Kamphundar
Moderator: Moderatorgruppen
Kamphundar
http://www.expressen.se/index.jsp?a=626088
Man har tydligen stora problem med aggressiva kamphundar i Malmö. En idé är koppeltvång. En annan är att helt förbjuda kamphundar. Vad tycker ni?
Man har tydligen stora problem med aggressiva kamphundar i Malmö. En idé är koppeltvång. En annan är att helt förbjuda kamphundar. Vad tycker ni?
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Jag röstade nej. Däremot tycker jag verkligen att uppfödarna borde ha högre krav på sina valpspekulanter. En cooling i 19-års åldern är inte lämpad att ha den här typen av hund. Den här typen av hundar kräver mycket erfarenhet. Problemet att de coola 19-åringarna inte vill ha pudlar. Jag vill också poängtera att masshysterin kring pitbulls är kraftigt överdriven. Det finns inte många pitbulls i vårt land. Den här lösa termen "kamphundar" syftar vanligtvis på blandraser. Det här pratade kriminologen Henrik Tham om i ett annat sammanhang, hur media projicerar bilder, saftiga rubriker som motsvaras av krav om åtgärder från massan till högre instanser. Det är väl fortfarande Golden retriver som ligger högst på listan i bitstatistiken och den rasen är det ju inget tal om att vi ska förbjuda. Amstaffar mfl är härliga hundar och jag har haft förmånen att träffa ett par riktiga pitbulls som var förtjusande. Det är ju inte hundarna det är fel på.
Skogsälvan skrev:Det är väl fortfarande Golden retriver som ligger högst på listan i bitstatistiken och den rasen är det ju inget tal om att vi ska förbjuda. Amstaffar mfl är härliga hundar och jag har haft förmånen att träffa ett par riktiga pitbulls som var förtjusande. Det är ju inte hundarna det är fel på.
Här (i Finland) är det Cocker spaniel som toppar bitstatistiken.
Jag tycker vi borde införa en lag om att alla har rättigheten att äga sin egen kamphund, och att staten har skyldighet i att punga ut dom till folket. Hundarna skulle då ha fullt up med att attackera varandra, och vi människor skulle undertiden kunna gå och ta en fika. Jag tror även det skulle bidra med att vi människor kom närmare varandra.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Att prata om aggressivitet när det gäller hundar blir lätt lite förvrängt. Lätt hänt att man "förmänskligar" hundar. Nu har jag själv schäfer och jag dyrkar schäfrar för deras intelligens, dådkraft och samarbetsvilja. Det är vanligtvis rädsla som gör att hundar attackerar. Jag tror nog att det är samma problem med schäferbitningarna som nu med kamphundarna. Fel folk som har valt dem. Nu är jag inte inte så orolig för schäfern, eftersom modet har ju glidit över på kamphundarna för den här gruppen av människor. Att polisen i så hög grad har använt sig av schäfrar beror inte på att de är vilda, ursinniga, livsfarliga bestar.
- Skogsälvan
- Avslutat konto
- Skogsälvan
- Avslutat konto
jag rösteade nej
efter som du kan inte förbuda något sånt
men anse dock att vi border göra något åt problmet
ägarna sak ta ett stöer ansvara, för sinna hunda,
och om hunden inte sköter sig, så sak den avledis och ägarden ska får böter mm,
efter som du kan inte förbuda något sånt
men anse dock att vi border göra något åt problmet
ägarna sak ta ett stöer ansvara, för sinna hunda,
och om hunden inte sköter sig, så sak den avledis och ägarden ska får böter mm,
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
- Skogsälvan
- Avslutat konto
PopJimmy skrev:HAHa det är klart jag görSkogsälvan skrev:Säger du det, jimmy?... Jag hoppas du skämtar.
Du är en busunge... vet inte riktigt om jag ska ge dig en mental örfil eller skratta åt saken och jag vet inte vad du behöver bäst heller. Jag skämtar gärna, men jag känner inte dig och det är i princip omöjligt för mig att fatta när du skämtar eller inte om du gör det på det här sättet. Bara så du vet
För övrigt har ju jakthunden tax ett betydligt kraftfullare bett än schäfern. På tal om småhundar. Taxbettet är inte att leka med. Koppeltvång finns det ju något skilda förordningar om inom olika kommuner, men som jag har förstått det har man som hundägare aldrig någonsin rätt att ha sin hund okopplad om man inte har den under kontroll. Det hunden ställer till med är alltid förarens ansvar. Du kan kliva in i mitt hem och min hund hugger dig och du kan begära skadestånd av mig och få rätt.
Återgå till "Politik och samhälle"