Vad betyder "alla människor är lika värda"?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Vega

Re: Vad betyder "alla människor är lika värda"?

Inläggav Vega » 23 maj 2026 18:05

Utan rättvisa, universell då, finns väl inga rätt och fel. Jag har tur, för jag tror på rättvisa (universell), det är mer synd om andra?

xion

Inläggav xion » 24 maj 2026 15:10

Människan uppfyller alla kriterier för en invasiv art och ur den aspekten är inte människovärdet mycket att yvas över.

Hubert

Inläggav Hubert » 28 maj 2026 19:54

Uttryck som Alla människor är lika värda, eller Allas lika värde syftar inte på hur vi känner.

Kort och gott syftar lika värde på att inför lagen, moralen ska alla människor bedömas på samma villkor.
Mördare ska bedömas lika både juridiskt eller moraliskt oavsett om deras mord skett utifrån passion eller på order av en folkmordsmisstänkt.
Apartheid som t ex praktiseras i dagens Israel åsidosätter den självklara principen att inte särlagstifta utifrån ras, religion eller vad en sådan regim hittar på.
I Sverige riskerar t ex samer och judar att särlagstiftas eftersom de inte är svenskar i SDs värld. Om SD får stort inflytande efter valet kan det bli så: svenska lagar tillämpas bara på svenskar. I värsta fall kommer samer och judar till och med att fråntas sina medborgarskap.

Människors lika värde är krasst att mina nära och kära är mer värda än varje svältande, döende i världen.
Men frågeställningen får inte reduceras till hur vi känner.

Vertumnus

Inläggav Vertumnus » 30 maj 2026 10:14

Enligt Aristoteles är människan det politiska djuret, det innebär att det är endast på  det politiska området som vi kan vara människor fullt ut. Det som utmärker det politiska området är att vi där har lämnat våra kroppsliga (djuriska) behov och krav bakom oss, vi har där frigjort oss från våra cirkulära livsupprätthållande verksamheter och kan nu umgås som likar. Kan vi överhuvudtaget tänka oss ett politiskt område där man inte uppträder som likar? Innebär inte motsatsen - att härska eller låta sig behärskas - politikens död?

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 30 maj 2026 10:27

Hubert skrev:
I Sverige riskerar t ex samer och judar att särlagstiftas eftersom de inte är svenskar i SDs värld. Om SD får stort inflytande efter valet kan det bli så: svenska lagar tillämpas bara på svenskar. I värsta fall kommer samer och judar till och med att fråntas sina medborgarskap.

Har jag ytterst svårt att tro på. Däremot kommer väl mångkultur att misstänkliggöras ytterligare. På samma sätt som de gamla sossarna. Alla skulle knega till pension. Ingen klass, kultur eller annat skulle göra att du slapp. Fast det står ju inte SD för förstås.

Men tvångsintegrering är inte en så bra idé, kommer åstadkomma massflykt till SD antagligen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Vega

Inläggav Vega » 31 maj 2026 19:45

Om 10 personer skulle samlas i ett slutet rum för att avgöra vem av dem som var intelligentast, tror ni att man hade lyckats komma nära sanningen?? Därför är alla människor lika värda.

Återgå till "Politik och samhälle"