Presidentvalet USA 2020

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Illusionen

Re: Presidentvalet USA 2020

Inläggav Illusionen » 15 nov 2020 17:30

Anders skrev:
Illusionen skrev:Du verkar ha missat poängen Anders. Enkelt uttryckt, det du beskriver är inte ett fullvärdigt
demokratiskt samhällssystem, utan ett som befinner sig i degenereringsfasen. Ett exempel på citat,
”Gemensamt för dem är att de efter en tid kulminerat för att därefter ha degenererats och fallit samman.”.
Utan ärlighet och tillit/förtroende överlever inte ett fullvärdigt demokratiskt system.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=_QFgPtmM7Ps
"There never was any tenor with his timbre, Jussis fabulous voice is the most beautiful I ever heard,
A diamond shining for ever."

Det som har förändrats är inte systemen , det är världen. Och världen kanske ständigt förändras, till bekymmer för rådande system. Popper framhöll den viktiga funktionen som nationalstaten har för att skydda medborgarna mot ohämmad kapitalism. Då popper skrev detta var det rätt klockrent. Nu flyttar bara företagen produktktionen utomlands. Och utvecklingen. Du skulle se arbetsmiljön för en svensk programmerare 92 och du skulle se den nu.

Något som ett vullvärdigt demokratiskt system finns nog bara kortare perioder. Här och där. Tycker ändå demokratin funkar hyggligt. Institutionerna även i USA hindrar den av tiderna logiske Trump från att ställa till med alltför mycket bekymmer.

För logisk är han/var han. Det kan ni med akademikerbakgrund hoppa upp och sätta er på. En president som väl passade in i USA. Nu får vi hoppas det Blir Biden en period och sen USA redo för en mer sansad republikan. Att lägre medelklassen känner en trygghet. Utan den kommer nya Trumpar, inga aktioner mot CO2. Akademikerbarn måste helt enkelt tas ner. Deras drömmar är drömmar från folk i bubblor. Knegarnas behov av trygghet är alltid det som måste komma först. Annars väljer de Hitler eller Trump. Det kan såna som Thatcher, Mona Sahlin och Greta fethaja.

Jag önskar verkligen nu, mer än någonsin tidigare att arbetarna i i alla länder kunde förena sig.

Vi får kanske avrunda diskussionen med att konstatera att jag, till skillnad mot dig, har en betydligt mer
kritisk syn på vårt nuvarande samhällssystem. Av mitt inlägg i tråden ”Vållande till annans död” ?
(24 aug 2020) adresserat till Hakkapeliitta, framgår bakgrunden till min kritik.
Läs även gärna mitt inlägg den 8 aug i samma tråd. Min uppfattning är att flertalet medborgare inte inser
hur manipulerade de är av makthavare och media. Ur det perspektivet kanske det går att förstå Trumps
framgångar, om medborgarna i USA är lika lätta att manipulera.

Citerar,

Personligen anser jag att du förenklar problemställningen, vilket lätt leder till felaktiga slutsatser.
I mitt föregående inlägg kommenterar jag detta, men det finns kanske anledning att även här
kommentera det du benämner ”formalia”. Jag har m a o en något annorlunda och mer kritiskt
förhållningssätt till samhällets/maktens agerande, och söker svar på VARFÖR det fungerat så
katastrofalt dåligt att ministrar och representanter för berörda myndigheter ansetts sig tvingade att
ljuga och ett stort antal svenska medborgare förlorat livet i onödan.

I mitt tidigare inlägg ang ”Författningsdomstol”, skriver jag citat,
”Av bl a här angivna skäl vill jag hävda att Sverige strukturellt befinner sig i degenererings-fasen.”
Hanteringen av den nu pågående pandemin utgör inget undantag vad gäller samhällets degenerering.
Ett flagrant exempel på detta är myndigheters och kommuners brott mot offentlighetsprincipen.
Offentlighetsprincipen står inskriven i grundlagen. Offentlighetsprincipen är central i den svenska
rättsordningen, och kommer alltså till uttryck på olika sätt i Sveriges grundlagar.Sverige har världens
äldsta tryckfrihetsförordning som möjliggör granskning av alla/allt om så önskas.

Ett samhälle som vill göra anspråk på att vara demokratiskt tillämpar total öppenhet inför medborgarna
så som offentlighetsprincipen föreskriver. Sverige som nation lever ej upp till denna öppenhet utan det
finns flera exempel på hur makthavare försökt mörklägga faktiska omständigheter, vilket är direkt
förödande för demokratin. Notera att effekten av denna brist på öppenhet leder till att vi som medborgare
med fog kan anse oss direkt eller indirekt manipulerade, vilket öppnar för otillbörlig samhällspåverkan där
särintressen t ex ges företräde.
När kommuner och regioner, så som nu är fallet, kommer överens om att förhala medias begäran för att
slippa lämna ut uppgifter, rör det sig alltså om ett uppenbart kriminellt och odemokratiskt agerande.

När öppenhet/offentlighet/insyn motarbetas strider det mot regeringsformens 1 kap., som entydigt
stipulerar att ”all offentlig makt i Sverige utgår från folket” (§1), och ”det allmänna skall verka för att
demokratins idéer blir vägledande inom samhällets alla områden” (§2).
Så, är du övertygad om att du inte lever i, och underordnar dig, en skendemokrati Hakkapeliitta

Detta är extremt allvarligt då ärlighet och tillit/förtroende är en
demokratis mest värdefulla tillgång/grundbult.

Av bl a här redovisade skäl, skriver jag den 08 aug 2020 i denna tråd citat,
Sverige saknar en av folket tillsatt fristående FÖRFATTNINGSDOMSTOL med uppgift att kontrollera och
övervaka hur statsmakten lever upp till det regeringsformen föreskriver. Det är anmärkningsvärt !
Avsaknaden av författningsdomstol medför att statsmakten kan frångå regeringsformen och folkviljan
utan påföljd. Detta är till nackdel för medborgarna och demokratin.
För att stävja ovan beskrivna missförhållanden, och stärka demokratin, bör Sverige snarast införa en,
FÖRFATTNINGSDOMSTOL

Folkets rätt till kontroll av hur regeringsformen efterlevs, liksom full öppenhet, utgör m a o absoluta
villkor för upprätthållande av ett fullvärdigt demokratiskt styrelseskick.
Utan detta har statsmakten inte längre full legitimitet, ur medborgarnas perspektiv.
Denna brist på legitimitet har över tid lagt grunden till samhällsstrukturens degenerering, och resulterat
i stora skillnader i uppfattning och värdering, mellan makthavare och medborgare, om hur statsmakten
lämpligast bör agera. Konsekvensen av detta, och makthavarnas ”tolkningsföreträde”, har t ex blivit att
kriminella i dagens samhälle har getts ett katastrofalt stort utrymme på vanliga människors bekostnad.
Att det, som politiker ofta hävdar, skulle vara vår medborgerliga plikt att rösta och legitimera något
som vi som medborgare saknar full insyn i förefaller då vara ett närmast befängt påstående.
Min slutsats har därför blivit att jag på goda grunder anser mig sakna förtroende för makthavarna.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=3F6cQxuOXvI
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 15 nov 2020 19:16

Jag är glad över att det verkar som Biden får ta över rollen som USA:s president. Men samtidigt kan jag också bli ganska modfälld och besviken över mediernas vinkling. T ex i början var det flera stora rubriker om att framträdande republikaner uppmanade Trump att erkänna sig besegrad, sen när det visade sig inte riktigt stämma och många republikaner tvärtom fortsatte stötta Trump, var det sådant man fick läsa i det finstilta, tillsammans med många bortförklaringar om varför så blivit fallet. Nu idag har det varit stora rubriker om att Trump har erkänt sig besegrad, och strax därefter rubriker om att han ångrat sig ... men när jag själv sen får läsa dessa tweets i original så ser jag varken att det står att han erkänner sig besegrad, och inte heller att han ångrar sig därefter... det verkar tvärtom som medierna gjort ganska fria tolkningar av innebörden i dessa tweets. I TT artikeln jag läste stod det också att dessa tweets var svavelosande... och då kan man fråga sig hur det egentligen avgörs om ett inlägg osar svavel eller inte? T ex detta inlägg som jag skriver nu kanske också kan anses osa svavel? Vem får bestämma sånt?
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196

Användarvisningsbild
Illusionen

Inläggav Illusionen » 15 nov 2020 19:40

rekoj skrev:Jag är glad över att det verkar som Biden får ta över rollen som USA:s president. Men samtidigt kan jag också bli ganska modfälld och besviken över mediernas vinkling. T ex i början var det flera stora rubriker om att framträdande republikaner uppmanade Trump att erkänna sig besegrad, sen när det visade sig inte riktigt stämma och många republikaner tvärtom fortsatte stötta Trump, var det sådant man fick läsa i det finstilta, tillsammans med många bortförklaringar om varför så blivit fallet. Nu idag har det varit stora rubriker om att Trump har erkänt sig besegrad, och strax därefter rubriker om att han ångrat sig ... men när jag själv sen får läsa dessa tweets i original så ser jag varken att det står att han erkänner sig besegrad, och inte heller att han ångrar sig därefter... det verkar tvärtom som medierna gjort ganska fria tolkningar av innebörden i dessa tweets. I TT artikeln jag läste stod det också att dessa tweets var svavelosande... och då kan man fråga sig hur det egentligen avgörs om ett inlägg osar svavel eller inte? T ex detta inlägg som jag skriver nu kanske också kan anses osa svavel? Vem får bestämma sånt?

Det du förtjänstfullt tar upp är en konsekvens av att yttrandefrihet och pressfrihet är under stor press, i världen.
Orsaken till detta är att finna i att världens auktoritära ledare, till vilka jag räknar president Trump, tillskansar
sig otillbörlig makt genom att åsidosätta demokratiska värderingar inkl rättsstatens principer. Det som är extra oroande,
inte minst med tanke på Europas historia, är att flera auktoritära statschefer inom EU börjat uppvisa liknande beteenden. Det är via media vi får information om vår omvärld, och då framstår det som absolut nödvändigt att vi har en
fullvärdig demokrati, som kännetecknas av ärlighet och tillit/förtroende, och garanterar mediernas oberoende.
Detta för att säkerställa att informationen som vi grundar vår uppfattning på är sanningsenlig.
Så är dock inte fallet !

Citerar,
Enligt Reportrar utan gränsers pressfrihetsindex som presenterades den 18 april, som årligen mäter situationen för pressfrihet runt om i världen, har ett nytt klimat av rädsla vuxit fram. Den tydligaste trenden i årets undersökning visade att politiska ledares fientlighet, våld och hat mot journalister lett till att självcensur bland journalister och medier överlag ökat under året. Det är en mycket oroande utveckling. När folkvalda politiker ger sig på journalister ger det en legitimitet för andra att göra detsamma.

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=90YdP9DHfBw
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 16 nov 2020 08:05

Ett problem med reportrar är samma som problemet med politiker.
De kommer alltför ofta från välbärgade, högutbildade familjer. Det kan ju vara bra på ett sätt, de kommer från upplysta hem. Men de växer upp i skyddade bubblor med mödrar som "vill sina barns bästa". De åker utomlands för att hitta misär, vet egentligen ganska lite om majoritetens liv. De de skall härska över, de de skall informera om angående sakers förhållande i världen.

En positiv grej med globaliseringen är att människor intelligentare, men nedtryckta i vardagens realiteter får tillgång till information, en möjlighet att göra sig hörda. Flashback ger dig namnet på mördaren och de har ytterst sällan fel. Det blir ingen sanning polerad för att passa den rika och fattiga gruppen av människor som drar sig för ett kneg. Där är jag med Marx hela vägen. Alla borde knega. Och om inte, borde de som inte knegar ha en jäkla ödmjukhet inför deras åttatillfemslippande. Som det var i öst, att ingen arbetslöshet fanns, det finns för mig mycket tilltalande ingredienser i det. Och det är väldigt långt ifrån vad journalisters världsbild ger uttryck för.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 16 nov 2020 10:48

Illusionen skrev: Det är via media vi får information om vår omvärld, och då framstår det som absolut nödvändigt att vi har en
fullvärdig demokrati, som kännetecknas av ärlighet och tillit/förtroende, och garanterar mediernas oberoende.
Detta för att säkerställa att informationen som vi grundar vår uppfattning på är sanningsenlig.
Så är dock inte fallet !

Det finns många saker som spelar in när det gäller åsikter, men det är helt klart att utan tillgång till adekvat information kan demokratin aldrig vara mer än ett spektakel.

Användarvisningsbild
HoneyBadger

Inläggav HoneyBadger » 15 dec 2020 21:31

Donald trump la sig platt och lät en senil gubbe som knappt kan prata ta över genom enormt valfusk. högst antal röster på biden någonsin? Är det troligt? är det sannolikt? när man har hybris är det.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 16 dec 2020 00:33

HoneyBadger skrev:Donald trump la sig platt och lät en senil gubbe som knappt kan prata ta över genom enormt valfusk. högst antal röster på biden någonsin? Är det troligt? är det sannolikt? när man har hybris är det.

Om det inte är nog med att landets justitieminister William Barr lämnar sin post och Joe Biden får de 270 röster i elektorsomröstningen som krävdes för att han formellt ska utses till USA:s tillträdande president, så är det svårt att förstå dina synpunkter angående presidentvalet.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 16 dec 2020 09:33

Pilatus skrev:
HoneyBadger skrev:Donald trump la sig platt och lät en senil gubbe som knappt kan prata ta över genom enormt valfusk. högst antal röster på biden någonsin? Är det troligt? är det sannolikt? när man har hybris är det.

Om det inte är nog med att landets justitieminister William Barr lämnar sin post och Joe Biden får de 270 röster i elektorsomröstningen som krävdes för att han formellt ska utses till USA:s tillträdande president, så är det svårt att förstå dina synpunkter angående presidentvalet.

Jag säger bara - Valet 92 mellan Clinton och Bush den bättre. Då var inte valet mellan två gamla gubbar modell pest eller kolera. Säger bara - Låt republikanerna få fram nån riktigt bra, yngre kandidat till nästa val.
Synpunkterna ser jag inte alls svåra att ta till sig. Är halva USA republikanskt, varför skulle inte en del svenskar vara det? Finns en del i det republikanska som definitivt tilltalar mig. Påminner en del om tidig socialdemokrati. Ingen lekstuga för "progressiva studenter".
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
HoneyBadger

Inläggav HoneyBadger » 28 dec 2020 00:13

''honeybadger hittar på saker i etern''

''svenska media skriver eller visar ingenting utanför deras egna agenda''

''Den rådande hollywood vänstern åsikter är den absoluta konsensus''

90%+ av sverige är ett rullande äggskal

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 dec 2020 20:03

Trump förstår inte att han har förlorat, det fanns helt enkelt inte en möjlighet att så kunde ske. Sant eller falskt, vad vet jag?

klorofyll

Inläggav klorofyll » 28 dec 2020 20:08

HoneyBadger skrev:''svenska media skriver eller visar ingenting utanför deras egna agenda''

Svensk media skriver om Zlatan och kungen, för de vill själva vara Zlatan och kungen...

De fattar inte att Zlatan är kung, för att han kickar boll.. För det är ju kungen som är kungen...

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 08 jan 2021 15:03

Jag tänker att det här kan vara en bra påminnelse om att det finns en sanning som nödvändigtvis inte är enkelt greppbar, men som de med högre intellektuell förmåga kan förstå bättre.

Matteproven i skolan var i alla fall under min tid inte särskilt hårt debatterade. Vissa hade helt enkelt fler poäng, de var alltså bättre på matte, och det var inget snack om saken. Rösträkning i ett val i ett stort land som USA må absolut vara mer komplext. Men det betyder inte att det inte finns korrekta svar, och att det går att komma närmare dessa svar med hjälp av intellektuell förmåga - exempelvis den typ av intellektuella förmåga som krävs för att klara ett matteprov. Donald Trump pratar just också om siffror och matematik när han talar om valfusk - men jag tror inte att han lyckas övertyga många matematiskt bevandrade personer.

Melasu

Inläggav Melasu » 08 jan 2021 21:33

Det var väl ändå bra att demokratin segrade.

hakkapeliitta

Inläggav hakkapeliitta » 08 jan 2021 22:14

En kvinna som var Trump-supporter sa att dessa protester är mer än endast Trump.
USA är ett segregerat land med enorma klasskillnader. Någonstans brister det, kritisk massa uppnås, vanligt folk frågar sej varför ska jag slita arslet av mej och andra glider omkring utan att utföra något vettigt.
Globalt vinner högerpopulister mark just därför. Såg i kristallkulan att framtiden ser mörk ut.

Användarvisningsbild
David H
Moderator

Inläggav David H » 08 jan 2021 22:33

hakkapeliitta skrev:En kvinna som var Trump-supporter sa att dessa protester är mer än endast Trump.
USA är ett segregerat land med enorma klasskillnader. Någonstans brister det, kritisk massa uppnås, vanligt folk frågar sej varför ska jag slita arslet av mej och andra glider omkring utan att utföra något vettigt.
Globalt vinner högerpopulister mark just därför. Såg i kristallkulan att framtiden ser mörk ut.

Men skulle denna högerpopulism bidra till ett mer jämställt samhälle, och schysstare villkor? Om vi ser till den faktiska politiken? Intressant om det vore så tycker jag, men jag är inte övertygad.

Återgå till "Politik och samhälle"