Anders skrev:Illusionen skrev:Du verkar ha missat poängen Anders. Enkelt uttryckt, det du beskriver är inte ett fullvärdigt
demokratiskt samhällssystem, utan ett som befinner sig i degenereringsfasen. Ett exempel på citat,
”Gemensamt för dem är att de efter en tid kulminerat för att därefter ha degenererats och fallit samman.”.
Utan ärlighet och tillit/förtroende överlever inte ett fullvärdigt demokratiskt system.
/ Illusionen
Pax vobiscum.
https://www.youtube.com/watch?v=_QFgPtmM7Ps
"There never was any tenor with his timbre, Jussis fabulous voice is the most beautiful I ever heard,
A diamond shining for ever."
Det som har förändrats är inte systemen , det är världen. Och världen kanske ständigt förändras, till bekymmer för rådande system. Popper framhöll den viktiga funktionen som nationalstaten har för att skydda medborgarna mot ohämmad kapitalism. Då popper skrev detta var det rätt klockrent. Nu flyttar bara företagen produktktionen utomlands. Och utvecklingen. Du skulle se arbetsmiljön för en svensk programmerare 92 och du skulle se den nu.
Något som ett vullvärdigt demokratiskt system finns nog bara kortare perioder. Här och där. Tycker ändå demokratin funkar hyggligt. Institutionerna även i USA hindrar den av tiderna logiske Trump från att ställa till med alltför mycket bekymmer.
För logisk är han/var han. Det kan ni med akademikerbakgrund hoppa upp och sätta er på. En president som väl passade in i USA. Nu får vi hoppas det Blir Biden en period och sen USA redo för en mer sansad republikan. Att lägre medelklassen känner en trygghet. Utan den kommer nya Trumpar, inga aktioner mot CO2. Akademikerbarn måste helt enkelt tas ner. Deras drömmar är drömmar från folk i bubblor. Knegarnas behov av trygghet är alltid det som måste komma först. Annars väljer de Hitler eller Trump. Det kan såna som Thatcher, Mona Sahlin och Greta fethaja.
Jag önskar verkligen nu, mer än någonsin tidigare att arbetarna i i alla länder kunde förena sig.
Vi får kanske avrunda diskussionen med att konstatera att jag, till skillnad mot dig, har en betydligt mer
kritisk syn på vårt nuvarande samhällssystem. Av mitt inlägg i tråden ”Vållande till annans död” ?
(24 aug 2020) adresserat till Hakkapeliitta, framgår bakgrunden till min kritik.
Läs även gärna mitt inlägg den 8 aug i samma tråd. Min uppfattning är att flertalet medborgare inte inser
hur manipulerade de är av makthavare och media. Ur det perspektivet kanske det går att förstå Trumps
framgångar, om medborgarna i USA är lika lätta att manipulera.
Citerar,
Personligen anser jag att du förenklar problemställningen, vilket lätt leder till felaktiga slutsatser.
I mitt föregående inlägg kommenterar jag detta, men det finns kanske anledning att även här
kommentera det du benämner ”formalia”. Jag har m a o en något annorlunda och mer kritiskt
förhållningssätt till samhällets/maktens agerande, och söker svar på VARFÖR det fungerat så
katastrofalt dåligt att ministrar och representanter för berörda myndigheter ansetts sig tvingade att
ljuga och ett stort antal svenska medborgare förlorat livet i onödan.
I mitt tidigare inlägg ang ”Författningsdomstol”, skriver jag citat,
”Av bl a här angivna skäl vill jag hävda att Sverige strukturellt befinner sig i degenererings-fasen.”
Hanteringen av den nu pågående pandemin utgör inget undantag vad gäller samhällets degenerering.
Ett flagrant exempel på detta är myndigheters och kommuners brott mot offentlighetsprincipen.
Offentlighetsprincipen står inskriven i grundlagen. Offentlighetsprincipen är central i den svenska
rättsordningen, och kommer alltså till uttryck på olika sätt i Sveriges grundlagar.Sverige har världens
äldsta tryckfrihetsförordning som möjliggör granskning av alla/allt om så önskas.
Ett samhälle som vill göra anspråk på att vara demokratiskt tillämpar total öppenhet inför medborgarna
så som offentlighetsprincipen föreskriver. Sverige som nation lever ej upp till denna öppenhet utan det
finns flera exempel på hur makthavare försökt mörklägga faktiska omständigheter, vilket är direkt
förödande för demokratin. Notera att effekten av denna brist på öppenhet leder till att vi som medborgare
med fog kan anse oss direkt eller indirekt manipulerade, vilket öppnar för otillbörlig samhällspåverkan där
särintressen t ex ges företräde.
När kommuner och regioner, så som nu är fallet, kommer överens om att förhala medias begäran för att
slippa lämna ut uppgifter, rör det sig alltså om ett uppenbart kriminellt och odemokratiskt agerande.
När öppenhet/offentlighet/insyn motarbetas strider det mot regeringsformens 1 kap., som entydigt
stipulerar att ”all offentlig makt i Sverige utgår från folket” (§1), och ”det allmänna skall verka för att
demokratins idéer blir vägledande inom samhällets alla områden” (§2).
Så, är du övertygad om att du inte lever i, och underordnar dig, en skendemokrati Hakkapeliitta
Detta är extremt allvarligt då ärlighet och tillit/förtroende är en
demokratis mest värdefulla tillgång/grundbult.
Av bl a här redovisade skäl, skriver jag den 08 aug 2020 i denna tråd citat,
Sverige saknar en av folket tillsatt fristående FÖRFATTNINGSDOMSTOL med uppgift att kontrollera och
övervaka hur statsmakten lever upp till det regeringsformen föreskriver. Det är anmärkningsvärt !
Avsaknaden av författningsdomstol medför att statsmakten kan frångå regeringsformen och folkviljan
utan påföljd. Detta är till nackdel för medborgarna och demokratin.
För att stävja ovan beskrivna missförhållanden, och stärka demokratin, bör Sverige snarast införa en,
FÖRFATTNINGSDOMSTOL
Folkets rätt till kontroll av hur regeringsformen efterlevs, liksom full öppenhet, utgör m a o absoluta
villkor för upprätthållande av ett fullvärdigt demokratiskt styrelseskick.
Utan detta har statsmakten inte längre full legitimitet, ur medborgarnas perspektiv.
Denna brist på legitimitet har över tid lagt grunden till samhällsstrukturens degenerering, och resulterat
i stora skillnader i uppfattning och värdering, mellan makthavare och medborgare, om hur statsmakten
lämpligast bör agera. Konsekvensen av detta, och makthavarnas ”tolkningsföreträde”, har t ex blivit att
kriminella i dagens samhälle har getts ett katastrofalt stort utrymme på vanliga människors bekostnad.
Att det, som politiker ofta hävdar, skulle vara vår medborgerliga plikt att rösta och legitimera något
som vi som medborgare saknar full insyn i förefaller då vara ett närmast befängt påstående.
Min slutsats har därför blivit att jag på goda grunder anser mig sakna förtroende för makthavarna.
/ Illusionen
Pax vobiscum.
https://www.youtube.com/watch?v=3F6cQxuOXvI