Vilket parti tänker du rösta på?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
BenRangel

Inläggav BenRangel » 23 aug 2006 16:38

archaxe skrev:
Om man kollar på alla djurarter så dras dom ju till varandra just för att skapa barn.

Tja, eller återigen - de skapar barn för att de dras till varandra. Det var kausaliteten jag var ute efter; alltså i vilken ordning det kommer. Med din syn, att djur dras till varandra för att skaffa barn, behöver du ett ändamål som inte jag behöver eftersom jag ser kaustaliteten omvänt - att djur skaffar barn för att de dras till varandra.

(Hann inte edita klart min post innan du skrev detta. kolla där för lite mer info)
Tar vi reptilhjärnan så har ju den instinkterna: Föda, Fortplantning och Försvar.
Fortplantingsinstinkten är det enda som gör att enkla ensliga djur som tex  myggor dras till det andra djuret.
(Om det inte är det -vad skulle det då vara?? Många djur parar ju sig bara och drar sen. Så det har i vissa fall inget att göra med ralationer)
De djur som inte har denna dragning fortplantas inte och där därför ut. Så attraktion är evolutionens sätt att se till att fortplantningen säkerställs.
Dopaminerna (om nu djur har några såna) som frigörs vid parning och gör det hela till en skön upplevelse har också evolverats fram -De som har denna funktion tycker ju att parning är trivsamt och parar sig därför gärna vilket leder till ökad fortlevnad av arten.

- - - -

Så jag vill att vi har klart för oss att för enkla djur så är attraktion bara en framutvecklad kraft för att öka fortplantningen.

När det gäller flockdjur DÅ kan man förvisso hävda att dragningen till andra även beror på andra saker än fortplatning, -tex Försvar.
Flockdjur är flockdjur just för att de evolverats fram då det visat sig att de som samarbetade överlevde längre.
Men det kan även vara att samhällen gjorde att barnen överlevde bättre och därmed har det återigen att göra med fortplantning.

Så det kan vi debattera vidare om.
Men jag vill att vi är överrens om att för enkla djur gäller det enbart att attraktionen är till för att de ska para sig.
Och även om vi är mer civiliserade än så, blri vi aldrig HELT bli fria från vårt djuriska arv.

Modul

Inläggav Modul » 23 aug 2006 16:41

Anders H skrev:Jag kan inte för mitt liv begripa varför man ska ha olika regler för olika människor. Det är inte helt ovanligt inom EU att kyrkan inte har någon rätt att viga. Det tycker jag är bra. Då kan den som vill ha sin ceremoni i kyrkan, och den som inte vill det kan låta bli. Då är äktenskap alltid äktenskap. Sveriges model med registrerat partnerskap är helt galen, och syftar egentligen bara till en enda sak. Vad? Juridiskt är ju partnerskap jämställt med äktenskap, men det kan inte riktigt heta så. Varför? För att man måste peka ut homosexuella. För att man inte riktigt kan acceptera dem som fullvärdiga samhällsmedlemmar. ”Jo, men äktenskapet ska vara för man och kvinna”… ”Jo, men svarta ska sitta längst bak i bussen”…

Namnet äktenskap kommer från den kyrkliga traditionen, egentligen tycker jag att alla som inte gifter sig i kyrkan ingår partnerskap och inte äktenskap. Som sagt juridiskt är det ingen skillnad, ett homosexuellt par som ingår partnerskap har ju fortfarande samma rättigheter som en man och en kvinna som ingår äktenskap, och jag förstår inte varför det är något att uppröras över. Ok att det är klumpigt med två namn på samma sak men det är bara namn. Man har ju inte olika regler utan samma regel med olika namn.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 23 aug 2006 16:48

Modul skrev:Namnet äktenskap kommer från den kyrkliga traditionen, egentligen tycker jag att alla som inte gifter sig i kyrkan ingår partnerskap och inte äktenskap. Som sagt juridiskt är det ingen skillnad, ett homosexuellt par som ingår partnerskap har ju fortfarande samma rättigheter som en man och en kvinna som ingår äktenskap, och jag förstår inte varför det är något att uppröras över. Ok att det är klumpigt med två namn på samma sak men det är bara namn. Man har ju inte olika regler utan samma regel med olika namn.

Japp. Det enda som kvarstår är att "dom där" inte får vara med i vårat system. Vi har ju kastat några bananer och ett eget likvärdigt system åt dem, så nu är de skyldiga oss att vara nöjda, tysta och beta i någon annans trädgård.

Det är en modell som vissa är nöjda med, men jag är det inte.

Modul

Inläggav Modul » 23 aug 2006 16:52

Anders H skrev:Det enda som kvarstår är att "dom där" inte får vara med i vårat system. Vi har ju kastat några bananer och ett eget likvärdigt system åt dem, så nu är de skyldiga oss att vara nöjda, tysta och beta i någon annans trädgård.

