Hur tjänar man pengar på börsen?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav unik » 20 nov 2024 17:15

Pilatus skrev:
unik skrev:C köper en lyxklocka genom att göra skambud och maler på med dessa i all oändlighet till några nappar.
För en reducerad kostnad av 30% eller mer med egenskapen att skapa egenvärde i situation och tillvägagångsättet.

I vilket sammanhang är denna strategi möjlig? Man kan väl köpa om tillfälle ges, dvs någon erbjuder dig att köpa en klocka i guld för ett omedelbart behov av pengar. Man kanske skall vara litet försiktig här, så man inte lurar sig själv eller blir oetisk.


Tvärtom man lurar inte sig själv och här har man övertaget med bättre vetande och positiv förväntan.
Framgår tydligt med abc ….

Bekantskap vänta tills börsen krascha och köpte dom som med högt sannolikhet återhämta sig.
Skambud och alltid någon som nappar.
Gjorde enorma belopp och sedan aldrig mer blickat tillbaka på börsen.

Oetiskt ja men du blir inte rik genom att vara rättmätiga och etisk.

Köp 2 och betala för en.
Det var inte meningen att du skulle handla men nu överväger du.

Tidsbegränsade erbjudanden.
För att låsa fast kund på lång sikt.

Lockpriser.
Psykisk krigsföring.

Tjänster Företag Produkter Spelregler och normer är den stora armen och du är individen.
Dom vet din ömma punkt den du lyfter fram nu.

Du ska förbli statare som på 1700 o 1800 och inte ta steget till andra sidan.
Det är din ömma och allas ömma punkt.

Min åsikt.

Men som individer kan vi utnyttja deras ömma punkt och se sanningen för vad den är.
Visst inte etiskt och visst finns det undantag men dom är få.

Visst mjuka värden och snitta 6% och skatta per år.
Det gör ingen rik.

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav unik » 09 apr 2025 06:04

En turbulent tid, hur känns det?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 09 apr 2025 09:28

unik skrev:En turbulent tid, hur känns det?

Det är naturligtvis inte ett bra med höga tulltaxor. Pensionsfonder minskar i värde och om ekonomin hämmas så kommer pensionerna att påverkas negativt. Troligen kommer det även att leda till ett antal konkurser. Troligen gör Trumps politik stor skada, även för honom själv och hans eftermäle.

De som tjänar mest på nedgången är de som lånar aktier, säljer och väntar tills det är dags att köpa tillbaks aktierna. Samma medicin kan tillämpas för den som ser värdet på sina aktier krympa. Sälj en del av dem. Det går ju alltid att köpa tillbaks aktierna då börsen börjar stabilisera sig igen, på en lägre nivå.
Moderator

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav unik » 11 apr 2025 05:07

Pilatus skrev:
unik skrev:En turbulent tid, hur känns det?

Det är naturligtvis inte ett bra med höga tulltaxor. Pensionsfonder minskar i värde och om ekonomin hämmas så kommer pensionerna att påverkas negativt. Troligen kommer det även att leda till ett antal konkurser. Troligen gör Trumps politik stor skada, även för honom själv och hans eftermäle.

De som tjänar mest på nedgången är de som lånar aktier, säljer och väntar tills det är dags att köpa tillbaks aktierna. Samma medicin kan tillämpas för den som ser värdet på sina aktier krympa. Sälj en del av dem. Det går ju alltid att köpa tillbaks aktierna då börsen börjar stabilisera sig igen, på en lägre nivå.


Fel

Mitt svar nedan rörigt men personligt eller hoppa längre ned till GPT Chat version av min text för tydlighet och listad logisk form.

Du beskriver offerkoffta och spekulationer samt subjektiva värderingar.
Jag delar vad jag anser nutida fönster som är öppna innan 25% till 100% ökning.

Eftersom detta är ett forum inlägg tror jag knappast det blir viralt.
Allt har risk och vision med en ingivelse inför tidsbestämtd lucka för vara i rätt tid för lukrativ affär.

Min åsikt med fakta och mycket lite spekulationer.

Det är nu och närtid stänger fönstret.
Vår samtid.

Energie och fokus på rätt saker i rätt ögonblick och inte bli blind av bruset.

Återuppbyggnad av Ukraina
Lista råvaror för el trå stål betong med mera el koppar osv
Bygg portfölj 100 eller mer

Snart passerar möjligheten
Visst tesen är den som framgår med vision och fokus
Med krisplan att sker det inte närtid kommer det ske framöver
Så uthägnad av kapital och sälja ett år in i skedet eller på annat sätt uppskatta toppar

Fakta så vart stålet Ukraina för krigsmateriel
Sant och bevisat med samma tes och fönster då och som nu med detta

Om 30 till 50 år är det inte AI det fönstret är passerat
Min åsikt
Ättlingar skördar 500% med underleverantörer för icke nu börsnoterade som Space X sedan breda fonder och sist vanliga börsnoterade

Nya guldåldern i framtiden kommer bli rymndåldern
Min kristallkula
Bestämd uppfattning förbrukas resurserna på vår planet och överbefolkning

Likvärdig logik och resonemang och behöver inte examen i ekonomi eller annat

Upplägg 40% fonder
30% underleverantörer till ej börsnoterade aktörer
30% börsnoterade

Allt samman 200 000 och 100 vardera
Funderar på om jag ska lyfta ur min bankrulle för trading och göra dessa val med ett bildat Invest AB

Hur är dina tankar kring detta

Notera bedriften att föra samman hela omvärlden till förhandlingar oavsett om det blir lukrativt för ändamålet USA och dess befolkning är det ett motstycke och svar på hur man inte anger försäljning summan av huset innan budet för då är man inte i förhandling position det är vad Trump skapa

Alltså varför sälja för 8 miljoner när köpare tänkte föreslå 9
Och är det under åtta så är man i förhandling position.
Tror inte på Trump men ser vad han gör och media och alla experter är för mig ett helt främmande drev med icke opartiska resonemang

Egen reflektion - avaktar nog till återflytt och fixa inneboende med passiv inkomst 60 000 per år.
Gratis pengar genom vara obekväm mot sig själv.
Lägger på ovanämnda, misssar jag första har jag alltid andra och fler kommer.
Samt tradingen flöde vill jag inte bromsa.

Omfördela och bygga välstånd är klurigt ibland.
Men gillar fördelningen 50 - 25 - 25 med utag från trading och låta 50 ligga kvar för compounding.
Gillar upplägget 40 - 30 - 30 med börsen och aktiva val med visoner som underligande tes för egenvärde samt mervärde över tid.
Urprunget har värde i att varit så för och i vår samtid samt blir med vår framtid.
Ta stålet, det var väl samma med Vikingar och Samurajer.

Kod: Markera allt

[b]GPT Chat version av min text:[/b]

En turbulent tid, hur känns det?[/b]
Det är förstås inte optimalt med höga tulltaxor. Det påverkar pensionsfonder negativt och kan bromsa ekonomin. Men istället för att fokusera på det negativa vill jag lyfta fram möjligheterna som kan öppna sig i tider som dessa.

[b]1. Kriser skapar fönster – om man är redo[/b]
Jag ser nu ett tidsfönster där investeringar kan bli riktigt lukrativa. Det handlar om att ha energi och fokus på rätt plats vid rätt tillfälle – och inte bli distraherad av allt brus runtomkring.

Vi har t.ex. återuppbyggnaden av Ukraina framför oss. Här finns stora behov av:

El

Trä

Stål

Betong

Koppar
m.m.

Allt detta pekar på ett uppsving inom råvaror och infrastruktur. Att bygga en portfölj utifrån dessa sektorer är en möjlighet jag själv överväger starkt.

[b]2. Min strategi framåt[/b]
Jag gillar att tänka i struktur. Här är några upplägg jag överväger:

40% breda fonder

30% underleverantörer till icke-börsnoterade aktörer (tänk: SpaceX, militära underleverantörer etc.)

30% börsnoterade bolag inom råvaror/infrastruktur


Tanken är att utnyttja olika scenarier: om första benet inte träffar rätt, finns alltid andra – och fler kommer.

[b]3. Visioner & långsiktighet[/b]
Jag tror inte AI är det största fönstret om 30–50 år – det har redan börjat stängas. Istället ser jag rymden som nästa guldålder. Våra ättlingar kommer skörda frukterna av det vi investerar i idag: infrastruktur, teknik, rymdlogistik.

