Är det rätt att göra "abort"

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

tycker du det är rätt att göra "abort" ?

Ja absolut!
18
55%
Ibland, i vissa situationer.
13
39%
Aldrig!
2
6%

Antal röster: 33

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 04 apr 2006 02:27

jag tycker att alla skall få välja det valet själva (om de vill leva eller inte!)

Du vet om att man inte kan bestämma över sin egen födsel, va?

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 04 apr 2006 08:58

archaxe skrev:
jag tycker att alla skall få välja det valet själva (om de vill leva eller inte!)

Du vet om att man inte kan bestämma över sin egen födsel, va?

därför skall dem få leva. (dem flesta vill ju leva, eller?)
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 04 apr 2006 09:36

Guds tjänare skrev:därför skall dem få leva. (dem flesta vill ju leva, eller?)

Ofödda foster vill ingenting, varken leva eller dö. Alltså har de inte heller någon talan i frågan, eftersom de inte har några intressen att ta hänsyn till.

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 04 apr 2006 09:47

archaxe skrev:
Guds tjänare skrev:därför skall dem få leva. (dem flesta vill ju leva, eller?)

Ofödda foster vill ingenting, varken leva eller dö. Alltså har de inte heller någon talan i frågan, eftersom de inte har några intressen att ta hänsyn till.

Det är i så fall bra att de öfödda fostren har funnit en språkrör i dig, som kan föra deras talan, och värna om deras ifrågasatta rättigheter, archaxe.

De har ingen röst, annars, bara din.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 04 apr 2006 10:00

archaxe skrev:Ofödda foster vill ingenting, varken leva eller dö.

Vad vet du om det?? Ett foster gör allt för allt leva. ingen tvekan om det
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 04 apr 2006 11:08

Ett virus gör också allt för att leva, men:

1) Det gör inte att vi tillskriver den någon slags "vilja" - ett virus "vill" ingenting. Det är ett genetiskt program som exekveras på sånt sätt att det kan fortsätta exekveras. Vi kan kalla detta för vilja, men i så fall vilja på mineralnivå och inte den individnivå som vi normallt brukar tillskriva (mänsklig) vilja till.

2) Det gör definitivt inte att vi tillskriver den något existensberättigande! Tvärtom, virus som orsakar besvär för oss försöker vi avliva på de mest finurliga sätt.

Således är det faktum att en organism "gör allt för att leva" (dvs definitionen av en organism) inte ett tillräckligt kriterium för att rättfärdiga att vi låter denna organism leva.

-narr-

Lasarus

Inläggav Lasarus » 04 apr 2006 11:19

Angående viruset så har jag förstått att det inte har någon ämnesomsättning utanför en annan organisms cell. Då är det inte helt uppenbart att viruset "lever", då man brukar definiera liv med att någon form av ämnesomsättning förekommer! Viruset får liv först så det infekterar en cell och kan reproducera sig och äta sig mätt!

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 04 apr 2006 11:41

Lasarus, sant. Virus är på gränsen mellan liv och mineral, skulle man kunna säga. Mitt resonemang går naturligtvis att tillämpa på vilken ogynnsam organism som helst, t.ex. patogena bakterier eller flercelliga parasiter.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 04 apr 2006 15:35

en bakterie kan inte bli en människa men det kan det där fostret, och chansen är stor att det blir till en människa (inte för att jag tycker att om chansen var mindre så skulle jag ändå tycka att det är fel med abort)
Det kanske inte är ett liv men det kommer att bli ett liv med säkerhet och med det betyder det att det är liv.

samma princip: Att kasta en omogen apelsin är som att kasta en mogen apelsin (en omogen aplesin kommer att bli en mogen apelsin)

det där fostret "som kan bli en människa" är inget att leka med,

För när du dödar ett foster, dödar du även en oskyldig människa.

Med det här så tror jag att diskussionen är över, Någon som kan svara på det här inlägget ?

lägg bara inlägg som kan argumentera emot det inlägg tack!

ballistik

Inläggav ballistik » 04 apr 2006 15:59

Guds tjänare skrev:en bakterie kan inte bli en människa men det kan det där fostret, och chansen är stor att det blir till en människa (inte för att jag tycker att om chansen var mindre så skulle jag ändå tycka att det är fel med abort)
Det kanske inte är ett liv men det kommer att bli ett liv med säkerhet och med det betyder det att det är liv.

Det finns inget som säger med säkerhet att det kommer att bli ett liv.

samma princip: Att kasta en omogen apelsin är som att kasta en mogen apelsin (en omogen aplesin kommer att bli en mogen apelsin)

Det är inte säkert att apelsinen kommer att bli mogen. Jag kanske äter upp den innan den hinner bli det.

Och om fostret växer upp till att bli Jeffrey Dahmer hade det då varit fel att abortera bort det? Du vet inte om fostret vill bli en människa, om det kommer att leva ett lyckligt liv eller om det kommer att skada andra människor under sitt liv. Jag anser att en abort är bättre än ett oönskat barn även om man lämnar bort det till ett barnhem (i de flesta fall, undantag finns så klart alltid).