Utför kyrkan homovigslar? Om inte är det ju kyrkan som enligt dig är boven. Staten ger inte bara ett likvärdigt system utan samma system.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 23 aug 2006 16:53

På vilke sätt får de inte vara med i vårt system? Jag fattar inte riktigt, nu verkar det ju vara du som tycker att namnet är så himla viktigt - vilket väl var vad du kritiserade KD för?
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 23 aug 2006 17:01

BenRangel,

jag tror vi pratar om olika saker. Min poäng är väldigt basic och rör synen på evolutionen - jag ser inte evolutionsteorin som att ha något syfte eller att den "ser till" något. Vi har Gud till det, om vi så vill. Dopaminer och reptilhjärnor i all ära, men de är ganska irrelevanta för den poäng jag gör.

Men jag vill att vi är överrens om att för enkla djur gäller det enbart att attraktionen är till för att de ska para sig.

Ja, som sagt, jag tror att kausaliteten är omvänd. Attraktionen är inte till för att de ska para sig, de parar sig för att de är attraherade. Det fina är att vi inte behöver anta en ändamålsenlig syn på evolutionen, vilket jag tror många gör ändå.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 23 aug 2006 17:02

Det viktiga för mig är att ta bort ett system som inte rymmer alla.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 23 aug 2006 17:04

Ok, men då slåss du ju mot väderkvarnar eftersom vi har ett system som rymmer alla. På vilket sätt är det du menar att homosexuella inte får vara med?

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 23 aug 2006 17:15

De får inte gifta sig. Och kd vill försämra ytterligare, t.ex. genom att ta bort deras rätt att prövas för adoption. Ursäkta om jag varit otydlig.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 23 aug 2006 17:26

De får inte gifta sig.

"Att ingå partnerskap" och "att ingå äktenskap" var väl bara olika namn på samma sak, eller? Nu bråkar du ju bara om namnet igen.

Och kd vill försämra ytterligare, t.ex. genom att ta bort deras rätt att prövas för adoption.

Och här är deras motivering: http://www.kristdemokraterna.se/VarPoli ... 2L299.aspx

Det är, som jag förstått det, inte på grund av att homosexuella skulle vara sämre föräldrar utan för att barnen behöver manliga och kvinnliga förebilder. De verkar fokusera på barnen, inte föräldrarna, även om det drabbar föräldrarna.

Men det är väl bara svepskäl för kristen fundamentalism antar jag.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 23 aug 2006 17:30

archaxe skrev:"Att ingå partnerskap" och "att ingå äktenskap" var väl bara olika namn på samma sak, eller? Nu bråkar du ju bara om namnet igen.

Då är vi överens om att homosexuella ska få gifta sig.

archaxe skrev:Och här är deras motivering: http://www.kristdemokraterna.se/VarPoli ... 2L299.aspx

Det är, som jag förstått det, inte på grund av att homosexuella skulle vara sämre föräldrar utan för att barnen behöver manliga och kvinnliga förebilder. De verkar fokusera på barnen, inte föräldrarna, även om det drabbar föräldrarna.

Men det är väl bara svepskäl för kristen fundamentalism antar jag.

Jo, visst är det så. Det finns minst lika fina argument för, så självklart är det så.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 23 aug 2006 17:36

Då är vi överens om att homosexuella ska få gifta sig.

Nja, jag tycker generellt sett det är en dålig idé att låta folk fatta livsavgörande beslut (såsom giftermål) när de befinner sig i något som närmast kan liknas vid ett mentalsjukt tillstånd (förälskelse) - men det gäller såväl hetero- som homosexuella. Så "vi" är inte överens, men det där är en beef du har med KD, inte mig.

Användarvisningsbild
Anders H
Kontakt:

Inläggav Anders H » 23 aug 2006 17:43

archaxe skrev:Nja, jag tycker generellt sett det är en dålig idé att låta folk fatta livsavgörande beslut (såsom giftermål) när de befinner sig i något som närmast kan liknas vid ett mentalsjukt tillstånd (förälskelse) - men det gäller såväl hetero- som homosexuella. Så "vi" är inte överens, men det där är en beef du har med KD, inte mig.

Där måste jag som lyckligt gift sedan 10 år slå ett slag för att myndighetsförklara individen. Jag vill också ge en stor kram till alla utmärkta homo- och heterosexuella föräldrar jag känner. Rock on!

Varney

Inläggav Varney » 23 aug 2006 21:09

ang blankrösteriet, tillåt mig bara blöta näsan,

(http://www.sourze.se/default.asp?itemId=10189117)

http://www.yelah.net/articles/ledare020913

personligen så anser jag inte att det är någon skillnad, om alla VET att det inte ÄR tabb-röster utan att ungefär alla av de "ogiltiga" ÄR blankröster - vad är skillnaden? förutom att politikerna kan leka ytterligare lite demokrati om de vill som sagt..tja..jag har ändå tappat sugen på att rösta blankt. men, då blir det väl kanske soffan eftersom pest eller kolera är en svår lek X) (och jag orkar inte rättfärdiga en icke-röstning..nåt med min uppfostran måhända..)

What Gives?

Inläggav What Gives? » 23 aug 2006 21:54

"Om den blanka valsedeln används som den är så räknas den som en ogiltig valsedel. I valresultatet redovisas hur många som har röstat blankt."

http://www.val.se/valsystemet/faq/

Återgå till "Politik och samhälle"