannsakat mitt minne och kommit fram till 75 sexuella övergrepp under våra 38 år som gifta. I samtliga fall handlar det om att kondomen lossnat, utan att jag nämnt det för min partner. Oftast märkte jag det inte ens själv.

De senaste månaderna har jag kommit till insikt om att jag våldtagit min hustru kanske etthundra gånger genom fullbordade samlag, oftast utan kondom, då hon samtyckt men halvsovit.

<snip>

Samtidigt passar jag på att anmäla min hustru för sexuella övergrepp och sexuellt tvång. Vi har tillsammans gått igenom tiotals fall där hon tagit ett bryskt grepp om mina armar och hållit fast mig. Även om jag inte sa nej kände jag flera gånger viss vanmakt. Jag kom inte ur järngreppet även om jag samtyckte till resten.

Fler gånger än jag orkar räkna har hon velat men inte jag. Oftast har det slutat med att jag fallit till föga därför att jag känt mig pressad och mer eller mindre tvingad. Ibland fick jag ångest. Med dessa rader uppmärksammar jag rättsapparaten på begångna brott som är grova och allvarliga till sin karaktär och förutsätter att
en polisutredning vidtar per automatik. Vi lever i ett mycket lyckligt äktenskap, men rätt ska vara rätt, om än retroaktivt.

<snip>

Och det är förstås helt seriöst, hur kan det ha gått så långt att mannen kan hållas ensam ansvarig för att kondomen spricker eller åker av? Är inte skydd vid sex en angelägenhet för båda parter, borde vi inte ha en könsneutral lagstiftning? Är detta verkligen 2011 i Sverige, känns mer som 1800-talet.

För att Assange medvetet skulle ha haft sönder kondomen låter inte direkt troligt. För den som hängt med i hela historien, hur de träffades och vad tjejerna har sagt och twittrat för och efter den s.k. våldtäkten borde det inte vara något tvivel om att tjejerna är groupies som var överlyckliga att få Assange i säng. Att han inte ville ha en fortsatt relation är också uppenbart så om någon har saboterat kondomen är det långt mycket mer troligt att det har gjorts av tjejen.

Men svensk media och den svenska åklagaren ensidigt gått på tjejernas linje utan några som helst efterforskningar. Istället är det som Olle Andersson påtalar flashback som gått i frontlinjen för att gräva fram en massa intressanta detaljer som t.ex. att den ena tjejen dagen efter den påstådda våldtäkten twittrade om att hon hade haft en underbar kväll med en massa smarta människor, och tidigare hade hon twittrat om att hon skulle träffa Assange. Dessa inlägg tog hon dock bort senare när hon bestämde sig för att gå till polisen men hon missade att det låg kvar i Googles cach. http://www.newsmill.se/artikel/2011/02/ ... ent-237729

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 20 feb 2011 14:33

Vi får vänta och se vad en domstol kommer fram till.
En domstol är oftast opartisk. Om någon anmäler en person så ska det prövas.
Om rätten tar upp det så innebär det att åklagaren tror på en fällande dom.
Det ligger lite substans i åtalet.

Vi har sett både dommare och åklagare som varit partiska,
ett fall är tex piratebay där både domare och åklagare varit aktiva i målsägandes verksamhet.

händer det för ofta kommer rättsväsendet att tappa trovärdighet.

Det kan förhålla sig på många olika vis.. jag tycker att det luktar lite skunk i denna händelse.
det jag har i mind är ett propagandakrig mellan usa och yttrandefriheten. usa vill ha assange utvisad.
att minska på hans trovärdighet kan vara i amerikas intressen.

jag har känt från första dan att herr assange är en jäkligt skum typ och inte är helt renhårig som person.
jag hoppas hans dokument blir offentliga rakt av, och inte kontrolleras av honom själv. det sänker hans trovärdighet.
Men det kan även vara som så att Amerika släpper ut information via honom. Den bästa kombinationen är väl 98% sanning och 2% lögn ?

lösdrivaren
Avstängd

Inläggav lösdrivaren » 20 feb 2011 14:39

Som person Assange må han vara rättshaverist men killen har ballar av stål.
Lyfter på kepsen och han har min sympati.
maximal utdelning med minimal ansträngning

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 20 feb 2011 16:00

Jag tror Assange är ute efter status.
Han är ju en självutnämnd hacker.. vette fasen om han är, en portscanner kan väl en unge skapa idag.
Han har säkert en och annan kontakt och varit med i någon förening där hackers håller hus,
jag tror att avlyssning är hans grej, och att han har fått tag i ett gäng dokument en gång av ren tur.
Att publicera dom är ju bra, men lite ego är den grabben.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 20 feb 2011 16:00

Jag tror de flesta som satt sig in i historien har fått någorlunda klart för sig vad som har hänt rent konkret. Sen kan man vrida och vända på det från hundratusen olika perspektiv genom att lyfta fram olika aspekter, för att få det ena eller det andra att framstå som förkastligt och befängt.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 03 nov 2011 17:45

http://svt.se/2.22584/1.2587707/julian_ ... a_utlamnas
Det börjar gå mot sitt slut,
<object width="640" height="360"><param name="movie" value="http://www.aftonbladet.se/svn/tv/flash/AbPlayer.swf?sound=100&version=23&flash_id=player-13873397-1-58677&start=0&autoStart=false&clipsrc=http://www.aftonbladet.se/resource/webbtv/article/13873397/player&playerMode=satellite&embeded=true"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.aftonbladet.se/svn/tv/flash/AbPlayer.swf?sound=100&version=23&flash_id=player-13873397-1-58677&start=0&autoStart=false&clipsrc=http://www.aftonbladet.se/resource/webbtv/article/13873397/player&playerMode=satellite&embeded=true" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="360"></embed></object>

men gårdagens uppdrag granskning borde ju ställa det klart för alla att såväl polis som åklagare inte drar
sig det minsta för att manipulera fram "bevis", opartiskt rättsväsen, knappast.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 03 nov 2011 18:12

Zokrates skrev:http://svt.se/2.22584/1.2587707/julian_assange_ska_utlamnas
Det börjar gå mot sitt slut,
<object width="640" height="360"><param name="movie" value="http://www.aftonbladet.se/svn/tv/flash/AbPlayer.swf?sound=100&version=23&flash_id=player-13873397-1-58677&start=0&autoStart=false&clipsrc=http://www.aftonbladet.se/resource/webbtv/article/13873397/player&playerMode=satellite&embeded=true"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.aftonbladet.se/svn/tv/flash/AbPlayer.swf?sound=100&version=23&flash_id=player-13873397-1-58677&start=0&autoStart=false&clipsrc=http://www.aftonbladet.se/resource/webbtv/article/13873397/player&playerMode=satellite&embeded=true" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="360"></embed></object>

men gårdagens uppdrag granskning borde ju ställa det klart för alla att såväl polis som åklagare inte drar
sig det minsta för att manipulera fram "bevis", opartiskt rättsväsen, knappast.

Ett av det värsta fallen jag känner till är då en av mina grannar blev av med sitt barn, för att mannen anklagades för att misshandla sin fru. Jag vet vilken kvinna/tjej som gjorde anmälan, och jag vet hennes mål. Hon är antagligen lite psykiskt störd. Hon tar hand om barns tillfälliga boende hemma hos sig, ett samarbete med socialen.

Mamman till tonårsbarnet pratade jag med av en slump när vi satt på vårdcentralen och jag frågade henne hur det var, och hon drog hela historien.  Det finns ingen mer än en person som påstår att misshandeln skett, alla andre förnekar och inga blåmäreken eller annat finns dokumenterat.. (hon fick dottern hon 'vårdade' att berätta att pappan slagit mamman) Jag känner personerna sen 15 år tillbaka, och jag tror på kvinnans berättelse.  

Det hon inte visste var att jag vet varför dom blivit beskyllda, en girig kvinna som vill ha sina pengar och sin makt, och med lögner får man det man vill ha.

Hon har berättat att oavsett vem du är, så får du ett jobb som att vårda barn med tillfälligt boende, för socialen har ingen rätt att läsa din sjukjournal.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 nov 2011 01:06

Det är möjligt att de kastar tärning i svåra fall.
http://www.metro.se/nyheter/domare-skre ... 4hjen0Wvw/
"Domare skrev domen före rättegången – Metro
Redan innan rättegången hölls ska hovrättsdomaren ha författat ett utkast till en dom. Domen, som gällde ett
misstänkt sexualbrott, ska sedan ha mejlats till åklagare och advokat. Nu vill justitieombudsmannen ha en
förklaring till agerandet, uppger Sveriges Radio Stockholm.

Domaren själv säger att han hade gjort flera olika utkast, både friande och fällande varianter.
Det misstänkta brottet ska senare ha avskrivits."

Vårt rättssystem är under all kritik och har börjat urarta fullständigt. Gör det möjligt att åtala domare,
samt åklagare NU!

Assange har en del roliga saker att se fram emot i hans bekantskap med den svenska rättvisan,
det är lätt att tro att det rör sig om enskilda anekdoter, men vad få vet är att dessa systemfel är
regel mer än undantag. Med tanke på att alla vare sig de vill det eller ej kan bli föremål för en
rättegång, så önskar säkert du att om det sker dig, att det åtminstonde går till på ett rättssäkert sätt,
för annars ökar ju chansen snarare än minskar att du blir fälld.

Försök vid en fällande dom få något som helst gehör för att rättegången skall ha varit manipulerad
eller gått ojust till, förmodligen är det väldigt svårt att få gemene man att tro mer på dig än på
trycksvärtan som pekar ut dig som skyldig, -Ja du, alla dömda säger ju att de är oskyldiga...
Nu blev fallet avskrivet i artikeln, men hur många har den turen att myglet upptäcks?

Let the whole world know about it, Swedish justice is corrupt!

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 05 nov 2011 12:23

Vårt rättssystem är under all kritik och har börjat urarta fullständigt. Gör det möjligt att åtala domare,
samt åklagare NU!

Lol, Tror du det någonsin kommer att ske att de som bestämmer över lagen kommer tillåta att dom avsätter sig sin exklusiva rätt att avgöra vad som är rätt och fel och att ta bort sitt eget skydd ?

politiken kan inte påverka lagen och hur den fungerar, bara ge förslag.

Folket kan lägga sina domar med sin opinion som skadar makten och avsätta de korrupta personerna via skam.
fast det finns inte mycket skam kvar att gå på, ingen reagerar.. vad händer när moralen inte kan påverka ?
blir det skjutjärn och våld som vi kommer att ta till ?

Återgå till "Politik och samhälle"