Osäkerhet kring växthuseffekten

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 13 nov 2022 23:37

xion skrev:En annan teori skulle kunna vara att det hänger samman med det kraftiga vulkanutbrottet utanför Tonga.

Det är inte otroligt att vulkaner påverkar väderförhållanden, är de tillräckligt stora så sjunker medeltemperaturen. Det finns kända fall som syns på temperatur-grafer.

Hunga Tonga volcano eruption jan. 2022
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 15 nov 2022 20:17

xion skrev:Klimatförnekare, brukar vissa forskare kalla dem som inte tror på att det är människan som rår för att klimatet förändras.

Det tror jag inte ligger i forskares uppgift att kalla någon för klimatförnekare. Det är ett politiskt pejorativ som påminner om förintelseförnekare. Forskare är mer intresserade av hur klimatet förändras på sikt. Det finns uppgjorda grafer som visar att klimatet ständigt förändras och att atmosfärens sammansättning av olika gaser påverkar klimatet. Det finns även andra mycket långsiktiga förändringar i bakgrundsstrålning, jordaxelns lutning och andra astronomiska förändringar som påverkar klimatet.
xion skrev:Alla vill få det bättre och ingen vill ha det sämre än någon annan. Det vill säga högre konsumtion och levnadsstandard.

Visst, och alla får det bättre och vi blir allt fler som får det bättre. Vi är nu åtta miljarder som ofta trängs i stora städer. Alla kommer på sikt att vilja ha tillgång till en god standard, elbilar som har kapacitet att köra omkring i mer än 150 km/h på asfalterade motorvägar. Men i Sverige klarar vi inte ens att försörja oss själva med livsmedel.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Illusionen » 15 dec 2022 18:00

Anders skrev:Kort sagt, kärnkraft behövs. Och så småningom fusionskraft

https://www.youtube.com/watch?v=sJI3dLh5kfA
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Pilatus » 15 dec 2022 20:53

Illusionen skrev:
Anders skrev:Kort sagt, kärnkraft behövs. Och så småningom fusionskraft

https://www.youtube.com/watch?v=sJI3dLh5kfA

Oh, så trevligt (utan ironi), Illusionen är tillbaks. Henrik Jönsson är bra, självklart är den el-kris vi nu står inför ett resultat av en aningslös politik. Säkert är alla partier inblandade, men mest Miljö- och Vänsterpartiet. Kanske är det viktigt att lösa de problem som nu uppkommit. Ett generellt stöd vore inte fel, att ta bort momsen på elförbrukningen skulle hjälpa. Och statsministern kunde gott säga några vänliga ord till (de hårt belastade) hushållen så här några dagar före julafton.
Moderator

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 26 mar 2023 17:31

Jag lyssnade på "Klotet" nyss om IPCC:s klimatrapport.
Man listade fem punkter om vad man kommit fram till och jag kunde konstatera att jag inte höll med om en enda.
Jag tycker att man skjuter bredvid målet och när man gör det brukar det sällan bli något träff.
Det är bara när man hör väl insatta meteorologiska forskare som man får någon vettig information.
Annars är det mest som rysk propaganda.
Ofta är det "klimatgroupies" som skriker högst och vars motiv jag ibland undrar över.
Attenborough t.ex. fick mycket ovett när han talade om koldioxidens nödvändighet för livet på jorden.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 10 feb 2024 09:54

Ja, nog finns det mycket osäkerhet vad gäller växthuseffekten.
Koldioxidhalten i atmosfären närmar sig 425 ppm. Detta är långt över vad som varit fallet under många hundratusen år.
Koldioxidhalten i atmosfären har samvarierat med Jordens medeltemperatur. Om detta är forskarna överens. Fakta finns i isen från Antarktis.
Att det är medeltemperaturen som driver upp koldioxidhalten i atmosfären och inte tvärt om. Detta har forskarna också klart för sig.
Under den varmaste interglacialen (värmeperioden) mellan de senaste istiderna nådde Jordens medeltemperatur ca, tre grader över de värden som rådde i slutet på 1900-tqlet.
Koldioxidhalten steg då upp till nästan 300 ppm.
Med dagens värde på 425 ppm så borde Jordens medeltemperatur, om den följde koldioxidhalten, vara 4-5 grader varmare än vad den är idag.

En annan osäkerhet är att man talar om att Jorden andas, Växtligheten fångar in koldioxid under tillväxtperioden på sommaren och utgör därmed en kolsänka. Men tittar man på mätningarna (Mauna Loha) så ser man att det istället är under denna tillväxtperiod som dom högsta värdena CO2 uppmäts.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 25 feb 2024 07:06

Ibland undrar jag om det är nån mening med det vi skriver här.
Tydligen finns det dom som läser i alla fall för nu har helårsgrafen från Mauna Loa, som jag hänvisade till ovan, tagits bort.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Vertumnus » 25 feb 2024 12:18

xion skrev:Ibland undrar jag om det är nån mening med det vi skriver här.
Tydligen finns det dom som läser i alla fall för nu har helårsgrafen från Mauna Loa, som jag hänvisade till ovan, tagits bort.


https://gml.noaa.gov/webdata/ccgg/trends/co2_trend_mlo.pdf

Här en graf från mätningar från Mauna Loa. Grafen visar en tydligt sjunkande trend hos co2-halten mellan vår- och höstdagjämning

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 01 mar 2024 14:28

Vertumnus skrev:
xion skrev:Ibland undrar jag om det är nån mening med det vi skriver här.
Tydligen finns det dom som läser i alla fall för nu har helårsgrafen från Mauna Loa, som jag hänvisade till ovan, tagits bort.


https://gml.noaa.gov/webdata/ccgg/trends/co2_trend_mlo.pdf

Här en graf från mätningar från Mauna Loa. Grafen visar en tydligt sjunkande trend hos co2-halten mellan vår- och höstdagjämning


Nja... Vad den visar är att co2-halten är högst april - maj- juni. Den mest intensiva tillväxtperioden för växtligheten.
För övrigt en betydligt sämre och otydligare graf än den jag hänvisade till.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Vertumnus » 03 mar 2024 09:46

xion skrev:
Vertumnus skrev:
xion skrev:Ibland undrar jag om det är nån mening med det vi skriver här.
Tydligen finns det dom som läser i alla fall för nu har helårsgrafen från Mauna Loa, som jag hänvisade till ovan, tagits bort.


https://gml.noaa.gov/webdata/ccgg/trends/co2_trend_mlo.pdf

Här en graf från mätningar från Mauna Loa. Grafen visar en tydligt sjunkande trend hos co2-halten mellan vår- och höstdagjämning


Nja... Vad den visar är att co2-halten är högst april - maj- juni. Den mest intensiva tillväxtperioden för växtligheten.
För övrigt en betydligt sämre och otydligare graf än den jag hänvisade till.


Din graf har jag inte sett. Den graf jag hittade visar det förväntade, nämligen att co2-halten stiger under vinterhalvåret och är som högst när norra halvklotets växtlighet börjar vakna till liv. Därefter bromsas den in och sjunker stadigt för vara som lägst vid tillväxtperiodens slut. De röda prickarna visar medelvärdet för varje månad

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 03 mar 2024 09:51

Vertumnus skrev:
xion skrev:
Vertumnus skrev:
https://gml.noaa.gov/webdata/ccgg/trends/co2_trend_mlo.pdf

Här en graf från mätningar från Mauna Loa. Grafen visar en tydligt sjunkande trend hos co2-halten mellan vår- och höstdagjämning


Nja... Vad den visar är att co2-halten är högst april - maj- juni. Den mest intensiva tillväxtperioden för växtligheten.
För övrigt en betydligt sämre och otydligare graf än den jag hänvisade till.


Din graf har jag inte sett. Den graf jag hittade visar det förväntade, nämligen att co2-halten stiger under vinterhalvåret och är som högst när norra halvklotets växtlighet börjar vakna till liv. Därefter bromsas den in och sjunker stadigt för vara som lägst vid tillväxtperiodens slut. De röda prickarna visar medelvärdet för varje månad


Åter igen Nja.... Det är konstigt att man kan läsa text så olika. Tydligen gäller samma för grafer.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Vertumnus » 03 mar 2024 11:43

xion skrev:
Vertumnus skrev:
xion skrev:
Nja... Vad den visar är att co2-halten är högst april - maj- juni. Den mest intensiva tillväxtperioden för växtligheten.
För övrigt en betydligt sämre och otydligare graf än den jag hänvisade till.


Din graf har jag inte sett. Den graf jag hittade visar det förväntade, nämligen att co2-halten stiger under vinterhalvåret och är som högst när norra halvklotets växtlighet börjar vakna till liv. Därefter bromsas den in och sjunker stadigt för vara som lägst vid tillväxtperiodens slut. De röda prickarna visar medelvärdet för varje månad


Åter igen Nja.... Det är konstigt att man kan läsa text så olika. Tydligen gäller samma för grafer.


Att den mest intensiva tillväxtperioden på norra halvklotet skulle infalla i april - maj- juni är sakligt fel. Många träd i mellansverige är inte lövade förrän i andra halvan av maj början av juni och inte fullt lövade förrän i juli månad. Annars vet jag inte vari oenigheten består

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav xion » 03 mar 2024 11:48

Vertumnus skrev:
xion skrev:
Vertumnus skrev:
Din graf har jag inte sett. Den graf jag hittade visar det förväntade, nämligen att co2-halten stiger under vinterhalvåret och är som högst när norra halvklotets växtlighet börjar vakna till liv. Därefter bromsas den in och sjunker stadigt för vara som lägst vid tillväxtperiodens slut. De röda prickarna visar medelvärdet för varje månad


Åter igen Nja.... Det är konstigt att man kan läsa text så olika. Tydligen gäller samma för grafer.


Att den mest intensiva tillväxtperioden på norra halvklotet skulle infalla i april - maj- juni är sakligt fel. Många träd i mellansverige är inte lövade förrän i andra halvan av maj början av juni och inte fullt lövade förrän i juli månad. Annars vet jag inte vari oenigheten består

Det handlar inte bara om träd och det handlar inte om Sverige utan hela norra halvklotet men mest handlar det om vad graferna visar.

Vertumnus
Inlägg: 1490
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav Vertumnus » 03 mar 2024 11:55

xion skrev:
Vertumnus skrev:
xion skrev:
Åter igen Nja.... Det är konstigt att man kan läsa text så olika. Tydligen gäller samma för grafer.


Att den mest intensiva tillväxtperioden på norra halvklotet skulle infalla i april - maj- juni är sakligt fel. Många träd i mellansverige är inte lövade förrän i andra halvan av maj början av juni och inte fullt lövade förrän i juli månad. Annars vet jag inte vari oenigheten består

Det handlar inte bara om träd och det handlar inte om Sverige utan hela norra halvklotet men mest handlar det om vad graferna visar.


Nej det handlar förstås om hela norra halvklotet. Instrålningen och grönskan vaknar efter en nordlig gradient och Sverige ligger förvisso inte sist. Och som sagt, jag har endast tillgång till den senare grafen.

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Osäkerhet kring växthuseffekten

Inläggav David H » 03 mar 2024 12:59

Jag låser den här tråden nu. Den som läser trådens första inlägg ser att trådens frågeställning är något helt annat än vad som diskuterats det senaste 100-talet inlägg i tråden. Om det önskas en mer allmän diskussion kring växthuseffekt och evidensläge kring detta hänvisas till forumkategorin "Naturvetenskap"
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 16 och 0 gäster