Hur tjänar man pengar på börsen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 24 apr 2021 19:59

Jag förstår dem som inte vågar tänka på en framtid med aktier... Jag har KANSKE kommit över första kullen. Jag tänker att det är väldigt avgörande ifall du kan eller inte kan investera... Att vara bra på aktier är nog mer än vad de flesta vågar drömma om. Men istället för att tänka KLARAR jag det eller INTE... Så kan man tänka HANDLAR jag eller INTE... Man lär sig alltid något.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 28 apr 2021 14:07

1,758 carat.jpg
1,758 carat.jpg (34.86 KiB) Visad 5264 gånger

Lucara Diamond går skapligt. De hittar ett och annat, här en bumling på 3,5 hg. Upp drygt 50% i år. Kan köpas för 6,60 kr i dag på svenska börsen. Men snart risk att den är överköpt, om man ser till RSI(14).
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 21 maj 2021 10:30

Ännu en gång ställer jag ut säljoptioner i JM. Ett säkrare sätt än att låna pengar och köpa en aktie, vilket endast i få fall kan ge avkastning. De optioner jag ställer ut ger pengar direkt i fickan. Min motprestation, jag kan tvingas köpa en bunt aktier på lösendagen. Det är ok om man har pengarna. I det fallet vänder man på sin strategi och ställer ut köpoptioner. Jag har litet svårt att förstå att inte fler lär sig optionshandel.

Det kan finnas ett skäl, många har tagit stora lån för att köpa en bostad. Hushållsbudgeten ger då inte utrymme för risken att optionen inte går som man tänkt sig.

Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 21 jun 2021 11:48

Återigen utställda optioner, mycket glad. Politikerna har försummat de fattigaste i samhället, många pensionärer har inte pengar till hyra och ett hyggligt liv efter många år som trogna skattebetalare och arbetare. Men nu saknas pengar, det är märkligt. Själv var jag skeptisk och tog ett lån i SE-banken och köpte aktier. Senare lånade jag ännu mer och köpte optioner. Det var grunden. Sedan dess har aktierna gått både uppåt och neråt. Sedan jag började med optioner har det fungerat fint. Pensionen har förstärkts och räcker. Det är ett tips, spara i aktier.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5182
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav David H » 21 jun 2021 14:07

Jag har placerat om i stort sätt alla mina fonder till fonder med etisk inriktning och miljö-inriktning. Om de är mer eller mindre lönsamma vet jag inte, men jag tänker det kanske inte spelar så stor roll. Den av mina fonder som går bäst heter något med "Water sustainability", tillgång av rent vatten...har gått upp omkring 80% på bara ett år. Så finns det t ex Swedbanks Humanfond med etiska placeringar som är en ideellt förvaltad fond, så där slipper man då betala fondavgift till någon girig kapitalist :) Där har jag mitt största innehav just nu...fonden går inte så jättebra, men ligger i alla fall på +.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav klorofyll » 22 jun 2021 01:31

Pilatus skrev:Ännu en gång ställer jag ut säljoptioner i JM.

Varför är optionshandel så oanvändarvänlig? Var läser man något vettigt om optionshandel?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 22 jun 2021 07:42

klorofyll skrev:Varför är optionshandel så oanvändarvänlig? Var läser man något vettigt om optionshandel?

Jag ser att det ser knepigt ut för den ovane. Det finns enkla kurser.
Optioner för nybörjare tillsammans med Tomas Bernholm
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 23 jun 2021 10:03

Denna diamant grävdes fram i juni 2021 i Jwaneng-gruvan som ägs av Debswana, gruvföretaget som ägs gemensamt av den botswananska regeringen och De Beers-gruppen. Botswana behöver verkligen ett tillskott i statskassan. Själv har jag inte aktier i detta bolag. Dagens Industri meddelar att Lucara Diamond funnit något intressant i dag. Ser nu att diamanten väger 998 karat och fanns i Karowa Diamond-gruvan. Aktien har redan dragit iväg tre procent, vilket jag har anledning att se glad ut för. :-D

diamond Botswana.jpg
diamond Botswana.jpg (37.76 KiB) Visad 5137 gånger

1,098.3 carats
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 02 jul 2021 22:34

DoroLLee skrev:Som jag såg ovan är åsikten att aktiemarknaden inte är en inkomst för deltagarna utan för grundarna. För att tjäna pengar på aktiemarknaden måste du vara en val med marknadsandel. Eller när denna marknad precis började bildas, men tyvärr var vi alla för sent :wink:

Aktiemarknaden är inte så tokig. Problemet är att man måste spara ihop en till en grundplåt. (De flesta gör misstag och förlorar en del av vad de lyckats gneta ihop.) Det finns många strategier. Att följa några bolag och lära sig hur de fungerar är bra. Man kan öka och minska sina poster med hjälp av optioner, följa konjunkturen. Det fungerar för mig.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 07 sep 2021 15:11

Sålde diamantaktierna Lucara Diamond Corp i dag utan vinst. Ett stopp loss-beslut. Trevligt med diamanter, men marknaden svämmar över av diamanter och det finns syntetiska och naturligtvis Moissanite som går att göra perfekta smycken av. Så inga fler diamanter på ett tag. :)

moissanit.jpg
moissanit.jpg (46.71 KiB) Visad 4956 gånger


Köpte Nordic Waterproofing med betydligt snyggare utvecklingskurva. P/E-talet är 18,64, kanske något för högt, men aktien ger utdelning och växer.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 29 okt 2021 10:10

Köpt Gränges i dag. Jordartsmetaller, aluminium. Kursutvecklingen har varit negativ sedan i mars och aktien har fått sänkt riktkurs av flera banker. Samtidigt markeras aktien till Köp. Det finns alltså en tro på en vändning. Behovet av metaller är stort nu då konjunkturen verkar gynnsam.

Sålde samtidigt Nordic Waterproofing med god förtjänst. Trevligt när allt stämmer. Aktien såg i mina ögon överköpt ut, (i RSI).
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 22 nov 2021 12:24

Pengar till skinkan och julklapparna ordnade. Sålde säljoptioner i JM med lösen i januari. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 11 aug 2022 18:51

En omvändelse? Har köpt aktier i SolTech Energy. Vi får se om det lyckas, elpriserna pekar uppåt. Det borde vara gynnsamt för expansiva företag i branschen. Fundera även på att installera solceller. En mindre anläggning med paneler som använder Passivated Emitter Rear Cell technology.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 23 nov 2022 22:44

Ser att börsen inte går bra i år. Så nu får det bli en fond, BGF World Energy A2. Den har gått upp 72% i år och kan kanske kompensera en del aktier som backat, förhoppningsvis. Att ha pengar på ett icke räntebärande konto i dag innebär en stor årlig förlust.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17374
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 05 maj 2023 11:00

Senaste tillskottet Fortnox, upp 250% på tre år. Räntabilitet på eget kapital är god, nästan 40%.
Det här är främst en tillväxtaktie, vinsten per aktie är minimal. Så p/e är alldeles för högt. Men det går mycket bra för företaget och kan säkert vara något för den som vill tjäna en slant på några års sikt.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 33 och 0 gäster