Allmän polItisk filosofi

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Allmän polItisk filosofi

Inläggav Anders » 18 jan 2020 08:48

Tänkte en sån tråd skulle kunna vara lätt att skriva i. Klorofyll startade ju en allmän filosofitråd som känns lämpad för aktuella politiska frågor. Tänkte att vi kunde ha en tråd med mer generella frågor, lite ovanför politiken här och nu.

Liten start - är det verkligen så fel som Platon hävdade, att en furste är det bästa styrelsesättet för en nation?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

David H
Moderator
Inlägg: 5118
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Allmän polItisk filosofi

Inläggav David H » 18 jan 2020 10:54

Anders skrev:Liten start - är det verkligen så fel som Platon hävdade, att en furste är det bästa styrelsesättet för en nation?


Jag är skeptisk till nationsbegreppet. En nation kan ju sträcka sig över nästan halva världen, som Ryssland, eller vara ett litet pluttland som Lichtenstein - ska de behöva placeras inom samma kategori och behandlas på samma sätt som "nationer"? Jag skulle då hellre kalla mig för "regionalist" än "nationalist". Och regioner som då utgår mer utifrån geografisk närhet. Styrelsesättet tänker jag borde få vara decentraliserat när det är möjligt, om än det må va naturligt att vissa får ta roll som ledare.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Allmän polItisk filosofi

Inläggav hakkapeliitta » 18 jan 2020 11:41

Min åsikt är att en hygglig diktator är bättre än en halvtaskig demokrati.

Senast roliga var alla "kremlexpeter" som blev tagna på sängen när Putin vill ändra grundlagen och låta Duman utse premiärminister och inte som tidigare presidenten.
Nu vaknade även den självutnämnde rysslandsexperten SVT-korren Bert Sundström och kom men en konspirationsteori som går ut på att Putin vill stärka sin makt.
Egentligen är det helt tvärtom, Putin vill avsäga sej makten att utse posten som premiärminister och istället överlämna detta till parlamentet.
Alltid lika humoristiskt att se svenskens paranoida reaktion angående Ryssland. Vi finnar är mer avslappnade. Ryssen är inget hot som gummiryggen försvarsministern Hultqvist vill göra gällande.
Det bor en massa ryssar i Helsingfors. Det pågår en gränshandel mellan Finland och Ryssland, folk åker fram och tillbaka över gränsen, lätt och ledigt. Kan jämföras med gränshandeln i Svinesund mellan Sverige och Norge.
Jag har alltid Melittas jättefilter på när jag läser nyheter i svensk media.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän polItisk filosofi

Inläggav klorofyll » 18 jan 2020 12:45

Anders skrev:Liten start - är det verkligen så fel som Platon hävdade, att en furste är det bästa styrelsesättet för en nation?

Ifall det nu blev så i typ Sverige och om man tänker att 1 av 10 har svårt för att axla makt för 10 år framöver så är det logiskt att en sådan får makten någon gång på hundra år. Man litar då alldeles för mycket, både på ledare och folkets kompetens att välja... Men nu kanske man inte ens får välja fursten..

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Allmän polItisk filosofi

Inläggav hakkapeliitta » 19 jan 2020 13:31

Anders skrev:
Liten start - är det verkligen så fel som Platon hävdade, att en furste är det bästa styrelsesättet för en nation?

Ungefär som Hegel som var fantastisk filosof men var tvungen att kräla för den dåvarande Österrikiska fursten (Wilhelm?) och anpassade sin annars fantastiska filosofi till att hylla furstendömet som utvecklingens höjdpunkt. Hegels Ande nådde sin höjdpunkt i o m fursten som var ultimat som utveckling som världens höjdpunkt.
Pinsamt för en så stor filosof.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän polItisk filosofi

Inläggav klorofyll » 21 jan 2020 07:55

Donnie Trump är en slags furste (inte egentligen), vi får se om man begränsar hans makt... En "avbytare" (en ny president) till denne får nog svårt att hantera alla hans många järn i elden... Först krävs några månader av praktik hos Trump. :)

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän polItisk filosofi

Inläggav klorofyll » 21 jan 2020 08:05

hakkapeliitta skrev:Egentligen är det helt tvärtom, Putin vill avsäga sej makten att utse posten som premiärminister och istället överlämna detta till parlamentet.

