Vilka kommer du rösta på?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Vänsterpartiet

Socialdemokraterna
2
5%
Miljöpartiet
9
23%
Centern
2
5%
Folkpartiet
11
28%
Moderaterna
7
18%
Kristdemokraterna
2
5%
Annat ex. Sverigedemokraterna
4
10%
Är inte röstmyndig eller blankt
3
8%
 
Antal röster: 40

Stefan
Inlägg: 1926
Blev medlem: 01 jun 2004 01:17
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan » 05 feb 2005 01:24

Oj, det var märkligt. Jag vet inte hur många invandrade kompisar du har haft, men i vilket fall så är inte alla invandrare så. Så gott som alla våldtäkter som begås i Sverige begås av män. Bara därför är inte alla män så. Det beror på samhällsstrukturer.

Det här är bra och relevant fram till sista meningen. Vad har det med resten att göra?

Jag menar att det beror på hur samhället är uppbyggt, med värderingar, normer och dylikt. Vad är det som är konstigt?



Du skriver först att "så gott som alla våldtäkter som begås i Sverige begås av män. Bara därför är inte alla män så." Det är sant, och ett relevant svar till CoDX. Men sen skriver du "Det beror på samhällsstrukturer". Vad tillför det? Det kan bero på fan och hans moster, men grejen var den att det inte följer från att det finns män som våldtar att alla män våldtar. Anledningen till att män våldtar och invandrare stjäl, om de nu gör det, är irrelevant i sammanhanget.

Nikolaj
Inlägg: 159
Blev medlem: 26 jan 2004 12:05
Ort: Ystad
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 06 feb 2005 00:24

CoDx vill nog helst att Sverige skall vara ett land för enbart "rena svenskar" - dvs de människor i Sverige som är födda av svenska föräldrar och som lever i en svensk kultur och äter svensk mat och pratar rikssvenska utan brytning...

CoDx skulle häpna om hans önskan gick i uppfyllelse...om än bara för en liten stund.

Där skulle han sitta på sin täppa med en tandlös fru och en fullkomligt outvecklad son, ty...
...om alla svenskar, som från början invandrade i detta avlånga land från olika håll, plötsligt hade hållt sig för själva och stängt gränserna och vägrat all kontakt med människor utanför gränserna så hade de tvingats inavla fram sin egen överlevnad och fått språka torftig fornsvenska, för att inte nämna den föda de fått tvinga i sig utan kryddor och den kulturella förströelsen hade på sin höjd inneburit en stunds fiske...

Vakna CoDx - dina ådror sväller av "invandrarblod" ända ner till istids datum...och du borde ta vara på och göra det bästa av den tid du har på jorden ihop med andra människor, som tillsammans kan göra både Sverige och resten av världen till en fin och sund plats att vara på.

I stället för att motarbeta människor som faktiskt vill att det ska fungera. Det finns säkert en och annan poäng bakom några av dina åsikter - men din reaktion gör bara problemen större. Du borde söka jobb på en flyktingförläggning eller liknande och hjälpa människor som kommer till Sverige att lära sig språket, få arbete och bli acklimatiserade och välkomnade - något vi är ytterst dåliga på. DÄR har du det stora problemet, skapat av oss själva - som sedan leder till utanförskap och segregation, kriminalitet och elände som vissa naiva ynglingar i nästa steg reagerar mot med våld och hat...

Kärlek och medmänsklighet stavas det. Och naturligtvis finns det rötägg bland dom som kommer hit...som vi lika gärna kan slänga ut. Vore statistiskt omöjligt att alla är fina människor.

Språket ska vara lag!

PS! Bidragsfuskande "svenskar" finns i överflöd...t.ex. barnfamiljer! DS!

:?

dromedar
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 jun 2004 06:25
Ort: Uppsala

Inläggav dromedar » 08 jan 2006 21:03

Om det fanns ett högeralternativ så skulle jag välja det. Men i avsaknad av sådant så röstar jag nog blankt.

Användarvisningsbild
Zi
Inlägg: 256
Blev medlem: 05 mar 2005 23:34

Inläggav Zi » 08 jan 2006 22:16

dromedar skrev:Om det fanns ett högeralternativ så skulle jag välja det. Men i avsaknad av sådant så röstar jag nog blankt.


Liberala samlingspartiet? http://liberaldebatt.com/viewtopic.php?t=1101

dromedar
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 jun 2004 06:25
Ort: Uppsala

Inläggav dromedar » 09 jan 2006 09:08

Jag är skeptisk till partier som består av internethemsidor. Eftersom detta parti inte ens verkar ha en sådan så är jag ännu mera skeptiskt. I övrigt är jag tveksam till om jag skulle rösta på det ens om det fanns på riktigt.

Användarvisningsbild
Zi
Inlägg: 256
Blev medlem: 05 mar 2005 23:34

Inläggav Zi » 10 jan 2006 01:10

Under construction.

dromedar
Inlägg: 19
Blev medlem: 02 jun 2004 06:25
Ort: Uppsala

Inläggav dromedar » 11 jan 2006 17:02

http://www.constitutionparty.com/

Ett bra parti, även jag är kritisk mot enstaka formuleringar.

mañana
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 jan 2006 18:27

Inläggav mañana » 11 jan 2006 21:32

alternativ 1.
förmodligen blir det nog F! faktiskt. vore riktigt kul om de kunde stå på sig, om inte: se alternativ 2.

alternativ 2.
överväger en proteströst på högerblocket. så styr de skutan helt åt fanders under fyra år och vänster får kasta om från försvar till anfall = drool* det vore något det
:twisted:
lite skäggattacker av marx-delux och kärlektsgemenskapsandlighet av hippkatten ginsberg risen from the dead. åhhh ge mig!




*knaprar popcorn och följer invandringsdebatten med stort intresse*
"I believe in compulsory cannibalism. If people were forced to eat what they killed, there would be no more wars." Abbie Hoffman

Användarvisningsbild
Plato
Inlägg: 77
Blev medlem: 03 jun 2004 21:15

Inläggav Plato » 12 jan 2006 02:32

Piratpartiet :)
Alla generaliseringar är farliga, även den här


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster