sjuk vård

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 4061
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

sjuk vård

Inläggav xion » 20 sep 2024 06:45

Vill man bli rik ska man köpa aktier inom sjukvårds- och läkemedelsindustrin.
Ingenting är säkrare än att vi förr eller senare behöver sjukvård.
I botten ligger vår rädsla för att dö, vilket vi ändå alla kommer att göra förr eller senare.
Läkemedelsindustrin och den vinstdrivande sjukvården har inget intresse i att vi ska bli friskare. Tvärtom, ju mer sjukvård vi behöver dess bättre för hela den industrisektor som producerar vård, läkemedel och alla typer av medicinsk utrustning.
En pandemi är rena guldgruvan för den här sektorn. Det såg vi senast under covid 19. Det blev en miljardrullning utan like med alla vaccineringar, akutsjukvård och all kringverksamhet. Normalt ska det ju snålas på allting men här vräkte man ut miljarder utan att tveka.
Ju mer komplicerad sjukvård vi efterfrågar dess mer pengar tjänar de företag som levererar teknisk utrustning.
Med konstgjorda medel lyckas vi förlänga våra liv några futtiga år. Men till vilken nytta? Det är den aktiv tiden i livet som är mest värd. Åren vid livets slutskede är sällan mycket att stå efter.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20996
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: sjuk vård

Inläggav Algotezza » 20 sep 2024 09:41

xion skrev:Vill man bli rik ska man köpa aktier inom sjukvårds- och läkemedelsindustrin.
Ingenting är säkrare än att vi förr eller senare behöver sjukvård.
I botten ligger vår rädsla för att dö, vilket vi ändå alla kommer att göra förr eller senare.
Läkemedelsindustrin och den vinstdrivande sjukvården har inget intresse i att vi ska bli friskare. Tvärtom, ju mer sjukvård vi behöver dess bättre för hela den industrisektor som producerar vård, läkemedel och alla typer av medicinsk utrustning.
En pandemi är rena guldgruvan för den här sektorn. Det såg vi senast under covid 19. Det blev en miljardrullning utan like med alla vaccineringar, akutsjukvård och all kringverksamhet. Normalt ska det ju snålas på allting men här vräkte man ut miljarder utan att tveka.
Ju mer komplicerad sjukvård vi efterfrågar dess mer pengar tjänar de företag som levererar teknisk utrustning.
Med konstgjorda medel lyckas vi förlänga våra liv några futtiga år. Men till vilken nytta? Det är den aktiv tiden i livet som är mest värd. Åren vid livets slutskede är sällan mycket att stå efter.


Det är religionens affärsidé också, de lovar att döden kan övervinnas med den "rätta tron". Rädsla för död och lidande ger bränsle till religionerna: tro på rätt sätt så blir du lycklig och får evigt liv!
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: sjuk vård

Inläggav Anders » 20 sep 2024 13:35

Tja, varken jag eller farsan känner oss redo att slänga in handduken. Tycker de där manickerna är rätt bra, att de finns.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20996
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: sjuk vård

Inläggav Algotezza » 20 sep 2024 17:33

Anders skrev:Tja, varken jag eller farsan känner oss redo att slänga in handduken. Tycker de där manickerna är rätt bra, att de finns.


Ja, utan piller och elchocker vem vet om jag levt nu? Eller också hade jag varit världsberömd filosof.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: sjuk vård

Inläggav Anders » 21 sep 2024 09:48

Algotezza skrev:
Anders skrev:Tja, varken jag eller farsan känner oss redo att slänga in handduken. Tycker de där manickerna är rätt bra, att de finns.


Ja, utan piller och elchocker vem vet om jag levt nu? Eller också hade jag varit världsberömd filosof.

Elchocker verkar våldsamt. Nån sån har jag inte fått, mer än de jag gett mig själv.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 20996
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: sjuk vård

Inläggav Algotezza » 21 sep 2024 15:37

Anders skrev:
Algotezza skrev:
Anders skrev:Tja, varken jag eller farsan känner oss redo att slänga in handduken. Tycker de där manickerna är rätt bra, att de finns.


Ja, utan piller och elchocker vem vet om jag levt nu? Eller också hade jag varit världsberömd filosof.

Elchocker verkar våldsamt. Nån sån har jag inte fått, mer än de jag gett mig själv.


Jag kan icke räkna dem alla, de elchocker jag fått, sedan hösten 1971. De stimulerar tillväxt av synapser. På ett vis är det precis så farligt som det låter, i synnerhet den gången bedövningen ej hade tagit. Men jag gnäller knappast över det eller skriver romaner om det.
Algotezza aka Algotezza


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster