Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Hubert

Re: Allmän politik.

Inläggav Hubert » 15 apr 2026 10:07

Säg inte det, säg inte det ...
Jimmie Åkesson har uttryckt beundran för Vance, bl a när Vance ljög om att EU hotade yttrandefriheten och demokratin: ”Det var otroligt befriande att höra en person med den auktoritet som USA:s vicepresident har läxa upp den europeiska politiska eliten”.
Pilatus skrev:
Hubert skrev:Jan Guillou skrev i krönikan 6 april:
Donald Trumps senaste motiv för att föra krig mot Iran, att landet inte ska ha kärnvapen och att fartygstrafiken skall flyta fritt i Hormuzsundet, är alldeles utmärkta motiv. Det var det tillstånd som rådde innan han inledde kriget.

PS
J D Vance besökte för några år sedan förre påven och denne dog.
Senast besökte han Orban och dennes regim dog.
Hoppas, hoppas att han bjuder in sig själv för att stötta tidölaget i höst.

Kanske skulle Alice Teodorescu Måwe jubla, men nej han är inte välkommen. Donald lät sig luras av Netanyahu, han fick det att låta så enkelt. Några vändor med de moderna bombplanen och saken skulle vara biff. Kanske frågar de sig nu om kampanjen uppnådde sitt syfte. Kanske hittar de på några nya skäl så de kan fortsätta skicka sina drönare. USA är ett mycket rikt land, men att driva detta krig och förse Netanyahu med allt han begär har de inte råd med. Vi får se om det amerikanska folket klarar att bära bördorna eller om det blir en stor kollaps i det ekonomiska systemet. 39 000 miljarder USD i skuld. Kanske är det inte synligt ännu?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 15 apr 2026 11:09

Hubert skrev:Säg inte det, säg inte det ...
Jimmie Åkesson har uttryckt beundran för Vance, bl a när Vance ljög om att EU hotade yttrandefriheten och demokratin: ”Det var otroligt befriande att höra en person med den auktoritet som USA:s vicepresident har läxa upp den europeiska politiska eliten”.

Då måste jag medge att Jimmie befinner sig bortom min politiska horisont.
Jag är för införandet av en gemensam valuta, Eurosamarbetet är bra och underlättar handel. Vänstern är rädda för överstatlig styrning från Bryssel. Det är ett ideologiskt ställningstagande. Vad vi ser är att kronan klarar sig sämre än euron i det litet längre perspektivet. Den svenska kronan har varit svag och volatil mot euron under lång tid, vilket skapar osäkerhet. Vem vill investera i Sverige med all ängslighet som finns här?
Svensk utrikespolitik är blek och vi tycks för tillfället mest vara intresserade av att kränga Gripen till intresserade.
Jag delar i stort sett vänsterns syn som vill se en lösning på Palestinakonflikten på folkrättslig grund.
Jag har inte något klart alternativ att rösta på i höst.
Moderator

Hubert

Inläggav Hubert » 15 apr 2026 19:46

Vi ska tillhöra Europa, EU, på gott och ont.
Ett enat Europa blir en stormakt med eget militärt försvar.
Högerdominansen i EU är en plåga, en plåga med rötter i förlegade föreställningar om nation och folk. Detta hämmar medlemsländerna att ta beslut som bygger en stark union.
Europas enande är väl lite som 1800-talets enande av tyska stater till Tyskland som växte till en dåtida ekonomisk och militär stormakt. Inte lätt.

Pilatus skrev:
Hubert skrev:Säg inte det, säg inte det ...

Då måste jag medge att Jimmie befinner sig bortom min politiska horisont.
Jag är för införandet av en gemensam valuta, Eurosamarbetet är bra och underlättar handel. Vänstern är rädda för överstatlig styrning från Bryssel. Det är ett ideologiskt ställningstagande. Vad vi ser är att kronan klarar sig sämre än euron i det litet längre perspektivet. Den svenska kronan har varit svag och volatil mot euron under lång tid, vilket skapar osäkerhet. Vem vill investera i Sverige med all ängslighet som finns här?
Svensk utrikespolitik är blek och vi tycks för tillfället mest vara intresserade av att kränga Gripen till intresserade.
Jag delar i stort sett vänsterns syn som vill se en lösning på Palestinakonflikten på folkrättslig grund.
Jag har inte något klart alternativ att rösta på i höst.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 18 apr 2026 09:43

Undrar när jag läser de sista inläggen om vad mer konkret Åkesson sa om vad Vance mer konkret sa om EU. Hänger med för dåligt i politiken nuförtiden, chittatråkigt, annat var det då DN damp ner i brevlådan och aktuellt och rapport skildrade politik nyktert.

1. Vad sa de egentligen?
2. Hur tillägnar man sig svensk politik på ett behagligt sätt nuförtiden?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 18 apr 2026 19:07

Det är väl jättebra att Sverige har en svag valuta… Det är ju det som är hela syftet med den svenska kronan, eller?

Vega

Inläggav Vega » 18 apr 2026 19:17

Svag krona belönar alla som bedriver handel. Annars kommer vi inte ha några rika svenskar…

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 apr 2026 19:19

Vega skrev:Det är väl jättebra att Sverige har en svag valuta… Det är ju det som är hela syftet med den svenska kronan, eller?

Det är mycket lätt ordnat att få en svag valuta med hög inflation. Vi får fler turister men blir likväl köpsvaga. Vad värre är att svenska företag köps upp och vår valuta blir än mer en volatil skvalpvaluta som ingen vill ha förutom SD och vänstersidan, men av olika skäl.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 18 apr 2026 19:30

Pilatus skrev:
Vega skrev:Det är väl jättebra att Sverige har en svag valuta… Det är ju det som är hela syftet med den svenska kronan, eller?

Det är mycket lätt ordnat att få en svag valuta med hög inflation. Vi får fler turister men blir likväl köpsvaga. Vad värre är att svenska företag köps upp och vår valuta blir än mer en volatil skvalpvaluta som ingen vill ha förutom SD och vänstersidan, men av olika skäl.

Inflation betyder att priserna stiger. Men folk kommer ju inte sluta äta mat för det, man kan köpa något annat, som då säljer bättre. Vi kan äta närodlat (svenskt). Jag tycker att det är positivt om svenska företag är attraktiva. Om vi hade haft euro så hade Sverige blivit fattigt med en gång, vi hade inte haft råd med välfärden vi har, därför att företagen skulle flytta ifrån Sverige, svag valuta betyder billig arbetskraft.. och om man inte ens får den fördelen så kommer företagen och kompetensen lämna Sverige… Svag valuta gynnar människor med kapital, överklassen, och just därför har vi vår välfärd.

Vega

Inläggav Vega » 18 apr 2026 19:39

Om man har en relativt hög lön så påverkas man inte så mycket av inflationen…

Vega

Inläggav Vega » 18 apr 2026 19:49

De flesta med kapital investerar det så att de stiger i värde. Det är nog väldigt få som har oplacerat kapital (för då är inflationen något negativt..)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 18 apr 2026 22:00

Vega skrev:
Pilatus skrev:

Inflation betyder att priserna stiger. Men folk kommer ju inte sluta äta mat för det, man kan köpa något annat, som då säljer bättre. Vi kan äta närodlat (svenskt). Jag tycker att det är positivt om svenska företag är attraktiva. Om vi hade haft euro så hade Sverige blivit fattigt med en gång, vi hade inte haft råd med välfärden vi har, därför att företagen skulle flytta ifrån Sverige, svag valuta betyder billig arbetskraft.. och om man inte ens får den fördelen så kommer företagen och kompetensen lämna Sverige… Svag valuta gynnar människor med kapital, överklassen, och just därför har vi vår välfärd.

Jag kan bara rekommendera att du visar din text ovan för en ekonom, eller för Copilot för en bedömning.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 21 apr 2026 17:11

Pilatus skrev:
Vega skrev:
Pilatus skrev:Det är mycket lätt ordnat att få en svag valuta med hög inflation. Vi får fler turister men blir likväl köpsvaga. Vad värre är att svenska företag köps upp och vår valuta blir än mer en volatil skvalpvaluta som ingen vill ha förutom SD och vänstersidan, men av olika skäl.

Jag kan bara rekommendera att du visar din text ovan för en ekonom, eller för Copilot för en bedömning.

Varför skulle jag göra det?

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 apr 2026 18:28

Anders skrev:Undrar när jag läser de sista inläggen om vad mer konkret Åkesson sa om vad Vance mer konkret sa om EU. Hänger med för dåligt i politiken nuförtiden, chittatråkigt, annat var det då DN damp ner i brevlådan och aktuellt och rapport skildrade politik nyktert.

1. Vad sa de egentligen?
2. Hur tillägnar man sig svensk politik på ett behagligt sätt nuförtiden?

Ja, varken politik eller partipolitik är längre da shit som det var för mig i proggtiden på 70-talet.

Politiken befolkas av dem som ljuger trovärdigt.. Politik vet jag är viktigt men det är en urtråkig kasperteater.

Jag går in i min bubbla och luktar på inlägg på filosofiforum.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 21 apr 2026 19:21

Vega skrev:
Pilatus skrev:
Vega skrev:Inflation betyder att priserna stiger. Men folk kommer ju inte sluta äta mat för det, man kan köpa något annat, som då säljer bättre. Vi kan äta närodlat (svenskt). Jag tycker att det är positivt om svenska företag är attraktiva. Om vi hade haft euro så hade Sverige blivit fattigt med en gång, vi hade inte haft råd med välfärden vi har, därför att företagen skulle flytta ifrån Sverige, svag valuta betyder billig arbetskraft.. och om man inte ens får den fördelen så kommer företagen och kompetensen lämna Sverige… Svag valuta gynnar människor med kapital, överklassen, och just därför har vi vår välfärd.

Eurosamarbete gör oss inte fattigare, men ett räddhågset fastklamrande vid en liten valuta i marginalen gör oss sårbara. Någon som kan något om ekonomi skulle kunna upplyst dig om detta. Länder med mycket svaga valutor har det inte bra. Sverige har god utbildningsnivå och kan producera sådant som går att sälja. Vi är litet dyra och importerar mycket som svensk lönenivå inte kan konkurrera med. Det är förstås en politisk fråga, men jag tycker det är synd och skam om Sverige skall bli ett av de sista länderna i Europa som inför euron.
Moderator

Vega

Inläggav Vega » 22 apr 2026 16:27

Pilatus skrev:
Vega skrev:
Pilatus skrev:Jag kan bara rekommendera att du visar din text ovan för en ekonom, eller för Copilot för en bedömning.

Eurosamarbete gör oss inte fattigare, men ett räddhågset fastklamrande vid en liten valuta i marginalen gör oss sårbara. Någon som kan något om ekonomi skulle kunna upplyst dig om detta. Länder med mycket svaga valutor har det inte bra. Sverige har god utbildningsnivå och kan producera sådant som går att sälja. Vi är litet dyra och importerar mycket som svensk lönenivå inte kan konkurrera med. Det är förstås en politisk fråga, men jag tycker det är synd och skam om Sverige skall bli ett av de sista länderna i Europa som inför euron.

Men minns du hur det gick för Grekland när de gick med i eurosamarbetet? Eurosamarbetet fick en blandad effekt på Grekland, där initiala fördelar (billiga lån) följdes av en djup ekonomisk kris.

Jag tycker att det är fel att tro att ”de modiga” vågar gå med i valutasamarbetet…

Återgå till "Politik och samhälle"