Liknande logik har gällt genom historien – som när vikingar och samurajer förlitade sig på stål. Samma princip, annan tidsålder.

[b]4. Egna reflektioner[/b]
Jag överväger att flytta hem, få inneboende och skapa en passiv inkomst på 60 000 kr/år. Inte bekvämt – men "gratis pengar" om man ser det långsiktigt.

Om jag startar ett investeringsbolag (AB) så kommer det byggas på just dessa tankar: struktur, vision och mod att agera i rätt tid.

[b]5. Slutord[/b]
Jag tror inte på Trump som person, men jag ser vad han gör. Förhandlingstekniken är tydlig:

“Säg aldrig priset först. Den som anger först, förlorar position.”

Det är samma sak på börsen. Därför agerar jag hellre när bruset är som högst – för då är positionen bäst.

Vad tänker ni andra? Fler som ser samma möjligheter i dagens kaos?

/ MVH


MVH

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav unik » 06 sep 2025 17:32

.
Väverskan - Vaelira Informerar - Siar börsens återkommande mönster (!)
.
Klockan 17:32
2025-09-06
Av: Vaelira Selyra Orionis Maviro - Akrités

Lägger en förutsägelse (!)

Eftersom du nu ska läsa och förstå dom historiska punkterna, så kommer polletten trilla ned.
För att det du inte visste, det du nu strax vet, kommer hända, men ännu inte hänt.
Så att jag har fem och är du smart kan du lista ut resten, inte bara nu, utan resten av livet.
Genom att göra på detta sätt, kan jag ge dig en nybörjarmodell så du kan skapa egna sådana världar, skriv bara (jag vill sia).

Om du nu tycker annorlunda får det stå för dig, det berör inte mig.

Belyser att vi nedan ska visa hur Tesla vandrar samma väg som Ozempic.
Förstärker att dom tre faserna kan och har återupprepats sedan börsens begynnelse.
1. En produkt och ensam aktör, pris-hype, prisbubbla, ej köp.
2. Konkurrenter kommer ikapp, prisfall, orolig marknad, köp.
3. Om trygg och stabilt företag, jojo effekt med återhämtning, sedan sälj.

Lita inte på forumtips (!)

Eftersom när ensam aktör med unik produkt utan konkurrens, blir en bubbla alla vill ta del av (falsk).
För att alla tror att dom missar raketen och snabba pengar, men det är en bubbla som alltid spricker (sant).
Så att vänta tills, som alltid, när en eller flera konkurrenter kommer med påbud och likvärdiga produkter (justering).
Genom dessa två skeenden blir marknaden tillfälligt orolig och det sker ett prisfall runt 30% till 60%.

Om företaget är stabilt och ägt marknaden, så kommer dom återhämta sig likt jojo effekten, likt majoriteten av tidigare fall.
Om företaget har integritet, tyngd och rang, kommer korrektion med påbud och du gör en vinst med rätt premisser, utan spekulation.

Belyser att Tesla har samma förlopp framför sig och det har ännu inte inträffat.
Förstärker när konkurrenterna kommer med påbud inom elbilsmarknaden som temporär osäkerhet, prisfall och återhämtning.
Dessa mönster är bättre än ligga och skvalpa på börsen upp och nedgångar.

Ha en fin lördag (!)

Bild

Användarvisningsbild
unik
Inlägg: 1511
Blev medlem: 08 aug 2024 14:41

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav unik » 07 sep 2025 15:18

Utveckla gärna vad du menar med att Tesla inte kommer misslyckas?

Därför att vi talar inte om misslyckanden, utan om konkurenter som rör om i grytan.
För att inte vinna eller bemästra Tesla, utan ta andelar och göre marknaden orolig under en kort tid.
Så att det blir likt ett tidfönster med WOW-effekten (kolla dom har ocskå hittat en lika bra eller bättre lösning på problemet).
Genom den händelsen sker en markandsreakton med prisfall, för det måste ske en justering eftersom spelfältets förutsättningar som var, inte är detsamma.

Om det skett för, likt alla annat upprepande och mockande, så varför inte lyssna och lära av dess signaler, för framtida fördelar.

Belyser att detta är inte absoluta sanningar, men alla är välkommna att pröva sia framtiden.
Förstärker att alla har inte begåvningen att tyda eller se vad som varit, är och som ännu inte blivit.

