Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Hubert

Re: Allmän politik.

Inläggav Hubert » 15 apr 2026 10:07

Säg inte det, säg inte det ...
Jimmie Åkesson har uttryckt beundran för Vance, bl a när Vance ljög om att EU hotade yttrandefriheten och demokratin: ”Det var otroligt befriande att höra en person med den auktoritet som USA:s vicepresident har läxa upp den europeiska politiska eliten”.
Pilatus skrev:
Hubert skrev:Jan Guillou skrev i krönikan 6 april:
Donald Trumps senaste motiv för att föra krig mot Iran, att landet inte ska ha kärnvapen och att fartygstrafiken skall flyta fritt i Hormuzsundet, är alldeles utmärkta motiv. Det var det tillstånd som rådde innan han inledde kriget.

PS
J D Vance besökte för några år sedan förre påven och denne dog.
Senast besökte han Orban och dennes regim dog.
Hoppas, hoppas att han bjuder in sig själv för att stötta tidölaget i höst.

Kanske skulle Alice Teodorescu Måwe jubla, men nej han är inte välkommen. Donald lät sig luras av Netanyahu, han fick det att låta så enkelt. Några vändor med de moderna bombplanen och saken skulle vara biff. Kanske frågar de sig nu om kampanjen uppnådde sitt syfte. Kanske hittar de på några nya skäl så de kan fortsätta skicka sina drönare. USA är ett mycket rikt land, men att driva detta krig och förse Netanyahu med allt han begär har de inte råd med. Vi får se om det amerikanska folket klarar att bära bördorna eller om det blir en stor kollaps i det ekonomiska systemet. 39 000 miljarder USD i skuld. Kanske är det inte synligt ännu?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 15 apr 2026 11:09

Hubert skrev:Säg inte det, säg inte det ...
Jimmie Åkesson har uttryckt beundran för Vance, bl a när Vance ljög om att EU hotade yttrandefriheten och demokratin: ”Det var otroligt befriande att höra en person med den auktoritet som USA:s vicepresident har läxa upp den europeiska politiska eliten”.

Då måste jag medge att Jimmie befinner sig bortom min politiska horisont.
Jag är för införandet av en gemensam valuta, Eurosamarbetet är bra och underlättar handel. Vänstern är rädda för överstatlig styrning från Bryssel. Det är ett ideologiskt ställningstagande. Vad vi ser är att kronan klarar sig sämre än euron i det litet längre perspektivet. Den svenska kronan har varit svag och volatil mot euron under lång tid, vilket skapar osäkerhet. Vem vill investera i Sverige med all ängslighet som finns här?
Svensk utrikespolitik är blek och vi tycks för tillfället mest vara intresserade av att kränga Gripen till intresserade.
Jag delar i stort sett vänsterns syn som vill se en lösning på Palestinakonflikten på folkrättslig grund.
Jag har inte något klart alternativ att rösta på i höst.
Moderator

Hubert

Inläggav Hubert » 15 apr 2026 19:46

Vi ska tillhöra Europa, EU, på gott och ont.
Ett enat Europa blir en stormakt med eget militärt försvar.
Högerdominansen i EU är en plåga, en plåga med rötter i förlegade föreställningar om nation och folk. Detta hämmar medlemsländerna att ta beslut som bygger en stark union.
Europas enande är väl lite som 1800-talets enande av tyska stater till Tyskland som växte till en dåtida ekonomisk och militär stormakt. Inte lätt.

Pilatus skrev:
Hubert skrev:Säg inte det, säg inte det ...

Då måste jag medge att Jimmie befinner sig bortom min politiska horisont.
Jag är för införandet av en gemensam valuta, Eurosamarbetet är bra och underlättar handel. Vänstern är rädda för överstatlig styrning från Bryssel. Det är ett ideologiskt ställningstagande. Vad vi ser är att kronan klarar sig sämre än euron i det litet längre perspektivet. Den svenska kronan har varit svag och volatil mot euron under lång tid, vilket skapar osäkerhet. Vem vill investera i Sverige med all ängslighet som finns här?
Svensk utrikespolitik är blek och vi tycks för tillfället mest vara intresserade av att kränga Gripen till intresserade.
Jag delar i stort sett vänsterns syn som vill se en lösning på Palestinakonflikten på folkrättslig grund.
Jag har inte något klart alternativ att rösta på i höst.

Återgå till "Politik och samhälle"