Invandringen

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Invandringen

Inläggav Anne » 04 jul 2018 10:37

Jag tänker på det där med att ta seden dit man kommer. Någon måste ju visa seden då. Görs inte det - hur ska man då veta? Hemma kan man väl fortsätta äta sittandes på golvet om det är vad man är van vid och trivs med. Skulle jag hälsa på en familj som intar sitt te på det viset så skulle jag också sätta mig på golvet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Invandringen

Inläggav Pilatus » 04 jul 2018 13:42

lynx skrev:Jag tänker på det där med att ta seden dit man kommer. Någon måste ju visa seden då.

Föreställ dig att du reser till Saudiarabien och klär dig i kort kjol, urringad t-shirt och går ut barhuvad, om någon skulle ha djärvheten att protestera, skulle du då ryta i på skarpen och säga att fåniga klädkoder får dom förbanne med upplysa dig om. Du kan ju inte hålla rätt på deras seder. Eller? :)
lynx skrev:Görs inte det - hur ska man då veta?

Är det inte vanlig hyfs att man som gäst inte klampar in med stövlarna på? Jag skulle nog läsa på litet innan, i stället för att kräva av värdfolket att bli upplyst om vad de förväntar sig.

Bild
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Invandringen

Inläggav Anne » 05 jul 2018 16:33

Finns det någon sorts manual över hur man som turist eller nyanländ förväntas "föra sig" i Sverige? Den hade varit intressant att läsa.
Jag undrar om det här är på riktigt också. 25 h/v från ett års ålder?! http://www.politism.se/story/danmarks-g ... post-60711

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Invandringen

Inläggav Pilatus » 05 jul 2018 17:18

lynx skrev:Finns det någon sorts manual över hur man som turist eller nyanländ förväntas "föra sig" i Sverige?

Antagligen finns inte någon sådan manual. Men det finns lagar för hur man inte bör uppträda och att man förväntas vara klädd propert i flera sammanhang. Det är bara på stranden man kan dra av sig de flesta klädesplaggen utan att komma i konflikt med ordningsregler. Inte heller tillåts vi vara berusade hur som helst. Om man tänker efter så har även vi förväntningar på snyggt uppträdande, att man inte berör varann hur som helst, det finns fredade zoner och en me too-norm. Vi blev plötsligt helt överraskade av att kvinnor inte kunde klä sig som de själva önskade.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Invandringen

Inläggav Esther » 13 jul 2018 06:24

Pilatus skrev:
lynx skrev:Finns det någon sorts manual över hur man som turist eller nyanländ förväntas "föra sig" i Sverige?

Antagligen finns inte någon sådan manual. Men det finns lagar för hur man inte bör uppträda och att man förväntas vara klädd propert i flera sammanhang. Det är bara på stranden man kan dra av sig de flesta klädesplaggen utan att komma i konflikt med ordningsregler. Inte heller tillåts vi vara berusade hur som helst. Om man tänker efter så har även vi förväntningar på snyggt uppträdande, att man inte berör varann hur som helst, det finns fredade zoner och en me too-norm. Vi blev plötsligt helt överraskade av att kvinnor inte kunde klä sig som de själva önskade.



Jag läste nyss på FB en afghansk kille som konverterade till kristendomen för att han möttes av så mycken kärlek - han hotas öppet av de som kommer från hans land (han hotas här i detta landet) där de lovar mörda honom, våldta honom först och mörda honom sedan - de spiller ut ett hat som är obeskrivligt och detta älskar vår regering, håller om ryggen och försvarar. De som gör detta straffas inte - men en 70 årig tant som yttrat sig negativt om allt mördade på öppna gator blev släpad inför tingsrätt för förtal.
Det är samma sak som sker i detta forum. De som är vänster och verkligen hatar - djupt och innerligt - allt som är kristet, allt som är sant --- de gör exakt samma sak här ... som hela samhället består av idag.
Så fint... Putin och Kina är nöjda med deras insats. För att inte tala om Saudi.
Fina grejer... sälja sitt eget folk, demokratin vi slagits för årtusenden, den kristna grunden vi har för lag och ordning och släpp loss vargarna här.
Allt för olja och gas.
Fy fan - som man säger. Domaren ska göra sitt.
Här och nu.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7786
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Invandringen

Inläggav Anders » 13 jul 2018 09:32

Esther skrev:
Pilatus skrev:
lynx skrev:Finns det någon sorts manual över hur man som turist eller nyanländ förväntas "föra sig" i Sverige?

Antagligen finns inte någon sådan manual. Men det finns lagar för hur man inte bör uppträda och att man förväntas vara klädd propert i flera sammanhang. Det är bara på stranden man kan dra av sig de flesta klädesplaggen utan att komma i konflikt med ordningsregler. Inte heller tillåts vi vara berusade hur som helst. Om man tänker efter så har även vi förväntningar på snyggt uppträdande, att man inte berör varann hur som helst, det finns fredade zoner och en me too-norm. Vi blev plötsligt helt överraskade av att kvinnor inte kunde klä sig som de själva önskade.



Jag läste nyss på FB en afghansk kille som konverterade till kristendomen för att han möttes av så mycken kärlek - han hotas öppet av de som kommer från hans land (han hotas här i detta landet) där de lovar mörda honom, våldta honom först och mörda honom sedan - de spiller ut ett hat som är obeskrivligt och detta älskar vår regering, håller om ryggen och försvarar. De som gör detta straffas inte - men en 70 årig tant som yttrat sig negativt om allt mördade på öppna gator blev släpad inför tingsrätt för förtal.
Det är samma sak som sker i detta forum. De som är vänster och verkligen hatar - djupt och innerligt - allt som är kristet, allt som är sant --- de gör exakt samma sak här ... som hela samhället består av idag.
Så fint... Putin och Kina är nöjda med deras insats. För att inte tala om Saudi.
Fina grejer... sälja sitt eget folk, demokratin vi slagits för årtusenden, den kristna grunden vi har för lag och ordning och släpp loss vargarna här.
Allt för olja och gas.
Fy fan - som man säger. Domaren ska göra sitt.
Här och nu.

Finns det verkligen någon här som djupt och innerligt hatar allt som är kristet?
Vad det är som är sant kan man undra. Men finns det någon här som verkligen tycker att statistik om t.ex. flyktingars kriminalitet mår bäst av att döljas?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Invandringen

Inläggav Esther » 13 jul 2018 13:22

Anders skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Antagligen finns inte någon sådan manual. Men det finns lagar för hur man inte bör uppträda och att man förväntas vara klädd propert i flera sammanhang. Det är bara på stranden man kan dra av sig de flesta klädesplaggen utan att komma i konflikt med ordningsregler. Inte heller tillåts vi vara berusade hur som helst. Om man tänker efter så har även vi förväntningar på snyggt uppträdande, att man inte berör varann hur som helst, det finns fredade zoner och en me too-norm. Vi blev plötsligt helt överraskade av att kvinnor inte kunde klä sig som de själva önskade.



Jag läste nyss på FB en afghansk kille som konverterade till kristendomen för att han möttes av så mycken kärlek - han hotas öppet av de som kommer från hans land (han hotas här i detta landet) där de lovar mörda honom, våldta honom först och mörda honom sedan - de spiller ut ett hat som är obeskrivligt och detta älskar vår regering, håller om ryggen och försvarar. De som gör detta straffas inte - men en 70 årig tant som yttrat sig negativt om allt mördade på öppna gator blev släpad inför tingsrätt för förtal.
Det är samma sak som sker i detta forum. De som är vänster och verkligen hatar - djupt och innerligt - allt som är kristet, allt som är sant --- de gör exakt samma sak här ... som hela samhället består av idag.
Så fint... Putin och Kina är nöjda med deras insats. För att inte tala om Saudi.
Fina grejer... sälja sitt eget folk, demokratin vi slagits för årtusenden, den kristna grunden vi har för lag och ordning och släpp loss vargarna här.
Allt för olja och gas.
Fy fan - som man säger. Domaren ska göra sitt.
Här och nu.

Finns det verkligen någon här som djupt och innerligt hatar allt som är kristet?
Vad det är som är sant kan man undra. Men finns det någon här som verkligen tycker att statistik om t.ex. flyktingars kriminalitet mår bäst av att döljas?


:)
... För att börja ens besvara något av det jag påstår ovan, måste ju huvudbegreppen definieras.
Vad är sant kristet.... Tex?
:)
Veritas vos liberabit

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Invandringen

Inläggav Anne » 13 jul 2018 21:05

Religionfråga. Predika där, du. Jag har sett att du kan skapa en ny tråd. Gör det då!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Invandringen

Inläggav Esther » 14 jul 2018 12:15

lynx skrev:Religionfråga. Predika där, du. Jag har sett att du kan skapa en ny tråd. Gör det då!


Ska berätta vad som står ovan i mitt inlägg till Anders, eftersom du uppenbarligen inte förstod det. Det som står i inlägget till Anders är en enkel, mycket vanlig helt normal FILOSOFISK (detta är ett filosofi - forum... inte ett forum om mat, om pengar, om hur man mår etc...) grundposition.
Den - normala - filosofiska - grund - positionen --- handlar om det jag skrev: måste ju huvudbegreppen definieras.

Förstår du?
Därmed är SAK (det vill säga vad det hela handlar om) DEFINITION AV HUVUDBEGREPP...
INTE: religion... eller vad sann kristen ÄR --- utan dessa begrepp är bara EXEMPEL.

Få se om jag kan förklara för dig så att det kan bli begripligt...
Inom FILOSOFI (detta är ett filosofiforum) menar man att olika påståenden --- vilka som helst, OM VILKET TEMA SOM HELST (även religion) ska och bör bemötas om man förstått dem - för att förstå dem - gör man en analys.
Analysen görs av HUVUDBEGREPPEN.
Man klargör dessa... sedan när detta är gjort --- ser man på vad som sagts - påståtts.

Förstår du?
Det jag tvingas förklara för dig (för att inte tala om andra... deltagare som chattar sig igenom trådar och attackerar allt det inte begriper) borde vara självklart för en individ som valt att delta i ett forum för just filosofi.
Hade vi nu varit på ett forum för psykiatri eller internmedicin --- hade saken sett helt annorlunda ut.

Du förstår... de huvudfrågor som FILOSOFIN (vi är på ett filosofi - forum ...) behandlar är just de som grundlägger människans tanke; känsla; och viljas liv samt därmed de förknippade entitet samt begrepp.
Veritas vos liberabit


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 34 och 0 gäster