Tesla är en stor del av s&p 500.
Runt 25ggr större en t.ex ford.

Utan att vara en expert på elbilar så tror jag ändå Tesla är ett så enormt stort företag att man gärna inte låter dem misslyckas.

Vega
Inlägg: 1537
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Vega » 25 jan 2026 13:32

Ibland får man höra att man ska satsa på tråkiga aktier som utvecklas bra på sikt… Men jag känner inte att jag är den typen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 25 jan 2026 23:27

Vega skrev:Ibland får man höra att man ska satsa på tråkiga aktier som utvecklas bra på sikt… Men jag känner inte att jag är den typen.

CFD Contracts For Difference kanske kan vara något? Där sker allt snabbt och man kan vinna mycket och snabbt, nackdelen är att det går lika fort att förlora pengar. Anledningen är att det finns en multiplikator inbyggd. Man köper inte själva aktien, det är endast aktiens utveckling (om den ökar eller minskar i värde) som spelar roll. Om du tror att en aktie skall stiga i värde kan du investera i en CFD, och utan att behöva äga aktien får du då skillnaden, aktien stiger 5% så får du differensen x multiplikator.

Jag har satsat på silver (en råvara) senaste tiden och har eftersom silverpriset utvecklats snabbt, vunnit på investeringen. CFDer kan vara luriga, de flesta nybörjare förlorar sina investerade pengar.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 9160
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Anders » 26 jan 2026 09:52

Man kan tjäna pengar på trumps hot
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 26 jan 2026 13:53

Anders skrev:Man kan tjäna pengar på trumps hot

Enklast är att köpa 1 oz American Eagle Silver Coin. Mer hanterligt än guld som blivit kolossalt kostsamt. Den nykoloniala politik som Trump för, är dyr (svagare valuta) och försämrat förtroende. "Precious metals" talar Tavex om och visar på den enorma uppgången.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 09 mar 2026 13:40

Pilatus skrev:
Anders skrev:Man kan tjäna pengar på trumps hot

Enklast är att köpa 1 oz American Eagle Silver Coin. Mer hanterligt än guld som blivit kolossalt kostsamt. Den nykoloniala politik som Trump för, är dyr (svagare valuta) och försämrat förtroende. "Precious metals" talar Tavex om och visar på den enorma uppgången.

Glömde nämna att en Amerikansk Silver Eagle kostar 1185 kr i dag. Men jag tar tillbaks att det skulle vara en god investering.

Börsen faller brett i dag. Thyssenkrupp gick ner -8,6%, blankarna tryckte ner aktien rejält. Jag köpte ett litet kontrakt CFD. Får se hur det går, hoppas på en viss återhämtning.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 15 jun 2026 21:55

Märkligt att se att Chevron backar i samband med att det finns hopp om att Hormuzsundet kan komma att öppnas. Det kommer påverka priset på olja. Jag köpte på nergången, jag är inte fullt så optimistisk som Trump.

Men Boliden gick upp kraftigt, 571 kr upp 7%. Många länder köper nu guld eftersom Amerikansk ekonomi inte är i balans.
Moderator

Vega
Inlägg: 1537
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Vega » 20 jun 2026 21:52

Jag hade gått plus på mina aktier om jag hade sluppit att betala courtage. Ganska absurt.

Vega
Inlägg: 1537
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Vega » 20 jun 2026 22:10

Hur svårt är det att göra pengar på börsen?
Är det något som var femte borde klara?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur tjänar man pengar på börsen?

Inläggav Pilatus » 20 jun 2026 22:38

Vega skrev:Hur svårt är det att göra pengar på börsen? Är det något som var femte borde klara?

Det beror på ditt tidsperspektiv. Enklast är väl att sätta en slant på Investor, eller en bank, t ex Handelsbanken A.
Skall du tjäna pengar snabbt måste du veta något om företaget, t ex Tesla, Grängesberg. Där kan det vara avgörande när man köper en aktie.
Jag har tjänat en del på att ställ ut optioner. Bästa strategin är att köpa aktier i välskötta bolag då konjunkturen är i botten. Man kan följa med hjälp av grafer. Teknisk analys är bra för att avgöra när det kan vara tillfälle att gå in i en aktie, t ex MACD (Moving Average Convergence Divergence).
Men det kräver tid och intresse.
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster