Allmän politik.

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 22 apr 2026 18:50

Vega skrev:Men minns du hur det gick för Grekland när de gick med i eurosamarbetet? Eurosamarbetet fick en blandad effekt på Grekland, där initiala fördelar (billiga lån) följdes av en djup ekonomisk kris.

Jag tycker att det är fel att tro att ”de modiga” vågar gå med i valutasamarbetet…

Greklands ekonomi var genomrutten. Den lilla extra belastning de fick blev kanske för mycket. Men de fick hjälp av övriga Europa så de kom igång igen. Att stå utanför euron tror jag skadar självbilden. Vi borde inse att vi platsar bland européer. Vår ekonomi är välskött och det skulle gynna handeln.

Huvudskälet till det nyvaknade intresset är helt klart de senaste årens kraftiga och utdragna kronförsvagning som inleddes i november 2021: nästan 15 procent försvagning mot euron till dags dato (se bilden nedan). (Teknikföretagen)
Moderator

Vega
Inlägg: 1537
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Allmän politik.

Inläggav Vega » 23 apr 2026 15:06

Pilatus skrev:
Vega skrev:Men minns du hur det gick för Grekland när de gick med i eurosamarbetet? Eurosamarbetet fick en blandad effekt på Grekland, där initiala fördelar (billiga lån) följdes av en djup ekonomisk kris.

Jag tycker att det är fel att tro att ”de modiga” vågar gå med i valutasamarbetet…

Greklands ekonomi var genomrutten. Den lilla extra belastning de fick blev kanske för mycket. Men de fick hjälp av övriga Europa så de kom igång igen. Att stå utanför euron tror jag skadar självbilden. Vi borde inse att vi platsar bland européer. Vår ekonomi är välskött och det skulle gynna handeln.

Huvudskälet till det nyvaknade intresset är helt klart de senaste årens kraftiga och utdragna kronförsvagning som inleddes i november 2021: nästan 15 procent försvagning mot euron till dags dato (se bilden nedan). (Teknikföretagen)

Vad tänker du när du läser följande??:

”Ja, det blev dyrare att odla oliver i Grekland efter införandet av euron, en utveckling som accelererade kraftigt i samband med den ekonomiska krisen och senare klimatförändringar. Verksamheten drabbades hårt genom ökade produktionskostnader, inflation och minskad köpkraft för bönderna.” - Google

Vega
Inlägg: 1537
Blev medlem: 15 jun 2025 12:49

Re: Allmän politik.

Inläggav Vega » 23 apr 2026 15:27

”Om ett land som importerar mer än det exporterar (har ett handelsunderskott) får en plötsligt starkare valuta, uppstår en paradoxal situation där importen blir billigare och exporten dyrare. Detta leder generellt till att handelsunderskottet fördjupas på kort till medellång sikt.” - Google

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 23 apr 2026 15:37

Vega skrev:Vad tänker du när du läser följande??:

”Ja, det blev dyrare att odla oliver i Grekland efter införandet av euron, en utveckling som accelererade kraftigt i samband med den ekonomiska krisen och senare klimatförändringar. Verksamheten drabbades hårt genom ökade produktionskostnader, inflation och minskad köpkraft för bönderna.” - Google

Den grekiska statsskulden var det primära problemet. Åratal av budgetunderskott och lån ledde till en ohållbar situation som exploderade 2009. Timingen för införandet av euron kan ha varit fel, Grekland kunde inte längre styra och ställa med valutan, utan fick strama åt rejält. I det stora hela valde de rätt väg, det är bättre att vara med än att stå utanför med en trasig ekonomi. Sverige borde tänka på att ingen vill ha kronan i en verklig kristid. Euron är betydligt mer robust. Vi lever i en union inte i SDs litet nationalistiska hembygdsvärld (där allt är hemodlat och den obsoleta kronan bevaras), jag hoppas vi slipper.
Moderator

Hubert
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 jan 2024 21:52

Re: Allmän politik.

Inläggav Hubert » 03 jun 2026 18:33

USAs Iran-krig och USA utvecklas i fascistisk riktning
Trump has 1 AM MELTDOWN as WAR EXPLODES AGAIN!!!
https://www.youtube.com/watch?v=YsKAkWoHlmA
13:13

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 19266
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Allmän politik.

Inläggav Pilatus » 06 jun 2026 12:07

Är antisionismen antisemitisk? Nooshi Dadgostar har blivit lovligt villebråd. Hon är fräck nog att kräva en plats i regeringen i höst, om de röda vinner. Och så väljer kritiker att inte skilja på antisemitism (människor av judisk religion, en kulturell identitet) och antisionism (den nationalistiska och politiska uppfattningen om Palestinas som ett judiskt hem/tillhörighet). Trots att inget av begreppen har någon helt entydig innebörd är frågan av yttersta vikt. Svaret beror nästan helt på vilken betydelse man lägger i orden ”sionism” och ”antisemitism”, som ofta definieras olika beroende på användarens perspektiv. Varför är det så svårt att försvara sig, man kommer i omedelbart underläge och blandas samman med terrorism och judehat om man försöker argumentera mot Israels ockupation och krigföring. Nooshi Dadgostar måste klargöra bättre, en fråga med mycket stor sprängkraft där endast Israels vänner vinner?
Moderator


Återgå till "Politik och samhälle"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster