Waggho skrev:Argumentet som den här tråden står och faller med, att valet är ohyggligt dyrt, faller ganska platt till marken när jag läser i SvD: "Lågt räknat kostar valet en halv miljard kronor". Även om det är lågt räknat känns det ganska orimligt att det egentligen skulle kosta 70 miljarder. 500 miljoner blir utslaget på hela befolkningen omkring 14 kr per person och år, vilket nog de flesta kan leva med...
Hovnarrens sannolika beräkningar berör sammanlagda omkostnader och representation. Kom ihåg att enbart (c) fått uppemot en miljard i kampanjbidrag via Timbro och att (s) fått en något rundare summa, enbart från LO. Kostnaderna kan inte slås ut på befolkningen genom enkel division (såsom du, Waggho, gjorde angående valstugornas och materialets kostnader). Det jag vänder mig mot, Hovnarr, är att du ser något fel i kostnaderna, i att demokratin skulle vara mer värd om den var billigare.
Trots valutgången kan en LO-arbetare varmt välkomna maktskiftet. Tidigare har en riksdagsman fått 97 000 kr per månad under ett år efter att de förlorat sin tjänst och därefter kunnat mjölka statskassan på 50 000 kr per månad till pensionen. I och med maktskiftet försvinner även denna "lxydetalj". Alliansens seger innebär en välbehövlig samhällsförändring där den individuelle medborgaren får möjligheten att själv slösa bort sina pengar. Sverige är ett land där 90 % av befolkningen tjänar mindre än 400 000 kr per år; det medför att inga personliga investeringar kunnat genomföras och att inkomsten, i princip, inte räcker till annat än mat och husrum.
Angående Hovnarrens ursprungliga fråga kan jag besvara och försvara valets kostnader enligt Batailles ekonomiska princip: den kvantitativa påbyggnadens princip. Det behövs ett nytänkande i Sverige, helt i enlighet med "ett överflöd för vältrandets, förbrukningens eller den oåtergäldbara gåvans skull", som Bataille hade framfört det. Dessa irreversibla principer belyser ekonomins behov av redundans, den groteskt kvantitativa påbyggnadens princip. Demokratin ska kosta mer för varje val, annars är den inget värd. Liksom kläderna du bär inte är gratis, kan du inte förvänta dig att du skulle må bättre av ett utjämningssystem i fråga om sex, utstyrsel, matvanor eller yrke; men för ekonomi, arbete och sjukvård ska tydligen Marx' irrläror fortfarande influera befolkningen. Låt allting kosta, men bara för överflödets skull, inte för utjämningens.
Låt oss slutligen befria oss från "gratissamhällets" förespråkare. Dubbelmoralen är bara - på sin höjd - ett komiskt inslag. Särskilt "feministen" Lars "Macho-Lasse" Ohly visade sin fulare och manligare sida när han "räckte finger" åt en kvinna i direktsändning i TV4. Han borde veta att "fingret" just betyder: "jag ska knulla dig!"
Se själva
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13696059.asp