Idealism/Pragmatism i politiken
Moderator: Moderatorgruppen
Idealism/Pragmatism i politiken
Finns det NÅGOT försvar för att Idealism skall ha något inflytande i politiken? Jag tror på 100% pragmatism. Bara sannolikheter och beslut efter konsekvenstänk.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017
4 november 2017
Re: Idealism/Pragmatism i politiken
Anders skrev:Finns det NÅGOT försvar för att Idealism skall ha något inflytande i politiken? Jag tror på 100% pragmatism. Bara sannolikheter och beslut efter konsekvenstänk.
Idealism är ofta bara en mask, ett kamouflage.
Algotezza aka Algotezza
-
hakkapeliitta
Jag själv är väldigt pragmatisk, vill se resultat, men det utesluter inte idealismen som är ett mål att sträva efter.
Finns en hel del internationella överenskommelser, som ett exempel det av FN:s att aldrig angripa ett land som inte hotar. Detta kan ses som idealism.
Nu bryter både USA och Ryssland mot dessa överenskommelser, Ryssland i Ukraina, USA i Iran, dessutom bombar USA "knarkbåtar" på internationellt vatten, Israel bordar båtar på internationellt vatten, alla dessa bryter mot de lagar vi en gång kom överens om.
Sverige som är en småspelare internationellt borde vara mer aktiv för att protestera, inte endast mot Ryssland utan även mot USA, Israel.
För små länder som Sverige är det extra viktigt att internationellt erkända överenskommelser följs annars är risken att vi blir överköra där "den starkes rätt gäller".
Finns en hel del internationella överenskommelser, som ett exempel det av FN:s att aldrig angripa ett land som inte hotar. Detta kan ses som idealism.
Nu bryter både USA och Ryssland mot dessa överenskommelser, Ryssland i Ukraina, USA i Iran, dessutom bombar USA "knarkbåtar" på internationellt vatten, Israel bordar båtar på internationellt vatten, alla dessa bryter mot de lagar vi en gång kom överens om.
Sverige som är en småspelare internationellt borde vara mer aktiv för att protestera, inte endast mot Ryssland utan även mot USA, Israel.
För små länder som Sverige är det extra viktigt att internationellt erkända överenskommelser följs annars är risken att vi blir överköra där "den starkes rätt gäller".
Nån slags balans är väl alltid bäst... mellan idealism och pragmatism, egoism och altruism...
Algotezza aka Algotezza
Anders skrev:Finns det NÅGOT försvar för att Idealism skall ha något inflytande i politiken? Jag tror på 100% pragmatism. Bara sannolikheter och beslut efter konsekvenstänk.
Jag tycker att politik ska vara idealistisk och REALISTISK. Politiker vinner på att vara pragmatiska, men även på att vara POSITIVA. Skolsystemet ska vara så idealistiskt som det bara går… Där ska det finnas möjligheter och där ska det ställas rimliga KRAV. Skolan ska inte vara pragmatisk, eleverna bör vara pragmatiska.
Man måste elda med den ved man har, sa bonden.
Och visst är det så, idealistisk ved brinner dåligt.
Dessutom måste man leva i den värld där man befinner sig.
Numera finner många stort nöje med att uppleva världen via WR-glasögon.
Tyvärr så går det snart inte att lita på någonting över huvud taget. "Tack vare" AI så kan allt man läser och ser vara fejk.
Senast läste jag med stor förvåning om MP-s kongress.
Här har tydligen WR-glasögonen varit i flitigt bruk.
Om det är sant så gräver man sin egen grav.
Tyvärr så går det snart inte att lita på någonting över huvud taget. "Tack vare" AI så kan allt man läser och ser vara fejk.
xion skrev:Man måste elda med den ved man har, sa bonden.
Har eller är man själv en kropp av fysisk natur finns ju åtminstone en sak eller företeelser som inte är fejk. Annars är livet bara flyta omkring på vågorna i havet som en genomskinlig manet utan hjärna men försedd med en väldig massa ögon. Vissa saknar fångstarmar men har en massa ögon och de glider bara omkring som det bär sig, i oräkneliga massor. En del har mer eller mindre dödliga fångstarmar, nässeltrådar som de fångar in ätbart vattensmolk med. Undras vad det kan vara för slags tillvaro...
Algotezza aka Algotezza
xion skrev:Man måste elda med den ved man har, sa bonden.
Om man har, eller om alla tvingas ha, ett långsiktigt perspektiv så blir saken mer klar.
Politik och behovet av politik vilar på det faktum att människor är olika, att vi har olika föreställningar och idéer om hur vi vill leva våra liv och olika syn på vad som är värdefullt i tillvaron. Politikens uppgift är att försöka förena människor till gemensamma beslut samtidigt som den respekterar och ger utrymme för människors olikheter och olika livsval. Så långt kan man konstatera att pragmatism utgör en nödvändig jordmån för politik, utan en pragmatisk grundhållning blir politik omöjlig. Idealism å andra sidan är till sin natur opolitisk. Vinner den mark på det politiska området lämnar den snart politiken bakom sig och samhällsutvecklingen blir en fråga för ingenjörskonsten. Idealismens målsättning är alltid bortompolitisk. Men innebär denna tendens hos idealismen att förstöra det politiska området att den helt måste uteslutas? Idealismen tillför något som pragmatismen saknar, nämligen riktning, det är ju ändå idéer som skall ställas mot varandra. Så frågan är om vi helt kan klara oss utan och var gränserna för det politiska går.
Det behöver vara pragmatism. Men det behöver också ideologisk förankring. Problem blir om man tror att det finns nån motsättning däremellan, så som att ideologin och den pragmatiska hållningen skulle presentera olika svar. Sådant är tecken på att man antingen missat det ena eller andra
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/
Maskrosrotsinitiativ: https://www.facebook.com/groups/477981001260196
David H skrev:Anders skrev:Finns det NÅGOT försvar för att Idealism skall ha något inflytande i politiken? Jag tror på 100% pragmatism. Bara sannolikheter och beslut efter konsekvenstänk.
Det behöver vara pragmatism. Men det behöver också ideologisk förankring. Problem blir om man tror att det finns nån motsättning däremellan, så som att ideologin och den pragmatiska hållningen skulle presentera olika svar. Sådant är tecken på att man antingen missat det ena eller andra
Skumt, min cursor försvinner då jag skall klicka här...
Men jo så är det ju. Man måste ha nån tanke med var man vill ta vägen. Det är schysst mot väljarna. Men sen hur saker genomförs det måste göras med konsekvenstänk, så i alla beslut får alla koppla bort skygglapparna och se hela bilden av vad det nu kan vara fråga om.
Intressant t.ex. med Sossarnas tankar på integration... kan se ett ENORMT SD - om sossarna vinner och man inte går vääldigt varligt fram.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
4 november 2017
4 november 2017
Återgå till "Politik och samhälle"