Du förutsätter att liv är heligt i din diskussion. Det gör inte jag.

Med det här så tror jag att diskussionen är över, Någon som kan svara på det här inlägget ?

Det är inga som helst problem att svara på dina inlägg. Tyvärr brukar dina argument när de blir särskådade hamna i läget: "Det är så därför att Gud har bestämt att det är så". Det är inte särkilt konstruktivt och väldigt tråkigt att diskutera med någon som har så rigida åsikter.

lägg bara inlägg som kan argumentera emot det inlägg tack!

Du verkar anse att ingen klarar av att argumentera mot dig? Det håller jag inte med om. Hela tråden är fylld med frågor till dig som du inte verkar vara förmögen att svara på.
"Det finns inget som heter fotogenetisk!"

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 04 apr 2006 16:28

Det har jag inte heller sagt, jag har sagt att chansen är stor att det blir en människa.

[

Jag anser att en abort är bättre än ett oönskat barn även om man lämnar bort det till ett barnhem (i de flesta fall, undantag finns så klart alltid).
tycker du att det är ok att döda ett 1 månaders bebis.
(Nu var det så att mamman ångrade att hon hade fött barnet) var går gränsen ?? är det nån som kan svara på mig ?? det kanske du kan svara på ballistik.

/Guds tjänare

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 04 apr 2006 16:43

Frågan handlar världigt mycket om gränsen, var den ska dras.

Frågan handlar om, var gränsen mot ondskan ska dras.

De som förespråkar abortion försöker trycka fram gränsen till ondskans rike närmare vår vardag.

Den här frågan har inget med religion att göra, utan om moral.

När ni här tycker, av förmenta praktiska skäl, nu så ska vi hjälpa en stackars kvinna att leva sitt liv (oj vad gråtfärdig jag blir, vad synd det är om henne, och för det blir jag förhånad som en föraktare av kvinnor), så väljer ni att döda - det är det som ert verkliga val.

Och detta val (ditt val) kan göras för vilken tidpunkt i varelsens liv som helst.

Och det valet har gjorts under historiens gång, både före och efter varelsens födelse, och nu nämner jag inga namn, ni får själv gissa.

Ge fan i att döda folk, oavsett mognadsgrad, och värde för samhället, jag vill inte ha er onda föreställning av frihet verkställd.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

ballistik

Inläggav ballistik » 04 apr 2006 16:45

Guds tjänare skrev:

Det har jag inte heller sagt, jag har sagt att chansen är stor att det blir en människa.

Du skrev så här GT:

(Nu var det så att mamman ångrade att hon hade fött barnet) var går gränsen ?? är det nån som kan svara på mig ?? det kanske du kan svara på ballistik.

Du byter inriktning fort GT när du blir inringad med motargument. Gränsen går på olika ställen beroende på situation. Jag anser att det inte nödvändigtvis behöver vara fel att döda en 1 månaders bebis. Det beror på omständigheterna. Nu har jag svarat på din fråga, men det gäller naturligtvis bara utifrån mitt perspektiv.

Du förutsätter att allt liv är heligt, jag förutsätter att det är en konstruktion att allt liv är heligt.

För övrigt tycker jag att Plaskpojken ställde några väldigt bra frågor till dig som du varken nämnt eller besvarat. Det hade varit intressant att se vad du hade att säga om dom.
"Det finns inget som heter fotogenetisk!"

Bjorg

Inläggav Bjorg » 04 apr 2006 16:46

Guds tjänare skrev:

/Guds tjänare

Jag måste bara ställa en motfråga...var tycker DU att gränsen går?? man kan ju dra det hur långt som helst. Varje samlag är ju egentligen en möjlighet till nytt liv. Är det okej med preventivmedel? Är det okej att mannen drar sig ur? Är det okej att över huvud taget säga nej till sex?
Jepp, det var barnligt, ungefär lika barnsligt som att fråga om det är okej att döda en bebis...
Först när du insett att din död bara är din, så kan du inse att detsamma gäller ditt liv.

Användarvisningsbild
Guds tjänare
Avslutat konto

Inläggav Guds tjänare » 04 apr 2006 17:04

Jag måste bara ställa en motfråga...var tycker DU att gränsen går??
efter befruktningen, då kan det bli en människa. . Ja självklart är det ok att använda preventiv medel, DET får man inte slarva med!
Är det okej att mannen drar sig ur?
vad menar du ?
Är det okej att över huvud taget säga nej till sex?

självklart. Det är upp till var och en att bestämma om de vill ha sex eller inte.
Jepp, det var barnligt, ungefär lika barnsligt som att fråga om det är okej att döda en bebis...
varfrör var min fråga barnslig?? ballistik tyckte att det kunde vara rätt att döda ett bebis.

Återgå till "Politik och samhälle"