Godhetsfascism

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Vega

Re: Godhetsfascism

Inläggav Vega » 16 feb 2026 19:22

Anders skrev:Vad är då i er mening en korrekt hantering av det aktuella problemet?

Får försöka:

1. få slut på stridigheter
2. Hjälp på plats, Israel borde här vara den största aktören, oljestinna grannländer i andra hand, FN i tredje(mycket lämpligt för människor som känner starkt för människor i nöd att ställa upp på)
3. Erbjuda uppehållstillstånd för barn utan anhöriga enligt principen närmaste möjliga land, med mest liknande kultur.
4. I sällsynta fall erbjuda uppehållstillstånd för enstaka barn utan anhöriga i Sverige, efter planerad integration.

Fråga Donald Trump?

Hubert

Inläggav Hubert » 18 feb 2026 19:00

Tråkigt att godhet, vänlighet, snällhet, hänsyn, välvilja, och liknande fina egenskaper har börjat brännmärkas alltmer.
De ska framstå som bevis på svaghet.
Varför har det blivit så?

Vega

Inläggav Vega » 18 feb 2026 19:06

Hubert skrev:Tråkigt att godhet, vänlighet, snällhet, hänsyn, välvilja, och liknande fina egenskaper har börjat brännmärkas alltmer.

Jag tror att det är feghet. Ett överdrivet självvalt beroende. Ingen vågar ta ett enda steg i någon riktning utan att ha gruppen med sig.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 21 feb 2026 14:06

Hubert skrev:Tråkigt att godhet, vänlighet, snällhet, hänsyn, välvilja, och liknande fina egenskaper har börjat brännmärkas alltmer.

Stefan Einhorn skrev en bok om Snällhet som jag tycker förenar Huberts och MLW’s syn väl. Snäll är att ta och avkräva ansvar.

Lycka är vetenskapligt bevisat beroende på goda relationer och att skapa goda realtioner kräver uppoffringar. Och att det ställs krav på människor att anpassa sig. På alla i ett samhälle.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 21 feb 2026 18:28

Anders skrev:Snäll är att ta och avkräva ansvar.

=D>

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 27 feb 2026 22:08

Godhetsfascism är väl ett ord högerfolk kan använda om idealister som inte tänker på sig och sitt främst.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 28 feb 2026 08:51

Algotezza skrev:Godhertsfascism är väl ett ord högerfolk kan använda om idealister som inte tänker på sig och sitt främst.

Skulle vilja nyansera den. Många strävsamma folkhemsbarn med alla rötter i fattigsverige har svårt för den teoretiska vänsteridealism som är vanligt förekommande bland vissa av de som inte har alla rötter i fattigsverige. Men de som drar till med såna tillmälen är oftast lika insnöade idealistiskt i något högerideologiskt, nyliberalism eller konservatism.

Folkhemmets barn, vars drömmar om vuxenlivet var ett stadigt och hyfsat stimulerande jobb och en eventuell familj, inget mer eteriskt i form av egen skapad förmögenhet eller förbättande av värld tenderar nog, som jag, att sortera in dessa mer drömmande i kategorin människor som borde jobba mer och snacka mindre. Oavsett vald ideologi.
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 28 feb 2026 15:11

Anders skrev:
Algotezza skrev:Godhertsfascism är väl ett ord högerfolk kan använda om idealister som inte tänker på sig och sitt främst.

Skulle vilja nyansera den. Många strävsamma folkhemsbarn med alla rötter i fattigsverige har svårt för den teoretiska vänsteridealism som är vanligt förekommande bland vissa av de som inte har alla rötter i fattigsverige. Men de som drar till med såna tillmälen är oftast lika insnöade idealistiskt i något högerideologiskt, nyliberalism eller konservatism.

Folkhemmets barn, vars drömmar om vuxenlivet var ett stadigt och hyfsat stimulerande jobb och en eventuell familj, inget mer eteriskt i form av egen skapad förmögenhet eller förbättande av värld tenderar nog, som jag, att sortera in dessa mer drömmande i kategorin människor som borde jobba mer och snacka mindre. Oavsett vald ideologi.

Jag tror förmåga att kompromissa utan att "sälja ut sin själ" är en förutsättning för att skapa stabilitet och ett humant samhälle. Kompromisslös kan låta tjusigt - på papperet - men leder sällan till något gott och önskvärt för flertalet.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Karl Olsson

Inläggav Karl Olsson » 10 mar 2026 13:02

Anders skrev:

Jag tror också att mycket handlar om olika bakgrund och erfarenheter. De som vuxit upp i mer praktiska miljöer värderar ofta stabilt jobb, trygghet och vardag högre än stora ideologiska visioner. Samtidigt kan både höger och vänster fastna i sina egna idévärldar. För många handlar livet mest om att jobba, få vardagen att fungera och ha det hyggligt bra – inte om att förändra hela världen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 mar 2026 14:54

Karl Olsson skrev:
Anders skrev:

Jag tror också att mycket handlar om olika bakgrund och erfarenheter. De som vuxit upp i mer praktiska miljöer värderar ofta stabilt jobb, trygghet och vardag högre än stora ideologiska visioner. Samtidigt kan både höger och vänster fastna i sina egna idévärldar. För många handlar livet mest om att jobba, få vardagen att fungera och ha det hyggligt bra – inte om att förändra hela världen.

Välkommen till forumet!
Moderator

Maat

Inläggav Maat » 01 maj 2026 03:29

Det här kunde jag utreda i detalj, eftersom det är ett ämne jag grundligt utrett och analyserat, men jag finner det bortkastad tid.

Att predika för sälarna som keltiska munkar på ön Iona sägs ha ägnat sig åt, förefaller mindre relevant.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 maj 2026 06:57

Maat skrev:Det här kunde jag utreda i detalj, eftersom det är ett ämne jag grundligt utrett och analyserat, men jag finner det bortkastad tid.

Att predika för sälarna som keltiska munkar på ön Iona sägs ha ägnat sig åt, förefaller mindre relevant.

Varför känns det så? Det här forumet är väl bland det mest politiskt nyanserade man kan hitta? Berätta!
4 november 2017

Återgå till "Politik och samhälle"