Är de flesta 50+are en börda på samhället?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

holoteist

Inläggav holoteist » 23 jan 2014 15:24

Jag försöker inte vara taskig, men ligger det en sanning i titelfrågan? Kan 50 eller kanske 60+are ses som att ha "gjort sitt" och nu är deras jobb att liksom mobba de unga så att de kan behålla sin heder till livets slut.

Jag vet att man egentligen inte ska generationskriga, men jag uppfattar nästan alla äldre herrar som en slags elaka små haksspettar.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 jan 2014 16:11

holoteist skrev:Jag försöker inte vara taskig, men ligger det en sanning i titelfrågan? Kan 50 eller kanske 60+are ses som att ha "gjort sitt" och nu är deras jobb att liksom mobba de unga så att de kan behålla sin heder till livets slut.

Jag vet att man egentligen inte ska generationskriga, men jag uppfattar nästan alla äldre herrar som en slags elaka små haksspettar.

Säg ifrån då! Det är inte farligt.
Moderator

Illusionen

Inläggav Illusionen » 23 jan 2014 16:51

holoteist skrev:Jag försöker inte vara taskig, men ligger det en sanning i titelfrågan? Kan 50 eller kanske 60+are ses som att ha "gjort sitt" och nu är deras jobb att liksom mobba de unga så att de kan behålla sin heder till livets slut.

Absolut !

/ Illusionen, 70+are

Användarvisningsbild
Plattfot

Inläggav Plattfot » 24 jan 2014 11:58

Jag har sökt jobb därnere, för pensionen dras ju in, då man flyttar dit. Enligt arbetsbeskrivningen skall jag hacka s.k. syndare med ett glödande järnspett :twisted: . Beskrivningen =P~ är alltså korrekt.

Syndare = De som bryter mot budorden, t.ex. inte hedrar sin fader och moder, därför att de har gjort sitt.

Ta det med ett :D , du har valt fel forum. Det finns för många gamla stötar här.

Anne

Inläggav Anne » 24 jan 2014 15:20

En annan sida av myntet är om jag skulle ha ett företag så skulle jag i många fall betrakta livserfarenhet som ett plus. Erkänner öppet att jag inte skulle ha så mycket tilltro till en t ex nyexemnierad psykolog i dryga 20-års åldern.

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 25 jan 2014 03:27

finns ju också de företagare som känner sig hotade av erfarenhet och därför bara anställer unga

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 25 jan 2014 21:03

Tja, jag är 50+ och gör nog fan så mycket mer nytta för samhället än de flesta här, om jag säger så. Vad påstår du att en 25-åring gör bättre än en 52-åring? Kom ihåg att vi inte plöjer åkrar längre.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 25 jan 2014 23:41

Det där med nytta kan man lätt överskatta, såvida det inte aktivt arbetas för en bättre framtid för mänskligheten.
I grund och botten arbetar de flesta för att förstöra både miljön och livsförutsättningarna, givetvis med en drös
med bortförklaringar om hur jääävla! betydelsefullt just deras arbete är så länge de får lön för sin insats.
Kanske dags att överväga att så diskret som möjligt bara pysa ut genom personalutgången?

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 26 jan 2014 10:52

virusaspekterna visade sig vara en projektion
efter den globala nedisningen finner människan till sin glädje nya ytor att borra sönder av girighet, men vad ska vi leva för när allt är borta?

reflex

Inläggav reflex » 26 jan 2014 13:07

Zokrates skrev:Det där med nytta kan man lätt överskatta, såvida det inte aktivt arbetas för en bättre framtid för mänskligheten.
I grund och botten arbetar de flesta för att förstöra både miljön och livsförutsättningarna, givetvis med en drös
med bortförklaringar om hur jääävla! betydelsefullt just deras arbete är så länge de får lön för sin insats.
Kanske dags att överväga att så diskret som möjligt bara pysa ut genom personalutgången?

Jag har inga planer på att pysa ut genom personalutgången. Är jag född så har jag lika stor rätt att vara här som någon annan.
Jag är ju inte moderat så jag tycker nog att vi ska hjälpa varandra för att vi ska få det så bra som möjligt allihop. Låga skatter är samma sak som låg solidaritet.
Jag tycker att grundfrågan i tråden är konstig. Börda för vem? Ska vi återinföra ättestupa och nazismens renhetsiver, där alla som ansågs vara en "börda" på ett eller annat sätt gasades ihjäl. Beroende på hur man ser det är vi alla en "börda" på sätt och vis. Vi tär alla på jordens resurser. Ju mer vi konsumerar dess mer "tär" vi. Om man ser till helheten, vem är inte en börda egentligen. Man kan inte anses vara en börda för samhället. Detta synsätt är inhumant. Samhället är till för att fördela, för att jämna ut, för att hjälpas åt .
filosofi är att göra det begripliga obegripligt

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 26 jan 2014 13:18

reflex skrev:Jag är ju inte moderat så jag tycker nog att vi ska hjälpa varandra för att vi ska få det så bra som möjligt allihop. Låga skatter är samma sak som låg solidaritet.

Det är lång väg till låga skatter, att vi inte längre leder skatteligan är bra. Arbetskostnaderna blir dyrare än omvärldens och vi förlorar de arbetstillfällen som är en garant för välfärden.
reflex skrev:Jag tycker att grundfrågan i tråden är konstig. Börda för vem? Ska vi återinföra ättestupa och nazismens renhetsiver, där alla som ansågs vara en "börda" på ett eller annat sätt gasades ihjäl.

Ja, du har rätt i detta. Åldersdiskriminering är lika fel som någon annan diskriminering.
Moderator

Användarvisningsbild
dokido
Kontakt:

Inläggav dokido » 26 jan 2014 13:26

reflex skrev:
Zokrates skrev:Det där med nytta kan man lätt överskatta, såvida det inte aktivt arbetas för en bättre framtid för mänskligheten.

Jag har inga planer på att pysa ut genom personalutgången. Är jag född så har jag lika stor rätt att vara här som någon annan.
Jag är ju inte moderat så jag tycker nog att vi ska hjälpa varandra för att vi ska få det så bra som möjligt allihop. Låga skatter är samma sak som låg solidaritet.
Jag tycker att grundfrågan i tråden är konstig. Börda för vem? Ska vi återinföra ättestupa och nazismens renhetsiver, där alla som ansågs vara en "börda" på ett eller annat sätt gasades ihjäl. Beroende på hur man ser det är vi alla en "börda" på sätt och vis. Vi tär alla på jordens resurser. Ju mer vi konsumerar dess mer "tär" vi. Om man ser till helheten, vem är inte en börda egentligen. Man kan inte anses vara en börda för samhället. Detta synsätt är inhumant. Samhället är till för att fördela, för att jämna ut, för att hjälpas åt .

jag tror ju inte att trådskaparens intentioner var detta utan snarare den sista meningen i hans skrift, att hen kände sig nertryckt. Resten av argumenten hen skriver ser jag bara som ett utryck för frustration.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 26 jan 2014 21:24

Är 62 men har inte "gjort mitt". Jag är elak mot alla oavsett ålder. Man ska inte diskriminera. =P~ :twisted: :smt013
Algotezza aka Algotezza

holoteist

Inläggav holoteist » 27 jan 2014 18:13

Algotezza skrev:

Är 62 men har inte "gjort mitt". Jag är elak mot alla oavsett ålder. Man ska inte diskriminera. =P~ :twisted: :smt013

Ok, det är sant att man inte ska diskriminera. Nu ser åldersstrukturen ut som den gör och vi måste göra det mesta av det.

Återgå till "Politik och samhälle"