Kom igen... Och allt detta beror på en viss uppskattad finsk bastu...? Putin har haft makten länge, sedan FSB, och jag gillar alla människor på ett eller annat sätt, men jag är lite orolig för storhetsvansinne...

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Allmän polItisk filosofi

Inläggav hakkapeliitta » 21 jan 2020 23:48

klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Egentligen är det helt tvärtom, Putin vill avsäga sej makten att utse posten som premiärminister och istället överlämna detta till parlamentet.

Kom igen... Och allt detta beror på en viss uppskattad finsk bastu...? Putin har haft makten länge, sedan FSB, och jag gillar alla människor på ett eller annat sätt, men jag är lite orolig för storhetsvansinne...

Jag tror inte han har storhetsvansinne. Jag tror som jag skrev tidigare att han försöker undvika kaos. Att han gillar finsk bastu är en positiv signal för Finland.
Trump upplever jag som en narcissiskt nolla. Men så är ju amerikanarna västvärldens mest obildade folk och käkar hamburgare och tittar på skräpserier i tv.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Allmän polItisk filosofi

Inläggav Anders » 22 jan 2020 00:04

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Egentligen är det helt tvärtom, Putin vill avsäga sej makten att utse posten som premiärminister och istället överlämna detta till parlamentet.

Kom igen... Och allt detta beror på en viss uppskattad finsk bastu...? Putin har haft makten länge, sedan FSB, och jag gillar alla människor på ett eller annat sätt, men jag är lite orolig för storhetsvansinne...

Jag tror inte han har storhetsvansinne. Jag tror som jag skrev tidigare att han försöker undvika kaos. Att han gillar finsk bastu är en positiv signal för Finland.
Trump upplever jag som en narcissiskt nolla. Men så är ju amerikanarna västvärldens mest obildade folk och käkar hamburgare och tittar på skräpserier i tv.

Trump är intressant. Liksom utstuderat, barnsligt, politiskt inkorrekt. Men samtidigt med örat på rälsen, tycks ha bra pejl på var strömningarna i världen och i landet går. Fick han härja fritt vore det väl inte så bra, men USA har nu en fungerande maktdelning. Tror maktdelning lite grann är da shit. Något vi saknar här hemma.

Putin, svårbedömd. Ger ett ohyggligt mycket mer kompetent intryck än Trump. Men hur ryssarna egentligen har det vet man inte. Och utrikespolitiskt ger han ett bråkigt intryck.

Ping är en stor besvikelse de senaste 4-5 åren. Jobbade mycket mot kina runt 2012 och han var då mycket populär, framstod som vettig och intelligent. Även då man pratade med kollegor därifrån som var generellt regimkritiska.

Tror att en kraftfull svensk President hade varit bra för landet de senaste 7-8 åren.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Allmän polItisk filosofi

Inläggav klorofyll » 24 jan 2020 18:07

hakkapeliitta skrev:
klorofyll skrev:
hakkapeliitta skrev:Egentligen är det helt tvärtom, Putin vill avsäga sej makten att utse posten som premiärminister och istället överlämna detta till parlamentet.

Kom igen... Och allt detta beror på en viss uppskattad finsk bastu...? Putin har haft makten länge, sedan FSB, och jag gillar alla människor på ett eller annat sätt, men jag är lite orolig för storhetsvansinne...

Jag tror inte han har storhetsvansinne.

I rest my case.

hakkapeliitta skrev:Jag tror som jag skrev tidigare att han försöker undvika kaos.

De som träder fram ur kaos är ofta de som skapade situationen.

hakkapeliitta skrev:Att han gillar finsk bastu är en positiv signal för Finland.

Nej. Vore det positivt ifall han uppskattade finska betjänter? Eller amerikanskt jordnötssmör?

hakkapeliitta skrev:Trump upplever jag som en narcissiskt nolla. Men så är ju amerikanarna västvärldens mest obildade folk och käkar hamburgare och tittar på skräpserier i tv.

Vad har han gjort för att förtjäna det epitetet?


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster