Anders H skrev:Modul skrev:Men hallå, varför skulle kd vara en pervers sekt?
Det finns så mycket att ta på, så jag vet inte var jag ska börja. De strävar från demokrati till teokrati, där de driver frågor som berörs av Bibeln, t.ex. när det gäller deras syn på äktenskap och homosexualitet. T.ex. tycker de inte att män ska få gifta sig med män, inte för att de rationellt kan motivera detta, utan för att det står om detta i uppenbarelseboken.
Sökte på Kd:s hemsida och hittade dessa argument (säger inte att jag håller med dom, jag bara berättar)
1. Homosexuella kan ju skaffa registrerat partnerskap om de vill.
Det är exakt samma sak som äktenskap rent juridiskt.
2. Tradition - Äktenskap är en speciell grej, ingen universiell kärleksförklaring utan det betyder just "förening mellan man och kvinna"
3. Biologi - man och kvinna är det naturliga förhållandet
4. Barn - mår bäst av en mamma och en pappa.
[Konstigt argument det där med barn...äktenskap leder ju inte automatiskt till barn
och dessutom kan man skaffa barn utan att va gift.]
Här kommer det i deras egna ord:
"Äktenskapet ska vara en förening mellan man och kvinna i syfte att ge barnen en så trygg uppväxtmiljö som möjligt.
Det är till för att så långt möjligt omge barnen med ett rättsligt och etiskt sammanhang
– en ”familjemiljö” för att använda samma terminologi som FN:s barnkonvention –
som säkrar barnens rättigheter i förhållande till sina biologiska föräldrar och tydliggör föräldrarnas skyldigheter.
Ett av äktenskapets ursprungliga ändamål är alltså omsorgen om barnen."
"Äktenskapet är en social institution med en tydlig avgränsning.
Det utgår likt ett axiom ifrån den heterosexuella tvåsamheten och dess naturliga förutsättningar att bilda familj."
Men finns det nåt ruttet med Kd förutom äktenskapsfrågan?